Frågor man vågar ställa

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Allt sitter i men jag har tackat nej till ett gäng kanaler som poppar upp konstant, och "rekommendera inte kanalen" inte gör nån skillnad.
Detta är väl straffet..
Jag har ingen aning. Jag är en heavy user som prenumererar och slutar, kör rekommendera inte kanalen eller inte intresserad.
Lite olika valmöjligheter beroende på om jag kör via telefon, dator eller tv.
Men som sagt, dessa tomma rutor har jag aldrig sett.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Tejpa pressenning, sladdrig sak, tips?

Testat pressenningstejp som var grön, fungera inte bättre än gaffa = inte så bra. Webertherm 510 (tidigare 373) sägs vara bra men kostar skjortan och en arm samt halvkämpig att få tag på.

Anledningen är att pressen är stor och tråkig att byta inte minst på vintern, tjock press blir tungt satan att ha o göra med därav inte en sådan.

UV-skyddet inte jätteviktigt = tejpar insidan.
Så blevré:

..ev. tar vi en 3x5 m press, tömmer en sprayklisterburk per sida och smaskar dit.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vilken frånluftsvärmepump ska man välja? Det ska ersätta en Nibe F750.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vilken frånluftsvärmepump ska man välja? Det ska ersätta en Nibe F750.
Några år sen jag senast kollade, men då var det bara Nibe och ComfortZone som levererade i "största klassen", vilket F750 tillhörde.

Jag äger motsvarande Comfortzone och skulle baserat på de erfarenheterna välja Nibe.
Dels för att min CZ65L har varit väldigt buggig och allmänt känns om ett hastverk, har även fått byta både kretskort och kompressor en gång vardera och det senare är dyrt! Hade inte hemförsäkringen täckt hälften hade jag satt in ny pump.
Men även för att det är betydligt svårare att få service, jag fick skicka efter någon 7 mil bort, Nibe hade jag flera i byn jag bor som kan fixa.
Slutligen för att oberoende tester visar att speciellt varmvattnet drar betydligt mindre att hålla igång på en Nibe. Visst kanske CZ (som jag tror köptes av IVT) har blivit bättre, men de reperatörer som bytte min kompressor och där den ena hade jobba på CZ var långt ifrån imponerade.

Känner flera personer som har Nibe och ingen av dessa har varit missnöjda. Men jag kan inte deras modeller, för något år sedan var det F730 som motsvarade min (som motsvarar gamla F750), men tittar jag på hemsidan nu är det snarare S735 om man vill ha något som nästan uteslutande kan värma utan elpatron, dvs motsvarar kapaciteten CZ65 och F750 hade redan för 14 år sedan.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Han som felsökte pumpen tycker att jag ska köpa från en näthandel och anlita honom för montering för han behöver ta lite betalt för att hantera det så det kostar mig mer.
Han tyckte att jag skulle titta på Qvantum också.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet inte vad som är bäst men jag installerade en Daikin nyss och den är i alla fall avsevärt bättre än min gamla pump från Jula.
Kostade iofs 4 gånger mer också så det blir lite längre ROI.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag vet inte vad som är bäst men jag installerade en Daikin nyss och den är i alla fall avsevärt bättre än min gamla pump från Jula.
Kostade iofs 4 gånger mer också så det blir lite längre ROI.
Min 8 år gamla luftvärmepump i garaget från Jula gav upp för någon månad sen. Tog ändå en kalkylerad risk och köpte en ny på Jula. Hade blivit dubbelt så dyrt med Mitsubishi, Panasonic eller annat bättre märke och var inte värt den kostnaden för ett sekundärt behov som garaget. Installatören påstod iaf att de blivit bättre och jag konstaterar att den nya är betydligt mer energieffektiv än den gamla.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
En S735-7 från Nibe kostar 110-120 kkr så det ska vara en jäkligt effektiv pryl om man ska byta en gång vart tolfte år.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Min 8 år gamla LV-pump i garaget från Jula gav upp för någon månad sen. Tog ändå en kalkylerad risk och köpte en ny på Jula. Hade blivit dubbelt så dyrt med Mitsubishi, Panasonic eller annat bättre märke och var inte värt den kostnaden för ett sekundärt behov som garaget. Installatören påstod iaf att de blivit bättre och jag konstaterar att den nya är betydligt mer energieffektiv än den gamla.

Ungefär som för mig. Fast jag kör luft-luft.

Min hade inte lagt av helt men innefläkten har skrikigt i 1år och det är dels störigt och dels tänker jag att den kanske havererar totalt snart och då var det bättre byta innan här ligger 1 meter snö. Så flyttar jag Julapumpen till en container där jag har lite verkstad. Främst för att kunna köra den på avfuktning.

Julapumpen betalade sig väl på 1 år ungefär, Daikinpumpen verkar vara ganska lika verkningsgrad när temperaturen ligger över nollan men mellan 0 och ca -15 visar sig skillnaden ordentligt med Daikin.
Jag uppskattar att det i praktiken kommer innebära ca 1kWh/månad under december-mars, om jag inte åker på semester och drar ner värmen.
Men uppskattningsvis 3kWh/år och 20kkr dyrare, så på några års sikt blir nog Daikin en bättre investering än Julapumpen.

Tur att vi(jag) inte tillämpar kvartalskapitalism i mitt hus för då skulle jag väl fortfarande stå direkt-el.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
En S735-7 från Nibe kostar 110-120 kkr så det ska vara en jäkligt effektiv pryl om man ska byta en gång vart tolfte år.
Var det så länge den gamla höll? Blir ju orimliga pengar i såna fall. Nu är ju frånluftsvärmepump och vanlig luftvärmepump (luft-luft) rätt olika system, men antar ändå man räknar med att den normala livslängden på en frånluftsvärmepump måste vara betydligt längre än 12 år?

Kan ju vara värt att kolla samtidigt om det går att få energieffektiviseringsbidrag fast det känner du säkert redan till. Tror det är 50% av materialkostnaden och för luftvärmepump gick det att få även vid utbyte av befintlig pump, men i mitt fall föll det på villkoret att man samtidigt måste installera system för uppvärmning av varmvatten, så om jag samtidigt hade köpt ny VV-beredare med värmepumpteknik hade jag fått bidrag för allt.

Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Ungefär som för mig. Fast jag kör luft-luft.

Min hade inte lagt av helt men innefläkten har skrikigt i 1år och det är dels störigt och dels tänker jag att den kanske havererar totalt snart och då var det bättre byta innan här ligger 1 meter snö. Så flyttar jag Julapumpen till en container där jag har lite verkstad. Främst för att kunna köra den på avfuktning.

Julapumpen betalade sig väl på 1 år ungefär, Daikinpumpen verkar vara ganska lika verkningsgrad när temperaturen ligger över nollan men mellan 0 och ca -15 visar sig skillnaden ordentligt med Daikin.
Jag uppskattar att det i praktiken kommer innebära ca 1kWh/månad under december-mars, om jag inte åker på semester och drar ner värmen.
Men uppskattningsvis 3kWh/år och 20kkr dyrare, så på några års sikt blir nog Daikin en bättre investering än Julapumpen.

Tur att vi(jag) inte tillämpar kvartalskapitalism i mitt hus för då skulle jag väl fortfarande stå direkt-el.
Jo med LV menade jag luftvärmepump, inte Luft-Vatten.

Låter rimligt och du bor väl dessutom i betydligt kallare klimatzon än mig, vilket gör skillnaden mellan pumparna större. Hade nog också gjort som du i det läget.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Var det så länge den gamla höll? Blir ju orimliga pengar i såna fall. Nu är ju frånluftsvärmepump och vanlig luftvärmepump (luft-luft) rätt olika system, men antar ändå man räknar med att den normala livslängden på en frånluftsvärmepump måste vara betydligt längre än 12 år?
Huset är byggt 2012 och reparationerna började i somras, men döden kom tidigare än nödvändigt på grund av att möss kortslutit styrkort. Det går kanske att byta korten, men det är inte gratis och kanske ett par tre år kvar på kompressorn.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping