Frågor o Svar Gotland Ring med Sporthoj.com - Din MC

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Fazer skrev:
Hur ser det ut med försäkringsfrågan, då många bolag inte tillåter bankörning. Kommer det att finnas en tilläggsförsäkring att lösa på plats eller blir det till att ring Lloyd? Inte för att jag ska klota, men kan vara bra att veta.


Som det ser ut så kör man bara med sin egna försäkring. Vi kommer inte har någon annan att teckan. Sen gäller all åkning på egen risk, så väl mot första, andra, tredje och fjärde part.

Säg att din försäkring gäller på bana, men du råkar ut för att någon kör in i dig och ni kör av. Han försäkring gäller inte på bana. Då kommer inte heller du få ut något från ditt bolag då hans bolag inte ersätter ditt bolag.

Så all åkning sker på helt eget ansvar.

Jag jobbar dock på saken och vi får se vad som händer. Om något går att lösa.

/Liwa1
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Triggerhappy skrev:
JAg anmäler mig till reservlista !!!!

Det kommer komma upp en reservlista som alla får sätta upp sig på.
Mer om hur det går till och när den kommer komma upp åter kommer jag till i veckan.

/Liwa1
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Här är lite mer och ny information. Har även lagt det i mitt första inlägg i denna tråd.

Körning på banan är 9-17
Åtkomst av depån är 7-19
Schema kommer närmare bandagen, men räkna med att besiktining börjar på banan runt 7-tiden.

Förhandlar priser med en camping nära banan. Återkommer när det är klart.

Dusch finns ej på banan, men toaletter kommer finnas på något sätt.

Rabatten från Oskarshamn pratar jag med DG om än, återkommer om det och rabatt på släp.

Håller på att förhandlar med en kontakt om fotograf på banan den dagen. Finns det intresse för att köpa en cd med bilder på er själva från dagen?

Vet att ni väntar på mailet om kontot. Jag kommer ringa och kolla varför jag inte fått kontot än. Så fort det kommer skickar jag mailet till er alla på en gång. Sista betalningsdag är 29/2. Sen börjar vi ge ut icke betalada platser till dom på reservlistan.


Tälta på banan går inte, men man kan om man sover i bilen/husvagn komma redan kvällen innan och stå vid depån. OBS absolut depåtysnad gäller då.

Det kommer ej finnas restaurang eller caffeteria vid banan och därför har vi sökt om tillstånd om att sälja grillad korv till lunchen och dricka.
Vi kommer ha ett litet möte i samband med lunchen.

/Liwa1
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Finns det möjlighet att släppa bokningskoden till de som har registrerat sig så att man kan boka en biljett på båten redan nu? Jag kollade deras bokningar igår och det såg ut som om det var tight på några avgångar redan. Man vill ju inte riskera att inte komma med båten om det dröjer innan koden kommer, för rabatten vill man ju gärna ha...
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Liwa1 skrev:
Som det ser ut så kör man bara med sin egna försäkring. Vi kommer inte har någon annan att teckan. Sen gäller all åkning på egen risk, så väl mot första, andra, tredje och fjärde part.

Säg att din försäkring gäller på bana, men du råkar ut för att någon kör in i dig och ni kör av. Han försäkring gäller inte på bana. Då kommer inte heller du få ut något från ditt bolag då hans bolag inte ersätter ditt bolag.

Så all åkning sker på helt eget ansvar.

Jag jobbar dock på saken och vi får se vad som händer. Om något går att lösa.

/Liwa1

Jag kollade nyss med Folksam och de meddelar att trafikförsäkring i deras bolag gäller för körning på Gotland Ring. De visste inte hur det var med andra bolag, men hon trodde att det borde vara samma sak där.

Att man inte får ersättning för sin hoj om man själv vurpar är en sak, men det är otroligt viktigt att se till så att man har en försäkring som täcker upp för andra parter om oturen skulle vara framme.

Jag tycker det är var och ens ansvar att kolla upp att man har en gällande försäkring innan man ger sig ut på banan. Jag har ingen lust att stå utan ersättning om någon krockar med mig och dennes försäkring inte gäller då...
 

tomcool

bossmc.se
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Skogås
Hoj
Kawasaki ER-6n Gul
Det vore nice om det kunde komma någon bokningskod så fort som möjligt eftersom detta är mitt i sommarrusningen.

:tummenupp
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
mankan skrev:
Jag kollade nyss med Folksam och de meddelar att trafikförsäkring i deras bolag gäller för körning på Gotland Ring. De visste inte hur det var med andra bolag, men hon trodde att det borde vara samma sak där.

Att man inte får ersättning för sin hoj om man själv vurpar är en sak, men det är otroligt viktigt att se till så att man har en försäkring som täcker upp för andra parter om oturen skulle vara framme.

Jag tycker det är var och ens ansvar att kolla upp att man har en gällande försäkring innan man ger sig ut på banan. Jag har ingen lust att stå utan ersättning om någon krockar med mig och dennes försäkring inte gäller då...

Det är det som är problemet. Gäller inte den andres försäkring så.....
Därav kommer all åkning ske på eget ansvar.

Det är så på alla åkningar. Dock så kan man teckna en försäkring men då kommer bankostanden ligga långt över 1000 kr per person tydligen.

Vi får se hur det slutar och vad vi får till.

Som vi skrev i anmälan och regler. Åkning sker på egen risk.

P.S Ang koden, ska ta den bit
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
mankan skrev:
Jag kollade nyss med Folksam och de meddelar att trafikförsäkring i deras bolag gäller för körning på Gotland Ring. De visste inte hur det var med andra bolag, men hon trodde att det borde vara samma sak där.

Att man inte får ersättning för sin hoj om man själv vurpar är en sak, men det är otroligt viktigt att se till så att man har en försäkring som täcker upp för andra parter om oturen skulle vara framme.

Jag tycker det är var och ens ansvar att kolla upp att man har en gällande försäkring innan man ger sig ut på banan. Jag har ingen lust att stå utan ersättning om någon krockar med mig och dennes försäkring inte gäller då...

Det är det som är problemet. Gäller inte den andres försäkring så.....
Därav kommer all åkning ske på eget ansvar.

Det är så på alla åkningar. Dock så kan man teckna en försäkring men då kommer bankostanden ligga långt över 1000 kr per person tydligen.

Vi får se hur det slutar och vad vi får till.

Som vi skrev i anmälan och regler. Åkning sker på egen risk.

P.S Ang koden, ska ta den biten med DG och förlänga tiden.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Liwa1 skrev:
Det är det som är problemet. Gäller inte den andres försäkring så.....
Därav kommer all åkning ske på eget ansvar.

Det är så på alla åkningar. Dock så kan man teckna en försäkring men då kommer bankostanden ligga långt över 1000 kr per person tydligen.

Vi får se hur det slutar och vad vi får till.

Som vi skrev i anmälan och regler. Åkning sker på egen risk.

P.S Ang koden, ska ta den biten med DG och förlänga tiden.

Jag förstår också att åkning sker på eget ansvar, och jag menar inte att man ska behöva tecka särskilda försäkringar för att ha lite skoj på bana. Det jag menade var att de som ska åka på banan bör kolla med sina resp. förs.bolag så att man vet om ens trafikförs. gäller eller inte innan man ger sig ut på banan. Vet man med sig att den inte gäller kan det ju vara bra att ha pengar på sitt konto för att ersätta för de ev. skador man ställer till med. Om man har den inställningen att man får skylla sig själv om man blir påkörd då åkning sker på eget ansvar så jag slipper betala även om det är mitt fel, då har man fan inte på banan att göra. Enda skälet till att jag kollade upp min försäkring var för att förvissa mig om att andra parter blir ersatta om jag klantar mig eftersom jag inte har ett fett bankkonto.

Vad det gäller koden spelar det väl ingen roll om tiden förlängs, är det fullt när man ska boka så sitter man med skägget i brevlådan, bättre då att släppa koden så att man kan boka så snart som möjligt.

Nu låter jag kanske gnällig och bitchig, och det är inte alls min mening. Jag tycker att det är ett jättebra initiativ av dig/er att driva det här så att vi andra ska få ha skoj :)

Jag ventilerar mina åsikter litegrann bara, även om det kasnke resulterar i :näsblod

Keep up the good work :tummenupp
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
mankan skrev:
att ha pengar på sitt konto för att ersätta för de ev. skador man ställer till med. Om man har den inställningen att man får skylla sig själv om man blir påkörd då åkning sker på eget ansvar så jag slipper betala även om det är mitt fel, då har man fan inte på banan att göra. Enda skälet till att jag kollade upp min försäkring var för att förvissa mig om att andra parter blir ersatta om jag klantar mig eftersom jag inte har ett fett bankkonto.


Keep up the good work :tummenupp

Så det du menar att enbart försäkrade i tex Folksam skall få köra??`

Ge dig för helvete, under alla förutsättningar så är det under eget ansvar man ger sig ut på banan. Om jag blivigt påkörd av ngn på banan, så är det synd - men jag vet vad jag gav in på. Sen ha plånboken full, spelar ingen roll. Som du vet gäller inte vagnskada på bana!!. Och tror du att en privat person har råd att betala skadestånd efter en person olycka, så tänk om. Om man inte klarar av att köra under vissa förutsättningar, ska man inte ge sig ut på bana.


Dig skulle jag absolut inte vilja dela bana med.

Vem bestämmer vems fel det var?? om du skulle kila ihop det med ngn på bana!! håll dig till långsam grupp, där omkörningar är förbjudna - så händer det garanterat inget.

Ursäkta men jag blir så trött på mäniskor som bara klagar, vi ska vara glada att några eldsjälar verkligen tar tag i saker och ting.

ZS
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
mankan skrev:
Vad det gäller koden spelar det väl ingen roll om tiden förlängs, är det fullt när man ska boka så sitter man med skägget i brevlådan, bättre då att släppa koden så att man kan boka så snart som möjligt.

Nu låter jag kanske gnällig och bitchig, och det är inte alls min mening. Jag tycker att det är ett jättebra initiativ av dig/er att driva det här så att vi andra ska få ha skoj :)



Keep up the good work :tummenupp


Jagar på att få koden från DG, lovar :)



Gällande försökringar så är detta samma problem vilken bandag du än kör på.
Din egen kan gälla, men andras inte. If tex där gäller inte ens något för bana längre vad jag förstått.

Jag ska höra om JohanFÖK har tid att skriva vad som gäller för bandag med försäkringar här i tråden. Än så länge har han mycket mer erfarenhet på detta än mig. Men jag kommer mer och mer in i det nu när jag är med i FÖK.

/Liwa1

P.S Inte bråka med varandra, synpunkter är bra, men inga påhopp på varandra tack :tummenupp
 
Last edited:

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
sv

Zilversurfer: Så det du menar att enbart försäkrade i tex Folksam skall få köra??

Varför skulle bara försäkrade i Folksam få köra? Jag bara talade om vad de hade sagt angående bankörning kontra trafikförsäkring, samt riktade en uppmaning till de som tänker delta att ta reda på vad som gäller för sitt respektive försäkringsbolag.

Zilversurfer: Ge dig för helvete, under alla förutsättningar så är det under eget ansvar man ger sig ut på banan.

Det vet jag om och det påpekade jag också i förra inlägget. Om det är någon som ska ge sig så är det du! Börja med att läsa mitt inlägg en gång till, riktigt långsamt så att du förstår vad jag menar, du har uppenbarligen missat det mesta :rolleyes:

Zilversurfer: Om jag blivigt påkörd av ngn på banan, så är det synd - men jag vet vad jag gav in på. Sen ha plånboken full, spelar ingen roll. Som du vet gäller inte vagnskada på bana!!. Och tror du att en privat person har råd att betala skadestånd efter en person olycka, så tänk om.

Jag vet att vagnskada inte gäller på bana, har heller inte nämt ett enda ord om det. Jag vet även att en privatperson inte heller har råd att betala "skadestånd" efter en olycka. Det var mer ett kraftuttryck för tala om vad jag egentligen menar, att påpeka omöjligheten i det.

Zilversurfer: Om man inte klarar av att köra under vissa förutsättningar, ska man inte ge sig ut på bana.

Nej, definitivt inte. Och en av förutsättningarna är att visa hänsyn till varandra, vare sig det gäller bankörning eller inte. Du verkar tyvärr inte ha alla paddlar i vattnet när det gäller den biten.

Zilversurfer: Dig skulle jag absolut inte vilja dela bana med.

Egenligen borde du vilja det eftersom jag i alla fall är mån om att vara försäkrad när jag ger mig ut på banan, det borgar ju för din trygghet, eller hur? Jag kan annars trösta dig med att jag inte vill dela bana med dig heller, men jag har lösningen: stanna hemma du så åker jag.

Zilversurfer: Vem bestämmer vems fel det var?? om du skulle kila ihop det med ngn på bana!! håll dig till långsam grupp, där omkörningar är förbjudna - så händer det garanterat inget.

Jag vet inte vem som bedömmer vems fel det var, men eftersom trafikförsäkringen gäller så får man väl anta att samma regler som tillämpas i trafiken kan praktiseras på bana, om än med vissa modifikationer. Jag har anmält mig till långsam grupp bara för att jag är ödmjuk och inser min begränsning, kasnke finns andra som borde göra det med :rolleyes:

Zilversurfer: Ursäkta men jag blir så trött på mäniskor som bara klagar, vi ska vara glada att några eldsjälar verkligen tar tag i saker och ting.

Du behöver inte be om ursäkt, alla har rätt att säga sin åsikt.
Hade du läst inlägget ordentligt så hade du sett att jag faktiskt ber om ursäkt själv för att jag låter gnällig, men jag avslutar inlägget med att ge creds till de som fixar med detta:

"Nu låter jag kanske gnällig och bitchig, och det är inte alls min mening. Jag tycker att det är ett jättebra initiativ av dig/er att driva det här så att vi andra ska få ha skoj

Jag ventilerar mina åsikter litegrann bara, även om det kasnke resulterar i :näsblod

Keep up the good work :tummenupp "


Ber om ursäkt (häpp!) för den märkliga formatteringen på inlägget, men jag hade redan skrivit allt och orkade inte göra om det.
 
Last edited:

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Liwa1 skrev:
Jagar på att få koden från DG, lovar :)



Gällande försökringar så är detta samma problem vilken bandag du än kör på.
Din egen kan gälla, men andras inte. If tex där gäller inte ens något för bana längre vad jag förstått.

Jag ska höra om JohanFÖK har tid att skriva vad som gäller för bandag med försäkringar här i tråden. Än så länge har han mycket mer erfarenhet på detta än mig. Men jag kommer mer och mer in i det nu när jag är med i FÖK.

/Liwa1

P.S Inte bråka med varandra, synpunkter är bra, men inga påhopp på varandra tack :tummenupp

Jag bråkar inte med någon, men om man inte kan läsa och tolka ett inlägg som det står utan att förvanska informationen så får man svar som man förtjänar.
 

tomcool

bossmc.se
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Skogås
Hoj
Kawasaki ER-6n Gul
Håller fullständigt med föregående talare, läs igenom texten en gång till. :fakta

Han har ju bara tagit reda på fakta om vad som gäller.

Ett stort plus till Liwa1 för ditt jobb i detta, "GULD" :tummenupp
 

Flådde

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
tyresö
Hoj
929,XR
Zilversurfer skrev:
Så det du menar att enbart försäkrade i tex Folksam skall få köra??`

Ge dig för helvete, under alla förutsättningar så är det under eget ansvar man ger sig ut på banan. Om jag blivigt påkörd av ngn på banan, så är det synd - men jag vet vad jag gav in på. Sen ha plånboken full, spelar ingen roll. Som du vet gäller inte vagnskada på bana!!. Och tror du att en privat person har råd att betala skadestånd efter en person olycka, så tänk om. Om man inte klarar av att köra under vissa förutsättningar, ska man inte ge sig ut på bana.


Dig skulle jag absolut inte vilja dela bana med.

Vem bestämmer vems fel det var?? om du skulle kila ihop det med ngn på bana!! håll dig till långsam grupp, där omkörningar är förbjudna - så händer det garanterat inget.

Ursäkta men jag blir så trött på mäniskor som bara klagar, vi ska vara glada att några eldsjälar verkligen tar tag i saker och ting.

ZS
Instämmer med ovan författare, tänk att någon faktiskt tar reda på en massa nyttig information och sedan ventilerar det i ett forum som detta så att alla kan ta del av det.
Du borde skämmas Mankan
Undrar hur trött man blir av att klaga på folk som klagar?
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
tomcool skrev:
Håller fullständigt med föregående talare, läs igenom texten en gång till. :fakta

Han har ju bara tagit reda på fakta om vad som gäller.

Ett stort plus till Liwa1 för ditt jobb i detta, "GULD" :tummenupp


Fakt: Jag har pratat med alla F-bolag och endast Folksam svarar att; vid bankörning gäller trafik försäkring. De andra bolagen räknar det som " träning inför tävling".

Fakta: Man kan inte utreda en olycka på bana som du gör i trafiken. Tex om du bara har framhjulet instucket i kurvan vid en omkörning så är du som har "företräde". I vanlig trafik hade detta räknats som vårdslöshet i trafik. Jag vet att 95% av alla som kör på bandagar gör det under eget ansvar, och har aldrig hört någon beskylla någon för att vara vållande. Jag har heller aldrig hört någon som begärt ersättning. Om det nu hade varit som så att Mr X hade krävt ersättning från Mr Y, så har "målsägande" ingen juridisk rätt till ersättning. Då arrangören meddelar att all körning sker under eget ansvar.

Bankörning är väldigt roligt, men man skall dock tänka sig för innan, har man inte råd att vurpa - då ska man antingen ta det väldigt lungt eller stå över. Olycker händer, glöm aldrig det.

TomCool: Han har ju bara tagit reda på fakta om vad som gäller.

Vilken fakta är det som är rätt?
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Ny INFO


Rabatten för färjan gäller även från Oskarshamn.
Fått rabatt på släp med.
Koden ska komma till mig idag (håller tummen)

Så snart bör ni få ett mail med alla uppgifter.


Försäkringsbiten tittar jag vidare på :)

/Liwa1
 

KIRE

Guest
Självklart får man om man ger sig in i leken själv stå för eventuella konsekvenser. Blir man påkörd av någon utan försäkring kan man absolut inte kräva ersättning från honom vare sig för hoj eller personliga skador.
Herregud detta är ju helt grundläggande och det borde man tagit reda på
innan man anmäler sig. Vill man inte ta denna risk så stannar man hemma helt enkelt(som jag).
 

tobbe

Varför blir det höst?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norr om Sth
Hoj
Diverse...
Har kollat med mitt försäkringsbolag, If och enligt dem gäller trafikförsäkringen inte på bana. Vagnskadedelen gäller givetvis inte den heller.

Det kan också vara bra att kolla upp om sin olycksfallsförsäkring gäller vid bankörning. Inte för att det är så stor sannolikhet men om det händer något tråkigt är det bra att ha ett fullgott försäkringsskydd.

Hur som helst så ser jag fram emot 12/6, har alla som ska köra bara vanligt folkvett så ska det inte vara några problem. Bra jobbat Liwa :tummenupp
 
Last edited:

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Liwa> Vet inte om jag missat det i tråden, men hur mycket rabatterat är det egentligen på färjan?

/Niklas
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top