Frågor man vågar ställa

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Är det Svedea som gäller för hojförsäkring?

Eller finns någon konkurrent som det är lönt att kolla upp? Är Svedea gamla MC och motorsport?

ser över mina försäkringar och ... hittills har jag sparat 1900 spänn och sparar en tusing till på hojen om jag byter till Svedea.

En lönsam dag således

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Är det Svedea som gäller för hojförsäkring?

Eller finns någon konkurrent som det är lönt att kolla upp? Är Svedea gamla MC och motorsport?

ser över mina försäkringar och ... hittills har jag sparat 1900 spänn och sparar en tusing till på hojen om jag byter till Svedea.

En lönsam dag således
Nä... Dom har tagit bort klassiker försäkringen (hojar 20+ år) och jag måste vara minst 25 för att försäkra lite roligare sporthojar, inklusive min nu 14år gamla cbr600:död

Länsförsäkringar brukar vara billiga

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Länsförsäkringar! Skall kolla...

Tjita1

Guest
Har du Honda eller BMW kan du ju kolla på If också, märkesförsäkringarna brukar vara fördelaktiga.

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Idag damp det ned ett kuvert i lådan från Tirol, Unser Land. Eftersom att jag knappt kan ett ord tyska så antar jag att följande betyder att jag kört 17kmh för fort på 60 sträcka.

sie haben am angeührten Ort, welcher im Ortsgebiet liegt, die durch strasseverkehzeichen kundgemachte zulässige Höchstgeschwindigkeit von 60kmh um 17kmh überschritten. Die in Beetracht kommende Messtoleranz wurde bereits zu ihren gunsten abgezogen.

Det framgår iaf att de vill ha 45€ för detta och min fråga är då vad som händer om jag inte betalar? Finns det samarbete för att driva in pengarna, eller ser dom att det finns en obetald böter nästa gång jag blir stoppad i österrike?

Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Idag damp det ned ett kuvert i lådan från Tirol, Unser Land. Eftersom att jag knappt kan ett ord tyska så antar jag att följande betyder att jag kört 17kmh för fort på 60 sträcka.

sie haben am angeührten Ort, welcher im Ortsgebiet liegt, die durch strasseverkehzeichen kundgemachte zulässige Höchstgeschwindigkeit von 60kmh um 17kmh überschritten. Die in Beetracht kommende Messtoleranz wurde bereits zu ihren gunsten abgezogen.

Det framgår iaf att de vill ha 45€ för detta och min fråga är då vad som händer om jag inte betalar? Finns det samarbete för att driva in pengarna, eller ser dom att det finns en obetald böter nästa gång jag blir stoppad i österrike?

Det är bara Sverige som inte driver in trafikböter från folk bosatta i utlandet. Jag skulle betala om jag var du.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Du får ett påpekande efter ett tag från svenska polisen som du bestrider, sen får du hoppas att dom inte fotade dig sittandes bakom ratten.

Eller så betalar du, det är ju typ en vardaglig matkasse i pengar.

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Det är bara Sverige som inte driver in trafikböter från folk bosatta i utlandet. Jag skulle betala om jag var du.

Tanken var att göra det men jag tänkte bara kolla om någon kände till om de kan driva in pengarna om jag inte betalar:tungan

Du får ett påpekande efter ett tag från svenska polisen som du bestrider, sen får du hoppas att dom inte fotade dig sittandes bakom ratten.

Eller så betalar du, det är ju typ en vardaglig matkasse i pengar.

Okej, det var på hojen jag tydligen blev fotad av en fartkamera den 5/8-13. Alltså ett halvår sedan! Har inte fått någon bild bifogad men jag antar att det är upp till ägaren av fordonet att betala. Jag tycker bara att de redan fick sin beskärda del av min plånbok på plats:crash
Får väl betala och vara nöjd över att man inte fick böterna på hemmaplan för det hade varit betydligt dyrare..

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Tanken var att göra det men jag tänkte bara kolla om någon kände till om de kan driva in pengarna om jag inte betalar:tungan

Okej, det var på hojen jag tydligen blev fotad av en fartkamera den 5/8-13. Alltså ett halvår sedan! Har inte fått någon bild bifogad men jag antar att det är upp till ägaren av fordonet att betala. Jag tycker bara att de redan fick sin beskärda del av min plånbok på plats:crash
Får väl betala och vara nöjd över att man inte fick böterna på hemmaplan för det hade varit betydligt dyrare..

Om de har tagit en bild med fartkamera på din hoj - hur har dom då kommit fram till att de var du ? :va

Tjita1

Guest
Österrike sa vi nog att det var, va? Är det inte dom som är typ motorfordonshatare? Facinerande att böterna är så billiga. Då hade man ju kört för fort hela dagarna om det bara kostade 400 spänn att köra 17 km för fort.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Österrike sa vi nog att det var, va? Är det inte dom som är typ motorfordonshatare? Facinerande att böterna är så billiga. Då hade man ju kört för fort hela dagarna om det bara kostade 400 spänn att köra 17 km för fort.

Du tänker nog på Schweiz.

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Om de har tagit en bild med fartkamera på din hoj - hur har dom då kommit fram till att de var du ? :va

Det har dom såklart inte gjort men jag är rätt övertygad om att det är upp till ägaren av fordonet att betala bötern.

Yes, Österrike var det. En annan detalj är att man betalar böter på plats om man blir stoppad av polisen. Jag blev tagen för att ha kört över heldraget och det var min första böter. Smått oroad hoppa jag av hojen och trodde att böterna skulle vara i klass med sverige eller dyrare. När Polisen sedan sa att bötern är 35€ så ville jag bara ge honom en high five :tummenupp

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Är min bil/vindruta en stenskottsmagnet?

Har haft min bil (Golf GTI gen 4) i snart 10 år. Har aldrig haft en hel vindruta i mer än 6 månader. Kör inte mer än 1500 mil per år.

Enligt en vindrutebytare (dock ej renodlad glasmästare om det smäller högre) så har vindrutor generellt blivit tunnare. Går allt som oftast inte att dra alla över en kam men folkvagn har väl aldrig tillverkat kvalitetsprodukter i ngt. sammanhang.

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Det har dom såklart inte gjort men jag är rätt övertygad om att det är upp till ägaren av fordonet att betala bötern.

Yes, Österrike var det. En annan detalj är att man betalar böter på plats om man blir stoppad av polisen. Jag blev tagen för att ha kört över heldraget och det var min första böter. Smått oroad hoppa jag av hojen och trodde att böterna skulle vara i klass med sverige eller dyrare. När Polisen sedan sa att bötern är 35€ så ville jag bara ge honom en high five :tummenupp

Aha , du blev stoppad ! De va därför dom visst de va du ! :(

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Aha , du blev stoppad ! De va därför dom visst de va du ! :(

Nej nej, det här var en fartkamera, ingen polis i närheten.
Men jag blev stoppad också, fast flera dagar senare på en annan hoj. De böterna betalade jag på plats:4skrika

Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...