Det brukar gå snabbare att komma i kontakt med vårdcentral via 1177 än att ringa på telefontid mellan 10:45 och kvart i elva på helgfria söndagar.Ring vårdcentralen, 1177 gör ingen nytta. Så du får en hyfsat seriös bedömning.
Lite blodförgiftning ska man inte leka med, och har du fått Botulismbakterier i såret så är det lite bråttom.
Nja, hann aldrig få sepsis då jag sökte vård i god tid men hade jag inte gjort det hade jag troligen fått det. Jag fick "bara" nekrotiserande fasciit till följd av invasiva streptokockerFörsök att fråga @Bushido om tips, han hade ju värsta sepsisen.
1000 mil från ekvatorn ligger polerna.Inom 1000 mil ! (Samma regler som att gå ett varv runt jorden)
Vad är bäst när man får sår som varar, trycka hål och försöka få ut varet och lufta eller bara plåstra in?
Fick som en större hud förskjutning/blåsa i handflatan i lördags. Grävde upp ett trädgårdsland, hade inte handskar först men efter en stund. Märkte inget ont förrän efteråt. Tyckte inte det såg så farligt ut så bara tryckte ut huden som "skrynklar" sig o gick ut i skogen o plockade bär (kanske inte jättesmart) och sen blev jag så varm efter så jag tog vatten ur en grävd brunn som inte är drickbart och det luktar lite skumt (förmodligen inte heller så smart) och duschade hela mig ur en sunkig vattenkanna (troligen jättedumt). Åkte hem och duschade. Vaknade på natten av sån smärta i hand ända upp till armbågen, kunde inte räta på fingrarna alls. Tog på bedövningssalva, tvättade med sårtvätt för det rann ut såret slängde i mig värktabletter och satte på kompress som gjorde tätt (dumt?)
Idag måndag tog jag bort bandaget och då är det rött och varigt, tvättade igen med såna sårtvätt servetter. Satte på nytt bandage.
Nu säger min syster att jag ska trycka hål på huden och trycka ut varet och sen inte sätta på nått, utan lufta.
Provat ringa sjukvårdsupplysningen men kön är full säger de så jag frågar er allvetare (finns säkert några vårdpersonal här med ).
Jag vill inte det skadar handen i nått långvarigt, är högerhänt. Och jag vill ut och köra hoj vilket nu är helt omöjligt. Tog stelkramp sprutan senast för 20 år sen vill jag minnas.
Snälla sporthoj, vad ska jag gör
Sök akuten.Vad är bäst när man får sår som varar, trycka hål och försöka få ut varet och lufta eller bara plåstra in?
Fick som en större hud förskjutning/blåsa i handflatan i lördags. Grävde upp ett trädgårdsland, hade inte handskar först men efter en stund. Märkte inget ont förrän efteråt. Tyckte inte det såg så farligt ut så bara tryckte ut huden som "skrynklar" sig o gick ut i skogen o plockade bär (kanske inte jättesmart) och sen blev jag så varm efter så jag tog vatten ur en grävd brunn som inte är drickbart och det luktar lite skumt (förmodligen inte heller så smart) och duschade hela mig ur en sunkig vattenkanna (troligen jättedumt). Åkte hem och duschade. Vaknade på natten av sån smärta i hand ända upp till armbågen, kunde inte räta på fingrarna alls. Tog på bedövningssalva, tvättade med sårtvätt för det rann ut såret slängde i mig värktabletter och satte på kompress som gjorde tätt (dumt?)
Idag måndag tog jag bort bandaget och då är det rött och varigt, tvättade igen med såna sårtvätt servetter. Satte på nytt bandage.
Nu säger min syster att jag ska trycka hål på huden och trycka ut varet och sen inte sätta på nått, utan lufta.
Provat ringa sjukvårdsupplysningen men kön är full säger de så jag frågar er allvetare (finns säkert några vårdpersonal här med ).
Jag vill inte det skadar handen i nått långvarigt, är högerhänt. Och jag vill ut och köra hoj vilket nu är helt omöjligt. Tog stelkramp sprutan senast för 20 år sen vill jag minnas.
Snälla sporthoj, vad ska jag göra?
Sök akuten.
Du har en pågående infektion och oavsett vad det är så kan det går gå riktigt fort när det väl fått fäste.
Du vill INTE ha varken sepsis eller nekrotiserande fasciit.
Den där vill man spara åt eftervärlden... Jag har en släkting på Åland som renoverar och fixar med alla möjliga slags maskiner, traktorer och gamla bussar mm, men det är ju en bit bort. Kanske något museum som vill ha? Lägg upp på Blocket annars.Vi köpte stället för snart 6 år sedan. De som hade det innan var inte direkt händiga. Jag gissar att den här har stått kvar sedan förrförrförra ägaren. Är det något att skänka bort till någon entusiast? Annars åker den upp på släpet och inlämnat hos t.ex. Skrotfrag där man får betalt per kg. På lilla mässingsskylten står det "Vägförvaltningen I län", I län är Gotland.
View attachment 501429
View attachment 501430
View attachment 501431
View attachment 501432
View attachment 501433
Den har nog stått ute i typ 20 år, så det är nog inget som rör sig i denDen där vill man spara åt eftervärlden... Jag har en släkting på Åland som renoverar och fixar med alla möjliga slags maskiner, traktorer och gamla bussar mm, men det är ju en bit bort. Kanske något museum som vill ha? Lägg upp på Blocket annars.
Det är ett mindre problem. Jag har sett grejer som legat i vatten eller lera i decennier som kommit tillbaka till liv. Kräver lite mer tid och omsorg bara.Den har nog stått ute i typ 20 år, så det är nog inget som rör sig i den
Tid och omsorg är ju en bristvara för mig. Men jag skrotar den inte riktigt än, för jag håller med dig och det är väl lite därför jag frågar.Det är ett mindre problem. Jag har sett grejer som legat i vatten eller lera i decennier som kommit tillbaka till liv. Kräver lite mer tid och omsorg bara.
Gammal vattenpump?Vi köpte stället för snart 6 år sedan. De som hade det innan var inte direkt händiga. Jag gissar att den här har stått kvar sedan förrförrförra ägaren. Är det något att skänka bort till någon entusiast? Annars åker den upp på släpet och inlämnat hos t.ex. Skrotfrag där man får betalt per kg. På lilla mässingsskylten står det "Vägförvaltningen I län", I län är Gotland.
View attachment 501429
View attachment 501430
View attachment 501431
View attachment 501432
View attachment 501433
Nä, hade ju tänkt sälja den som metallskrotGammal vattenpump?
Någon vill nog ha den, bara du inte tänker att du ska bli rik på'n.
Första bilden, den ytan mot gods.Visar upp min okunnighet här. De tätningar till oljeplugg jag bytt har jag bytt till solida koppar eller alu. Oftast inte bytt, vilket funkat utmärkt. Inte momentdragit och har noll gängpaj på oljepluggskontot. Kanske har det svettats lite på någon gammal bil. Mc:na har man ju kontinuerlig koll på.
Frågan då:
View attachment 501464View attachment 501465
Vilken yta ska vara mot vilken? (Gods och plugg.) Får inte bilderna där jag vill. Deal with it!
Hade troligen gjort så, utan att veta varför, men det känns rätt! Är det du som brukar förorda den där packningen från swedol med gummitätning som fordrar lägre moment? Har du isf ett nr eller korrekt benämning?Första bilden, den ytan mot gods.
Andra då mot plugg.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |