PippiT
Professionell mobbare
Pokémonkriget?
Börjat bli rastlös?
Vilket krig?
När kommer kriget?
Det tredje och troligtvis största
Det är redan här....
Ja. Det är iaf väldans bäddat
Börjar känna mig osäker på mig själv, jag har börjat tycka allt mer illa om livets ord, Jehovas vittnen mfl som inte låter andra leva sina egna liv ifred. Gör det mig till en rasist?
Börjar känna mig osäker på mig själv, jag har börjat tycka allt mer illa om livets ord, Jehovas vittnen mfl som inte låter andra leva sina egna liv ifred. Gör det mig till en rasist?
Har nyss fått en ny bil på jobbet. En Toyota hybridbil.
Skön att köra och funkar bra men jag kan inte låta bli att fundera över en sak och det är att bensinmotorn startar och stoppar ju väldigt ofta om man får tro den lilla bilden på instrumentpanelen. Så hur kommer det funka om 15-20 år eller så när bensinmotorn blir sådär svårstartad som gamla motorer gärna blir?
Ser framför mig att man dagligen blir stående bakom nån gammal hybridbil som står och puttrar för bensinmotorn vägrar starta upp (för femte gången idag) och det lilla batteriet till elmotorn är slut för längesen.
Skön att köra och funkar bra men jag kan inte låta bli att fundera över en sak och det är att bensinmotorn startar och stoppar ju väldigt ofta om man får tro den lilla bilden på instrumentpanelen. Så hur kommer det funka om 15-20 år eller så när bensinmotorn blir sådär svårstartad som gamla motorer gärna blir?
Ser framför mig att man dagligen blir stående bakom nån gammal hybridbil som står och puttrar för bensinmotorn vägrar starta upp (för femte gången idag) och det lilla batteriet till elmotorn är slut för längesen.
Inga problem, moderna bilar är slit och släng engineered obsolescence du vet. Om 15 år är den utbytt minst 2 ggr.
20 år gammal bensinmotor startar väl hur bra som helst, diesel, not so much. Hade vart mer oroad över det faktum att batterier är färskvara, och energin ändå måste produceras med bensinmotor och förflytta en större massa än med en bensinbil.
Men det blir ju ungefär samma sak med start/stopptekniken som bilarna har nu.Många kallstartar om dagen blir blir det och startmotorerna lär väl vara det första som ryker. Och innan någon hinner invända mot "kallstart" så handlar det i det här fallet om att motorn kommer tappa sin oljefilm mellan kontaktytorna, inte 2-5 gånger om dagen utan 2-500 gånger om dagen vilket naturligtvis kommer påverka livslängden.
Men var lugn, bilen kommer säkert klara de 7 år den dimensionerats för att hålla.
Men det blir ju ungefär samma sak med start/stopptekniken som bilarna har nu.
Fast den går att stänga av.
Jag tror att hybriderna har en framtid.
Men då med en förbränningsmotor på strax över genomsnittseffektbehovet, ett mindre boostbatteri och helelektrisk drivlina med en motor/generator per hjul.
Då får man en bil i V70storlek med enlitersdiesel som drar sisådär 0,3-0,4 med tillgång till intelligent fyrhjulsdrift, individuella bromsar och 200hk kortare stunder när man vill ha det.
Det var ju just de nya start-stopp-motorerna jag beskrev.
Jag tror mer på elmotor/generator på en axel så kan man ha förbränningsmotor på den andra axeln.
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|