Frågor man vågar ställa

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nä men det kan vara en bra början så man vet vad de olika flaggorna betyder
OCH
vad man som förare ska göra då när t.ex. RÖD flagg visas eller SVART flagg visas
och just för din del hur man undviker plockas av banan pga för hög ljudnivå.
(Gasa inte fullt på rakan, kör på högre växel, undvik komma i en klunga med andra.
God ide att ha Original ljuddämpare eller stora slipon med dB-killer vid bankörning.)
- Tack för info, men kan man alltså bara - om vi bortser från SMC - anmäla sitt intresse o åka o köra på bana förutsatt att man har en reggad o godkänd hoj?

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Om vi tar Sydskånes Emse som exempel räcker det med medlemskap, körkort och att hojen passerar klubbens egen besiktning. Cykeln behöver ej vara reggad.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Tack för info, men kan man alltså bara - om vi bortser från SMC - anmäla sitt intresse o åka o köra på bana förutsatt att man har en reggad o godkänd hoj?
Men det kan vara tajt om platser så det kan gälla att var ute i god tid för få plats att köra. Och så ska du ha kläder stövlar handskar ryggskydd avsedda för MC-körning och såklart godkänd MC-hjälm vilket jag gissar för din del inte är nått problem.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Klämde på nya däck på jobbkärran. 17k för fyra puckar, men än mer förvånande var att de väger nästan 30kg styck!

Visst är detta lite grövre däck, med styvare sida för att tåla lite last, men ändå. Ska däck behöva väga så mycket??

Falken Wildpeak A/T4W 285/60-20

43f38cf69ffbeb0ce0654bb9f52ad1c1.jpg

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Låter krångligt.
Får helt enkelt asfaltera en bana på bakgården istället.
Finns ju Vessingsboda där det körs ibland. Jag har dock inte längre aktuella känningar bland folket som håller i det numera.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Klämde på nya däck på jobbkärran. 17k för fyra puckar, men än mer förvånande var att de väger nästan 30kg styck!

Visst är detta lite grövre däck, med styvare sida för att tåla lite last, men ändå. Ska däck behöva väga så mycket??

Falken Wildpeak A/T4W 285/60-20

43f38cf69ffbeb0ce0654bb9f52ad1c1.jpg
Inräknat fälgen? Inte helt otroligt om jag jämför med det nästan halvmeter breda bakdäck som sitter på X5:an sommartid. Aptunga att byta...

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Varför visar webbläsaren på min iPhone ikonen för DN.se istället för sporthoj när jag börjar skriva en adress?
IMG_7866.jpeg

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
2,18 lång.
Såg nya Alien för nån månad sen. Sämsta Alien å ryggen gjorde ont. Kommer sätta mig vid sidan av så jag kan röra mig lite.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Eftersom jag har 0 erfarenhet av elbilar än sålänge, och förmodligen får en sådan nästa vecka när jag bokat bil för tjänsteresa:

Klarar en "normal" ny elbil resan Karlskrona-Sthlm på en laddning?
Kan man ladda på vilken laddstation somhelst?
Betalar man som vanligt med kort i en automat?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Eftersom jag har 0 erfarenhet av elbilar än sålänge, och förmodligen får en sådan nästa vecka när jag bokat bil för tjänsteresa:

Klarar en "normal" ny elbil resan Karlskrona-Sthlm på en laddning?
Kan man ladda på vilken laddstation somhelst?
Betalar man som vanligt med kort i en automat?
Nej, en normal elbil kommer behöva laddas mellan Karlskrona och Stockholm, men vänta tills du är nere i 15-20% kvar och ladda tills du når sisådär 80%. Den sista biten upp till 100% går långsammare och du kommer antagligen få krupp om du väntar. Då är det snabbare att göra ett stopp till.
Om du inte har en elbil med CHAdeMO-intag så går det att ladda i princip överallt. Kolla vilken maxeffekt bilen kan ta emot. Klarar den över 100kW är det bra att välja laddstationer som kan ge det. En del som bara ger 50kW finns fortfarande kvar.
Det finns fortfarande ställen där man startar med en app och inte med kort. Chargefinder är din vän för att hitta rätt.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Nej, en normal elbil kommer behöva laddas mellan Karlskrona och Stockholm, men vänta tills du är nere i 15-20% kvar och ladda tills du når sisådär 80%. Den sista biten upp till 100% går långsammare och du kommer antagligen få krupp om du väntar. Då är det snabbare att göra ett stopp till.
Om du inte har en elbil med CHAdeMO-intag så går det att ladda i princip överallt. Kolla vilken maxeffekt bilen kan ta emot. Klarar den över 100kW är det bra att välja laddstationer som kan ge det. En del som bara ger 50kW finns fortfarande kvar.
Det finns fortfarande ställen där man startar med en app och inte med kort. Chargefinder är din vän för att hitta rätt.
- Såg på en intranätssida här att våra bilar ska fixa resmålen Sthlm och Malmö härifrån utan laddning. Skööönt.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln