Jag tror att framtiden är elbilar utan förbränningsmotorer och med vindkraftverk på taket. Då kan man ju köra för alltid eftersom det laddas upp såfort bilen rör sig!
Då tappar man möjligheten att styra kraftuttaget/bromsningen individuellt för varje hjul och behöver en förbränningsmotor som går hyfsat på olika varvtal, men ändå behöver en växellåda.
Inte så mycket att det gör nåt, visst axeln med riktig motor får momentet begränsat av differentialen men det har väl sällan varit nåt problem. Än mindre problem blir det när den andra axeln har total frihet i val av moment. Vid långkörning kan förbränningsmotorn gå i perioder. Halva tiden går den på full last och elmotorerna är generatorer som laddar batterierna, halva tiden är förbränningsmotorn avstängd och elmotorer driver bilen framåt.
Varvtalet är tillräckligt ok, för att det inte ska vara nåt problem.
Även vid normala inbromsningar räcker ju en axel, och de få gånger man bromsar riktigt hårt må det väl vara acceptabelt att elda lite för kråkorna.
Och för kortkörningar laddar man hemma ur vägguttaget.
Sen skulle jag nog föredra el på framhjulen och förbränningsmotor bak, vilket tvingar tillbaka kardanaxeln i konstruktionen.
Nu gick det för Romson.Framtida elbilar kommer bara att kunna köras på fordonsel. Kontakten blir speciell och innehåller en extra ledning för datakommunikation. Bilens ECU kommunicerar med uttaget, ej rätt uttag ingen laddning. Elmätaren i hemmet måste alltså bytas ut om du hoppas på att ladda hemma.
Då kan man införa en skatt på fordonsel så milkostnaden blir ungefär densamma som för en bensinare eller diesel.
Du vill alltså ha bilar i framtiden som är nästan lika bra som dagens i stället för bättre?
Fast man måste vara två då en som puttar på och kastar sig in i bilen efter att den startat.
Eller kanske som de gamla leksaksbilarna med ett vred att vrida upp eller gummisnuddsmotor kanske!
View attachment 432469
Det är snarare du som vill tillföra ett antal komponenter som bara gör slutprodukten väldigt liten bättre.
Finns flera lösningar på det här problemet.
1. Gör som min bror när han ägde en Colt utan startmotor, parkera BARA i nedförsbackar.
2. Flytta till kusten. Här blåser det fan alltid.
3. Fotpump.
4. Ställ dig på taket och blås tills du kan köra iväg
Jag tror att framtiden är elbilar utan förbränningsmotorer och med vindkraftverk på taket. Då kan man ju köra för alltid eftersom det laddas upp såfort bilen rör sig!
I övrigt så gillar jag bilen. Effekten räcker till helt okej för vanlig körning och efter 10-15 minuter på motorväg så är batteriet nästan fullt och klarar några kilometer stealth körning till parkeringshuset
Förbrukningen på 0.5 liter/mil får nog ses som helt okej för en kombi också.
Drar den 0.5l/mil när den kombinerar el med bensindrift alltså? Det är ju inte alls imponerande i mina öron.
Jag har en Skoda Superb diesel, stor och tung bil utan direkt aerodynamiska egenskaper och den kör jag utan problem på 0.45l/mil och när tjejen kör blandad körning ligger den konstant på 0.54l/mil just nu.
Polaren hade en V60 hybrid som snittade 0.3l/mil och då börjar det bli intressant med hybridbil...
Det är en bensinmotor och som sagt en väktarbil, dvs fylld med tunga grejer både i framsäte, baksäte och bagage och inte direkt körd med bränsleekonomi i åtanke
Glasjour eller vad är det som väger så mycket? En tjock väktare i framsätet kan ju förvisso göra en del men baksätet ska ju inte lastas tungt på något sätt, då får ni arbetsmiljöverket på er då det är fara vid kollision.
Våra väktarbilar drog runt 0.6l/mil men då diesel och oftast endast hundbur.
Nej, fortfarande inte impregnerad av hybridbilarna i allmänhet. Teslorna kan man ju börja fundera på, om det inte vore för det höga inköpspriset då vill säga.
Men som någon redan förutspådde i tråden, det lär ju bli punktmarkerad laddström som beskattas extra hårt. Om inte annat så kommer de lägga en straffskatt på att få använda elbil
För när de väl har lyckats fasa ut fossilbränslet så måste de hitta en ny enorm kassako och det finns inget liknande i vårt land just nu.
Jag har ju gjort misstaget att köpa en elbil att åka till och från jobbet med. Nu när jag har kört lite över 7000 mil med den skulle jag vilja byta bil, men man kan ju inte gärna gå tillbaka till att tanka illaluktande sörja som ger en cancer över tid. Det nöjet tänker jag bara ha när jag kör mc.
Så nu vete sjutton vad man ska ersätta elbilen med. Jag har blivit van att åka tyst och utan att behöva åka runt och leta efter bensinstationer.
Helt ärligt är jag mer besvärad av att åka till en bensinstation och fylla någon av fossilfordonen i vagnparken än att koppla in sladden när jag kommit dit jag ska. Det har hittills inte inträffat att mitt mål med en resa har varit en bensinstation och då har jag kört bil i 28 år. Däremot har jag vid de flesta resor kommit till jobbet eller hem där jag kan koppla in min bil så den är "full" när jag ska till andra änden dagen efter.
Att påstå att man aldrig kan komma den uppgivna sträckan är att dra en smula i sanningen. Det går åtminstone med min bil även om det inbegriper ett olämpligt körsätt. Enligt NEDC-körcykeln ska min bil komma 16 mil på en laddning och kör man som folk gör mest vid 10-20°C kommer man max 14 mil på en laddning. Är det -20° så är man nere runt 8 mil eftersom man inte har nån spillvärme att ta del av utan behöver dra energi från batteriet för att slippa frysa.
För min vardagliga användning ser jag ingen anledning att återgå till bensin utom möjligen för att det finns för få alternativ att välja på bland elbilar. Jag har som strategi att inte köpa samma märke flera gånger för annars får jag aldrig veta vilken bil som är bäst.
Jag har för övrigt snabbladdat min bil på olika platser ungefär 10 gånger sen mars 2014 så det är inte så ofta jag letar snabbladdare heller. En fördel med elbilen är förstås att den är bättre att gissa på kvarvarande räckvidd än alla andra bilar jag haft. Vid tre tillfällen har jag kommit hem med 1 km räckvidd kvar. Det hade jag inte vågat med en fossildriven bil.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |