Kör man med fräscha slicks.. kan man pressa max.. = Man lär sig.
Efter 2 timmar tappar man förtroendet för däcken = varvtiderna går ner 5-10%
(min ERF erfarenhet
)
Kanske ska man ge JÄRNET på finndubb rakt av?
Vi har inte ens en gnutta is ännu.... så det dröjer nog en stund till innan det är dax.
//
Benny
RR-killar har lite annan åsikt om vad pressa max är än vad supermoto/motocross/is-grabbar har. Pressa max innebär inte att åka fort, det innebär att åka så fort som grejjerna håller för och lite till!
När jag går in i en kurva bromsar jag så hårt att jag lika gärna kan tappa greppet på framhjulet, när jag går över från broms till gas så går jag ofta över gränsen för att styra runt cykeln lite till och i utgången ligger jag ofta över greppgränsen för men under att det spinner bort fart
Vågar man inte åka på det sättet så kommer man aldrig åka riktigt fort. Det är många fler delar i det hela som spårval, när man ska släppa bromsarna, osv osv, som kan göra att man åker fortare och fortare men för att åka riktigt fort måste man lära sig använda greppet.
Jag hjälper till och tränar förare från olika dicipliner och när vi åker is är det nästan alltid såhär:
Crossförare försöker antingen hitta av vallen eller så tar dem V-formade spår, dvs bromsar hårt, vänder, gasar ut hårt. Dom håller hojen väldigt hårt.
Enduroförare försöker köra så kort väg som möjligt, dvs dom går in på insidan och ut på insidan eller mitt på banan. Dom håller hojen väldigt löst.
Roadracingförare åker breda spår, tar ut mycke i ingången, hittar av sin apex och försöker åka så långt ut som det går i utgången. Dom är väldigt rädd för att tappa greppet och slår av så fort som hjulen inte är i linje.
Supermotoförare åker med brutalitet från motocross och linjer från roadracingen. Vi går lite tightare in eftersom vi går bredare in och vi styr mer med gas. Folk som bara kört supermoto och hamnar på isen har lite av samma problem som roadracing-killar, de har oftast inga problem med att gå lite brett in i kurvan men sen rätar de upp och är rädd för att inte ha hjulen i linje resten av kurvan.
Personligen så tycker jag att köra motocross är bästa grunden för att bli snabb oavsett vilken motorcykelsport man tänker köra sen. Is är nog det bästa komplimentet till den sport man håller på med och supermoto är en bra övergång till asfalt.
Såhär ser det ut när jag provar gränsen i supermoto:
[YOUTUBE-ID]RhAootS4aMA[/YOUTUBE-ID]