Frågor om iskörning ...

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
ktm 540, 560
Felvända? :confused:

Vilken väg ska de sitta då?
Däcket ska rulla i motsatt riktning va pilen på däcket pekar,

Allt om Isbana finns under www.isbana-backe.se :yoparty
Olof ta med dig alla norrlänningar och kom till funäsdalen v3, lr kom och prova nån tävling, kan du åka sverige runt på motard så kan du väl komma och åka lite isbana, du/ni är välkommna.

Döden2

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
KTM 505 SMR KTM 250 SX
Här är en video med finndubb, detta var 2005 då springzz hade kortat bakdämparen men inte framgaffeln... Så den var 3cm längre fram... Det var -30 den här dagen och det frös inne i gasvajjern så man fick ta i som fan för att röra på den. Allt går bara man vill nog mycke ;)

[YOUTUBE-ID]ajMJ9lBfYlc[/YOUTUBE-ID]

Olof se och lär!!!
Så här åker man när däcket sitter åt rätt håll.

http://www.garaget.org/video/7l7r3n2tsxz1

crf_450

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
honda crf 450 suzuki lt500. mustang mamba. flaka 125cc
vi kör 1-2 gånger i veckan här i örebro med plogade banor med ca 15-30st hoj sugna åkare, och vi kör enklare tävlingar lite då o då men bara ett problem att det är 5 plus och regn men så fort de blir kallt så drar vi. dom första gångerna innan hjälmarn lägger sig brukar vi hålla till i ånnaboda isen lägger sig lite tidigare där.. ett tips bara köp finndubb om du ska åka på is allså BARA IS . om du nu inte ska åka i snö då skulle jag köra enduro dubb. kommer vintern så gå in o kolla på www.skjonhoj.com för mer info.....

Däcket drar bättre om man lägger det i motsatt riktning, man ser det om man tittar på klackarnas utformning.

beroende på vad man kör med för däck ja. 2år sen köpte ja nya doro och då fick man slipa bort en dubb per klak, satt 3st men dom ändrade till 2st igen till året efter så nu är dom kanon igen. ett tipps titta vilket håll dubben lutar åt när du sätter dit de. stunta i riktnings pilen....

Last edited:

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
ktm 540, 560
vi kör 1-2 gånger i veckan här i örebro med plogade banor med ca 15-30st hoj sugna åkare, och vi kör enklare tävlingar lite då o då men bara ett problem att det är 5 plus och regn men så fort de blir kallt så drar vi. dom första gångerna innan hjälmarn lägger sig brukar vi hålla till i ånnaboda isen lägger sig lite tidigare där.. ett tips bara köp finndubb om du ska åka på is allså BARA IS . om du nu inte ska åka i snö då skulle jag köra enduro dubb. kommer vintern så gå in o kolla på www.skjonhoj.com för mer info.....

beroende på vad man kör med för däck ja. 2år sen köpte ja nya doro och då fick man slipa bort en dubb per klak, satt 3st men dom ändrade till 2st igen till året efter så nu är dom kanon igen. ett tipps titta vilket håll dubben lutar åt när du sätter dit de. stunta i riktnings pilen....
Dom brukar luta dubben lite åt motsatt rull riktning då blir det optimalt fäste:tummenupp . Va kul att ni är så många, då blir det mycket folk i båda klasserna när tävlingarna dra ingång då eller? Vi va ett gäng från uppland i fjol och åkte lite hos er, kul, ni är också välkommna till oss och träna inför tävlingarna, vill ni åka tidigare så är det bara att anmäla sig till träningslägret v3 i klövsjö mer info på www.isbana-backe.se håller tummarna för en riktig race vinter:tummenupp

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
rotationsriktning....

Så här ska dom rotera enligt bild! :tummenupp

Ibland så MÅSTE man ta fram fakta innan man yttrar sig,så inte alla
nybörjare på t.ex isbana med finndubb blir förvirrade och gör fel.....:7peta

Hoppas att det blir vinter snart och vi alla träffas för kul körning ihop!:)

Bifogat

• starnbergs_bilder_436.jpg
    starnbergs_bilder_436.jpg
    29.4 KB · Visningar: 230

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Olof se och lär!!!
Så här åker man när däcket sitter åt rätt håll.

http://www.garaget.org/video/7l7r3n2tsxz1

Det var mitt andra år på bana oavsett fordon och underlag och cykeln står på bakdäcket pga fjädringen. Men ja det var kass åkning, får väl ta å åka ner och prova mot er någon SM tävling.

Något träningsläger blir det dock inte. 2700 riksdaler eller vad det nu var är för dyrt när man har en kilometer ner till banan.

Ska sätta nästa däck åt rätt håll :tummenupp

Så här ska dom rotera enligt bild! :tummenupp

Ibland så MÅSTE man ta fram fakta innan man yttrar sig,så inte alla
nybörjare på t.ex isbana med finndubb blir förvirrade och gör fel.....:7peta

Hoppas att det blir vinter snart och vi alla träffas för kul körning ihop!:)

Det är ju sådär mitt bakdäck sitter!?

Är jag blind eller sitter däcken så att om man ser bakifrån så har man en "skopa" uppåt, dvs i drivningens riktning formar klackarna en skopa? Isåfall har jag satt dom helt rätt. Har för mig att den som sålde däcket till mig sa att de skulle sitta åt det hållet för att man skulle få bättre fäste.

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Tog ledigt från jobbet (jag och farsan har företag) idag och imorrn för att få köra lite medans de e bra väder och lite snö :) Var ut och mätte och 23cm is har vi här nu. Efter nyår borde det gå att gå ut med traktorn och ploga. Då blire på me finndubben.

Gjorde i ordning ett filmklipp från idag. Fick inte med ljudet på sista delen dock:

[YOUTUBE-ID]FQTIhrQICrs[/YOUTUBE-ID]

(http://www.youtube.com/watch?v=FQTIhrQICrs)

Ska försöka få me mig nån som filmar imorrn :)

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
XR650R & CR500AF
Snörde upp en till video idag, denna gången är den filmad utifrån:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3317948

Fan va långt du har till isen jag har 600m :arsele. Men bara 2cm is typ:huvet .
23 cm då har det vart kallt där uppe för snön isolerar utav bara h-vete. Vi plogade med traktor (ca 3ton) här nere för 2 år sedan på 25-26cm men det förutsätter att det är kärnis.
Fyrhjuling är ett finfint allternativ på tunnare isan annars.

Mvh Christer

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Har ca 10cm ren kärnis här nu, ska vara ca -10 till -15 grader några veckor framöver. Så snart åker väl bilarna på isen också. Idag blev det första premiären med Hondan iaf. ska ta med någon som kan ta lite kort imorgon. :) Vill dock ha lite snö på isen, blir lite skönare grepp då.

crf_450

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
honda crf 450 suzuki lt500. mustang mamba. flaka 125cc
Har ca 10cm ren kärnis här nu, ska vara ca -10 till -15 grader några veckor framöver. Så snart åker väl bilarna på isen också. Idag blev det första premiären med Hondan iaf. ska ta med någon som kan ta lite kort imorgon. :) Vill dock ha lite snö på isen, blir lite skönare grepp då.

VAR FINNS DE IS ATT ÅKA PÅ några som åker is runt örebro max ca 10-20mil. hur tjocka är isarna hoss er.????

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
VAR FINNS DE IS ATT ÅKA PÅ några som åker is runt örebro max ca 10-20mil. hur tjocka är isarna hoss er.????

Örebro, då har du ju typ 15 mil hit iaf. :tungan

Nån bild från helgen, ingen "actionbild" dock.

dsc00127yn6.jpg

dsc00128jt4.jpg

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
XR650R & CR500AF
Såg ju gôtt ut!! Fortfarande e-dubbat antar jag eller? Jag vart ute idag och provborrade 6cm och -8. Isen växer ca 2,5-3cm per dygn vid denna tempen så på torsdag då jävlar.

Åkte på att byta svinglager på hojen men jag hinner nog ska ner i garaget och skruva nu.

Mvh Christer

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Såg ju gôtt ut!! Fortfarande e-dubbat antar jag eller? Jag vart ute idag och provborrade 6cm och -8. Isen växer ca 2,5-3cm per dygn vid denna tempen så på torsdag då jävlar.

Åkte på att byta svinglager på hojen men jag hinner nog ska ner i garaget och skruva nu.

Mvh Christer

Jao de e fortfarande e-dubbat :) Ska försöka fixa min andra bakfälg nu i veckan å byta lager i framfälgen så blir det finndubb till helgen :)

Haha ja så länge det inte är nån snö så går det ju åka på isen även om den e tunn. 10cm tror jag håller för ett ton :)

Jag har svarvat sån här grön plast som svettas antingen olja eller vax till mitt länkage nu, mycke billigare och håller tillåme längre. Dom tog ett exempel på rönnskär (i boliden) där de bytte ut ett lager var 8e månad, nu hade de bytt ut "gröna plasten" för första gången, och det var 10 år sen dem satte in den. Har funkat bra hittills för mig! :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln