Frågor man vågar ställa

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
- Beställa nyckel från tillverkaren...hur går det till om man inte har en ursprungsnyckel att utgå ifrån? Jag menar, är varje maskin kodad mot en specifik nyckel?
På en del prylar funkar det så, att tillverkaren kan ta fram en ny nyckel baserat på chassinr, kod eller liknande.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Erbjud köparen att få låset utbytt eller ny nyckel (om det går att beställa av tillverkaren), ev med kompensation för att det blir en fördröjning innan det går att använda klipparen som tänkt. Annars köp tillbaka klipparen.

Ytterligare ett alternativ (om köparen går med på det) är att omförhandla priset mot att köparen själv löser problemet.

Efter att detta är gjort kommer du hitta nyckeln.
Skicka en skruvmejsel.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vilket märke är det?
Min Husqvarna har en tämligen generisk startnyckel och går att starta med vilken skruvmejsel som helst.

- Yes, det verkar vara så på flera Stiga-modeller också. Har beställt en sådan nyckel och håller tummar och tår. Skruvmejseln är absoluta nödlösningen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På morgonnyheterna pratar dom om att kriminella köper billiga bilar/skrotbilar och säljer till rattfyllerister.
Det känns lite märkligt för det finns väl inte någon lag som hindrar rattfyllerister från att själva köpa dessa bilar?

Är det någonting jag missat?
Kommer du berusad till en seriös bilhandlare blir du uppmanad "dra därifrån" eller "tyvärr vi har fel på datasytemet, kom tillbaka imorgon".
En kriminell skiter i om du luktar sprit, nöjer sig med att du registrerar bilen på dig eller nån målvakt.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Någon som vet vad det är för gänga här? Var tvungen att värma för att få loss muttern, så det är inte så mycket lås kvar i den. Gissa på M14 fingänga. Skulle vilja köpa ny mutter, men med tanke på förmodade fingängan gissar jag på att jag får åka till Bilia och köpa den.

Volvo V50 2004. Bilden är klipp från en video på nätet

1719497108965.png
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Rätt säker på att ingen vet gänga och att Bilia inte har dom löst. Brukar sällan vara nyloc eller liknande men vanlig gänglåsning är Volvo ganska pigga på = kör på det. I övrigt hårt men inte av på dessa detaljer så sitter det.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Någon som vet vad det är för gänga här? Var tvungen att värma för att få loss muttern, så det är inte så mycket lås kvar i den. Gissa på M14 fingänga. Skulle vilja köpa ny mutter, men med tanke på förmodade fingängan gissar jag på att jag får åka till Bilia och köpa den.

Volvo V50 2004. Bilden är klipp från en video på nätet

View attachment 500277
Använd röd loctite i gängan, det är flytande gänglås. Finns motsvarande på bilbuttriks.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Rätt säker på att ingen vet gänga och att Bilia inte har dom löst. Brukar sällan vara nyloc eller liknande men vanlig gänglåsning är Volvo ganska pigga på = kör på det. I övrigt hårt men inte av på dessa detaljer så sitter det.
Det var nyloc, smälte och bubblade bra när jag vämde med induktionen. Men det får bli gänglåsning i stället
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Någon som vet vad det är för gänga här? Var tvungen att värma för att få loss muttern, så det är inte så mycket lås kvar i den. Gissa på M14 fingänga. Skulle vilja köpa ny mutter, men med tanke på förmodade fingängan gissar jag på att jag får åka till Bilia och köpa den.

Volvo V50 2004. Bilden är klipp från en video på nätet

View attachment 500277
Mät?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Är det vanligt på Volvo att man väljer en mutter utan saxpinne? Tror inte jag sett det tidigare.

Hur mycket värmde du kulleden? Det är inte risk för att du kokade fettet i den?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Är det vanligt på Volvo att man väljer en mutter utan saxpinne? Tror inte jag sett det tidigare.

Hur mycket värmde du kulleden? Det är inte risk för att du kokade fettet i den?
Varit så ganska många år 30? kanske från väldigt många biltillverkare - antingen nylock, lås"vätska" målad på skruvens gänga från underleverantör eller evt. "klämd" mutter. Du tjänar tid i produktion, dessutom är tanken att mutter ersätts med ny vid evt. demontering. Jämför kronmutter o saxpinne där man vill uppnå rätt moment men dessutom pricka att pinnen går igenom kronan o hålet. Ger även viss möjlighet till robotmontering
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kommer du berusad till en seriös bilhandlare blir du uppmanad "dra därifrån" eller "tyvärr vi har fel på datasytemet, kom tillbaka imorgon".
En kriminell skiter i om du luktar sprit, nöjer sig med att du registrerar bilen på dig eller nån målvakt.

Det kan ju förklara saken.

Jag trodde det handlade om sådana som"bara" blivit av med körkortet.

Jag tänkte mig att även de höll sig från flaskan några timmar den dagen han vill handla bil men det kanske handlade om de som är så gravt alkoholiserade att dom inte ens kan det.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Var hittar man gaffelbensfäste 54mm istf denna 44mm?
IMG_20240627_193158_880.jpg
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top