Frågor man vågar ställa

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag har en fråga om Autozug, man kan ju boka lite olika alternativ.

Couchette car 5 berth 246,50 €
Couchette car compartment 426,50 €
Sleeper car with wash basin, 1 compartment 526,50 €

Min fråga är om det är värt att betala mer för att sova själv? Samt Couchette car compartment är det en helt egen hytt eller måste man boka den för 526 euro?

Rent spontant känns det inget vidare att dela hytt med 4 okända. Att betala 2000kr mer för att veta att inget kan stjälas eller liknande känns som en billig försäkring. Har jag bara fördomar och är nojig?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Börjar känna mig osäker på mig själv, jag har börjat tycka allt mer illa om livets ord, Jehovas vittnen mfl som inte låter andra leva sina egna liv ifred. Gör det mig till en rasist?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Har nyss fått en ny bil på jobbet. En Toyota hybridbil.

Skön att köra och funkar bra men jag kan inte låta bli att fundera över en sak och det är att bensinmotorn startar och stoppar ju väldigt ofta om man får tro den lilla bilden på instrumentpanelen. Så hur kommer det funka om 15-20 år eller så när bensinmotorn blir sådär svårstartad som gamla motorer gärna blir?

Ser framför mig att man dagligen blir stående bakom nån gammal hybridbil som står och puttrar för bensinmotorn vägrar starta upp (för femte gången idag) och det lilla batteriet till elmotorn är slut för längesen.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Har nyss fått en ny bil på jobbet. En Toyota hybridbil.

Skön att köra och funkar bra men jag kan inte låta bli att fundera över en sak och det är att bensinmotorn startar och stoppar ju väldigt ofta om man får tro den lilla bilden på instrumentpanelen. Så hur kommer det funka om 15-20 år eller så när bensinmotorn blir sådär svårstartad som gamla motorer gärna blir?

Ser framför mig att man dagligen blir stående bakom nån gammal hybridbil som står och puttrar för bensinmotorn vägrar starta upp (för femte gången idag) och det lilla batteriet till elmotorn är slut för längesen.

Inga problem, moderna bilar är slit och släng engineered obsolescence du vet. Om 15 år är den utbytt minst 2 ggr.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har nyss fått en ny bil på jobbet. En Toyota hybridbil.

Skön att köra och funkar bra men jag kan inte låta bli att fundera över en sak och det är att bensinmotorn startar och stoppar ju väldigt ofta om man får tro den lilla bilden på instrumentpanelen. Så hur kommer det funka om 15-20 år eller så när bensinmotorn blir sådär svårstartad som gamla motorer gärna blir?

Ser framför mig att man dagligen blir stående bakom nån gammal hybridbil som står och puttrar för bensinmotorn vägrar starta upp (för femte gången idag) och det lilla batteriet till elmotorn är slut för längesen.

20 år gammal bensinmotor startar väl hur bra som helst, diesel, not so much. Hade vart mer oroad över det faktum att batterier är färskvara, och energin ändå måste produceras med bensinmotor och förflytta en större massa än med en bensinbil. :3freak
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Inga problem, moderna bilar är slit och släng engineered obsolescence du vet. Om 15 år är den utbytt minst 2 ggr.

Ja tacka vet jag Audi 80 från 1986. Drog lika mycket olja som bensin och hade ingen tomgång utan att choka, men den rullade på fint ändå :p

20 år gammal bensinmotor startar väl hur bra som helst, diesel, not so much. Hade vart mer oroad över det faktum att batterier är färskvara, och energin ändå måste produceras med bensinmotor och förflytta en större massa än med en bensinbil. :3freak

Du har uppenbarligen aldrig ägt en 20 år gammal Skoda :glömdet :näsblod

Angående batterierna så tänker jag att det ju bör gå hyfsat smidigt att byta ut dem när det behövs, men att byta ut hela bensinmotorn med allt vad det innebär är ju ett betydligt större jobb.

I övrigt så gillar jag bilen. Effekten räcker till helt okej för vanlig körning och efter 10-15 minuter på motorväg så är batteriet nästan fullt och klarar några kilometer stealth körning till parkeringshuset :p
Förbrukningen på 0.5 liter/mil får nog ses som helt okej för en kombi också.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har nyss fått en ny bil på jobbet. En Toyota hybridbil.

Skön att köra och funkar bra men jag kan inte låta bli att fundera över en sak och det är att bensinmotorn startar och stoppar ju väldigt ofta om man får tro den lilla bilden på instrumentpanelen. Så hur kommer det funka om 15-20 år eller så när bensinmotorn blir sådär svårstartad som gamla motorer gärna blir?

Ser framför mig att man dagligen blir stående bakom nån gammal hybridbil som står och puttrar för bensinmotorn vägrar starta upp (för femte gången idag) och det lilla batteriet till elmotorn är slut för längesen.

Många kallstartar om dagen blir blir det och startmotorerna lär väl vara det första som ryker. Och innan någon hinner invända mot "kallstart" så handlar det i det här fallet om att motorn kommer tappa sin oljefilm mellan kontaktytorna, inte 2-5 gånger om dagen utan 2-500 gånger om dagen vilket naturligtvis kommer påverka livslängden.
Men var lugn, bilen kommer säkert klara de 7 år den dimensionerats för att hålla.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Många kallstartar om dagen blir blir det och startmotorerna lär väl vara det första som ryker. Och innan någon hinner invända mot "kallstart" så handlar det i det här fallet om att motorn kommer tappa sin oljefilm mellan kontaktytorna, inte 2-5 gånger om dagen utan 2-500 gånger om dagen vilket naturligtvis kommer påverka livslängden.
Men var lugn, bilen kommer säkert klara de 7 år den dimensionerats för att hålla.
Men det blir ju ungefär samma sak med start/stopptekniken som bilarna har nu.
Fast den går att stänga av.


Jag tror att hybriderna har en framtid.
Men då med en förbränningsmotor på strax över genomsnittseffektbehovet, ett mindre boostbatteri och helelektrisk drivlina med en motor/generator per hjul.
Då får man en bil i V70storlek med enlitersdiesel som drar sisådär 0,3-0,4 med tillgång till intelligent fyrhjulsdrift, individuella bromsar och 200hk kortare stunder när man vill ha det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men det blir ju ungefär samma sak med start/stopptekniken som bilarna har nu.
Fast den går att stänga av.


Jag tror att hybriderna har en framtid.
Men då med en förbränningsmotor på strax över genomsnittseffektbehovet, ett mindre boostbatteri och helelektrisk drivlina med en motor/generator per hjul.
Då får man en bil i V70storlek med enlitersdiesel som drar sisådär 0,3-0,4 med tillgång till intelligent fyrhjulsdrift, individuella bromsar och 200hk kortare stunder när man vill ha det.

Det var ju just de nya start-stopp-motorerna jag beskrev.

Jag tror mer på elmotor/generator på en axel så kan man ha förbränningsmotor på den andra axeln.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
I det här fallet är det som sagt en toyota så någon startmotor har den inte. Bensinmotorn startas med en av elmotorerna. Man märker inte ens alltid när bensinmotorn går igång.

Därför tänker jag att det lär bli ett problem om bensinmotorn börjar bli trögstartad så elmotorn får kämpa varje gång den ska dra igång bensinaren. Förr eller senare kommer det dra mer juice att starta bensinaren än vad den laddar upp när den väl är igång eftersom den bara laddar upp en liten del av batteriet och sen slås av igen om man kör lugnt. I stan handlar det kanske om 5-10 sekunder igång sen kan det gå nån kilometer på batteriet. Sen känner den av att batteriet är lågt igen och måste kämpa igång bensinaren ännu en gång.

Nä jag tror det blir kaos :näsblod

Skitsamma för mig dock, i mitt fall handlar det om en väktarbil och de körs oftast inte mer än 3-4 år innan de bogseras tillbaka till leasingfirman med skrapade skärmar och buckliga fälgar :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det var ju just de nya start-stopp-motorerna jag beskrev.

Jag tror mer på elmotor/generator på en axel så kan man ha förbränningsmotor på den andra axeln.

Då tappar man möjligheten att styra kraftuttaget/bromsningen individuellt för varje hjul och behöver en förbränningsmotor som går hyfsat på olika varvtal, men ändå behöver en växellåda.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top