Frågor man vågar ställa

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Är egentligen mellanskillnaden som är intressant, i vilket fal kommer man betala mest/minst.

Såg liknande fråga för ett tag sen här. https://borssnack.di.se/#/borssnack/2538629
Kika på svaret som kom 24 januari 15:52.
Absolut, men den skillnaden kan jag ju bara räkna på nuvarande rörlig ränta jämfört med den bundna och den rörliga räntan kommer troligtvis röra sig de närmaste tiden. Frågan är ju hur mycket.

Jag har idag en rörlig ränta på 4,64% och fick erbjudande om 3,92% på 2 år eller 3,68% på 3 år. Med ett lån på ¨2Mkr gör det alltså ca 14000:-/år på 2-årsräntan och ca 19000:-/år på 3-åringen.

Jag utgår ifrån att bankerna bara erbjuder bundna räntor som innebär att de tjänar på det, så frågan är väl egentligen om det finns pengar att spara genom att avvakta ett par månader.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Absolut, men den skillnaden kan jag ju bara räkna på nuvarande rörlig ränta jämfört med den bundna och den rörliga räntan kommer troligtvis röra sig de närmaste tiden. Frågan är ju hur mycket.

Jag har idag en rörlig ränta på 4,64% och fick erbjudande om 3,92% på 2 år eller 3,68% på 3 år. Med ett lån på ¨2Mkr gör det alltså ca 14000:-/år på 2-årsräntan och ca 19000:-/år på 3-åringen.

Jag utgår ifrån att bankerna bara erbjuder bundna räntor som innebär att de tjänar på det, så frågan är väl egentligen om det finns pengar att spara genom att avvakta ett par månader.
Precis. Det är väl det kluriga det du nämner där i första stycket.

Ser ut som vi har sju räntebesked 2024. https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/kalender/
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Absolut, men den skillnaden kan jag ju bara räkna på nuvarande rörlig ränta jämfört med den bundna och den rörliga räntan kommer troligtvis röra sig de närmaste tiden. Frågan är ju hur mycket.

Jag har idag en rörlig ränta på 4,64% och fick erbjudande om 3,92% på 2 år eller 3,68% på 3 år. Med ett lån på ¨2Mkr gör det alltså ca 14000:-/år på 2-årsräntan och ca 19000:-/år på 3-åringen.

Jag utgår ifrån att bankerna bara erbjuder bundna räntor som innebär att de tjänar på det, så frågan är väl egentligen om det finns pengar att spara genom att avvakta ett par månader.

Du kan både vinna och förlora pengar på att binda idag. Den som vet det svaret sitter nog inte här på sporthoj eller ens bland de experter som nu intervjuas på löpande band av media.

"Alla dessa experter" lovar nu sänkta räntor och har de rätt kommer räntorna bli lägre. Och du tjänar på att vänta.

Tittar man på hur 10-årsräntan gått den senaste tiden så tyder den på att de som faktiskt handlar med räntepapper verkar inte vara lika säkra längre på fallande räntor.

Bostadsräntorna verkar dock inte ha gått upp som obligationsräntorna utan har faktiskt gått ner lite på sistone.

Obligationsräntorna uppdateras iofs varje minut vilket inte bostadsräntorna gör. Åtminstone inte de som presenteras åt oss.

Lägg till dagens inflation som hoppar upp vilket media gör sitt bästa för att prata bort.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Du kan både vinna och förlora pengar på att binda idag. Den som vet det svaret sitter nog inte här på sporthoj eller ens bland de experter som nu intervjuas på löpande band av media.

"Alla dessa experter" lovar nu sänkta räntor och har de rätt kommer räntorna bli lägre. Och du tjänar på att vänta.

Tittar man på hur 10-årsräntan gått den senaste tiden så tyder den på att de som faktiskt handlar med räntepapper verkar inte vara lika säkra längre på fallande räntor.

Bostadsräntorna verkar dock inte ha gått upp som obligationsräntorna utan har faktiskt gått ner lite på sistone.

Obligationsräntorna uppdateras iofs varje minut vilket inte bostadsräntorna gör. Åtminstone inte de som presenteras åt oss.

Lägg till dagens inflation som hoppar upp vilket media gör sitt bästa för att prata bort.
Min bank sänkte listräntan med 0,3% både för 2, 3 och 5 år i januari och det är klart att man hoppas att det kommer gå ännu lägre även om det är långt ifrån säkert.

Jag tänker nog så att om jag binder mig på 2 år så är det inte hela världen om räntorna vänder neråt under den tiden. Det kan ju också lika gärna stanna av och hänga kvar på nuvarande nivåer i ytterligare något år.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min bank sänkte listräntan med 0,3% både för 2, 3 och 5 år i januari och det är klart att man hoppas att det kommer gå ännu lägre även om det är långt ifrån säkert.

Jag tänker nog så att om jag binder mig på 2 år så är det inte hela världen om räntorna vänder neråt under den tiden. Det kan ju också lika gärna stanna av och hänga kvar på nuvarande nivåer i ytterligare något år.

 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hoppsan. :oops:

Jag gjorde slag i saken och band upp mina lån på två år. Det kändes värt den eventuella merkostnaden för att veta vad jag kommer ha för utgifter åtminstone ett tag framöver.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hoppsan. :oops:

Jag gjorde slag i saken och band upp mina lån på två år. Det kändes värt den eventuella merkostnaden för att veta vad jag kommer ha för utgifter åtminstone ett tag framöver.
Du får skicka räkning till Two Stroke när räntan börjar ticka ner senare i år.
Eller mig om den tickar upp.
;)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag borde väl i så fall få mellanskillnaden ifall räntan går upp?

Fast jag försökte ju vara så neutral jag kunde men är man född pessimist så är man...
Haha,ja det vore mer rätt.

Vi har ju konstaterat att det här inte är någon exakt vetenskap så ju mer info ju bättre tänker jag.👍

Och jag vet att jag ofta är för positiv...🫣
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hur installerar man en app i Android som levereras i zip-format?
Det finns ingen apk inuti zip-filen.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Måste nya fjäderbenslager smörjas in innan installation? Jag tycker de nya verkar ganska tröga.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När man hälsar och säger hur är läget eller ännu mer på engelska "How are you?" Så är det väl egentligen bara ett sätt att säga "Hej!"?

Alltså när man får sådana här meddelanden så tycker jag det känns som dösnack och trams.
Person: - Hello
Jag: - Hello!
Person: How are you?

Alltså för mig ser det nästan ut så här:
Person: - Hello
Jag: - Hello!
Person: - Hello!

Samma person har skrivit ungefär likadant tidigare. Jag kan acceptera att man kanske pratar så när man träffas men men när man skriver meddelanden och det dröjer 2 timmar mellan svaren så kommer man ju inte framåt. Nu vet jag inte vad jag ska svara utan att vara otrevlig. Nu var "How are you" dessutom skrivet på bisaya och personen vet att jag inte kan mycket bisaya så jag har lust att bara låta bli att svara.

Ibland när man säljer saker dyker det ju upp liknande personer som behöver ett dussin meddelanden innan dom kommer till saken tre dagar senare.

EDIT: Nu har jag väntat 2 timmar och sedan svarat "Im ok", kanske polletten trillar ner så småningom.
 
Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Ok, ja då skulle i alla fall jag fylla på lagringarna om man kommer åt, det brukar vara snålt tilltaget. Har du monterat ihop fjäderbenen eller har du lagringarna lösa?
När allt sitter ihop så har ju lagringen ett visst motstånd som kan upplevas trögt.
Vad är det för bil?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ok, ja då skulle i alla fall jag fylla på lagringarna om man kommer åt, det brukar vara snålt tilltaget. Har du monterat ihop fjäderbenen eller har du lagringarna lösa?
När allt sitter ihop så har ju lagringen ett visst motstånd som kan upplevas trögt.
Vad är det för bil?
Peugeot 307.
Går ju inte riktigt att komma åt att fylla på om man inte tar isär lagret.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Helt nya lager. Bara monterat ena sidan än så länge.
Jag tycker inte att övre stödlagret brukar kännas lättare även om jag fettar in kulorna i lagret men det är ju lite mer skydd mot korrision.
Jag tror inte du känner nån skillnad när allt är ihopmonterat i alla fall.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top