BlöjRäsern
Gränsfall
Vad är det för fattning på skruven?
Någon torx? Eller tappad fattning?
Någon smart en, som vill försöka sig på en uträkning åt mig? Jag har byggt en automatisk bevattning till min chiliodling, men behöver minska flödet rätt mycket. "Systemet" har ca 0,3 kg tryck, som kommer ifrån en vattenbehållare som är placerad ca 3 dm ovanför samlingsröret, med slang emellan. På varje slang som går till en planta, sitter en ventil, men även med minsta lilla öppning, så kommer det för mycket vatten till plantan. Slangen är 13 mm, och jag tänkte stoppa i ett munstycke med mindre hål, för att sänka flödet.
Med detta tryck, hur pass litet måste munstycket vara för att få ett flöde på ca 200 ml/dygn? =)
Haha, egentligen är bevattningen helt onödig, då jag är i samma byggnad som odlingen varje vardag i jobbet, men jag gillar att bygga saker. =)
Kolla på droppbevattningsmunstycken, de har färdiga munstycken med olika flöden. Det finns på de stora byggkedjorna, trädgårdsvaruhus/grossister.
Chilli...Någon smart en, som vill försöka sig på en uträkning åt mig? Jag har byggt en automatisk bevattning till min chiliodling, men behöver minska flödet rätt mycket. "Systemet" har ca 0,3 kg tryck, som kommer ifrån en vattenbehållare som är placerad ca 3 dm ovanför samlingsröret, med slang emellan. På varje slang som går till en planta, sitter en ventil, men även med minsta lilla öppning, så kommer det för mycket vatten till plantan. Slangen är 13 mm, och jag tänkte stoppa i ett munstycke med mindre hål, för att sänka flödet.
Med detta tryck, hur pass litet måste munstycket vara för att få ett flöde på ca 200 ml/dygn? =)
Haha, egentligen är bevattningen helt onödig, då jag är i samma byggnad som odlingen varje vardag i jobbet, men jag gillar att bygga saker. =)
Någon smart en, som vill försöka sig på en uträkning åt mig? Jag har byggt en automatisk bevattning till min chiliodling, men behöver minska flödet rätt mycket. "Systemet" har ca 0,3 kg tryck, som kommer ifrån en vattenbehållare som är placerad ca 3 dm ovanför samlingsröret, med slang emellan. På varje slang som går till en planta, sitter en ventil, men även med minsta lilla öppning, så kommer det för mycket vatten till plantan. Slangen är 13 mm, och jag tänkte stoppa i ett munstycke med mindre hål, för att sänka flödet.
0,3 m fallhöjd.
Ok, tack ändå. Jag skippar munstycken och sätter dit en magnetventil kopplad till en timer istället. Då kan jag sänka vattenmängden i alla fall.Ok, men vi pratar så låga tryck och flöden att det blir apfel om jag skulle ge mig på att räkna.....
Du bör ligga på en droppe var tredje minut cirkus, kanske skulle du kunna använda dig av förgasarmunstycken till kalibreringen?
Ok, tack ändå. Jag skippar munstycken och sätter dit en magnetventil kopplad till en timer istället. Då kan jag sänka vattenmängden i alla fall.
Det bökiga var just att hitta specifika flöden. Det var inte det minsta bökigt att hitta en magnetventil.
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|