Kanske ett rör med innerdiameter nära ytterdiametern på det trasiga röret. Lägg det som en muff med silverlod.Hur lagar jag enklast detta trasiga AC rör till bilen?
Tänkte använda bromsrörsskarv från Biltema men insåg nu att dessa är för 3/16" rör medan AC-röret är 5/16".
Att byta hela röret är tyvärr inget alternativ.View attachment 506458
Ser ut att vara aluminiumrör? Varför inte byta hela röret - för meckigt att få ut? Om det går att få loss så kanske trä över ett alurör och tig:a ihop det. Finns inget rör att trä över så kan man svarva ut en grövre rundstångHur lagar jag enklast detta trasiga AC rör till bilen?
Tänkte använda bromsrörsskarv från Biltema men insåg nu att dessa är för 3/16" rör medan AC-röret är 5/16".
Att byta hela röret är tyvärr inget alternativ.View attachment 506458
Funderar på detta. Svårt att löda? Har propanbrännare men inte speciallod.Kanske ett rör med innerdiameter nära ytterdiametern på det trasiga röret. Lägg det som en muff med silverlod.
Har du möjlighet att vakuumsuga?
Röret försvinner in i torpedväggen utan kopplingar på vägen. För att lossa den änden behöver jag riva hela instrumentbrädan. Vill inte...Ser ut att vara aluminiumrör? Varför inte byta hela röret - för meckigt att få ut? Om det går att få loss så kanske trä över ett alurör och tig:a ihop det. Finns inget rör att trä över så kan man svarva ut en grövre rundstång
Eller leta vidare härifrån https://www.agscompany.com/collections/ac-repair-fittings
eller här https://www.amazon.com/Dorman-800-6...d2-9e1a-dc26a9311782&pd_rd_i=B0083H5ES0&psc=1
Men..... röret har vibrerat av - kan inte se någon annan orsak - hänger du då på en klump i form av kläm eller svetsad skarv så kommer det vibrera av igen. Trist att lämna negativ prognos, men det är vad jag tror. Avlasta på något sätt med en extra upphängning om det inte är så att röret behöver fri rörlighet.
Zinkofferanod har jag. Svårt att löda?Jag misstänker att Wunder vill göra jobbet på plats för att slippa demontera röret vilket kanske är krångligt och tidsödande.
Eftersom det dessutom som sagt var verkar vara aluminium så är nog lösningen att löda med Alutite, aka zink.
Det vore ju det enklaste. Kan jag ta bränsleslang?Går det inte att skarva med en bit gummislang? Ser ut att vara just en gummislang till höger i bild.
Aluminium är (vad jag vet) svårt att löda med Alutite, men Two Stroke Man kanske har mer erfarenhet än jag har (just det där att man vill få det gastätt är känsligt)Funderar på detta. Svårt att löda? Har propanbrännare men inte speciallod.
Kan inte vakuumsuga. Tänkte bara fylla på med lite olja och r134.
Röret försvinner in i torpedväggen utan kopplingar på vägen. För att lossa den änden behöver jag riva hela instrumentbrädan. Vill inte...
Röret slets av på grund av klantig bogsering.
Zinkofferanod har jag. Svårt att löda?
Det vore ju det enklaste. Kan jag ta bränsleslang?
Zinkofferanod har jag. Svårt att löda?
Aluminium är (vad jag vet) svårt att löda med Alutite, men Two Stroke Man kanske har mer erfarenhet än jag har (just det där att man vill få det gastätt är känsligt)
Rekommenderar inte slang - det skall vara tätt, heltätt och R134 är ganska små molekyler (tätt för vatten, bensin, olja, luft osv innebär inte att det är tätt för alla gaser -ex. är det inte ovanligt att bilar som visas för pressen fylls med annat än luft i däcken för att minska vägljudet, men den gasen (minns inte om det var kvävgas eller helium) diffunderar genom gummit snabbare än luft)
Vacuumsuga borde du - du vill inte ha vattenmolekyler i ett system som bygger upp tryck o värme, vatten expanderar rejält - fixar du röret så åk till någon firma som kan hjälpa dig att fylla.
Någon annan i tråden som tycker mina rekommendationer är åt h-e????
Det du säger är det jag läst om Alutite - dvs "skrapa hål i oxiden" - det funkar på en arbetsbänk men Wunder skall ligga under en bil och skrapa bort oxiden runt om (dvs även under-upp) ett rör vilket jag ser som en ganska svår arbetsmetod om det skall göras noggrant och lodet skall hänga kvar samtidigtNej, dina rekommendationer är nog väldigt korrekta.
Nej, jag har inte provat, jag kände dock en man som demonstrerade och sålde Alutite och det såg lätt ut när han gjorde det men jag tvivlar inte på dig när du säger att det är svårt för han lödde ju hela dagarna och hade allting bra upplagt.
Jag vet i alla fall att det är viktigt att man skrapar hål i oxiden med tex en skruvmejsel samtidigt som lodet är flytande så att lodet kan flyta in under oxiden. Skrapar man inte så flyter det liksom bara ovanpå och oxidet på aluminium kommer så snabbt att det inte hjälper att man har helt nyslipade ytor. Man måste helt enkelt skrapa en öppning.
Min erfarenhet av annan lödning är dock att det vanligtvis flyter ut bra kapillärt och tätar bra så snart man får det att flyta.
Följt noll om detta innan men klart man vill se matchen, kika nu lite på träning inför och Tyson ser ut att kunna leverera tillräckligt av sin explosivitet.
Jag tror Tyson golvar honom snabbt och enkelt, hurvida den andra tål stryk eller ej har jag dock ingen aning om men men. Jämförelsevis såg han ut som en sengångare, ser det inte troligt att han ens kommer hinna leverera något innan det är klart.
58 åringen förlorade.Mike eller Jake?
Säkert ett välbetalt sparringpass för båda, vore kul att höra hur välbetalt det var.58 åringen förlorade.
Sicket jippo.
Runt en kvartsmiljard har jag hört.Säkert ett välbetalt sparringpass för båda, vore kul att höra hur välbetalt det var.
Säkert ett välbetalt sparringpass för båda, vore kul att höra hur välbetalt det var.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|