Vad är det för elbil du kör?
Jag har väl aldrig påstått att det är problemfritt att åka elbil, men för mina vardagliga behov är det perfekt. Jag har 55 km enkel resa till kontoret så det blir alldeles utmärkt med elbil. Jag har inget behov av att komma 60 mil utan att komma hem.
Just besväret att åka och tanka gjorde att jag ville ha en aktionsradie på 100 mil när jag åkte fossilt. Jag blev själv förvånad över att det känns så avigt att åka och tanka nu när jag är van att slippa. Dessutom har fossilbilar ofta missvisande tankmätare så man tankar med lite marginal.
Jag försöker inte frälsa någon utan bara dela med mig av min syn på saken.
Visst kör jag förbi mackar, men inte sjutton räcker det med två-tre minuter för hela processen att fylla tanken inklusive att svänga in och vänta på folk som köper korv och har parkerat vid pumpen?
Helt klart bränner jag mer tid totalt på att koppla i och ur bilen än jag hade gjort på att tanka, men jag gör det när jag ändå skulle ha klivit ur. Dessutom slipper jag oftast stå och vänta på att bensinen ska rinna när det är dåligt väder. Jag kopplar in sladden och går därifrån.
Har man ett körmönster där det inte passar eller inte har ett eluttag där man normalt parkerar har jag full förståelse för att man inte väljer elbil. Ska man göra som med en fossilbil och fylla batteriet när man ändå ska nånstans blir det bara irriterande att ladda. Har man däremot möjlighet att ladda där man ändå är ett antal timmar som hemma eller på en arbetsplats är det smidigt.
Om du hade valt bensinversionen av samma bil, så skulle du ha fått en trevlig, 90 hästars motor som drar (uppgivet) 0,44 l/milen för 133900kr.
Du gav 226500kr för en bil som går 15 mil åt gången i maklig takt.
Med den gamla (törstigare) motorn som fanns när första elektriska UPen kom, så skulle det ta 19 000 mil att tjäna in prisskillnaden..
Allt detta för att hålla sig hemomkring och ändå behöva plugga in bilen så fort du stannar istället för att tanka var åttionde mil.
Dina siffror stämmer dåligt. För det första drar bensinmotorn mer i praktiken
Det han skrev var 15 mil i maklig takt och det stämmer ju. Jag kommer oftast inte så långt, men det är för att jag inte har behov av att köra snålt utan tar mig dit jag ska ändå.Han skrev ju också att elbilen går 15 mil, men att inte det stämmer i praktiken klagar du inte på?
Visst kör jag förbi mackar, men inte sjutton räcker det med två-tre minuter för hela processen att fylla tanken inklusive att svänga in och vänta på folk som köper korv och har parkerat vid pumpen?
Helt klart bränner jag mer tid totalt på att koppla i och ur bilen än jag hade gjort på att tanka, men jag gör det när jag ändå skulle ha klivit ur. Dessutom slipper jag oftast stå och vänta på att bensinen ska rinna när det är dåligt väder. Jag kopplar in sladden och går därifrån.
Har man ett körmönster där det inte passar eller inte har ett eluttag där man normalt parkerar har jag full förståelse för att man inte väljer elbil. Ska man göra som med en fossilbil och fylla batteriet när man ändå ska nånstans blir det bara irriterande att ladda. Har man däremot möjlighet att ladda där man ändå är ett antal timmar som hemma eller på en arbetsplats är det smidigt.
Nån gång under de 60 mil en bensinare normalt går utan problem kör du garanterat förbi en obemannad station där du slipper stå i kö för alla jävlar som både köper och äter korvjäveln med bilen stående vid pumpen. Jag tankar aldrig någonsin på en bemannad station. Jag ser betydligt större problem i att behöva kolla ifall det överhuvudtaget finns någon laddstation på den platsen jag vill köra till, för bensinmackar vet man att man ALLTID kommer till.
Jag har normalt sett ett körmönster som en elbil skulle funka till. Men så är det den där vintersemestern i fjällen eller turen till sommarstugan, de gångerna man ska hälsa på föräldrarna eller syrran, de där gångerna man ska åka till IKEA eller Gekås (16 mil ToR) så man måste vara absolut säker på att det finns en ledig laddstation på destinationen annars kommer man inte hem igen. Så då måste jag likt förbannat ha en vanlig bil ståendes.
Däremot har jag sagt till min fru att min nästa motorcykel kommer förmodligen vara en elhoj Zero S har väl en räckvidd på runt 20 mil och mycket längre än så är det ytterst sällan jag kör med hojen.
Hoppas dessutom att det i framtiden kan bli någon slags standardisering kring batterier och att de byggs så det snabbt går byta. Då kan man ju faktiskt utforma ett nät av "mackar" där man byter ut sitt tomma batteri mot ett fullt på bråkdelen av tiden det tar att ladda fullt. Kräver väl lite administrering för att funka eftersom batterier slits men det kan ju inte vara omöjligt att lösa. Typ kompensation om du byter till ett batteri med fler gjorda cykler och vice versa.
Dina siffror stämmer dåligt. För det första drar bensinmotorn mer i praktiken, den kostar mer att serva, ska servas oftare och har större värdeminskning räknat i kronor. Byter jag in min bil nu är den fortfarande värd mer än den bensindrivna kostade ny. Något som inte framgår i din "kalkyl" är vilka priser du använder på bensin och el. Det går fortfarande att ladda gratis på stan, men annars kostar det sisådär 20 kr att fylla batteriet hemma.
Att e-up är snabbare vid rödljusen och mycket tystare att åka i en bensinare är väl det som fick mig att fastna för den. Det är kul att prova ny teknik!
Återigen, jag säger inte att elbilar passar till alla transporter. Ska man fösa renar i obanad terräng förstår jag att man hellre åker V70 eller Touareg.
Det går ju att hyra bil för de där tillfällena man ska iväg till fjällen eller dra iväg till släkt långväga, så man måste ju inte ha en annan bil ståendes.
Visst har elbilar funnits länge, men tekniken är ju inte riktigt densamma nu som då.Mina siffror stämmer exakt.
Din tyngre 85hästare är inte snabbare än en nittiohästare.
Elbilar är betydligt äldre teknik än moderna förbränningsmotorer.
Andrahandsvärdet är inte högre på elbilar än på bensin/dieselbilar.
Den tiden är förbi.
Skillnaden i servicekostnad gäller bara om man väljer att bortse från batteribytet.
Visst har elbilar funnits länge, men tekniken är ju inte riktigt densamma nu som då.
Senast för någon vecka sen blev jag erbjuden 140 kkr i inbyte för min bil så nog finns andrahandsvärdet kvar ännu.
Ett teoretiskt batteribyte skulle kosta massor. Det som är mest troligt att det händer är att enstaka celler går sönder och då kostar ett byte av den modulen ungefär som ett kamremsbyte. För övrigt har batteriet åtta år eller 16000 mil garanti så det lär inte bli mitt bekymmer.
Vad gäller prestanda så kan du studera vridmomentskurvorna och se hur tillgänglig acceleration man har med elmotor.
Hur gammal är den och vad har den gått för mil?
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |