Frågor man vågar ställa

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Varför vet ingen om hojen ska stå upprätt eller på sidostödet när man ska fylla på olja?
Varför vet ingen var på kedjan man ska kontrollera slacket?
Jodå, det finns säkert många som vet, och har sina metoder. Jag vill dela med mig av min egna metod jag känner mig säker på.

1. Oljan
Efter du tömt ut all gammal olja och bytt oljefilter: Med hojen på sidostödet, börja med att fylla på mängden som manualen säger - minus ca 2 dl. Ta sedan tag i hojen och ställ den helt upprätt från stödet så att du måste hålla i sätet eller tanken så att hojen inte faller åt någon sida. Här behövs plan mark/golv, då du vill att hojen ska stå rakt både i sidled som fram/bak led, alltså INTE i nån backe (som Brute skriver "Upprätt och utan lutning")

Balansera hojen några sekunder, huka dig ner och kolla oljenivån i inspektionsglaset (om det finns något). Oftast brukar oljan ligga ganska högt nu då filtret inte fyllts. Det är normalt.

Starta hojen och låt motorn gå typ 20 sekunder. Släck och vänta typ 30 sekunder, och kolla glaset igen. Nu ligger oljan lägre än första kollen. Om du fortfarande kan se oljan i glaset, förmodligen runt minimum-nivå, ta ut hojen och kör den 10 minuter. Du har tillräckligt med olja i för att motorn inte ska skära, och du värmer upp oljan så att den fyller hela motorn samt blir så varm att den efteråt sjunker så mycket som möjligt. Nu är det dags för sista kollen.

Låt hojen stå 5 minuter och kolla glaset. Fyll på 1-2 dl beroende på hur nära topp-nivå du vill oljan ska hamna. Personligen gillar jag ha oljan ungefär i mitten mellan min och max.

2. Kedjan
På mina hojar brukar jag fälla ut stödet, ställa mig på andra sidan hojen, lägga min vikt över sätet så mycket det går så att bakre fjädringen sjunker ner och kedjan ligger så rakt mellan fram och bak dreven möjligt. Här tar jag tag i kedjan och drar den hårt upp / ner för att känna spelet.

En FÖR spänd kedja brukar 'vandra' kanske 1-2 cm (mellan tummen och pekfingret). En för lös kedja är så slapp att den knappt stannar på bakdrevet. Du vill att kedjan ska 'spela' nånstans 3-5 cm (på crosshojar lite mer faktiskt). Man kanske kan säga att du vill ha viss spänning i kedjan att den inte drar i axlarna för mycket, och samtidigt inte faller av sina drev. Detta kollar du alltid hängade över hojen så svingen ligger så horisontellt möjligt, för att HÄR är kedjan som mest spänd.

Varför du inte vill ha en för spänd kedja är för att tätningen i framdrevet kan börja läcka, och lagret (dvs yttersta lagret närmast framdrevet) slitas onödigt tidigt, samt om kedjan spänner för mycket kring bakdrevet kan hjulet potentiellt ställa sig i vinkel. Kedjan kommer hur som helst alltid att töjas efter en tid, och då behöver du kolla slacket igen. Olika kedjor töjs olika snabbt beroende på hur du kör eller hur tung hojen är.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Blir det särskilt exakt med denna metod? Plåten släpps handlöst med vobbel och sedan smask/pressa, förstår om det är omlott men ska nog till en duktig algoritm för att ta hänsyn till det.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På morgonnyheterna pratar dom om att kriminella köper billiga bilar/skrotbilar och säljer till rattfyllerister.
Det känns lite märkligt för det finns väl inte någon lag som hindrar rattfyllerister från att själva köpa dessa bilar?

Är det någonting jag missat?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
På morgonnyheterna pratar dom om att kriminella köper billiga bilar/skrotbilar och säljer till rattfyllerister.
Det känns lite märkligt för det finns väl inte någon lag som hindrar rattfyllerister från att själva köpa dessa bilar?

Är det någonting jag missat?
Låter som en ganska nischad marknad. Undrar om man måste vara full redan vid köpet eller om det räcker att visa upp att man har en rattfylla i registret? :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Låter som en ganska nischad marknad. Undrar om man måste vara full redan vid köpet eller om det räcker att visa upp att man har en rattfylla i registret? :va

Enligt radioinslaget betalade rattfylleristerna bättre för skrotbilarna.

Handlar det kanske om så grava alkoholister att de inte ens kan vara nyktra vid bilköpet? Då kan jag ju förstå ifall många vägrar sälja. Men annars känns det som att möjligheterna för arbitrage borde vara väldigt begränsade.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Plåten släpps handlöst med vobbel och sedan smask/pressa, förstår om det är omlott men ska nog till en duktig algoritm för att ta hänsyn till det.
Tackar Brute för ett intressant klipp. Jag ska kolla på hela strax.

Ser att plåten där förvisso släpps lite handlöst som du säger, men se även omkring plåten, man har satt vissa riktmedel som guidar plåten att falla ganska fint i rätt läge innan den pressas.

Jag antar att det senare blir en utskärning / avslipning, ungefär som PC-karosser till RC-bilarna. Då har fabriken gjutit min kaross som jag sedan får klippa ut med en speciell sax, och handslipa till perfektion innan jag målar den.
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Jag har en Yamaha XT600E 2003 som går bra och friskt, enda problemet är att det är väldigt långt spel på gashandtaget, nästan så man får ta ett omtag för full effekt/gas 😅
Kan man justera ner det på något sätt?
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hur får jag bäst ned en bit rund aluminium (depåstödsbobbin) från ⌀16mm till ⌀14,5mm, utan tillgång till svarv? :va
Det är inte anal-precision direkt, men den får gärna vara hyfsat rund fortfarande, när jag är klar.

Har funderat på smirgelband, men känns som att jag får nöta ett tag, och kanske inte blir supervackert heller.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
@SJP
Iom att du har 16mm så funkar nog inte detta trick.
Jag tog ner diametern på skruvskallar genom att sätta skruven i skruvdragaren och sen hålla skallen mot vinkelslipen.

I ditt fall så kör mot en bandslip eller bänkslip.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Hur får jag bäst ned en bit rund aluminium (depåstödsbobbin) från ⌀16mm till ⌀14,5mm, utan tillgång till svarv? :va
Det är inte anal-precision direkt, men den får gärna vara hyfsat rund fortfarande, när jag är klar.

Har funderat på smirgelband, men känns som att jag får nöta ett tag, och kanske inte blir supervackert heller.
Slipa upp gaffeln i stödet ist
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den har väl ett genomgående hål?
Gissningsvis M8? Dra en M8 skruv igenom hålet, dra dit en mutter hårt så du klämmer fast bobbinen.
Sätt skruven i borrmaskinen.

Starta borrmaskinen och du har en slags svarv. Hr du en pansarfil så fila med den medans stycket roterar i borrmaskinen.
Aluminium är så pass mjuk att man även kan sätta en morakniv emot med rätt vinkel så hyvlar den lövtunna skivor ur aluminiumgodset.

Jag "svarvade" förbränningsrum i mopedtoppar med den metoden när jag var runt 15 år.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Enligt radioinslaget betalade rattfylleristerna bättre för skrotbilarna.

Handlar det kanske om så grava alkoholister att de inte ens kan vara nyktra vid bilköpet? Då kan jag ju förstå ifall många vägrar sälja. Men annars känns det som att möjligheterna för arbitrage borde vara väldigt begränsade.

Måste vara att dom har körkort o står som ägare.

Polisens bilar har ANPRS o piper till att ägaren saknar lapp o så o då blir de kontroll
Snart även i fartkameraror , passerar du en varje morgon i en bil med körförförbud så kommer dom ståo vänta på dig
På morgonnyheterna pratar dom om att kriminella köper billiga bilar/skrotbilar och säljer till rattfyllerister.
Det känns lite märkligt för det finns väl inte någon lag som hindrar rattfyllerister från att själva köpa dessa bilar?

Är det någonting jag missat?
Enligt radioinslaget betalade rattfylleristerna bättre för skrotbilarna.

Handlar det kanske om så grava alkoholister att de inte ens kan vara nyktra vid bilköpet? Då kan jag ju förstå ifall många vägrar sälja. Men annars känns det som att möjligheterna för arbitrage borde vara väldigt begränsade.

Måste vara att dom har körkort o står som ägare.

Polisens bilar har ANPRS o piper till att ägaren saknar lapp o så o då blir de kontroll
Snart även i fartkameraror , passerar du en varje morgon i en bil med körförförbud så kommer dom stå vänta på dig o de är.ju inte bra när du super o knarkar satan o kör bil.

Tycker du ska ta erbjudandet så kan du drikca prit o ta tjack i röva o tjöra bil :fakta
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hur får jag bäst ned en bit rund aluminium (depåstödsbobbin) från ⌀16mm till ⌀14,5mm, utan tillgång till svarv? :va
Det är inte anal-precision direkt, men den får gärna vara hyfsat rund fortfarande, när jag är klar.

Har funderat på smirgelband, men känns som att jag får nöta ett tag, och kanske inte blir supervackert heller.

Bild/länk på stödet/bit rund.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top