Frågor om iskörning ...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag drog 1600 självdragande skruvar i slicks, bakdäck. Var kanongrymt fäste så länge det inte var snö på banan, då var det omöjligt att rädda det :p

Tror jag drog 1000 i framdäcket.

Använd däck me mönster alltså. :tummenupp
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Tack för alla förslag & svar...

Det blev en gat reggad Husaberg 650 :rock

Sitter Motardfälgar på idag men om jag förstått det rätt borde jag köpa crossfälgar. Men behöver jag andra bromsartill dom?
Kommer bara att köra på is.

Jag kommer nog att testa både enduro & finndubb.

Jag har aldrig kört på is förut, men kör en hel del roadracing och dom säger att det ska vara ganska lika (?)

Ohujj va jag ser fram emot att isen lägger sig...
Nu ska jag bara hitta nått ställe att köra på:tuttar
//
Benny
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tack för alla förslag & svar...

Det blev en gat reggad Husaberg 650 :rock

Sitter Motardfälgar på idag men om jag förstått det rätt borde jag köpa crossfälgar. Men behöver jag andra bromsartill dom?
Kommer bara att köra på is.

Jag kommer nog att testa både enduro & finndubb.

Jag har aldrig kört på is förut, men kör en hel del roadracing och dom säger att det ska vara ganska lika (?)

Ohujj va jag ser fram emot att isen lägger sig...
Nu ska jag bara hitta nått ställe att köra på:tuttar
//
Benny
Det går utmärkta att använda motardframbromsen.Bak är samma som på enduron.Satsa på finndubb om det ska bli någon "likhet" med asfaltsåkat.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har aldrig kört på is förut, men kör en hel del roadracing och dom säger att det ska vara ganska lika (?)
Motocross är ganska lika roadracing också, bara man kör nog fort :tummenupp

Det finns några RR-förare som kommer till mig och tränar på isen på vintern och dom säger att det är det bästa dom gjort.

Jag skulle vilja tipsa om att börja med endurodubb för att du ska lära av dig att det inte är livsfarligt att hjulen inte är i linje. Sen sätter du dit finndubben och börjar köra likadant me dem. När du fixar det så är det bara till att göra samma sak på RR-hojjen :tummenupp

Finns det nån plogad crossbana så tycker jag att du ska prova på det också. Det kommer vara skitjobbigt i början men när du kommit över det kommer du bli mycke starkare i psyket på RR-hojjen också.

Hos mig plogar vi imorrn eller på Lördag, blir ingen saftig bana till å börja med men vi får iaf gasa lite :tummenupp

Känner jag mig riktigt rik i vinter kanske man skulle ha kommit ner och provat köra ett is-RM? Vad är kostnaderna för det?, utöver att jag behöver nya däck dvs :D
 
Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Motocross är ganska lika roadracing också, bara man kör nog fort :tummenupp

Det finns några RR-förare som kommer till mig och tränar på isen på vintern och dom säger att det är det bästa dom gjort.

Jag skulle vilja tipsa om att börja med endurodubb för att du ska lära av dig att det inte är livsfarligt att hjulen inte är i linje. Sen sätter du dit finndubben och börjar köra likadant me dem. När du fixar det så är det bara till att göra samma sak på RR-hojjen :tummenupp

Finns det nån plogad crossbana så tycker jag att du ska prova på det också. Det kommer vara skitjobbigt i början men när du kommit över det kommer du bli mycke starkare i psyket på RR-hojjen också.

Hos mig plogar vi imorrn eller på Lördag, blir ingen saftig bana till å börja med men vi får iaf gasa lite :tummenupp

Känner jag mig riktigt rik i vinter kanske man skulle ha kommit ner och provat köra ett is-RM? Vad är kostnaderna för det?, utöver att jag behöver nya däck dvs :D

:tummenupp :tummenupp Superbra !

Jaa. för f**n, kom ner & visa oss hur man gör vintertid:tummenupp
Hör av dig om du gör slag av saken..

Ungefär min tanke med däcken... men har lite funderingar jämfört med asfalt...

Kör man med fräscha slicks.. kan man pressa max.. = Man lär sig.
Efter 2 timmar tappar man förtroendet för däcken = varvtiderna går ner 5-10%
(min ERF erfarenhet:va )

Kanske ska man ge JÄRNET på finndubb rakt av?

Vi har inte ens en gnutta is ännu.... så det dröjer nog en stund till innan det är dax.
//
Benny
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kör man med fräscha slicks.. kan man pressa max.. = Man lär sig.
Efter 2 timmar tappar man förtroendet för däcken = varvtiderna går ner 5-10%
(min ERF erfarenhet:va )

Kanske ska man ge JÄRNET på finndubb rakt av?

Vi har inte ens en gnutta is ännu.... så det dröjer nog en stund till innan det är dax.
//
Benny

RR-killar har lite annan åsikt om vad pressa max är än vad supermoto/motocross/is-grabbar har. Pressa max innebär inte att åka fort, det innebär att åka så fort som grejjerna håller för och lite till!

När jag går in i en kurva bromsar jag så hårt att jag lika gärna kan tappa greppet på framhjulet, när jag går över från broms till gas så går jag ofta över gränsen för att styra runt cykeln lite till och i utgången ligger jag ofta över greppgränsen för men under att det spinner bort fart :) Vågar man inte åka på det sättet så kommer man aldrig åka riktigt fort. Det är många fler delar i det hela som spårval, när man ska släppa bromsarna, osv osv, som kan göra att man åker fortare och fortare men för att åka riktigt fort måste man lära sig använda greppet.

Jag hjälper till och tränar förare från olika dicipliner och när vi åker is är det nästan alltid såhär:
Crossförare försöker antingen hitta av vallen eller så tar dem V-formade spår, dvs bromsar hårt, vänder, gasar ut hårt. Dom håller hojen väldigt hårt.
Enduroförare försöker köra så kort väg som möjligt, dvs dom går in på insidan och ut på insidan eller mitt på banan. Dom håller hojen väldigt löst.
Roadracingförare åker breda spår, tar ut mycke i ingången, hittar av sin apex och försöker åka så långt ut som det går i utgången. Dom är väldigt rädd för att tappa greppet och slår av så fort som hjulen inte är i linje.
Supermotoförare åker med brutalitet från motocross och linjer från roadracingen. Vi går lite tightare in eftersom vi går bredare in och vi styr mer med gas. Folk som bara kört supermoto och hamnar på isen har lite av samma problem som roadracing-killar, de har oftast inga problem med att gå lite brett in i kurvan men sen rätar de upp och är rädd för att inte ha hjulen i linje resten av kurvan.

Personligen så tycker jag att köra motocross är bästa grunden för att bli snabb oavsett vilken motorcykelsport man tänker köra sen. Is är nog det bästa komplimentet till den sport man håller på med och supermoto är en bra övergång till asfalt.

Såhär ser det ut när jag provar gränsen i supermoto:
[YOUTUBE-ID]RhAootS4aMA[/YOUTUBE-ID]
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kanske skulle bjussa på träningstips för olika förartyper på is också:

Motocross: Slappna av lite, fortsätt att hålla dig "på insidan" hojjen och försök att hålla ut i ingången och öppna gasen tidigare
Enduro: Håll i hojjen mer med hela kroppen och fall inte över på "utsidan" av hojjen (dvs följ med lutningen av cykeln), våga ta ut spåret både i ingången och i utgången.
Roadracing: Fortsätt åka samma spår men lämna lite utrymme för att bakhjulet inte ska ta i vallarna och när du öppnar gasen håll kvar även om bakändan tappar fäste. Häng inte över styret, försök sitta centrerat och följa med hojjen dit den far. När du fixat det, sluta fundera över var du är på cykeln, hur mycke du hänger ut osv. Jobba med att känna greppet och lär dig styra cykeln med gasen.

Supermotoförare är oftast ganska hemma på isen, mer broms och mer gas bara, försöka styra mer med gasen speciellt just när man går över från broms till gas, det är här man tjänar mest på att sladda.

När jag visar körteknik så brukar jag göra det i rally-bilen. I en bil är man mer skyddad och då är det lättare att släppa sina naturliga reaktioner. Dessutom kan man sitta breve varann och jag kan säga tex att den som jag lär ska titta på ratten medans jag går genom kurvan. :tummenupp
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
:
Kanske skulle bjussa på träningstips för olika förartyper på is också:

Motocross:
Enduro: .
Roadracing:
Supermotoförare

:tuttar Sådärja... då var teorin fixad.... Om nu bara isen kunde komma snart så man fick lite praktik:mad:

Blev helt galet sugen på att köra efter ha läst dina inlägg. Supertack.:tummenupp

Kom dock på att jag trots allt, är en lönnfet 40 åring som ger sig på iskörning för första gången, så det kommer nog att se ut som Bambi på hal is:D

Men skoj ska det bli!
Ps
Bra filmklipp! Supermoto verkar vansinnigt roligt..

//
Benny
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
:

:tuttar Sådärja... då var teorin fixad.... Om nu bara isen kunde komma snart så man fick lite praktik:mad:

Blev helt galet sugen på att köra efter ha läst dina inlägg. Supertack.:tummenupp

Kom dock på att jag trots allt, är en lönnfet 40 åring som ger sig på iskörning för första gången, så det kommer nog att se ut som Bambi på hal is:D

Men skoj ska det bli!
Ps
Bra filmklipp! Supermoto verkar vansinnigt roligt..

//
Benny
Tack tack :)

Du ska se att det går bra, bara man vågar prova på ordentligt :)

Var ut å åkte lite crossbana idag men fan va dyster det är. Blir som att åka enduro och jag är lite bångstyrd och vill inte riktigt erkänna att man måste åka som enduron så det blir en hel del marksyningar :p Blir inte lättare av att man har två deci ner till marken på varje sida också.

Nä, det blir is framöver :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jo det märks...hehe
Men kul att läsa iaf, jag kan oftast själv inte beskriva vad jag gör på hojen.
Inte bra att tänka så mkt när man kör ;)

Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag det är roligare att veta vad man gör och varför och sedan kunna göra körningen bättre än att tävla och vara först i mål. Visst är det kul att fightas och att känna att man duger till något men det är att utveckla körningen som är mest intressant :)

När jag lirade datorspel kom jag till en punkt där varken utrustningen eller lagkamraterna klarade av "nästa steg" och efter att ha malt på ett år eller så utan att gå framåt något så la jag ner det och började köra motorcykel istället. Tror det var 2004, innan dess hade jag kört lite skogsvägar bara :)

Det var ganska intressant att åka över till USA och hålla skola där. De har helt andra problem än vi har i Sverige/europa. Blandannat kör de väldigt ryckigt och överaggressivt och det tror jag har å göra med att de kör bilar med automat-låda. Alla bilar jag körde där var väldigt aggressiva på gaspåslag och bromsar. En annan sak dom fått för sig är att man ska åka med så lågt däcktryck som möjligt. En del körde med bara ett bar i supermoto och med landsvägsdäck. Tror inte det var nån som jag inte sa till att fylla på luften i däcken :D

Drömyrket för mig vore just att få åka runt och lära ut hojåkning. Det är därför man inte vill berätta för mycket heller ;)

PS, vi plogade isen för första gången i år ikväll. Byggde en trä-plog som vi band i rep bakom Ockelbo 600 (svensk snöskoter från 70-talet). Resultatet blev en 2 meter bred och kanske 800m lång bana :tummenupp
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Körde en sväng idag, kändes något rostig.

Lutar tydligen huvudet framåt en hel del också...

[YOUTUBE-ID]3Pksr2QdQnw[/YOUTUBE-ID]
 

Döden2

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Ö-bruk
Hoj
KTM 505 SMR KTM 250 SX
Körde en sväng idag, kändes något rostig.

Lutar tydligen huvudet framåt en hel del också...

[YOUTUBE-ID]3Pksr2QdQnw[/YOUTUBE-ID]



Det där va ju inte mycket till isbana ser ju ut som en litet skridsko spår!!
saknar lite feta uppställ:D

du kan gå in på http://www.isbana-backe.se/ och kolla på filmer och det behövs fler anmälningar till träningslägret i funäsdalen så du är välkommen!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det där va ju inte mycket till isbana ser ju ut som en litet skridsko spår!!
saknar lite feta uppställ:D

du kan gå in på http://www.isbana-backe.se/ och kolla på filmer och det behövs fler anmälningar till träningslägret i funäsdalen så du är välkommen!

Typ såhär tänkte du?: (också endurodubb, aprilian hade felaktig min/max inställning)
[YOUTUBE-ID]f4t1xW6i2Xs[/YOUTUBE-ID]

Det är både svårt att fånga med hjälmkamera och sen är det även svårt att köra bredare än vad styrstoppen är inställd på :tummenupp

Ska fundera på det där me läger, det kändes lite dyrt när jag har egen plogad bana bara en kilometer från huset
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top