Frågor man vågar ställa

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
En till snillefråga; Batteritest.
Batterier är väl allt som oftast på tapeten men då gärna med xxxxA, urladdning från helvetet o.s.v.. Trots det har vi ganska många blysyra-maskinparker typ 24V/48V/80V med 2V-celler som har noll intresse till snabb urladdning.

Frågan är då om det finns snabbtest av dessa batterier/celler? Ett vanligt bilbatteri typ 800cca kan man lätt testa med mackapär från valfritt gubbdagis, exakt vetenskap? Ingen aning men ger åtminstone en fingervisning.

Jag vet att det finns pc-anslutna testriggar men dom tar, typ, ett dygn på sig att köra igenom en fullgod cykel för att presentera % kapacitet kvar för hela packet. Om man måste testa varje cell för sig eller inte spelar mindre roll.

Har testat bilbatteritestar klar sekunder senare på slö 2V-cell enskilt, ihopskruvat till både 12 och 14 volt men det gav inget trovärdigt resultat.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hastighetskameror ska väl avfärda bilder om det är flera fordon då man inte vet vilket av fordonen som mätningen gäller. Gäller det även om ena fordonet håller på att köra om det andra? I teorin borde ju omkört fordon ha kunnat gasa på och var den som förorsakar fortkörningen.

Blinkade till lite när jag låg i omkörningsfilen. Ja, klantigt, brukar ju hålla koll på kameror.
15 dagar senare kom brevet.

Men utan någon bild. De frågar MIG vem som registrerad ägare till fordonet vem som körde. Ingen bild ("på grund av förundersökningssekretess kan foto inte lämnas ut"). Ingen uppgift om hur fort det gick så jag vet inte om körkortet hänger löst.

Betyder det att bilden var kass eller gör de alltid så, även när de har en bra bild? Jag har ju något svagt minne av att Claes Tingvall lånade bilen kring det angivna datumet, men jag är ju inte säker att det var just då så det känns inte helt schysst att ange honom. :cautious:

Är det så bra att man bara kan skita i att svara och så är allt ur världen? De förväntar sig någon form av svar innan ett datum nån vecka fram, men jag antar att brev kan komma bort utan att det är något jag kan bestraffas för.

Är jag fånig som gör såhär och inte bara erkänner och tar mitt straff? Tja, hade varit intressant att åtminstone veta om jag riskerar kortet. Och en del av 'spelreglerna' är ju att de åtminstone får fixa fram en bild.

Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
De gånger jag fått hem en räkning har det varit med bild, datum, hastighet uppmätt, gällande hastighetsbegränsning osv.
Enda suddningen de gjort är om passageraren syns i bilden.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
En detalj är ju att samma bil har blivit blixt-fotad vid några andra tillfällen men då med solskydd över föraren (trots total avsaknad av sol, märkligt :cautious: ) och då har jag inte fått hem bild, så uppenbart har de något mer nu. Men då inte tillräckligt för att skicka bild direkt. Nåja, jag tror jag utnyttjar min rätt att skita i att svara och se vad som händer, om inte annat så kan det vara intressant för mig och andra att få reda på det.

Fast det kliar lite att svara att jag utnyttjar min lagliga rätt att inte ange den aktuella föraren. Men det kanske är lika bra att ligga lågt och behålla sin plats längst ner i högen av svårutredda fall utan att dra till sig uppmärksamhet så de kanske får för sig att titta lite noggrannare.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag hade nog svarat att det är flera som använder fordonet och att det inte förs loggbok över det. Utan en tydlig bild kan man inte hjälpa dem med det.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

1637441219_0340_0340.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
15 dagar senare kom brevet.

Men utan någon bild. De frågar MIG vem som registrerad ägare till fordonet vem som körde. Ingen bild ("på grund av förundersökningssekretess kan foto inte lämnas ut"). Ingen uppgift om hur fort det gick så jag vet inte om körkortet hänger löst.

Betyder det att bilden var kass eller gör de alltid så, även när de har en bra bild? Jag har ju något svagt minne av att Claes Tingvall lånade bilen kring det angivna datumet, men jag är ju inte säker att det var just då så det känns inte helt schysst att ange honom. :cautious:

Är det så bra att man bara kan skita i att svara och så är allt ur världen? De förväntar sig någon form av svar innan ett datum nån vecka fram, men jag antar att brev kan komma bort utan att det är något jag kan bestraffas för.

Är jag fånig som gör såhär och inte bara erkänner och tar mitt straff? Tja, hade varit intressant att åtminstone veta om jag riskerar kortet. Och en del av 'spelreglerna' är ju att de åtminstone får fixa fram en bild.

Vi har ingen angiverilag i Sverige så antingen kan du helt strunta i att svara eller så kan du säga till dem att du inte vill säga vem som kört.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Du kommer få en påminnelse med samma skriveri om samhällsnyttan och sen lägger dom ner.

Förutsättningsvis att det inte är knutet till någon grövre förseelse ;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skulle ignorera brevet, att det inte var någon bild med betyder ju att bilden inte är mycket att komma med.

Jag för inte bok på vem som lånar mina bilar, om dom inte hör av sig medans bilen är utlånad så har jag garanterat glömt vem som lånat den.

Jag har funderat på att sätta sån här lastbilsreflextejp på solskyddet/innerbackspegeln för att se om blixten som reflekteras överbelastar bildsensorn så att dom inte kan få fram en bild

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag skulle ignorera brevet, att det inte var någon bild med betyder ju att bilden inte är mycket att komma med.

Jag för inte bok på vem som lånar mina bilar, om dom inte hör av sig medans bilen är utlånad så har jag garanterat glömt vem som lånat den.

Jag har funderat på att sätta sån här lastbilsreflextejp på solskyddet/innerbackspegeln för att se om blixten som reflekteras överbelastar bildsensorn så att dom inte kan få fram en bild
Slavblixt är kanske en möjlighet

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Varför läser folk inte en hel tråd innan de svarar på den?
Jag försökte läsa tråden på Flashback om mordet på kvinnan i Akalla, men 90% är folk som skriver saker som inte för diskussionen framåt. Lata ungjävlar!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Varför läser folk inte en hel tråd innan de svarar på den?
Jag försökte läsa tråden på Flashback om mordet på kvinnan i Akalla, men 90% är folk som skriver saker som inte för diskussionen framåt. Lata ungjävlar!

Det är så mycket fantasier som sprids som sanningar i trådarna där så om man börjar i slutet av trådarna brukar de har börjat ordna upp sig och och man behöver inte läsa så mycket av skiten.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Det är så mycket fantasier som sprids som sanningar i trådarna där så om man börjar i slutet av trådarna brukar de har börjat ordna upp sig och och man behöver inte läsa så mycket av skiten.
Om namn och adress kommer på sidan tre tycker man inte "slår vad om att hon inte är vit" ska komma på sidan 20.
Fast det är väl som med jobbsökarna i en annan tråd. Nån annan ska tänka åt dem.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år