Hör väl kanske inte riktigt hemma i den här tråden, men jag vågar ställa frågan iaf.
Ett svin våldtog min flickvän i höstas, han är anmäld men jag har inte något förtroende för vårat rättssystem.
Är det okej för mig som civilare att göra hembesök med bollaträ hos honom eller är det attöverdriva?
Jag fick precis reda på vem individen är.
Hon har varit min flickvän under en ganska kort tid så hon har inte undanhållit det här för mig.
Han har blivit anmäld för våldtäkt tidigare (av sin numera ex-fru) och fick sparken från sitt jobb som tatuerare för att han hade sexuellt trakasserat kvinnliga kunder.
Är det moraliskt okej för mig att misshandla den här individen så han måste äta genom ett rör resten av sitt liv eller ser folk snett på det?
Våldtäktsmän och pedofiler är den värsta sortens människor i mina ögon och dom förtjänar inget annat än att dö.
Har jag fel?
Hämnd är en rätt som bäst serveras kall. Annars är det som kiss i sängen...varmt och gosigt i början men i längden bara blött och kallt.
Dessutom medans den kallnar så kanske, men bara kanske så kommer man på att det inte är värt besväret. Sedan har att tiden går den uppenbara fördelen att direkt uppenbara kopplingar till nutida/närtida händelser också svalnar.
Du skulle väl helst låta personen i fråga lida mycket och länge, eller hur? Problemet med det är att den måste vara vid liv för att lida...och lida kräver någon sorts medvetande.
Den som lever kan kommunicera o.s.v med allt det innebär av risk att åka dit...om du förstås inte högaktningsfullt skiter i det förstås?
Hur som helst...
Säkrast, ta livet av personen i fråga om ett par år och låt kroppen försvinna...och håll truten.
Annars ta risken och spendera ett par timmars kvalitetstid med våldtäktsmannen och förse honom med outplånliga minnen och souvenirer...
Det är bara att välja...
Tja, man kan ju förstås avstå från båda delarna och var en stor människa och låta rättssystemet få en ärlig chans att misslyckas först...och sen välja mellan de tre alternativen igen...
De flesta av oss är på gott och ont utrustade med så pass välfungerande moralisk kompass att vi inte klarar av att göra men framförallt inte ens klarar av att leva med tanken på ha gjort något sådant...så frågan är väl egentligen...långsiktigt, kan du leva med det...vad du nu än väljer?