Frågor om nya licens systemet.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Fick idag ett brev från SVEMO där de informerar om det nya licenssystemet. Vad jag förstår så gör man om så att den gamla A-licensen blir Elit-licens och gamla B-licensen blir Senior/Junior beroende på ålder.

Ett antal ändringar skall börja gälla fr o m nästa är och då är det bland annat en punkt man blir lite fundersam till. Punkten lyder:

Inom systemet har föraren rätt att åka i klassen "under" förutsatt att inte ålder eller annan faktor hindrar. (Det innebär att en förare med elitlicens har rätt att köra i seniortävlingar, detta ökar antalet tävlingsmöjligheter för elitlicensförarna samt ger förare på "uppåtgående" möjlighet att köra mot tuffare motstånd.)

Jag tycker att det har varit tjat om att det redan är för hård konkurrens i Rookie-klasserna med utkvalning osv på tävlingarna. Nu vill man alltså tillåta att Elit-förarna ska få köra i Rookie också, verkar ju väldans genomtänkt får jag säga...

Dessutom så har man slopat obligatorisk prenumeration på Svensk motorsport, bra initiativ, hann man tänka tills man såg beloppet på inbetalningslappen. Man tar bara bort prenumerationen, sänker alltså inte licensavgiften. :huvet
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Det är ju asnajs, då kan man ha A-licens och köra dubbla race varje tävlingshelg! :tummenupp
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Risken är ju att ingen rookie kvalar in i rookie utan det blir just en dubbeltävling för A-förare.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Precis såhär funkar det väl redan inom cross? Men jag håller med, det blir inte bra om man tillåter a-förare i rookieklasserna.
 

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
CBR600rr 07a
Det här var väl djävligt märkligt:mad: Det var ju precis det som nästan alla var överens om vare helt fel när Alex T Sacht körde både A och B tävlingar-
Nu är det helt plötsligt OK via Svemo:va

Som någon sa tidigare, surt för dom som är nya och redan har det tufft att kvala in.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Det blir ju helt fantastisk för alla snabba elitförare. Extra chans till prispengar även i Rookieklasser. Och lika bra blir det för de B-förare som tidigare hade farhågor om att inte kvala in. Nu behöver de inte fundera längre.
Kanske blir det fler som kommer att såsa omkring i ERF-träsket istället. Då blir det ju bra även för Brånalt som kan hyra in fler ambulanser o skamkärror. :tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det här var väl djävligt märkligt:mad: Det var ju precis det som nästan alla var överens om vare helt fel när Alex T Sacht körde både A och B tävlingar-
Nu är det helt plötsligt OK via Svemo:va

Som någon sa tidigare, surt för dom som är nya och redan har det tufft att kvala in.

Fast han hade en B-licens och en licens som hette "Internationell 125cc" innom rr.

Var bara på EM på Albacete han behövde haft en A-licens. Alla andra race han körde hade hans b-licens räckt.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ja kommer A (Elit) förarna in i B klassen kan man ju packa ner tältet och stanna hemma.
Kör själv för adrenalinkicken och glädjer mig åt en tuff fajt med nån junior längst bak i kön.
Men det är då alltså ingen risk att man kan hålla på så längre.
Och att lära sig racing i B ligan är inte heller någon ide förräns A förarna lägger av och lämnar plats för riktiga rookies.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Fast han hade en B-licens och en licens som hette "Internationell 125cc" innom rr.

Var bara på EM på Albacete han behövde haft en A-licens. Alla andra race han körde hade hans b-licens räckt.

Oavsett om det var korrekt att han körde i Rookie-klassen eller inte i år så framkom det ju om inte annat vad nybörjare tyckte om att A-förare deltog i Rookie-klassen. Om det fanns några svemorepresentanter på plats så kan man tycka att de borde ha snappat upp tongångarna. Det som vore intressant att höra är ju vad som drivit fram det här beslutet, det måste ju vara några superbike/superstock förare som har drivit på. Jag menar om det är B-förare som tycker att de får för dålig sparring så är det ju bara att klassa upp sig...
 

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
CBR600rr 07a
Fast han hade en B-licens och en licens som hette "Internationell 125cc" innom rr.

Var bara på EM på Albacete han behövde haft en A-licens. Alla andra race han körde hade hans b-licens räckt.

vad bra då fick vi svar på det:tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Oavsett om det var korrekt att han körde i Rookie-klassen eller inte i år så framkom det ju om inte annat vad nybörjare tyckte om att A-förare deltog i Rookie-klassen. Om det fanns några svemorepresentanter på plats så kan man tycka att de borde ha snappat upp tongångarna. Det som vore intressant att höra är ju vad som drivit fram det här beslutet, det måste ju vara några superbike/superstock förare som har drivit på. Jag menar om det är B-förare som tycker att de får för dålig sparring så är det ju bara att klassa upp sig...


Du missade nog att jag sa att han inte hade en A-licens. Jag har jobbat med honnom och sett alla hans 5st licensbrickor han hade innom rr i år. Och som reglerna var i år hade han inte fått köra i rookie heller som a-förare.

Jag tror nog det är för att få rookies klassar upp sig som lett till detta. Hälften av rookiesarna hade kvalat in i A-klasserna på ett vanligt SM. Nu får dom chansen att prova på att köra i A-klasserna och ändå få stanna kvar i en övergång om dom känner för det. Dom som provar att köra som "A-förare" kommer nog inte sakna rookie serierna tror jag..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du missade nog att jag sa att han inte hade en A-licens. Jag har jobbat med honnom och sett alla hans 5st licensbrickor han hade innom rr i år. Och som reglerna var i år hade han inte fått köra i rookie heller som a-förare.

Jag tror nog det är för att få rookies klassar upp sig som lett till detta. Hälften av rookiesarna hade kvalat in i A-klasserna på ett vanligt SM. Nu får dom chansen att prova på att köra i A-klasserna och ändå få stanna kvar i en övergång om dom känner för det. Dom som provar att köra som "A-förare" kommer nog inte sakna rookie serierna tror jag..
Tvångsuppklassa dom snabbaste då, istället för att vi långsammare förare ska tvingas köra med en buns A-förare som vill ha dubbla race. Som Patrik sa, det är ju ingen vits att åka på tävlingar om man inte får harva runt med folk på samma nivå!
 

Riklun

#26 Shrimpy
Gick med
18 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6 2008
Det blir ju helt fantastisk för alla snabba elitförare. Extra chans till prispengar även i Rookieklasser. Och lika bra blir det för de B-förare som tidigare hade farhågor om att inte kvala in. Nu behöver de inte fundera längre.
Kanske blir det fler som kommer att såsa omkring i ERF-träsket istället. Då blir det ju bra även för Brånalt som kan hyra in fler ambulanser o skamkärror. :tummenupp


Den här punkten hittade jag i ett mötes protokoll på svemo´s hemsida!
PROTOKOLL FÖR SEKTIONSMÖTE ROADRACING 9-2008
Tid: 2008-09-24, kl 19.00
Plats: Telefonmöte
Deltagare Fredrik Hansson Ordförande FH Rikard Sthillert Ledamot RS Per Träff Ledamot PT (Deltog från ca 20.00) Jannica Sjöstedt Adj JS
Anmält förhinder: Annika Pettersson, Håkan Olsson, Henrik Nordgren

111 SKRIVELSER

111.1 Deltagande i Rookie klasserna Mail sänt till Per Träff: Som ni säkert känner till har utländska förare, i de här fallen danskar, kört race i våra rookieklasser trots att de inte hör hemma där. Vinnaren i gårdagens Rookie 1000 race på Falkenberg körde i Superbike Challenge på Anderstorp i våras. Känns helt fel att utländska förare ska kunna välja klass som de behagar när vi inte kan det. Är detta något ni tittar på och kommer att ha en lösning på till 2009? FH har skrivit till det Nordiska Mötet i Norge den 11-12 oktober där frågan skall diskuteras med DMU.
 

Vejron

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Landvetter
Hoj
1990, Suzuki GSXR750
Det här lät ju inte alls bra. Jag som hade tankar att börja köra RR och så kommer man bli utkvalad bara för att några ska få köra fler race.
Det kan rent av bli samma startfält i både a- som b-loppen om det vill sig illa.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Det här lät ju inte alls bra. Jag som hade tankar att börja köra RR och så kommer man bli utkvalad bara för att några ska få köra fler race.
Det kan rent av bli samma startfält i både a- som b-loppen om det vill sig illa.
Nu vet jag ju inte hur andra tycker men jag har svårt att se den "elitförare" som skulle köra dubbla klasser?
Hur länge har man kvar sin elitlicens? Det finns ju däremot en möjlighet för den som lagt hjälmen på hyllan ett par år att göra comeback några tävlingar i rookie och sedan gå in i sin "rätta" klass under förutsättning att elitlicensen får vara vilande ett tag. Men som sagt jag har svårt att se vem som kommer att dubblera, jag tänker då inte göra det. :)
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Nu målar alla fan på väggen direkt. Allvarligt talat - hur många A-förare tror ni har mage och kan med att köra ett rookie-race om det innebär att man kvalar ut någon med "B-licens"? Ytterst få skulle jag säga.

Tror detta är ett icke-problem. Tror snarare att det blir mer populärt att B-förare kan tänka sig att köra både rookie och elit för att få mer träning och få prova på att köra mot bättre förare. Se det positiva nu.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
SVEMO berättar via inbetalningskortet att kostnader ska fördelas lika mellan förarkategorier & jämn kostnadsfördelning med en massa annat strunt, inlindat i tjusiga ord.. ÅÅ Visst ja, det ska gå ihop ekonomiskt också...

Så har dom höjt priset till 2600:- och gett mig titeln SENIOR....:rolleyes:

Men det finns även en Baslicens = avsedd för den som bara tränar och deltar i enklare tävlingar. (kostar 1000:-/år)

Vad är en enklare tävling?
Hittar inget om ERF är en "enklare tävling" men vet att det inte är samma regler under ERF som på en SM/SO helg. (sökt både på svemo.se & erf)

Likaså undrar jag om det finns offentliga papper som visar vilka grenar som betalt ut skadekostnader och hur mycket som utbetalats, då detta är underlaget till vår licens-kostnad.

Är det NÅGON som fått ersättning från licensförsäkringen under 2008?

//
Benny
 
Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Tror detta är ett icke-problem. Tror snarare att det blir mer populärt att B-förare kan tänka sig att köra både rookie och elit för att få mer träning och få prova på att köra mot bättre förare. Se det positiva nu.


Kan tänkas du har rätt... Fast jag tvivlar, se på NEC / REC.
Grundtanken var ju att dela upp snabba/långsamma förare.

Men bara för att argumentera...Så vänder jag på steken.
Om nu B-förare ställer upp i SB, vilken % sats gäller vid utkvalning?
Har hört 7% 10% 15%

Annars blir det väl en massa ramaskrik om långsamma/farliga förare,
4varvningar/race m.m..
//
Benny
 
Last edited:
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top