Frågor man vågar ställa

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Varit så ganska många år 30? kanske från väldigt många biltillverkare - antingen nylock, lås"vätska" målad på skruvens gänga från underleverantör eller evt. "klämd" mutter. Du tjänar tid i produktion, dessutom är tanken att mutter ersätts med ny vid evt. demontering. Jämför kronmutter o saxpinne där man vill uppnå rätt moment men dessutom pricka att pinnen går igenom kronan o hålet. Ger även viss möjlighet till robotmontering

Tydligen skruvar jag bara på gamla grejer
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Är det vanligt på Volvo att man väljer en mutter utan saxpinne? Tror inte jag sett det tidigare.

Hur mycket värmde du kulleden? Det är inte risk för att du kokade fettet i den?
Förhoppningsvis inte mycket alls då jag körde med induktion på muttern. Klart det blir värmeöverledning, men induktionen värmer ganska snabbt och bara den delen som är i slingan.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Gamla stationära datorn sjunger på sista versen. Har skaffat en nyare, och har skördat diskarna i den gamla. Några av diskarna har jag utrymme för i ersättningsdatorn, men inte alla.

Gällande SATA-diskarna; förr i tiden byglade man ju dessa i MASTER/SLAVE-läge. Finns inga byglar på dessa. Betyder det att det bara är att trycka in dom som dom är, och vara glad och nöjd med det? Och finns det några fallgropar med elförsörjningen, eller kan man ta från vilken kontakt som helst på korten i datorn, där sladdkontakten passar?

Och för dom diskar som inte ryms i datorn tänktee jag skaffa externa case och plugga in till USB. Något särskilt att tänka på här?

20240630_170242-01.jpeg

20240630_170312-01.jpeg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Schenker gör mig lite förvirrad. Kan någon förklara det här för mig?
Själv är jag ju 175 cm hög, 25 cm lång och 48 cm bred. Så väger jag dessutom betydligt mer än 0.75kg.

dim.png
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Gamla stationära datorn sjunger på sista versen. Har skaffat en nyare, och har skördat diskarna i den gamla. Några av diskarna har jag utrymme för i ersättningsdatorn, men inte alla.

Gällande SATA-diskarna; förr i tiden byglade man ju dessa i MASTER/SLAVE-läge. Finns inga byglar på dessa. Betyder det att det bara är att trycka in dom som dom är, och vara glad och nöjd med det? Och finns det några fallgropar med elförsörjningen, eller kan man ta från vilken kontakt som helst på korten i datorn, där sladdkontakten passar?

Och för dom diskar som inte ryms i datorn tänktee jag skaffa externa case och plugga in till USB. Något särskilt att tänka på här?

View attachment 500384

View attachment 500385
De röda sladdarna går till olika kanaler för diskar/cd/etc, dvs egen buss till varje enhet, typ 4st på ett moderkort å sen dags för ett expansionskort.
(om jag minns rätt)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vad är det egentligen som gnisslar/orsakar gnissel i en bakbroms (vid bromsning) på hojar?
Är det oket som går en smula torrt, beläggen som är ojämna, fel material i beläggen...eller vafan e re?

På min 700:a har bakbromsen gnisslat ett bra tag, inte mycket men ändå, och igår efter en ofrivillig regnskur så tystnade det så behagligt.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vad är det egentligen som gnisslar/orsakar gnissel i en bakbroms (vid bromsning) på hojar?
Är det oket som går en smula torrt, beläggen som är ojämna, fel material i beläggen...eller vafan e re?

På min 700:a har bakbromsen gnisslat ett bra tag, inte mycket men ändå, och igår efter en ofrivillig regnskur så tystnade det så behagligt.
I de flesta falla handlar det om friktion och vibrationer med hög frekvens mellan baksidan av beläggen och oket kolv eller motsvarande anliggningsyta. Lite molybdenfett/alupasta eller liknande på *baksidan* av beläggen gör att ljudet minskar eller försvinner. Många belägg har från början en plastliknande beläggning där som ska minska ljudet, men den slits med tiden.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Schenker gör mig lite förvirrad. Kan någon förklara det här för mig?
Själv är jag ju 175 cm hög, 25 cm lång och 48 cm bred. Så väger jag dessutom betydligt mer än 0.75kg.

View attachment 500386
Det är viktigt att du anger dina korrekta kroppsmått till transportören. Annars blir det fel.

Det kan också vara deras sätt att berätta att du inte kommer få plats i lådan.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad är det egentligen som gnisslar/orsakar gnissel i en bakbroms (vid bromsning) på hojar?
Är det oket som går en smula torrt, beläggen som är ojämna, fel material i beläggen...eller vafan e re?

På min 700:a har bakbromsen gnisslat ett bra tag, inte mycket men ändå, och igår efter en ofrivillig regnskur så tystnade det så behagligt.
Tror mest på vad @TomK skriver men…
Provade lite snikiga belägg av märket Premier. Betydligt mindre gnissel och därtill bättre bromsverkan, om det nu är intressant bak.
Köpte på addemoto och de varnade för kortare livslängd, vilket spelar kvitta i min bok.
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Min gamla stationära dator har gett upp. Fick 6 hårddiskar till övers som jag kopplat på den nya i externa chassin. Tänkte använda hälften av dom till automatiserad backuphantering. Förslag på lämplig gratis mjukvara för den hanteringen?
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Gällande SATA-diskarna; förr i tiden byglade man ju dessa i MASTER/SLAVE-läge. Finns inga byglar på dessa.
På den gamla mindre dåliga tiden satt två diskar på samma sladd, då behövde en vara underställd den andra och då hette det IDE.

Strömmen bör du nog tillföra via sladdar med lämplig kontakt som utgår från strömagg, inte från random port på moderkort.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vad tycker ni om att det blivit 50 förbi Rosenhill? Har inte åkt förbi där själv än tror de ändrade 1/7 och jag har varit på Gotland hela tiden. Men frugan har berättat att hon får ställa sig på bromsen, tar ett tag innan man vänjer sig vid nya hastigheten.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vad tycker ni om att det blivit 50 förbi Rosenhill? Har inte åkt förbi där själv än tror de ändrade 1/7 och jag har varit på Gotland hela tiden. Men frugan har berättat att hon får ställa sig på bromsen, tar ett tag innan man vänjer sig vid nya hastigheten.
Mig spelar det ingen roll. Huvudsaken är att man kan åka förbi Rosenhill.
Fast för några veckor sedan stannade jag till då det stod två skitfina KS125or vid infarten.
Det har väl hänt lite för många olyckor där. Läskig vänstersväng och stoppskylten är väl mest ett förslag?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur nära ekvatorn måste man åka för att ha anses åkt ett varv runt jorden?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Place your bets :gnissla
20240719-123607.jpg
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top