Frågor man vågar ställa

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Förbifart Sthlm..

Typ dessa veckor är det redan vi lunchtid parkeringsplats i 3 filer söderut på E4, minst Kungens Kurva till Södertäljebron. Antar att detta beror på 3-2 filer och möjligtvis att semester/flyttfåglar spelar in just nu.

Hur ska den ekvationen gå ihop med snabbfart av den norra södergående kön med utsläpp i just Kungens kurva, speciellt morgon/eftermiddag? :va (omvänt söder morgon norr eftermiddag fung. ännu hyfsat)

Läst om planering av kapacitetsförstärkning av Södertäljebron, 3 filer men att det lagts ner. Det projektet var även satt med slutdatum några år försent kontra förbifarten, när dom sen kommer säga "hoppsan" kan man gissa att det bygget först kommer ännu fler år senare.

Nyfiken, någon som har koll?
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Nu är det familjesemester som gäller! Känner någon till ett Hotell med parkering i Stockholm?
och gärna i närheten av Junibacken, alternativt närhet till tunnelbanan?
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Best Western Plus Park City Hammarby Sjöstad. 250:- för parkering. Vi åkte nog färja in till stan, och buss ut från grönalund via slussen.
Annars Scandic i frihamnen. Dock ingen egen parkering.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur ser man vilka som bannats på forumet? Det verkar ha varit någon form av schism som jag antagligen har missat.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag ser inte vilka som är bannade och blev lite fundersam.
Går jag in på den profilen för den personen som trollade mest så möts jag av "This user's profile is not available" så förhoppningsvis var det han som rök. Men helt säker är jag inte, han står inte som "bannad" bland inlägg, men jag hittade ingen annan som gjorde det heller.
Är han inte bannad borde han dyka upp i mellanösterntråden snart då det är hans andra favorittillhåll.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Trist utveckling. Givetvis bör det gå att hålla en hövlig diskussion även om det kommer in någon med en motsatt åsikt.
Jag höll inte med Birger men jag tycker ändå det är dålig stil av många andra här att utsätta honom för nedlåtande, raljerande inlägg och förolämpningar. Ändå var det han som blev bannad?!
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Vad är bäst när man får sår som varar, trycka hål och försöka få ut varet och lufta eller bara plåstra in?

Fick som en större hud förskjutning/blåsa i handflatan i lördags. Grävde upp ett trädgårdsland, hade inte handskar först men efter en stund. Märkte inget ont förrän efteråt. Tyckte inte det såg så farligt ut så bara tryckte ut huden som "skrynklar" sig o gick ut i skogen o plockade bär (kanske inte jättesmart) och sen blev jag så varm efter så jag tog vatten ur en grävd brunn som inte är drickbart och det luktar lite skumt (förmodligen inte heller så smart) och duschade hela mig ur en sunkig vattenkanna (troligen jättedumt). Åkte hem och duschade. Vaknade på natten av sån smärta i hand ända upp till armbågen, kunde inte räta på fingrarna alls. Tog på bedövningssalva, tvättade med sårtvätt för det rann ut såret slängde i mig värktabletter och satte på kompress som gjorde tätt (dumt?)
Idag måndag tog jag bort bandaget och då är det rött och varigt, tvättade igen med såna sårtvätt servetter. Satte på nytt bandage.

Nu säger min syster att jag ska trycka hål på huden och trycka ut varet och sen inte sätta på nått, utan lufta.

Provat ringa sjukvårdsupplysningen men kön är full säger de så jag frågar er allvetare (finns säkert några vårdpersonal här med 😊).

Jag vill inte det skadar handen i nått långvarigt, är högerhänt. Och jag vill ut och köra hoj vilket nu är helt omöjligt. Tog stelkramp sprutan senast för 20 år sen vill jag minnas.

Snälla sporthoj, vad ska jag göra?
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vad är bäst när man får sår som varar, trycka hål och försöka få ut varet och lufta eller bara plåstra in?

Fick som en större hud förskjutning/blåsa i handflatan i lördags. Grävde upp ett trädgårdsland, hade inte handskar först men efter en stund. Märkte inget ont förrän efteråt. Tyckte inte det såg så farligt ut så bara tryckte ut huden som "skrynklar" sig o gick ut i skogen o plockade bär (kanske inte jättesmart) och sen blev jag så varm efter så jag tog vatten ur en grävd brunn som inte är drickbart och det luktar lite skumt (förmodligen inte heller så smart) och duschade hela mig ur en sunkig vattenkanna (troligen jättedumt). Åkte hem och duschade. Vaknade på natten av sån smärta i hand ända upp till armbågen, kunde inte räta på fingrarna alls. Tog på bedövningssalva, tvättade med sårtvätt för det rann ut såret slängde i mig värktabletter och satte på kompress som gjorde tätt (dumt?)
Idag tisdag tog jag bort bandaget och då är det rött och varigt, tvättade igen med såna sårtvätt servetter. Satte på nytt bandage.

Nu säger syrran att jag ska trycka hål på huden och trycka ut varet och sen inte sätta på nått, utan lufta.

Provat ringa sjukvårdsupplysningen men kön är full säger de så jag frågar er allvetare (finns säkert några vårdpersonal här med 😊).

Jag vill inte det skadar handen i nått långvarigt, är högerhänt. Och jag vill ut och köra hoj vilket nu är helt omöjligt.

Snälla sporthoj, vad ska jag göra?
Hur länge är det sedan du tog spruta mot stelkramp?
Har tyvärr inte något bra svar på din fråga.
Men kommer att tänka på en kompis mamma som för många år sedan grävde i sitt trädgårdsland och fick ett litet sår som resulterade i blodförgiftning och inlagd på sjukhus. Så bättre att åka till vårdcentralen om du inte känner dig bättre snart
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Hur länge är det sedan du tog spruta mot stelkramp?
Har tyvärr inte något bra svar på din fråga.
Men kommer att tänka på en kompis mamma som för många år sedan grävde i sitt trädgårdsland och fick ett litet sår som resulterade i blodförgiftning och inlagd på sjukhus. Så bättre att åka till vårdcentralen om du inte känner dig bättre snart
La till det i inlägget men tror det var för 20 år sedan
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är bäst när man får sår som varar, trycka hål och försöka få ut varet och lufta eller bara plåstra in?

Fick som en större hud förskjutning/blåsa i handflatan i lördags. Grävde upp ett trädgårdsland, hade inte handskar först men efter en stund. Märkte inget ont förrän efteråt. Tyckte inte det såg så farligt ut så bara tryckte ut huden som "skrynklar" sig o gick ut i skogen o plockade bär (kanske inte jättesmart) och sen blev jag så varm efter så jag tog vatten ur en grävd brunn som inte är drickbart och det luktar lite skumt (förmodligen inte heller så smart) och duschade hela mig ur en sunkig vattenkanna (troligen jättedumt). Åkte hem och duschade. Vaknade på natten av sån smärta i hand ända upp till armbågen, kunde inte räta på fingrarna alls. Tog på bedövningssalva, tvättade med sårtvätt för det rann ut såret slängde i mig värktabletter och satte på kompress som gjorde tätt (dumt?)
Idag tisdag tog jag bort bandaget och då är det rött och varigt, tvättade igen med såna sårtvätt servetter. Satte på nytt bandage.

Nu säger syrran att jag ska trycka hål på huden och trycka ut varet och sen inte sätta på nått, utan lufta.

Provat ringa sjukvårdsupplysningen men kön är full säger de så jag frågar er allvetare (finns säkert några vårdpersonal här med 😊).

Jag vill inte det skadar handen i nått långvarigt, är högerhänt. Och jag vill ut och köra hoj vilket nu är helt omöjligt.

Snälla sporthoj, vad ska jag göra?

Du har nog fått ett korrekt svar av den där sjuksyrran, varet måste ut och det sker ju lättast om såret hålls öppet.
Jag hade inflammation i knäet en gång då tryckte dom in en gummiremsa ungefär som ett gummiband i såret så att det skulle hållas öppet och varet rinna ut. Det är nog ingen man ska experimentera med på egen hand men man kanske kan ta med sig det faktumet att såret bör hållas öppet så att varet kan rinna ut.

Voltaren är ju antiinflammatoriskt så det skulle jag nog överväga för att skynda på processen.

Jag hade jämnt blåsor i händerna när jag körde cross aktivt. Särskilt på våren.

Alla sjukvårdsutbildade brukar avråda från att göra hål i blåsorna men då tar det en jäkla tid innan händerna är brukbara igen.

Vill man ha händerna funktionsdugliga så snabbt som möjligt så gör hål i blåsorna så att vätskan kommer ut men låt skinnet sitta kvar, smörj direkt med zinksalva. Det torkar ut huden så använd det helst bara första dagen. Dagen efter börjar du smörja regelbundet med Idomin.

Och tvätta inte händerna i diket.

Det har alltid fungerat för mig och jag har aldrig fått några inflammationer som de utbildade hotat och varnat för. Men så har jag nog inte gått runt och tvättat händerna i jord och smutsvatten.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ring vårdcentralen, 1177 gör ingen nytta. Så du får en hyfsat seriös bedömning.
Lite blodförgiftning ska man inte leka med, och har du fått Botulismbakterier i såret så är det lite bråttom.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Av de 15 närmaste vårdcentralerna här i Stockholm är alla stängda utom en.
Hur är det i Norrköping?

Kontakta ett sjukhus. Det är nog var sjukvårdsupplysningen säger också.
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Av de 15 närmaste vårdcentralerna här i Stockholm är alla stängda utom en.
Hur är det i Norrköping?

Kontakta ett sjukhus. Det är nog var sjukvårdsupplysningen säger också.
Finns nog inget öppet nu utan isf i morgon. Tog bort bandaget nu och det är ingen blåsa utan typ bara väldigt rött i en 2 cm stor rund cirkel och halva är gul under huden.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top