uncletom
Gudomlig sporthojare
Jodå, det finns säkert många som vet, och har sina metoder. Jag vill dela med mig av min egna metod jag känner mig säker på.Varför vet ingen om hojen ska stå upprätt eller på sidostödet när man ska fylla på olja?
Varför vet ingen var på kedjan man ska kontrollera slacket?
1. Oljan
Efter du tömt ut all gammal olja och bytt oljefilter: Med hojen på sidostödet, börja med att fylla på mängden som manualen säger - minus ca 2 dl. Ta sedan tag i hojen och ställ den helt upprätt från stödet så att du måste hålla i sätet eller tanken så att hojen inte faller åt någon sida. Här behövs plan mark/golv, då du vill att hojen ska stå rakt både i sidled som fram/bak led, alltså INTE i nån backe (som Brute skriver "Upprätt och utan lutning")
Balansera hojen några sekunder, huka dig ner och kolla oljenivån i inspektionsglaset (om det finns något). Oftast brukar oljan ligga ganska högt nu då filtret inte fyllts. Det är normalt.
Starta hojen och låt motorn gå typ 20 sekunder. Släck och vänta typ 30 sekunder, och kolla glaset igen. Nu ligger oljan lägre än första kollen. Om du fortfarande kan se oljan i glaset, förmodligen runt minimum-nivå, ta ut hojen och kör den 10 minuter. Du har tillräckligt med olja i för att motorn inte ska skära, och du värmer upp oljan så att den fyller hela motorn samt blir så varm att den efteråt sjunker så mycket som möjligt. Nu är det dags för sista kollen.
Låt hojen stå 5 minuter och kolla glaset. Fyll på 1-2 dl beroende på hur nära topp-nivå du vill oljan ska hamna. Personligen gillar jag ha oljan ungefär i mitten mellan min och max.
2. Kedjan
På mina hojar brukar jag fälla ut stödet, ställa mig på andra sidan hojen, lägga min vikt över sätet så mycket det går så att bakre fjädringen sjunker ner och kedjan ligger så rakt mellan fram och bak dreven möjligt. Här tar jag tag i kedjan och drar den hårt upp / ner för att känna spelet.
En FÖR spänd kedja brukar 'vandra' kanske 1-2 cm (mellan tummen och pekfingret). En för lös kedja är så slapp att den knappt stannar på bakdrevet. Du vill att kedjan ska 'spela' nånstans 3-5 cm (på crosshojar lite mer faktiskt). Man kanske kan säga att du vill ha viss spänning i kedjan att den inte drar i axlarna för mycket, och samtidigt inte faller av sina drev. Detta kollar du alltid hängade över hojen så svingen ligger så horisontellt möjligt, för att HÄR är kedjan som mest spänd.
Varför du inte vill ha en för spänd kedja är för att tätningen i framdrevet kan börja läcka, och lagret (dvs yttersta lagret närmast framdrevet) slitas onödigt tidigt, samt om kedjan spänner för mycket kring bakdrevet kan hjulet potentiellt ställa sig i vinkel. Kedjan kommer hur som helst alltid att töjas efter en tid, och då behöver du kolla slacket igen. Olika kedjor töjs olika snabbt beroende på hur du kör eller hur tung hojen är.
Last edited: