SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Annonsblockerare?
Annonsblockerare?
Jag har ingen aning. Jag är en heavy user som prenumererar och slutar, kör rekommendera inte kanalen eller inte intresserad.Allt sitter i men jag har tackat nej till ett gäng kanaler som poppar upp konstant, och "rekommendera inte kanalen" inte gör nån skillnad.
Detta är väl straffet..
Givet, men slipper inte reklam ändå..Annonsblockerare?
Har du provat nån annan browser?Givet, men slipper inte reklam ändå..
Nej, jag tror det är självförvållat eftersom jag tackat nej till en herrans massa kanaler som inte är av intresse.Har du provat nån annan browser?
Prova att stänga av den, och rensa cache/historik.Givet, men slipper inte reklam ändå..
Prova att stänga av den, och rensa cache/historik.
Sånt som du valt att ignorera borde inte dyka upp i flödet, snarare än att vara blankt.
Givet, men slipper inte reklam ändå..
Så blevré:Tejpa pressenning, sladdrig sak, tips?
Testat pressenningstejp som var grön, fungera inte bättre än gaffa = inte så bra. Webertherm 510 (tidigare 373) sägs vara bra men kostar skjortan och en arm samt halvkämpig att få tag på.
Anledningen är att pressen är stor och tråkig att byta inte minst på vintern, tjock press blir tungt satan att ha o göra med därav inte en sådan.
UV-skyddet inte jätteviktigt = tejpar insidan.
Nu är det några år sedan jag jobbade med att montera värmepumpar. Men då var det nibe vi monterade när bytte ut gamla frånluftvärmepumpar.Vilken frånluftsvärmepump ska man välja? Det ska ersätta en Nibe F750.
Några år sen jag senast kollade, men då var det bara Nibe och ComfortZone som levererade i "största klassen", vilket F750 tillhörde.Vilken frånluftsvärmepump ska man välja? Det ska ersätta en Nibe F750.
Min 8 år gamla luftvärmepump i garaget från Jula gav upp för någon månad sen. Tog ändå en kalkylerad risk och köpte en ny på Jula. Hade blivit dubbelt så dyrt med Mitsubishi, Panasonic eller annat bättre märke och var inte värt den kostnaden för ett sekundärt behov som garaget. Installatören påstod iaf att de blivit bättre och jag konstaterar att den nya är betydligt mer energieffektiv än den gamla.Jag vet inte vad som är bäst men jag installerade en Daikin nyss och den är i alla fall avsevärt bättre än min gamla pump från Jula.
Kostade iofs 4 gånger mer också så det blir lite längre ROI.
Min 8 år gamla LV-pump i garaget från Jula gav upp för någon månad sen. Tog ändå en kalkylerad risk och köpte en ny på Jula. Hade blivit dubbelt så dyrt med Mitsubishi, Panasonic eller annat bättre märke och var inte värt den kostnaden för ett sekundärt behov som garaget. Installatören påstod iaf att de blivit bättre och jag konstaterar att den nya är betydligt mer energieffektiv än den gamla.
Var det så länge den gamla höll? Blir ju orimliga pengar i såna fall. Nu är ju frånluftsvärmepump och vanlig luftvärmepump (luft-luft) rätt olika system, men antar ändå man räknar med att den normala livslängden på en frånluftsvärmepump måste vara betydligt längre än 12 år?En S735-7 från Nibe kostar 110-120 kkr så det ska vara en jäkligt effektiv pryl om man ska byta en gång vart tolfte år.
Jo med LV menade jag luftvärmepump, inte Luft-Vatten.Ungefär som för mig. Fast jag kör luft-luft.
Min hade inte lagt av helt men innefläkten har skrikigt i 1år och det är dels störigt och dels tänker jag att den kanske havererar totalt snart och då var det bättre byta innan här ligger 1 meter snö. Så flyttar jag Julapumpen till en container där jag har lite verkstad. Främst för att kunna köra den på avfuktning.
Julapumpen betalade sig väl på 1 år ungefär, Daikinpumpen verkar vara ganska lika verkningsgrad när temperaturen ligger över nollan men mellan 0 och ca -15 visar sig skillnaden ordentligt med Daikin.
Jag uppskattar att det i praktiken kommer innebära ca 1kWh/månad under december-mars, om jag inte åker på semester och drar ner värmen.
Men uppskattningsvis 3kWh/år och 20kkr dyrare, så på några års sikt blir nog Daikin en bättre investering än Julapumpen.
Tur att vi(jag) inte tillämpar kvartalskapitalism i mitt hus för då skulle jag väl fortfarande stå direkt-el.
Huset är byggt 2012 och reparationerna började i somras, men döden kom tidigare än nödvändigt på grund av att möss kortslutit styrkort. Det går kanske att byta korten, men det är inte gratis och kanske ett par tre år kvar på kompressorn.Var det så länge den gamla höll? Blir ju orimliga pengar i såna fall. Nu är ju frånluftsvärmepump och vanlig luftvärmepump (luft-luft) rätt olika system, men antar ändå man räknar med att den normala livslängden på en frånluftsvärmepump måste vara betydligt längre än 12 år?
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari