Frågor man vågar ställa

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag hade gärna bytt Caddyn mot en El Camino '69-'70, men jag tycker att priserna är svårsmälta. Jag tycker inte att Ranchero är lika snygga.
För en vanlig Chevelle är' 66 en favorit, men de har ju inget flak, men El Camino är inte lika charmig det året.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Skulle inte ha något emot en sån heller, faktiskt.

Man är ju larvigt och pubertalt förtjust i v8. Kan ha att göra med släkten i Norrbotten och deras bilar att göra? (Cheva Blazer, Nova, Silverado, Van, Impala mfl) Var där om somrarna. Plus att jag lärde mig köra bil i en Caprice stationsvagn av 1992 års modell.

Gamla V8:eek:r är mysiga. Sitter en i min gammelpickis (-69:a).

f6cc27f52aa096473dba186388591540.jpg
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vad är grejen med utombordsmotorer?

Motorn kan inte byggas så effektivt som möjligt på grund av utrymmesskäl.
Motorn kan inte lika lätt integreras i resten av båtens system.
Motorn kan stjälas.
Man kan inte optimera viktplacering.
O.s.v.

Speciellt om det är en typ av båt och användningsområde där motorn lär sitta livstiden ut så ser jag ingen större fördel med utombordare, ändå är det så vanligt.
Varför?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vad är grejen med utombordsmotorer?

Motorn kan inte byggas så effektivt som möjligt på grund av utrymmesskäl.
Motorn kan inte lika lätt integreras i resten av båtens system.
Motorn kan stjälas.
Man kan inte optimera viktplacering.
O.s.v.

Speciellt om det är en typ av båt och användningsområde där motorn lär sitta livstiden ut så ser jag ingen större fördel med utombordare, ändå är det så vanligt.
Varför?
På mindre båtar så är det mer utrymmeseffektivt. Brandsäkerhetsmässigt är det en fördel att ha allt som är varmt utanför båten och bränsletankar etc. Båttillverkaren slipper hantera installation av motor och kunden kan välja fritt så länge motorns längd och maxeffekt är rätt. Mindre motorer kan du plocka loss och serva, inbyggda måste du ha med hela båten till varv.

Men ökade stölder och tyngre konstruktioner (fyrtakt eller direktinsprutade tvåtaktare) gör att inbyggda känns mer och mer tilltalande, åtminstone när man går över 100 hästar eller så.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Vad är grejen med utombordsmotorer?

Motorn kan inte byggas så effektivt som möjligt på grund av utrymmesskäl.
Motorn kan inte lika lätt integreras i resten av båtens system.
Motorn kan stjälas.
Man kan inte optimera viktplacering.
O.s.v.

Speciellt om det är en typ av båt och användningsområde där motorn lär sitta livstiden ut så ser jag ingen större fördel med utombordare, ändå är det så vanligt.
Varför?
Denna på en Fjordling vore fränt.
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Hur gör man när det är dags för besiktning och det är senast i slutet av mars? Känns onödigt tidigt på året och risken finns ju att det inte är väglag än. Jag har inte släp. Ska jag bara vänta och få körförbud och hoppas på att få tag i en tid? Eller kan man besikta sent i höst?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hur gör man när det är dags för besiktning och det är senast i slutet av mars? Känns onödigt tidigt på året och risken finns ju att det inte är väglag än. Jag har inte släp. Ska jag bara vänta och få körförbud och hoppas på att få tag i en tid? Eller kan man besikta sent i höst?
Efter besiktning så har du ju 24 månader till nästa och numera så behöver du ju inte invänta nån inställelsemånad.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur gör man när det är dags för besiktning och det är senast i slutet av mars? Känns onödigt tidigt på året och risken finns ju att det inte är väglag än. Jag har inte släp. Ska jag bara vänta och få körförbud och hoppas på att få tag i en tid? Eller kan man besikta sent i höst?
Jag bokade i år när vädret var ok så det blev årets första resa.
Här finns ganska gott om tider så behöver inte boka så långt i förväg.
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Ett obesiktigat fordon (men försäkrat) får köras "kortaste vägen" till och från verkstad samt till och från besiktningen.
Tycker att du kan vänta till våren med besiktningen, brukar vara lätt att få tider samma dag under våren så du kan välja en solig dag i mars, april eller när det passar dig.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Var köper jag en slang till bakdäcket på min DR650 i nordvästra Stockholm? Dagens schema är lite tight så jag hinner inte förbi Rosersberg.

Edit: Svarar själv, MC Bolaget, så klart.
 
Last edited:

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Jag har inte släp. Ska jag bara vänta och få körförbud och hoppas på att få tag i en tid? Eller kan man besikta sent i höst?
Du får som redan nämnt köra till besiktningen med obesiktat fordon. Jag hade bara väntat tills vädret är bra nog att jag själv vill börja köra på vårkanten och hittat ett datum då. En stillastående hoj i garaget som du ändå inte skulle använda pga väglag står ju inte mer ivägen bara för att den är obesiktad.

Om inte trafikverket får för sig att göra en ny lag där de ges rätten att samla in alla avställda eller körförbudade hojar under kategorin "skrot"..
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top