Frågor man vågar ställa

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Var i flåklypa köper man karosseriplugg (gummi inte plast) i plural = sortimentlåda säg 10-30mm eller större spann? Även jagat på ebay men hittar mest specifika set för gamla jänkehärken m.m. samt de med hål i och det har jag redan vilken inte kosta många kronor.

Nu var det akuta behovet inte så många så jag köpte direkt från bilnasaren men 34 pengar st är f-n inte ok, en sortimentlåda faller alltså under "bra att ha". Yrkesbutiker som inte presenterar priser hittar jag också men nu har jag inte lust att begära en offert för en sortimentlåda, förmodligen inte dom heller...

Stulen bild från forumet:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Sortimentlada/Ovrigt/Gummigenomforingar-125-st-191075/

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Ni som vrommar bana, hur mycket sänker ni däcktrycket med för bankörning? och sänker ni lika mycket fram och bak?

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Har tidigare släckt nån bil med pulversläckare och den blev sej aldrig lik igen med elfel på löpande band. Kanske går att sanera dugligt men känns som ett evighetsjobb.
Nu till frågan. Mindre brand + pulversläckare som enda släckningsmöjlighet + halvförsäkring (brand).
Täcker halvförsäkring normalt skador från brandsläckare eller är det bästa att låta skiten brinna upp?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Har tidigare släckt nån bil med pulversläckare och den blev sej aldrig lik igen med elfel på löpande band. Kanske går att sanera dugligt men känns som ett evighetsjobb.
Nu till frågan. Mindre brand + pulversläckare som enda släckningsmöjlighet + halvförsäkring (brand).
Täcker halvförsäkring normalt skador från brandsläckare eller är det bästa att låta skiten brinna upp?

LSB.:fakta

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
LSD liknande sak? Tja hjälper la för stunden men..
Utveckla gärna.

Låt Skiten Brinna.....

Har jag en släckare i bilen är det för att rädda liv, bilar blir sig aldrig lika efter en brand och påföljande släckning.

Enbart brand kan funka dock.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka

LSB regeln gäller även byggnader och övriga konstruktioner - är det nära totalskada så
kan även räddningstjänster och dess befäl låta LSB regeln gälla , då slipper försäkringsbolaget
ta hand om både rivning/skrotning och pynta ny egendom - som dom skulle få göra ändå.

Nära totalskada gäller LSB och då är nästan hela rivningsarbetet redan gjort

Problemet med pulver är att det är korrosivt i samband med fukt(och hjälper krypströmmar/kortslutningar så) men en begränsad brand som slås ned med den metoden är ofta ok - så beroende på objekt.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Varför kallar man motorcyklar för "hoj" och varifrån kommer det ordet?
Ibland undrar jag om inte smeknamnen knarr och hoj skämtsamt tagits från sjöfarten. Både både hoj samt knarr är gamla fartygstyper. Knarren vikingatida.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ibland undrar jag om inte smeknamnen knarr och hoj skämtsamt tagits från sjöfarten. Både både hoj samt knarr är gamla fartygstyper. Knarren vikingatida.

Hemomkring hade så gott som varje hemmansägare en båt till att transportera sig själva och varor i. Senare hade även flertalet motorcyklar långt innan bilen kom att bli var mans egendom, den kunde med fördel bestyckas med sidovagn och/eller stora packlårar.

Så om båttyperna var relativt smidiga och ekonomiskt tillgängliga för ett välmående lantbruk, tror jag nog att din teori är spot on.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Är det någon som har kläm på om det går att få tag på turbiner liknande den som satt i stridsvagn 103 (caterpillar 553)? Jag har fått en kul idé nämligen. Var söker man efter sånt?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag vill ha läder.
Tänker göra egna bälten och undrar var man kan få tag i längder/rullar eller vad tusan de nu leveraras som.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vad är det för fattning på skruven? :hihi

SC2DB.jpg

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!