Frågor man vågar ställa

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hade troligen gjort så, utan att veta varför, men det känns rätt! Är det du som brukar förorda den där packningen från swedol med gummitätning som fordrar lägre moment? Har du isf ett nr eller korrekt benämning?
Godset har större diameter, pluggen mindre under skallen. Tätningen har två olika innerdiametrar.

Inte jag som tipsat om swedols tätningar.
Jag kör bara med koppar- eller aluminiumbrickor.

Din tätning ska väl komprimeras som ett nytt tändstift. Samma moment tänker jag.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Godset har större diameter, pluggen mindre under skallen. Tätningen har två olika innerdiametrar.

Inte jag som tipsat om swedols tätningar.
Jag kör bara med koppar- eller aluminiumbrickor.

Din tätning ska väl komprimeras som ett nytt tändstift. Samma moment tänker jag.
Ok, typ 11 Nm då, tror jag. Låter lite.
Hm, vem kan det då vara?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Är det någon som levt på socialbidrag eller försörjningsstöd som det kallas nuförtiden? Ni kan svara anonymt i tråden.

Själv har jag bara levt på "bidrag" när jag var student, så jag vet inte hur systemet funkar om en person helt enkelt inte vill jobba eller plugga men ändå få pengar.

Är det som det påstås att en person kan kvittera ut sina bidrag även om hen bor utomlands?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Är det någon som levt på socialbidrag eller försörjningsstöd som det kallas nuförtiden? Ni kan svara anonymt i tråden.

Själv har jag bara levt på "bidrag" när jag var student, så jag vet inte hur systemet funkar om en person helt enkelt inte vill jobba eller plugga men ändå få pengar.

Är det som det påstås att en person kan kvittera ut sina bidrag även om hen bor utomlands?
Jag kan flika i med en fråga till i samma ämne. Dom som är äldre och flytt till Sverige och fått garantipension och sen av någon underlig anledning kan åka tillbaka till landet dom flytt ifrån. Får dom fortfarande sin pension?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kan flika i med en fråga till i samma ämne. Dom som är äldre och flytt till Sverige och fått garantipension och sen av någon underlig anledning kan åka tillbaka till landet dom flytt ifrån. Får dom fortfarande sin pension?

Du måste befinna dig mer än halva året i Sverige för att ha rätt till garantipensionen så minst 183 dagar.
Sen vet jag inte hur lätt det kan bevisas alla gånger men flygresor till nåt hemland långt bort är ju svåra att göra under radarn.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Du måste befinna dig mer än halva året i Sverige för att ha rätt till garantipensionen så minst 183 dagar.
Sen vet jag inte hur lätt det kan bevisas alla gånger men flygresor till nåt hemland långt bort är ju svåra att göra under radarn.
Är det så svårt att göra under radarn? Såvitt jag vet förs ingen logg över vem som åker vars och hur länge de får stanna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det så svårt att göra under radarn? Såvitt jag vet förs ingen logg över vem som åker vars och hur länge de får stanna.

Jag skulle nog inte våga ta det bettet. Förlorar man så blir man utan pension. Vinner man så kan man förstås bo länge utomlands.

Blir du utskriven så Förlorar du dessutom rätten till övriga välfärden med tex fri sjukvård.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Visste ni detta?
Böter för slökörning :)


Lite väl lågt bötesbelopp.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Skulle behöva en sånhär, 28 mm
48cc80c2-3015-4923-9eaa-e776ed591843


eller
1001010_1.jpg


..eller liknande. Helst aluminium men gummi eller solid plast från helvetet kan funka. Sökt runt bland gubbdagisen, Swedol var det enda jag kunde hitta (bild 2) men dom har tydligen stängt på lördagar numera :tummenner
28 mm måste hålet bli men om det ex. är 25 mm och finns utrymme för att borra upp spelar mindre roll.

I butik runt Sthlm på en lördag, några bra tips? =)

En aluminiumbit 50-100 x 50-100 funkar också men vill inte köpa 2 meter för 10 000 pengar.. skrotbitar med tveksam finish är även välkommet.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Skulle behöva en sånhär, 28 mm
48cc80c2-3015-4923-9eaa-e776ed591843


eller
1001010_1.jpg


..eller liknande. Helst aluminium men gummi eller solid plast från helvetet kan funka. Sökt runt bland gubbdagisen, Swedol var det enda jag kunde hitta (bild 2) men dom har tydligen stängt på lördagar numera :tummenner
28 mm måste hålet bli men om det ex. är 25 mm och finns utrymme för att borra upp spelar mindre roll.

I butik runt Sthlm på en lördag, några bra tips? =)

En aluminiumbit 50-100 x 50-100 funkar också men vill inte köpa 2 meter för 10 000 pengar.. skrotbitar med tveksam finish är även välkommet.
Jag kollar imorgon, såg nåt sånt i en fyndlåda i garaget.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Svetsa alutoppblock, Toyota GT4 Carlos Sainz edition, i Stockholm-Uppsalatrakten?
Kompisen grabb skruvade ihop sin motor och sen fick han ta loss toppen......... Nåt fel blev det iallafall, ev sprutet(mappfel av honom)/spridare och magert med bensin som gjorde att det blev som detta.
Så frågan är, kan någon svetsa, tips mottages, och sen riktplana?
VictorToyotaGT4topp.jpg

VictorToyotaGT4topp2.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Skulle behöva en sånhär, 28 mm
48cc80c2-3015-4923-9eaa-e776ed591843


eller
1001010_1.jpg


..eller liknande. Helst aluminium men gummi eller solid plast från helvetet kan funka. Sökt runt bland gubbdagisen, Swedol var det enda jag kunde hitta (bild 2) men dom har tydligen stängt på lördagar numera :tummenner
28 mm måste hålet bli men om det ex. är 25 mm och finns utrymme för att borra upp spelar mindre roll.

I butik runt Sthlm på en lördag, några bra tips? =)

En aluminiumbit 50-100 x 50-100 funkar också men vill inte köpa 2 meter för 10 000 pengar.. skrotbitar med tveksam finish är även välkommet.
Hittade inte det jag sökte men det finns nylonblock som du ka få ta en bit ifrån.
IMG_20240803_091619_757.jpg


Tel kommer på pm
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Svetsa alutoppblock, Toyota GT4 Carlos Sainz edition, i Stockholm-Uppsalatrakten?
Kompisen grabb skruvade ihop sin motor och sen fick han ta loss toppen......... Nåt fel blev det iallafall, ev sprutet(mappfel av honom)/spridare och magert med bensin som gjorde att det blev som detta.
Så frågan är, kan någon svetsa, tips mottages, och sen riktplana?
View attachment 501926

View attachment 501927


Mitt tips är https://www.spezialmotorer.com/

Bra att ha och göra med, fixar det mesta i motorväg..
//Tanken
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Körde pyro i ugnen. Men glömsk som jag är tog jag inte bort ställningen för plåtarna på sidan, och där sitter kullagrade geidrar för gallret. Man kan väl säga att de är inte så lättrullade längre. Vad för fett kan man ha på dessa då de är i ugnen?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vanlig ugn, så normalt har man väl typ upp till 275 grader. Pommes 225.
Men pyron går upp till 400 någonting tror jag för att förbränna allt så det bara blir lite kol att torka bort från ugnen. Tyvärr gick fettet samma väg.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top