Frågor man vågar ställa

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Tar det längre tid för en miniräknare (typ Casio FX-82, Högskole-standard) att räkna ut svåra tal än lätta tal?

1+1=2 jämfört med 20! = 2.432902*10^18
eller 5x^-2y^10 over 2x^-1(-3x^-3y^-1)^-2 (random tal jag googlade fram precis)

(nu kanske 20! inte är ett avancerat tal så sett, men ni förstår nog tanken)

Hade man kunnat notera en skillnad om man filmade miniräknaren med en Phantom-kamera som kan ta 5000 bilder per sekund, eller krävs mer bilder per sekund för att kunna mäta en skillnad? eller finns det ingen skillnad i tid? :)

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Tar det längre tid för en miniräknare (typ Casio FX-82, Högskole-standard) att räkna ut svåra tal än lätta tal?

Hade man kunnat notera en skillnad om man filmade miniräknaren med en Phantom-kamera som kan ta 5000 bilder per sekund, eller krävs mer bilder per sekund för att kunna mäta en skillnad? eller finns det ingen skillnad i tid? :)

haha... vilken fråga! Du sitter och grunnar du... :) Tiden det tar måste ju vara helt proportionell med antalet algoritmer som måste utföras. Tiden blir väl antalet algoritmer ggr klockpulsfrekvensen?

Men jag är maskinare... lärde mig dock programmera lite i Pascal. Finns Pascal idag?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Teoretiskt sett ja eftersom den ena innebär fler beräkningar än den andra men det är ungefär lika spännande som att 1+1 går snabbare än 1+1+1+1+1+1+1+1+1.

Mätbart med en kamera enligt ditt exempel? Troligtvis inte eftersom elektrisk signalhastighet brukar jämföras med ljusets hastighet.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

På min slitna TI-82 märker man rätt tydligt när den får tänka efter lite extra, där behövs ingen kamera med 5000000000fps :tungan

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
haha... vilken fråga! Du sitter och grunnar du... :) Tiden det tar måste ju vara helt proportionell med antalet algoritmer som måste utföras. Tiden blir väl antalet algoritmer ggr klockpulsfrekvensen?

Men jag är maskinare... lärde mig dock programmera lite i Pascal. Finns Pascal idag?

Åh, Pascal. Komiskt nog så programmerade jag fram just en miniräknare i det programmeringsspråket när jag var liten (typ 8-10 år, var en Compaq på 133 Mhz och Win 95 om jag inte minns fel) följde en tutorial från en tidning, troligen PC För Alla :D :D

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Dagens stora fråga är hur kvinnor fungerar, jag är medveten om att det inte är första gången i världshistorien den frågan ställs. :)

Jag har varit på ett antal dejter med kvinnor som jag har lärt känna på en dejtingsajt och varje gång händer samma sak. De säger att jag är precis så trevlig och lätt att prata med som de har fått intrycket av att jag är när vi har haft kontakt innan vi träffas, men att jag inte är den de söker.

Så hur gör man för att göra ett bra intryck första gången man träffar någon?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Ti-89 gör det definitivt skillnad på.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Dagens stora fråga är hur kvinnor fungerar, jag är medveten om att det inte är första gången i världshistorien den frågan ställs. :)

Jag har varit på ett antal dejter med kvinnor som jag har lärt känna på en dejtingsajt och varje gång händer samma sak. De säger att jag är precis så trevlig och lätt att prata med som de har fått intrycket av att jag är när vi har haft kontakt innan vi träffas, men att jag inte är den de söker.

Att göra ett bra intryck betyder ingenting om det inte klickar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Slicka dem i örat och talla dem på lökarna.
Det gillar dom.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Hur kommer det sig att jag är långsam och skriver fel hela tiden när jag sms:ar på telefonen, men efter ett par bira är jag snabb så ini helVet och skriver aldrig fel?

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Hur kommer det sig att jag är långsam och skriver fel hela tiden när jag sms:ar på telefonen, men efter ett par bira är jag snabb så ini helVet och skriver aldrig fel?

Enkelt, det är därför att din telefon alltid är på lyset och därför blir ni mer kompatibla när du också är det... :fakta

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Koncentration är inte alltid bättre än att gå på automatik.. :fyllisar

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Läste tre ggr, men snappade inte.
Svenska bitte.
Folk brukar inte förstå mej:D
I nyktert tillstånd koncentrerar du dej på att skriva o stava. Full gör du det bara eftersom att du egentligen kan det utan o innan förmodligen (automatik).

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...