Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det stämmer, till kylanläggningar användes när "freon" stoppet kom 20 % av "freonerna", 80 % av Freonerna användes i industrin till allt från att göra skumplast för madrasser till bilinredningar i Volvo och SAAB och tvätta kretskort hos Ericsson. Följaktligen införde Birgitta Dahl (s) hårda regler för använing av "freon" i "cirkulerande system" dvs kylanläggningar. Resultatet blev att för att köpa köldmedium tex R134a GWP=1340kgCO2/kg hos en kylgrossist måste du jobba hos ett företag med ackreditering (enligt lagen om teknisk kontroll) som jag minns. Däremot inga problem för Biltema att sälja R134a i sprayburk som kylspray. Kylspray var ju engångsanvändning..........
....
Det, plus att man blåste all frigolit och annan skumplast med freongas för att få det fluffigt.
Läckaget från kylanläggningar måste ha varit en minimal del.
Kunde man få upp verkningsgraden på värmepumpar/kylanläggningar 10% så är det rejäl miljönytta, och sedan tömma/återvinna freonet ur kasserade anläggningar.
Men det kanske har kommit något nytt som är lika bra/bättre, som vi inte har upptäckt miljöskadan av ännu
Eller blåsa ut SF6, GWP=24300kgCO2/kg över en magnesiumgjutning.
För hindra att magnesium börjar brinna vid kontakt med luftens syre.
Men genom EU medlemskapet tvingades Sverige också börja se över ALL användning av "freoner". Även freoner i industrin. Vilket jag i Kylbranschen tyckte var på tiden !
Du skriver Läckaget från kylanläggningar måste ha varit en minimal del.
Jag håller med, läckage, men service, principen lägsta anbud gäller innebar att kollega på 1980-talet berättade att dom servat , bytt en komponent, på en kommunal värmepump byggd utan avstängningsventiler (ni vet lägsta pris tar jobbet). Det var bara släppa 200 kg R22 rakt ut i luften utanför kylmaskinrummet. Man vill ju inte jobba själv i blandningen av R22 och oljedimma. Innan det gick byta ut den felaktiga komponenten. Och sedan efter bytet var det dags fylla på 200 kg ny R22. Senare kom krav på återvinning, dvs detta, släppa F-gas rakt ut i luften är inte godkänt 2025, nu måste köldmediet pumpas över i tillfällig förvaringstank vid behov vid service eller i cylinder för destruktion.
Last edited: