Frågor man vågar ställa

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Tokgillar Angel GT och enligt mina erfarenheter skåpar de ut Bridgestone på alla punkter, i synnerhet vått.
Har inget emot Michelin 5 heller. Kört upp några såna men väljer pirelli. Plånboken håller med mig. Pirellidäckem är roligare att svänga med trots att road 5/6 har trevligare, alltså toppigare profil.

Köra omkring med en kombo av bra bakdäck och ett halt framdäck anbefalles icke.

Mina åsikter och erfarenheter.
Metzeler Z8 interact är också ett rätt prisvärt alternativ.
Tack för input - uppskattas!
Hmmm, kanske skulle satsa på ett Metzeler Z8 Interact istället då, det var onekligen ett bra pris på det däcket oxå.
Decisions, decisions...
:unsure:

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tack för input - uppskattas!
Hmmm, kanske skulle satsa på ett Metzeler Z0 Interact istället då, det var onekligen ett bra pris på det däcket oxå.
Decisions, decisions...
:unsure:
Om det var billigt ser du bara när däcket är slut och du kan summera milpris och inte minst hur de levererat. Högre inköpspris behöver inte ha kostat mer per mil förutom att man vill ha däck som är roliga och pålitliga. Med Angel GT får du bra med mil och ett roligt däck, anser jag.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hastighetskameror ska väl avfärda bilder om det är flera fordon då man inte vet vilket av fordonen som mätningen gäller. Gäller det även om ena fordonet håller på att köra om det andra? I teorin borde ju omkört fordon ha kunnat gasa på och var den som förorsakar fortkörningen.

Blinkade till lite när jag låg i omkörningsfilen. Ja, klantigt, brukar ju hålla koll på kameror.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hastighetskameror ska väl avfärda bilder om det är flera fordon då man inte vet vilket av fordonen som mätningen gäller. Gäller det även om ena fordonet håller på att köra om det andra? I teorin borde ju omkört fordon ha kunnat gasa på och var den som förorsakar fortkörningen.

Blinkade till lite när jag låg i omkörningsfilen. Ja, klantigt, brukar ju hålla koll på kameror.

Med tanke på hur få bilder som går till böter så borde det vara så.

Det har blivit fler sedan 2018, men det är fortfarande inte många

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A

Jag känner en som vet om annan vilken hörde på radion att en han kände..

Var väl något år sen det blixtra till i omkörningsfilen, leasing så fick brevet inslaget av företaget utan kommentar eller bild. Kiruna frågade vem som körde, jag fråga företaget som informera att dom inte lägger sig i men om det blir utredning så måste dom lämna ut skonummer och så.

Ett brev till kom med samma fråga och sen hände inget mer.

Ingen lösning på din gåta, mer än att den som råkat vingla ut i mötande fick post.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Bara att hålla dig undan i 2 år.

Min strategi skulle vara att hålla mig undan. Om dom får tag på dig så säger du att bilen du körde om gasade på och det var han som körde för fort.
Sen fortsätter du hålla dig undan.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Den stora frågan är väl hur man ska undvika att bli igenkänd?
Kan kamerorna läsa skylten om man sätter en härrejösses-ledramp just över/under?

Hur gör man med polis i bil? Knycka en hink radarabsorberande färg från Lockheed-Martin?

Att hålla hastighetsbegränsningen är självklart INTE ett alternativ.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den stora frågan är väl hur man ska undvika att bli igenkänd?
Kan kamerorna läsa skylten om man sätter en härrejösses-ledramp just över/under?

Hur gör man med polis i bil? Knycka en hink radarabsorberande färg från Lockheed-Martin?

Att hålla hastighetsbegränsningen är självklart INTE ett alternativ.

Att fälla ner solskyddet räcker vanligtvis väldigt långt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har hört att folk som körde bil med covid-mask klarade sig undan plåtpoliserna.

Annars är det väl bara att strunta i att acceptera böterna när brevet kommer och låta det gå ett varv till och hoppas att dom kastar det för att dom har för mycket att göra.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Solskydd ja. Hoppas de inte matchar gamla bilder på samma bild. Finns nog ett antal bilder på mig bakom nedfällt solskydd i det området i samma bil. Fast just dom var ju såklart när jag lånade ut bilen till någon okänd människa som jag glömde kolla ID på.

Regnummer har de såklart redan men uppenbart inte identifierat mig, så det är om de matchar halsen på gamla bilderna mot den nya fina bilden. Trafikpolisen goes CSI :rofl

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sporten på hojen är ju en snabb omkörning av bilar vid hastighetskameror, ska börja med att köra om på höger sida när det är möjligt. :squid

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Fortkörning är en sportgren i Sverige , håll er undan om ni orkar fast dom har fint foto.

Det är dom sista 3 månaderna som dom börjar leta efter dig med uniformerade ig snewtar hemma o på jobb.

Haha

Jag ringde bögen till trafiksnewt som efterlyst mig o tänkte ge upp , han var måttligt intresserad och sade "Dom kommer dyka upp oftare på balkongen eller jobbet..."

De kunde översättas till " Håll ut ,bra jobbat hittils och bara en liten simtur kvar till torra land"

:rofl

Alla är inte Tommy Hamren

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tänkte flyga drönare i finvädret igår.
Första flygturen varade i 5 sekunder innan batteriet la av. Med reservbatteriet orkade den inte ens lyfta.

Dags för nya batterier med andra ord, men var hittar man små batterier som inte är skit?

Litar inte på de man köper via Aliexpress, Temu, Amazon och liknande.

Bifogat

• 20241003_105722.jpg
    20241003_105722.jpg
    1.3 MB · Visningar: 14

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Första flygturen varade i 5 sekunder innan batteriet la av. Med reservbatteriet orkade den inte ens lyfta.

Dags för nya batterier med andra ord, men var hittar man små batterier som inte är skit?

batteriexpressen.se eller batteriexperten.se eller annan svensk fysisk butik med näthandel. Det olustiga är ju att de i sin tur köper från kommunistasien.

Har du kollat laddaren?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A

Tror dessa är rätt populära om det passar din fluga, 16g.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Lämna inte batterierna full-laddade, utan ladda till 80% (ellet ladda fullt och använd lite innan du lägger bort dom)

Jag har en bunt apparater med döda LiPo här hemma, duktig som jag är hade jag laddat reservbatterierna fullt också...
Jag behöver köpa 5-10 nya batterier (modellspecifika, dock inte speciellt dyra)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Om man har en diskmaskinsholk som är 60.5cm bred, är det någe strul att trycka in en standardmaskin som verkar vara 58.5-59.5cm? Maskinen blir nära dikt mot yttervägg, risk för vibrationer begriper jag men annat att akta sig för eller är det brukligt?

Höjd och djup har större marginaler.

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Om man har en diskmaskinsholk som är 60.5cm bred, är det någe strul att trycka in en standardmaskin som verkar vara 58.5-59.5cm? Maskinen blir nära dikt mot yttervägg, risk för vibrationer begriper jag men annat att akta sig för eller är det brukligt?

Holkarna brukar vara 600+ så det ska ju gå bra. Vibrationer och mekaniska ljud pga nära till skåp brukar inte vara nåt problem.
Se bara till att alla fötter står mot golv, kom ihåg plastskivan under, läckagevarningen.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Jag har i det närmaste presspassning på min diskmaskin och jag har inte märkt att det medför några problem.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0