Frågor man vågar ställa

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag hade definitivt åkt till akuten. Blir det sepsis så går det fort från dåligt till riktigt illa. Vill inte skrämma upp dig, men chansa inte med detta.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ring vårdcentralen, 1177 gör ingen nytta. Så du får en hyfsat seriös bedömning.
Lite blodförgiftning ska man inte leka med, och har du fått Botulismbakterier i såret så är det lite bråttom.
Det brukar gå snabbare att komma i kontakt med vårdcentral via 1177 än att ringa på telefontid mellan 10:45 och kvart i elva på helgfria söndagar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Försök att fråga @Bushido om tips, han hade ju värsta sepsisen.
Nja, hann aldrig få sepsis då jag sökte vård i god tid men hade jag inte gjort det hade jag troligen fått det. Jag fick "bara" nekrotiserande fasciit till följd av invasiva streptokocker :D
Nu tror jag inte att det är samma som drabbat @Rockmorsan, men de bakterier som finns i jord kan vara väl så eländiga och jag skulle definitivt säga att du bör söka vård. Sepsis kan man få av många olika infektioner, bättre att söka en gång för mycket än en gång för lite...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vad är bäst när man får sår som varar, trycka hål och försöka få ut varet och lufta eller bara plåstra in?

Fick som en större hud förskjutning/blåsa i handflatan i lördags. Grävde upp ett trädgårdsland, hade inte handskar först men efter en stund. Märkte inget ont förrän efteråt. Tyckte inte det såg så farligt ut så bara tryckte ut huden som "skrynklar" sig o gick ut i skogen o plockade bär (kanske inte jättesmart) och sen blev jag så varm efter så jag tog vatten ur en grävd brunn som inte är drickbart och det luktar lite skumt (förmodligen inte heller så smart) och duschade hela mig ur en sunkig vattenkanna (troligen jättedumt). Åkte hem och duschade. Vaknade på natten av sån smärta i hand ända upp till armbågen, kunde inte räta på fingrarna alls. Tog på bedövningssalva, tvättade med sårtvätt för det rann ut såret slängde i mig värktabletter och satte på kompress som gjorde tätt (dumt?)
Idag måndag tog jag bort bandaget och då är det rött och varigt, tvättade igen med såna sårtvätt servetter. Satte på nytt bandage.

Nu säger min syster att jag ska trycka hål på huden och trycka ut varet och sen inte sätta på nått, utan lufta.

Provat ringa sjukvårdsupplysningen men kön är full säger de så jag frågar er allvetare (finns säkert några vårdpersonal här med 😊).

Jag vill inte det skadar handen i nått långvarigt, är högerhänt. Och jag vill ut och köra hoj vilket nu är helt omöjligt. Tog stelkramp sprutan senast för 20 år sen vill jag minnas.

Snälla sporthoj, vad ska jag gör

Vad är bäst när man får sår som varar, trycka hål och försöka få ut varet och lufta eller bara plåstra in?

Fick som en större hud förskjutning/blåsa i handflatan i lördags. Grävde upp ett trädgårdsland, hade inte handskar först men efter en stund. Märkte inget ont förrän efteråt. Tyckte inte det såg så farligt ut så bara tryckte ut huden som "skrynklar" sig o gick ut i skogen o plockade bär (kanske inte jättesmart) och sen blev jag så varm efter så jag tog vatten ur en grävd brunn som inte är drickbart och det luktar lite skumt (förmodligen inte heller så smart) och duschade hela mig ur en sunkig vattenkanna (troligen jättedumt). Åkte hem och duschade. Vaknade på natten av sån smärta i hand ända upp till armbågen, kunde inte räta på fingrarna alls. Tog på bedövningssalva, tvättade med sårtvätt för det rann ut såret slängde i mig värktabletter och satte på kompress som gjorde tätt (dumt?)
Idag måndag tog jag bort bandaget och då är det rött och varigt, tvättade igen med såna sårtvätt servetter. Satte på nytt bandage.

Nu säger min syster att jag ska trycka hål på huden och trycka ut varet och sen inte sätta på nått, utan lufta.

Provat ringa sjukvårdsupplysningen men kön är full säger de så jag frågar er allvetare (finns säkert några vårdpersonal här med 😊).

Jag vill inte det skadar handen i nått långvarigt, är högerhänt. Och jag vill ut och köra hoj vilket nu är helt omöjligt. Tog stelkramp sprutan senast för 20 år sen vill jag minnas.

Snälla sporthoj, vad ska jag göra?
Sök akuten.
Du har en pågående infektion och oavsett vad det är så kan det går gå riktigt fort när det väl fått fäste.
Du vill INTE ha varken sepsis eller nekrotiserande fasciit.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sök akuten.
Du har en pågående infektion och oavsett vad det är så kan det går gå riktigt fort när det väl fått fäste.
Du vill INTE ha varken sepsis eller nekrotiserande fasciit.
:fakta
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Du har kanske blivit stucken av en jordgeting och nu vet du hur kroppen reagerar på getingar när du stör deras aktiviteter.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vi köpte stället för snart 6 år sedan. De som hade det innan var inte direkt händiga. Jag gissar att den här har stått kvar sedan förrförrförra ägaren. Är det något att skänka bort till någon entusiast? Annars åker den upp på släpet och inlämnat hos t.ex. Skrotfrag där man får betalt per kg. På lilla mässingsskylten står det "Vägförvaltningen I län", I län är Gotland.

1721739800704.png

1721739834850.png

1721739863976.png

1721739908586.png

1721740009529.png
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vi köpte stället för snart 6 år sedan. De som hade det innan var inte direkt händiga. Jag gissar att den här har stått kvar sedan förrförrförra ägaren. Är det något att skänka bort till någon entusiast? Annars åker den upp på släpet och inlämnat hos t.ex. Skrotfrag där man får betalt per kg. På lilla mässingsskylten står det "Vägförvaltningen I län", I län är Gotland.

View attachment 501429

View attachment 501430

View attachment 501431

View attachment 501432

View attachment 501433
Den där vill man spara åt eftervärlden... Jag har en släkting på Åland som renoverar och fixar med alla möjliga slags maskiner, traktorer och gamla bussar mm, men det är ju en bit bort. Kanske något museum som vill ha? Lägg upp på Blocket annars.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Den där vill man spara åt eftervärlden... Jag har en släkting på Åland som renoverar och fixar med alla möjliga slags maskiner, traktorer och gamla bussar mm, men det är ju en bit bort. Kanske något museum som vill ha? Lägg upp på Blocket annars.
Den har nog stått ute i typ 20 år, så det är nog inget som rör sig i den
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Den har nog stått ute i typ 20 år, så det är nog inget som rör sig i den
Det är ett mindre problem. Jag har sett grejer som legat i vatten eller lera i decennier som kommit tillbaka till liv. Kräver lite mer tid och omsorg bara.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är ett mindre problem. Jag har sett grejer som legat i vatten eller lera i decennier som kommit tillbaka till liv. Kräver lite mer tid och omsorg bara.
Tid och omsorg är ju en bristvara för mig. Men jag skrotar den inte riktigt än, för jag håller med dig och det är väl lite därför jag frågar.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vi köpte stället för snart 6 år sedan. De som hade det innan var inte direkt händiga. Jag gissar att den här har stått kvar sedan förrförrförra ägaren. Är det något att skänka bort till någon entusiast? Annars åker den upp på släpet och inlämnat hos t.ex. Skrotfrag där man får betalt per kg. På lilla mässingsskylten står det "Vägförvaltningen I län", I län är Gotland.

View attachment 501429

View attachment 501430

View attachment 501431

View attachment 501432

View attachment 501433
Gammal vattenpump? :va
Någon vill nog ha den, bara du inte tänker att du ska bli rik på'n.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Visar upp min okunnighet här. De tätningar till oljeplugg jag bytt har jag bytt till solida koppar eller alu. Oftast inte bytt, vilket funkat utmärkt. Inte momentdragit och har noll gängpaj på oljepluggskontot. Kanske har det svettats lite på någon gammal bil. Mc:na har man ju kontinuerlig koll på.


Frågan då:
E39653E0-D58E-4946-A41A-BC45A46C8C9F.jpeg6D76CF7D-0897-4F85-8274-6AF639A46B85.jpeg

Vilken yta ska vara mot vilken? (Gods och plugg.) Får inte bilderna där jag vill. Deal with it!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Visar upp min okunnighet här. De tätningar till oljeplugg jag bytt har jag bytt till solida koppar eller alu. Oftast inte bytt, vilket funkat utmärkt. Inte momentdragit och har noll gängpaj på oljepluggskontot. Kanske har det svettats lite på någon gammal bil. Mc:na har man ju kontinuerlig koll på.


Frågan då:
View attachment 501464View attachment 501465

Vilken yta ska vara mot vilken? (Gods och plugg.) Får inte bilderna där jag vill. Deal with it!
Första bilden, den ytan mot gods.
Andra då mot plugg.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top