powerjohan
Ogudaktig sporthojare
Jag bytte styrkort efter blixnedslag på min. Inte Nibe, men kostnaden kring 10000 spänn ink jobb torde vara likartat om du lägger på 9 års inflation på det. Inte billigt men bättre än att byta hela anläggningen. Jag fick lite på hemförsäkringen men de har åldersavdrag så 12 år är det nog risk att du inte får något. Jag tror nog att en bra kompressor håller längre än 15 år, speciellt om du ställer ner maxeffekten lite. Sista 10% av effekt kan nog lätt vara en betydligt större del av slitaget. Men såklart lite långsammare uppvärmning av huset och kanske något större användande av elpatron de allra kallaste dagarna.Huset är byggt 2012 och reparationerna började i somras, men döden kom tidigare än nödvändigt på grund av att möss kortslutit styrkort. Det går kanske att byta korten, men det är inte gratis och kanske ett par tre år kvar på kompressorn.
>100K är såklart annars skitmycket pengar, men jämfört med att köra på elpatronerna skulle jag spara in det på 5 år i mitt 70-tals hus med nuvarande elpriser. Frånluftvärepumpar av kraftigare sort går ofta väldigt effektivt, har sparat in minst 2/3 av mitt energibehov för värme och varmvatten, troligtvis mer. Men ditt hus från 2012 borde dra betydligt mindre så insparandet borde också bli motsvarande mindre, du kanske klarar dig med en "klenare" modell.