Frågor man vågar ställa

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Huset är byggt 2012 och reparationerna började i somras, men döden kom tidigare än nödvändigt på grund av att möss kortslutit styrkort. Det går kanske att byta korten, men det är inte gratis och kanske ett par tre år kvar på kompressorn.
Jag bytte styrkort efter blixnedslag på min. Inte Nibe, men kostnaden kring 10000 spänn ink jobb torde vara likartat om du lägger på 9 års inflation på det. Inte billigt men bättre än att byta hela anläggningen. Jag fick lite på hemförsäkringen men de har åldersavdrag så 12 år är det nog risk att du inte får något. Jag tror nog att en bra kompressor håller längre än 15 år, speciellt om du ställer ner maxeffekten lite. Sista 10% av effekt kan nog lätt vara en betydligt större del av slitaget. Men såklart lite långsammare uppvärmning av huset och kanske något större användande av elpatron de allra kallaste dagarna.

>100K är såklart annars skitmycket pengar, men jämfört med att köra på elpatronerna skulle jag spara in det på 5 år i mitt 70-tals hus med nuvarande elpriser. Frånluftvärepumpar av kraftigare sort går ofta väldigt effektivt, har sparat in minst 2/3 av mitt energibehov för värme och varmvatten, troligtvis mer. Men ditt hus från 2012 borde dra betydligt mindre så insparandet borde också bli motsvarande mindre, du kanske klarar dig med en "klenare" modell.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är två kort som gått och tyvärr vet jag inte om det är fler problem som inte syns. Det har gått ett antal timmar felsökning så det har redan kostat en del utan att komma någonstans.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är två kort som gått och tyvärr vet jag inte om det är fler problem som inte syns. Det har gått ett antal timmar felsökning så det har redan kostat en del utan att komma någonstans.
Möss, dessa satans kreatur... Jag är varje dag tacksam över alla katter, rävar, ugglor, illrar och rovfåglar som rör sig runt huset och upprätthåller terrorbalansen.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Trist. Finns såklart en gräns där man inte vill slänga mer bra pengar efter dåliga. Jag hade kanske tur att mina problem var relativt lättdiagnosticerade.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Några år sen jag senast kollade, men då var det bara Nibe och ComfortZone som levererade i "största klassen", vilket F750 tillhörde.

Jag äger motsvarande Comfortzone och skulle baserat på de erfarenheterna välja Nibe.
Dels för att min CZ65L har varit väldigt buggig och allmänt känns om ett hastverk, har även fått byta både kretskort och kompressor en gång vardera och det senare är dyrt! Hade inte hemförsäkringen täckt hälften hade jag satt in ny pump.
Men även för att det är betydligt svårare att få service, jag fick skicka efter någon 7 mil bort, Nibe hade jag flera i byn jag bor som kan fixa.
Slutligen för att oberoende tester visar att speciellt varmvattnet drar betydligt mindre att hålla igång på en Nibe. Visst kanske CZ (som jag tror köptes av IVT) har blivit bättre, men de reperatörer som bytte min kompressor och där den ena hade jobba på CZ var långt ifrån imponerade.
Är Nibe S735-4 hela 38% (33300kr bättre än en Comfortzone RX95? Det är ganska mycket pengar tycker jag.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Är Nibe S735-4 hela 38% (33300kr bättre än en Comfortzone RX95? Det är ganska mycket pengar tycker jag.
Nu har jag ingen erfarenhet av Comfortzone. Men någon skillnad borde det vara. Det gamla hederliga uttrycket "du får vad du betalar för"

En viktig sak att tänka på är det finns någon i närheten som har erfarenhet och servar och reparerar och att det snabbt går att få fram reservdelar när något händer.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Nu har jag ingen erfarenhet av Comfortzone. Men någon skillnad borde det vara. Det gamla hederliga uttrycket "du får vad du betalar för"

En viktig sak att tänka på är det finns någon i närheten som har erfarenhet och servar och reparerar och att det snabbt går att få fram reservdelar när något händer.
Frågan är hur mycket som finns i ett namn som Nibe. Jag bor utanför Sveriges närmaste stad så det är inte så långt till folk som fixar med saker. Jag är lovad fem offerter till och de kommer förmodligen imorgon.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det beror helt på dina behov av värme. RX95 verkar bara ha 3.5kW värme från kompressor, 6kW är från elpatron. S735-4 verkar ha 5kW värme från kompressor och 6.5kW från elpatron, dvs totalt 11.5kW . Klarar du dig nästan alla dagar med med 3.5kW är det svårt att räkna hem 33300 kronor i skillnad för att den drar elpatron några få kalla dagar om året, men har inte Nibe någon i samma storleksklass att jämföra med så prisskillnaden blir lite mindre? Jag vet inte riktigt skillnad på F och S-serien, gissar att S är mer uppkopplade men de jag hittar data på i F-serien är betydligt klenare.

Comfortzone är allmänt förvirrande i sin namngivning, "95" i RX95 verkar anspela på 9.5kW värme men då både kompressor (3,5kW) och patroner(6,5kW), medan RX50 och RX65 verkar därmeot vara 5.0 resp 6.5 kW värme från värmepump utöver elpatroner, 11.0 resp 12.5 ink värmepatron. RX50 borde därför kompressormässigt ligga på samma nivå som Niben. https://www.vvsbutiken.nu/product.html/comfortzone-franluftsvarmepump-rx50/160?category_id=1279

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Köp det som det finns reservdelar till om tio år.

Mvh
Ser man på 14 år gamla maskiner så verkar både Nibe och Comfortzone gå att laga än idag. Fast visst, de verkar ha svårare att diagnostisera hans råttangrepp än mitt blixtnedslag och skurna kompressor, men det kan såklart ha varit otur vs tur.

Kompressorn går normalt via frekvensomvandlare, men felsöknings gick det att koppa den mot normal 240V 50Hz och konstatera att den inte fungerade, även om de gick omvägen till att först testa med annan frekvensomvandlare (och fick därför ta ett nytt besök när de hade tagit med en sådan, så totalt fyra besök då de även råkade koppla in fläkten fel när de bytte kompressor). Mitt kretskort tror jag de testade ett löst som de hade med sig och därför konstaterade direkt att det var felet.

Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Finns det inte riktiga elektronikreparatörer som kan felsöka och byta ut trasiga kretsar på kretskortet?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tycker överlag att det verkar vara skitkvalitet på värmepumpar
Elektronik ska inte gå sönder, då är den felkonstruerad från början.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag tycker överlag att det verkar vara skitkvalitet på värmepumpar
Elektronik ska inte gå sönder, då är den felkonstruerad från början.
Blixtnedslag är väl på gränsen och hans råttgangrepp är nog också svåra att skydda sig helt mot.

Men kompressorn får gärna hålla längre än 10-12 år, det håller jag fullständigt med om. Och det är ju det dyra. Och jag hör om folk där det inte ens håller fem år, tilläggsförsäkring kan löna sig om man inte litar på leverantören, men det jag erbjuds var en i mitt tycker fullösning då den förutsatte hemförsäkring som täckte och bara stod för självrisk (ink åldersavdrag).

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Som jag förstår det är RX95 ett nytt namn på en som hetat RX35 tidigare.
Enligt mätaren som bara kollar värmepumpen har det gått knappt 60000 kWh sen huset byggdes i februari 2012. 6500 kWh per år till värme.

Comfortzone har fått kritik för att de inte går att serva utan består av moduler.

Problemet med att reparera korten är att de sitter illa till och eventuellt är det fler skador när man river vidare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Blixtnedslag är väl på gränsen och hans råttgangrepp är nog också svåra att skydda sig helt mot.

Men kompressorn får gärna hålla längre än 10-12 år, det håller jag fullständigt med om. Och det är ju det dyra. Och jag hör om folk där det inte ens håller fem år, tilläggsförsäkring kan löna sig om man inte litar på leverantören, men det jag erbjuds var en i mitt tycker fullösning då den förutsatte hemförsäkring som täckte och bara stod för självrisk (ink åldersavdrag).

Jo, direkt blixtnedslag i ledning är svårt, men den ska ju palla att blixten drar ner i närheten.

Råttangrepp händer bara om råttor tar sig in i lådan, så det är fullt möjligt att bygga bort, sätter man dessutom inverterelktroniken i en skärmad låda så kanske man klarar EMC kraven ockå.

Men ett transientskydd och en skärmad låda skulle väl höja priset priset med ett par hundra, på en pump för 50-100kkr

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Du är rolig du, inlägget kvalificerar definitivt för humortråden…

Mvh
Nja, det var ändå halvt på allvar. Det är ju ändå inte helt ovanligt att när elektronik går sönder är det någon enklare komponent som en kondensator eller liknande som är trasig och som både är relativt enkel att felsöka och byta. Hade värmepumpsinstallatörerna även varit elektronikkunniga hade det ju kunnat vara en poäng att åtminstone utesluta sådana enklare fel innan man går vidare.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Som jag förstår det är RX95 ett nytt namn på en som hetat RX35 tidigare.
Enligt mätaren som bara kollar värmepumpen har det gått knappt 60000 kWh sen huset byggdes i februari 2012. 6500 kWh per år till värme.

Comfortzone har fått kritik för att de inte går att serva utan består av moduler.

Problemet med att reparera korten är att de sitter illa till och eventuellt är det fler skador när man river vidare.
Ja ditt hus drar nog betydligt mindre värme än mitt så du klarar dig säkert med mindre kompressor.

Jag hade ändå jämfört RX95 med något mer likartat från Nibe men är det den enda som klarar din spec så tror jag aldrig du sparar in 33000 i skillnad.

Uppenbart gick min cz bra att laga, men den var buggig när jag fick den med tryckvakt som behövde byglas bort och därför fick jag höja mintemp ut något vilket irriterade även om det inte påverkat så mycket. Även regleraloritmen kan bugga ur om man ändrar värden för snabbt, därav att jag hade valt en Nibe.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nja, det var ändå halvt på allvar. Det är ju ändå inte helt ovanligt att när elektronik går sönder är det någon enklare komponent som en kondensator eller liknande som är trasig och som både är relativt enkel att felsöka och byta. Hade värmepumpsinstallatörerna även varit elektronikkunniga hade det ju kunnat vara en poäng att åtminstone utesluta sådana enklare fel innan man går vidare.

Javisst är det så, men idag har nog alla ”proffs” gått dädan eftersom allt ändå är gjort för att antingen byta hela kretskortet eller hela maskinen ifråga.

Jag känner några stycken som KAN sådant och de är pensionärer numer. Men en bil som Fina Märkesverkstaden bytt ut hela centraldatorn på utan att få igång den och sedan ville de skicka den till skrot, fick han igång efter fyra timmars systematisk felsökning, MÄTNING och logisk kunskap.
Man kan se detta även hos Grufmans bilservice, intressant youtubekanal för alla som saknar verkstadskunnande i sin närhet.

Hittar inte datorn felet står ”mekaniker” idag ofta helt handfallna.

Mvh

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Javisst är det så, men idag har nog alla ”proffs” gått dädan eftersom allt ändå är gjort för att antingen byta hela kretskortet eller hela maskinen ifråga.

Jag känner några stycken som KAN sådant och de är pensionärer numer. Men en bil som Fina Märkesverkstaden bytt ut hela centraldatorn på utan att få igång den och sedan ville de skicka den till skrot, fick han igång efter fyra timmars systematisk felsökning, MÄTNING och logisk kunskap.
Man kan se detta även hos Grufmans bilservice, intressant youtubekanal för alla som saknar verkstadskunnande i sin närhet.

Hittar inte datorn felet står ”mekaniker” idag ofta helt handfallna.

Mvh
Där tog du upp en allmän bristvara i yrkeslivet idag - logisk kunskap.

Man kan ju tycka att om produkten är designad för att man skall byta hela kretskortet vid fel borde ju åtminstone detta kunna göras relativt enkelt och till en rimlig kostnad. Ännu värre när man måste byta hela pumpen. För en luftvärmepump för 12 000 går det kanske att acceptera men att behöva lägga över 100 000 för att byta en 12 år gammal frånluftvärmepump pga elektronikfel är inte rimligt. Det är ju sådant som gör att man får lust att starta en mindre revolution och ägna resten av livet åt att skriva arga lappar i tvättstugan.

När man läser här i tråden om hur Nibe i praktiken närmast verkar vara enda alternativet på marknaden för den här typen av värmepumpar börjar ju den konspiratoriskt lagda sidan av mig försiktigt undra om det kanske kan vara så att det är brist på konkurrens och ifrågasättande av fenomenet. Fanns ju en liknande problematik med elektronikboxar till bilar för ett antal år sedan där tillverkarna tog helt hutlöst betalt, men sen blev det några kritiska granskningar och plötsligt gick priset ned till en bråkdel.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!