Frågor man vågar ställa

Hur lagar jag enklast detta trasiga AC rör till bilen?
Tänkte använda bromsrörsskarv från Biltema men insåg nu att dessa är för 3/16" rör medan AC-röret är 5/16".

Att byta hela röret är tyvärr inget alternativ.20241115_093937.jpg
 
Hur lagar jag enklast detta trasiga AC rör till bilen?
Tänkte använda bromsrörsskarv från Biltema men insåg nu att dessa är för 3/16" rör medan AC-röret är 5/16".

Att byta hela röret är tyvärr inget alternativ.View attachment 506458
Kanske ett rör med innerdiameter nära ytterdiametern på det trasiga röret. Lägg det som en muff med silverlod.

Har du möjlighet att vakuumsuga?
 
Hur lagar jag enklast detta trasiga AC rör till bilen?
Tänkte använda bromsrörsskarv från Biltema men insåg nu att dessa är för 3/16" rör medan AC-röret är 5/16".

Att byta hela röret är tyvärr inget alternativ.View attachment 506458
Ser ut att vara aluminiumrör? Varför inte byta hela röret - för meckigt att få ut? Om det går att få loss så kanske trä över ett alurör och tig:a ihop det. Finns inget rör att trä över så kan man svarva ut en grövre rundstång

Eller leta vidare härifrån https://www.agscompany.com/collections/ac-repair-fittings
eller här https://www.amazon.com/Dorman-800-6...d2-9e1a-dc26a9311782&pd_rd_i=B0083H5ES0&psc=1

Men..... röret har vibrerat av - kan inte se någon annan orsak - hänger du då på en klump i form av kläm eller svetsad skarv så kommer det vibrera av igen. Trist att lämna negativ prognos, men det är vad jag tror. Avlasta på något sätt med en extra upphängning om det inte är så att röret behöver fri rörlighet.
 
Last edited:
Jag misstänker att Wunder vill göra jobbet på plats för att slippa demontera röret vilket kanske är krångligt och tidsödande.


Eftersom det dessutom som sagt var verkar vara aluminium så är nog lösningen att löda med Alutite, aka zink.
 
Uppkoppling och kameraövervakning utomhus ej under tak, 3-5st.

Ev. kommer bara Telia få fram signal.

  • Val av kameror och varför/att tänka på?
  • Mobilt bredband som är bra och prisvärt?
  • Antennförstärkare eller vad det heter?
 
Kanske ett rör med innerdiameter nära ytterdiametern på det trasiga röret. Lägg det som en muff med silverlod.

Har du möjlighet att vakuumsuga?
Funderar på detta. Svårt att löda? Har propanbrännare men inte speciallod.

Kan inte vakuumsuga. Tänkte bara fylla på med lite olja och r134.
Ser ut att vara aluminiumrör? Varför inte byta hela röret - för meckigt att få ut? Om det går att få loss så kanske trä över ett alurör och tig:a ihop det. Finns inget rör att trä över så kan man svarva ut en grövre rundstång

Eller leta vidare härifrån https://www.agscompany.com/collections/ac-repair-fittings
eller här https://www.amazon.com/Dorman-800-6...d2-9e1a-dc26a9311782&pd_rd_i=B0083H5ES0&psc=1

Men..... röret har vibrerat av - kan inte se någon annan orsak - hänger du då på en klump i form av kläm eller svetsad skarv så kommer det vibrera av igen. Trist att lämna negativ prognos, men det är vad jag tror. Avlasta på något sätt med en extra upphängning om det inte är så att röret behöver fri rörlighet.
Röret försvinner in i torpedväggen utan kopplingar på vägen. För att lossa den änden behöver jag riva hela instrumentbrädan. Vill inte...

Röret slets av på grund av klantig bogsering.
Jag misstänker att Wunder vill göra jobbet på plats för att slippa demontera röret vilket kanske är krångligt och tidsödande.


Eftersom det dessutom som sagt var verkar vara aluminium så är nog lösningen att löda med Alutite, aka zink.
Zinkofferanod har jag. Svårt att löda?
Går det inte att skarva med en bit gummislang? Ser ut att vara just en gummislang till höger i bild.
Det vore ju det enklaste. Kan jag ta bränsleslang?
 
Funderar på detta. Svårt att löda? Har propanbrännare men inte speciallod.

Kan inte vakuumsuga. Tänkte bara fylla på med lite olja och r134.

Röret försvinner in i torpedväggen utan kopplingar på vägen. För att lossa den änden behöver jag riva hela instrumentbrädan. Vill inte...

Röret slets av på grund av klantig bogsering.

Zinkofferanod har jag. Svårt att löda?

Det vore ju det enklaste. Kan jag ta bränsleslang?
Aluminium är (vad jag vet) svårt att löda med Alutite, men Two Stroke Man kanske har mer erfarenhet än jag har (just det där att man vill få det gastätt är känsligt)
Rekommenderar inte slang - det skall vara tätt, heltätt och R134 är ganska små molekyler (tätt för vatten, bensin, olja, luft osv innebär inte att det är tätt för alla gaser -ex. är det inte ovanligt att bilar som visas för pressen fylls med annat än luft i däcken för att minska vägljudet, men den gasen (minns inte om det var kvävgas eller helium) diffunderar genom gummit snabbare än luft)
Vacuumsuga borde du - du vill inte ha vattenmolekyler i ett system som bygger upp tryck o värme, vatten expanderar rejält - fixar du röret så åk till någon firma som kan hjälpa dig att fylla.

Någon annan i tråden som tycker mina rekommendationer är åt h-e????
 
Sök på ac delete så kanske det kommer fram något användbart. Bilar med dubbla AC eller hur det är, typ 7-sits med AC-panel även bak brukar ruttna på vägen. Billig åtgärd är då alltså att plugga systemet innan korrosionshålet och man gör det då med något rekordeligt för att framtida inkoppling ska vara enkelt möjligt.

När Q7 var en nyhet, var väl inte annat än normal vw-crap att vänta.. såg jag ett sådant läckage efter några 1000-mil såklart. Därav fick jag nys om denna åtgärd jag tror ffa jänkarna använt sig av under längre tid än så.
 
Aluminium är (vad jag vet) svårt att löda med Alutite, men Two Stroke Man kanske har mer erfarenhet än jag har (just det där att man vill få det gastätt är känsligt)
Rekommenderar inte slang - det skall vara tätt, heltätt och R134 är ganska små molekyler (tätt för vatten, bensin, olja, luft osv innebär inte att det är tätt för alla gaser -ex. är det inte ovanligt att bilar som visas för pressen fylls med annat än luft i däcken för att minska vägljudet, men den gasen (minns inte om det var kvävgas eller helium) diffunderar genom gummit snabbare än luft)
Vacuumsuga borde du - du vill inte ha vattenmolekyler i ett system som bygger upp tryck o värme, vatten expanderar rejält - fixar du röret så åk till någon firma som kan hjälpa dig att fylla.

Någon annan i tråden som tycker mina rekommendationer är åt h-e????

Nej, dina rekommendationer är nog väldigt korrekta.

Nej, jag har inte provat, jag kände dock en man som demonstrerade och sålde Alutite och det såg lätt ut när han gjorde det men jag tvivlar inte på dig när du säger att det är svårt för han lödde ju hela dagarna och hade allting bra upplagt.

Jag vet i alla fall att det är viktigt att man skrapar hål i oxiden med tex en skruvmejsel samtidigt som lodet är flytande så att lodet kan flyta in under oxiden. Skrapar man inte så flyter det liksom bara ovanpå och oxidet på aluminium kommer så snabbt att det inte hjälper att man har helt nyslipade ytor. Man måste helt enkelt skrapa en öppning.

Min erfarenhet av annan lödning är dock att det vanligtvis flyter ut bra kapillärt och tätar bra så snart man får det att flyta.
 
Nej, dina rekommendationer är nog väldigt korrekta.

Nej, jag har inte provat, jag kände dock en man som demonstrerade och sålde Alutite och det såg lätt ut när han gjorde det men jag tvivlar inte på dig när du säger att det är svårt för han lödde ju hela dagarna och hade allting bra upplagt.

Jag vet i alla fall att det är viktigt att man skrapar hål i oxiden med tex en skruvmejsel samtidigt som lodet är flytande så att lodet kan flyta in under oxiden. Skrapar man inte så flyter det liksom bara ovanpå och oxidet på aluminium kommer så snabbt att det inte hjälper att man har helt nyslipade ytor. Man måste helt enkelt skrapa en öppning.

Min erfarenhet av annan lödning är dock att det vanligtvis flyter ut bra kapillärt och tätar bra så snart man får det att flyta.
Det du säger är det jag läst om Alutite - dvs "skrapa hål i oxiden" - det funkar på en arbetsbänk men Wunder skall ligga under en bil och skrapa bort oxiden runt om (dvs även under-upp) ett rör vilket jag ser som en ganska svår arbetsmetod om det skall göras noggrant och lodet skall hänga kvar samtidigt
 
Följt noll om detta innan men klart man vill se matchen, kika nu lite på träning inför och Tyson ser ut att kunna leverera tillräckligt av sin explosivitet.

Jag tror Tyson golvar honom snabbt och enkelt, hurvida den andra tål stryk eller ej har jag dock ingen aning om men men. Jämförelsevis såg han ut som en sengångare, ser det inte troligt att han ens kommer hinna leverera något innan det är klart.
 
Följt noll om detta innan men klart man vill se matchen, kika nu lite på träning inför och Tyson ser ut att kunna leverera tillräckligt av sin explosivitet.

Jag tror Tyson golvar honom snabbt och enkelt, hurvida den andra tål stryk eller ej har jag dock ingen aning om men men. Jämförelsevis såg han ut som en sengångare, ser det inte troligt att han ens kommer hinna leverera något innan det är klart.
Mike eller Jake? :va
58 åringen förlorade.
Sicket jippo.
 
Jag är bara 53 och om jag bedömer efter hur mycket fysik jag själv tappat med åren så är det inte direkt förvånande att en 58-årig fd världsmästare får stryk av en 27-åring även om den senare är inte ens lyckats komma med på rankinglistorna.

De större handskarna gynnade kanske inte heller Tyson utan minskade ju hans möjligheter att vinna på KO.

Men det är ju alltid lätt att vara efterklok.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top