Frågor man vågar ställa

Smagatusk

Guest
Ja, när blodet och levern är mättat med socker, typ har jag för mig.

Intressant.

Jag har nämligen hört att alkohol sänker blodsockret. Om det är sant så är det ju bara att knäcka en sjua efter en pizza så går det jämnt ut.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Intressant.

Jag har nämligen hört att alkohol sänker blodsockret. Om det är sant så är det ju bara att knäcka en sjua efter en pizza så går det jämnt ut.

Jadu, man får ju en fettsyra av alkohol, den används ju för att bygga fett av socker, så visst kanske det kan stämma.

Bara be en diabetiker prova.:tummenupp

Funkar det borde han bli rätt dålig utan mat till brännvinet.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Lördag, och kurs hela dagen i skolbänken...
Idag skall det vara behörigheter och plastkort för precis _allt_, skall man använda ett verktyg, eller en maskin skall man direkt offra några kvällar och helger till att gäspa framför en powerpointpresentation... Alla olika kurser tar upp samma saker, reflexväst, riskbedömning, nyktra personer orsakar mindre skador. Aldrig får man någon praktisk erfarenhet.
Det kostar en massa pengar, och kursen innebär normalt att sitta av tiden, sällan tas någonting relevant upp, och så slutar dagen med en tipsrad som en 5-åring kunnat fylla i korrekt även utan kursdagen. Sedan skall det uppdateras efter 5 år, ifall en reflexväst skulle se annorlunda ut efter det....

När kommer detta att vända? Eller är vi dömda att för evigt behandlas som idioter och mjölkas på pengar för att få jobba?
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Lördag, och kurs hela dagen i skolbänken...
Idag skall det vara behörigheter och plastkort för precis _allt_, skall man använda ett verktyg, eller en maskin skall man direkt offra några kvällar och helger till att gäspa framför en powerpointpresentation... Alla olika kurser tar upp samma saker, reflexväst, riskbedömning, nyktra personer orsakar mindre skador. Aldrig får man någon praktisk erfarenhet.
Det kostar en massa pengar, och kursen innebär normalt att sitta av tiden, sällan tas någonting relevant upp, och så slutar dagen med en tipsrad som en 5-åring kunnat fylla i korrekt även utan kursdagen. Sedan skall det uppdateras efter 5 år, ifall en reflexväst skulle se annorlunda ut efter det....

När kommer detta att vända? Eller är vi dömda att för evigt behandlas som idioter och mjölkas på pengar för att få jobba?
Finns ju en orsak att företag flyttas till andra länder med lägre krav
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Lördag, och kurs hela dagen i skolbänken...
Idag skall det vara behörigheter och plastkort för precis _allt_, skall man använda ett verktyg, eller en maskin skall man direkt offra några kvällar och helger till att gäspa framför en powerpointpresentation... Alla olika kurser tar upp samma saker, reflexväst, riskbedömning, nyktra personer orsakar mindre skador. Aldrig får man någon praktisk erfarenhet.
Det kostar en massa pengar, och kursen innebär normalt att sitta av tiden, sällan tas någonting relevant upp, och så slutar dagen med en tipsrad som en 5-åring kunnat fylla i korrekt även utan kursdagen. Sedan skall det uppdateras efter 5 år, ifall en reflexväst skulle se annorlunda ut efter det....

När kommer detta att vända? Eller är vi dömda att för evigt behandlas som idioter och mjölkas på pengar för att få jobba?


Nu vet jag inte vilken bransch men det är typ samma skit där jag jobbar. Och det värsta är snacket om att om nått är mer riskfyllt än vad som är lämpligt så har man makten att stoppa hela bygget bla bla bla. Men om man går till en arbetsledare eller byggherre med sina synpunkter så är det helt plötsligt som att man pratar olika språk.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu vet jag inte vilken bransch men det är typ samma skit där jag jobbar. Och det värsta är snacket om att om nått är mer riskfyllt än vad som är lämpligt så har man makten att stoppa hela bygget bla bla bla. Men om man går till en arbetsledare eller byggherre med sina synpunkter så är det helt plötsligt som att man pratar olika språk.

Nåja, yrkeskompetens för tung trafik, arbetarsäkerhet, heta arbeten, truckförare, kran, skylift, osv, osv.
Hygien för livsmedel och alkoholserveringspapper har jag också blitt lurad på genom åren.
Allt är i stort samma sak, och allt måste uppdateras utan att något riktigt ändrats.

I sverige har ni ju tom kort för motorsåg har jag hört? :va
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Arbetarsäkerheten är ju extra rolig, då det är arbetsgivarna, inte myndigheterna, som kräver den. Men om man sedan kommer med synpunkter på specifika lösningar som kunde förbättra säkerheten är det inte intressant mer, för det kostar ju pengar... Men man är ju redan säker, för man har ju ett grönt plastkort, då händer inte olyckor mer, att göra någonting konkret är ju fullkomligt onödigt sedan.

:näsblod
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Arbetarsäkerheten är ju extra rolig, då det är arbetsgivarna, inte myndigheterna, som kräver den. Men om man sedan kommer med synpunkter på specifika lösningar som kunde förbättra säkerheten är det inte intressant mer, för det kostar ju pengar... Men man är ju redan säker, för man har ju ett grönt plastkort, då händer inte olyckor mer, att göra någonting konkret är ju fullkomligt onödigt sedan.

:näsblod

Utbildningen är till för att skjuta ansvaret från arbetsgivaren till löntagaren.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nåja, yrkeskompetens för tung trafik, arbetarsäkerhet, heta arbeten, truckförare, kran, skylift, osv, osv.
Hygien för livsmedel och alkoholserveringspapper har jag också blitt lurad på genom åren.
Allt är i stort samma sak, och allt måste uppdateras utan att något riktigt ändrats.

I sverige har ni ju tom kort för motorsåg har jag hört? :va
Motorsågskörkortet har bara ett fel.
Namnet.
I övrigt så är det en bra utbildning, främst eftersom många tror att det bara är att köpa en såg, så är man skogsarbetare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Motorsågskörkortet har bara ett fel.
Namnet.
I övrigt så är det en bra utbildning, främst eftersom många tror att det bara är att köpa en såg, så är man skogsarbetare.

Det behövs såvitt jag vet inte för fällning av egna träd, däremot skiter det sig om grannen har lovat att man får ta hans vindfällor också, då krävs "körkortet".

Kunde man inte helt enkelt skiljt på "Yrkesmässigt bruk" och "hobbybruk", det har ju blivit ett helvete att få tag på ved nu.

Som en parantes så fick min far jobbet att ta bort skogen innan ett bygge när jag gick i tredje klass, jag fick ta den minsta motorsågen med det kortaste svärdet och springa på dom fällda träden och kvista.

Min lärare cyklade förbi och stannade för att prata med mig och ifrågasatte lämpligheten i att jag hanterade en motorsåg, då min pappa (som inte såg vem jag pratade med) ropade "Sluta surra och börja jobba" varpå jag bytte till en ny snus och ryckte igång sågen igen..

På den tiden var man inte blödig :yoparty
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det behövs såvitt jag vet inte för fällning av egna träd, däremot skiter det sig om grannen har lovat att man får ta hans vindfällor också, då krävs "körkortet".

Kunde man inte helt enkelt skiljt på "Yrkesmässigt bruk" och "hobbybruk", det har ju blivit ett helvete att få tag på ved nu.

Som en parantes så fick min far jobbet att ta bort skogen innan ett bygge när jag gick i tredje klass, jag fick ta den minsta motorsågen med det kortaste svärdet och springa på dom fällda träden och kvista.

Min lärare cyklade förbi och stannade för att prata med mig och ifrågasatte lämpligheten i att jag hanterade en motorsåg, då min pappa (som inte såg vem jag pratade med) ropade "Sluta surra och börja jobba" varpå jag bytte till en ny snus och ryckte igång sågen igen..

På den tiden var man inte blödig :yoparty

Det är skiljt på "Yrkesmässigt bruk" och "hobbybruk".
Minimum är "A", och är för amatörer.
"B" för bönder.
"C" är för ess.
"D" är för deltidsproffs (linjearbete).
"E" är för extrautrustade proffs (skylift och liknande).
"F" är för främmande situationer (räddningstjänst).

De flesta tar "A" och "B".
Då kan man fälla och kapa de flesta vanliga träd.

Av de körkort, förarbevis och licenser jag har, så är nog motorcykelkortet det meningslösaste.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är skiljt på "Yrkesmässigt bruk" och "hobbybruk".
Minimum är "A", och är för amatörer.
"B" för bönder.
"C" är för ess.
"D" är för deltidsproffs (linjearbete).
"E" är för extrautrustade proffs (skylift och liknande).
"F" är för främmande situationer (räddningstjänst).

De flesta tar "A" och "B".
Då kan man fälla och kapa de flesta vanliga träd.

Av de körkort, förarbevis och licenser jag har, så är nog motorcykelkortet det meningslösaste.

Är inte motorsågskörkort ett ganska bra exempel på retroaktiv lagstiftning?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Låter ju IOFS jäkligt obekvämt, och om dom är i gång jäkligt osäkert också, så du kanske behöver en utbildning ändå :D

Fjolla, antar att du har dubbla madrasser i sängen.:krama

Jag tar ned träden uppifrån, att jag lever är nog ett bevis på att jag besitter rimliga kunskaper.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fjolla, antar att du har dubbla madrasser i sängen.:krama

Jag tar ned träden uppifrån, att jag lever är nog ett bevis på att jag besitter rimliga kunskaper.

När jag bodde i radhus hade jag en björk som inte skulle rymmas innanför staketet om jag fällde den, så efter en rejäl grillmiddag när solen skuggades av trädet togs stegen och motorsågen fram och saken åtgärdades till grannarnas stora fasa.

Det blev två lagom långa bitar att kapa upp till ved.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
När jag bodde i radhus hade jag en björk som inte skulle rymmas innanför staketet om jag fällde den, så efter en rejäl grillmiddag när solen skuggades av trädet togs stegen och motorsågen fram och saken åtgärdades till grannarnas stora fasa.

Det blev två lagom långa bitar att kapa upp till ved.

Stege? Det hade jag aldrig vågat, kollar du inte på youtube?:D
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top