Fan vad du körDet är en "14 som har gått 7200 mil. Jag har hittills inte sett någon som har gått lika mycket.
Fan vad du körDet är en "14 som har gått 7200 mil. Jag har hittills inte sett någon som har gått lika mycket.
Elbilar har utvecklats mindre än bensin/dieselbilar.Visst har elbilar funnits länge, men tekniken är ju inte riktigt densamma nu som då.
Senast för någon vecka sen blev jag erbjuden 140 kkr i inbyte för min bil så nog finns andrahandsvärdet kvar ännu.
Ett teoretiskt batteribyte skulle kosta massor. Det som är mest troligt att det händer är att enstaka celler går sönder och då kostar ett byte av den modulen ungefär som ett kamremsbyte. För övrigt har batteriet åtta år eller 16000 mil garanti så det lär inte bli mitt bekymmer.
Vad gäller prestanda så kan du studera vridmomentskurvorna och se hur tillgänglig acceleration man har med elmotor.
Jag kollade kartan nu, för att hälsa på mina föräldrar måste jag åka 17, 18 eller 19 mil enligt dom förslag jag får upp, så det är uteslutet med en elbil. (körtid 2h 35m, även om det aldrig har tagit så lång tid i verkligheten)
Sen kollade jag dom olika laddkartorna på nätet för att planera vart jag kunde ladda på vägen, jag kunde antingen åka till Lycksele, 13.5 mil (1h 48m) och sedan ladda i ett 16Ah Schucko i 5h för att sedan köra ytterligare 8.6 mil och 1h 7min för att ta mig dit jag vill.
Frågan är om man ens tar sig till Lycksele?
Ett annat alternativ var att åka via Skellefteå, för där finns det en snabbladdare, men det blir ännu längre.
Det är sjukt smidigt att åka elbil man slipper ju stå vid bensinmacken var 60'e mil (tre sådana resor) i tre minuter.
ÅAS så får man ju inte tillbriga 5 timmar vid en Schucko-kontakt i Lycksele.
Det kanske låter konstigt, men jag köpte den inte för att ha som trädgårdsdekoration.Fan vad du kör
Eftersom den står stilla betydligt (laddning) mer än den går, så..Det kanske låter konstigt, men jag köpte den inte för att ha som trädgårdsdekoration.
Ska man räkna in all service så ska väl kopplingsbyten och kamdrivning med på bensinbilen och avgassystem bränslepumpar osv.
Sist jag undersökte saken hade vi ett tak vid 120 km/h här i Sverige. Enligt GPS så gör den 135.
Det är inte ekonomi som gjort att jag valt elbil utan mer att prova något nytt, men vissa verkar vilja köra på i samma hjulspår och trivs man med det så är väl det ok.
Nu har jag insett att alla vet bättre än jag hur det är att köra elfordon så jag lämnar över ämnet till er andra.
Fan vad du kör
Hur bra fungerar "billiga" symaskiner typ en sub-1000 kronors från singer? Om man bara ska använda enklare funktioner som raksöm och sicksack? Håller skiten eller kommer jag bli vansinnig på min dumsnålhet? Typ fixa ungarnas kläder när dom för femtonde gången klipper i dom, sliter upp ett knä eller gör något annat idiotiskt, fixa en gardin och likartat som man i dag fjäskar in sig hos svärmor för att få gjort. Både jag och tanten är värdelösa på att sy för hand och jag är ointresserad av att lära mig om det går att köpa en teknikpryl som gör jobbet bättre...
Huskvarna finns ny från 2000 spänn, medan ska man ha en begagnad från 80-talet begär dom oftast 2500 och uppåt (förvisso "datastyrda" och allt vad dom kunde kalla det). Var dom bättre förr eller är folk drömmare?
Någon som har erfarenhet av något billigare skräp och fungerar dom? Att dom är tillverkade av slavarbetare nånstans i Asien är jag fullt medveten om, men det gäller nog även dyrare maskiner.
Exempelmaskiner < 1000
http://cdon.se/hushallsapparater/si...se_SDA+-+Sewing+Machines_household-appliances
https://www.conrad.se/?websale8=con...tm_campaign=prisjakt_feed&utm_content=1390372
Varför är katter så rädda för gurka?
Varför är katter så rädda för gurka?
Neeeee......
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|