Frågor: Ta kort & köpa hoj

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Krigsberget
Hoj
Ingen. Än...
Har viss förståelse för att många tycker att det är jobbigt när nya forumiter, som jag själv, ställer frågor om mc-kort och nybörjarhoj. Hursomhelst får ni stå ut med ännu en sådan här tråd. Ska göra mitt bästa för att lyfta nivån :tummenupp

Lite info om mig och varför jag funderar på att ta kort och köpa hoj.

Pendlar dagligen 4 mil till jobbet (alltså 8 mil totalt). 95% av denna sträcka är på E6an så det är riktigt fin väg.
Är en grabb på 30+ som aldrig ägt en tvåhjuling tidigare. Köpte dock en EU-moppe för ett halvår sedan, som visserligen är ett bra transportmedel, men ack så tråkig att köra.
Har någon slags föreställning om att jag, till viss del, skulle kunna minska mina pendlingskostnader om jag skaffade hoj samtidigt som pendligen skulle lbi roligare.

Nu till ett par frågor:

1. Jag har ytterst begränsad erfarenhet av att köra tvåhjuling. Vad kostar ett mc-kort idag? Förutsätt att jag kan övningsköra en hel del med vänner och bekanta.

2. Jag kan tänka mig att lägga ca 20-30 000 på min första hoj. Ska man köpa en sport-/touring-/customhoj (vad innebär egentligen dessa tre begrepp?)? Betänk att jag till 90% av tiden kommer att pendla med den. F.ö åker jag V70 2.5T när familjen ska med :yoparty Jag hr noll i prestige på att åka en "tuff" hoj. Ledord för mig är bekvämlighet, lite kraft mellan benen och säkerhet.

3. Vilka utgifter är förenade med att ta mc-kort och köpa hoj? Vilken utrsutning ska man ha och vad kostar den? Kan man hitta fullgod utrustning begagnat? Vilka avgifter måste jag betala årligen till farbror Reinfeldt?

4. Jag bor i närheten av Vincents BikeShop i Varberg. Har hört att hans butik är en av de största återförsäljarna i västergötland. Något omdöme om denna butik? Kan jag vara säker på att göra ett bra köp därifrån?

Ja, det var väl de frågorna så länge. Kommer kanske på fler varteftersom. Hoppas du tar dig tid att svara :)

/Fredrik
 

Ec

My Grandis and Me!!!
Gick med
11 Nov 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Röd raket!
Fråga 1 kan man hjälpa dig lite med då jag själv håller på att ta kortet.

Lämpintyget 220kr
Upskrivning kostnad 220kr per tillfälle, så det kan bli några ggr om du inte övar och läser i boken.
Böckerna kostar väl också, men finns att hitta billigare på typ blocket beg.

Lektioner, där är det helt hur du är som person, har sett vissa ta sitt kort på 5 lektioner och andra harvar kvar efter 15 lektioner. Visst hjälper till med privat hjälp. Men 55min kostar här iaf 650 kr.

Lån av hoj om du inte kör upp privat varierar allt från 600kr -1400kr oberoende av körskola.
Uppkörnings avgift 1500kr, samma där som teroin att det kostar att kugga.

Lite hjälp på traven.
 

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Krigsberget
Hoj
Ingen. Än...
Tack för det Ec :tummenupp

Kom på fler frågor:

5. Vad drar en hoj liter/mil om man förutsätter normal körning utan en massa buskörning. Har en tvååring där hemma och en liten till på väg så mina "lekdagar" ute på vägarna är förbi :gnissla

6. Vad gäller för synen i lämpet? Har lite nedsatt syn så det kan ju bli ett problem...
 

Solid snake

Guest
Rekommenderar dig att köpa sporthoj, CBR 600 ska vara en bra maskin säger dem, mellan 91-94 så passar det nog din prisklass.

Hållbar konstruktion vad jag har läst om den, så länge du inte trillar med den :hihi men det är inte många hojar som håller bra vid en vurpa förutom motarder som mest brukar bli lite repiga.

Touring = goldwing.
Custom = har du byggt själv.
Glidare = kallas för custom men det är helt fel om du inte har byggt om den så pass mycket så den kan anses vara en customhoj.
 

FinaFisken

They made me do it!
Gick med
12 Jan 2008
Ort
In pennys asssss
Hoj
KTM 690 SuperMoto Prestige
nr 6 så får du göra en synundersökning och behöver du glasögon så får du skaffa det..

//FISHI
 

Solid snake

Guest
Tack för det Ec :tummenupp

Kom på fler frågor:

5. Vad drar en hoj liter/mil om man förutsätter normal körning utan en massa buskörning. Har en tvååring där hemma och en liten till på väg så mina "lekdagar" ute på vägarna är förbi :gnissla

6. Vad gäller för synen i lämpet? Har lite nedsatt syn så det kan ju bli ett problem...
5. Min gamla ducati drog 0,4/mil om jag verkligen inte buskörde nånting, men annars låg man runt 0,6.

Min CBR 900 var nog uppe runt 0,8/milen men den kördes inte utan bus heller.

6. Har du inte kass syn på båda ögonen så bör det inte vara några större problem, man kan faktiskt köra med glasögon fast man har hjälm på huvudet. :tummenupp
 

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Krigsberget
Hoj
Ingen. Än...
Tack för svaren, uppskattas verkligen!

Vad gäller synen så har jag hårda linser på bägge ögonen. Fast just nu är jag hyfsat nyopererad på högerögat (ingen vanlig laseroperation utan en lite mer komplicerad historia). På vänsterögat ser jag 0,9 med lins. På högerögat ser jag ungefär 0,1 (om ens det) utan lins. Med dessa förutsättningar ser jag ungefär 0,6 på bägge ögonen. Tror att det ligger farligt nära gränsen för att överhuvudtaget få framföra fordon i trafik. Men, jag kommer förmodligen att få transplantera hornhinnan i högerögat inom ett år och då kommer min syn definitivt att bli "körbar". Men inte vill man vänta så länge. Jaja, det är ju inte mycket att göra nåt åt egentligen.
 

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Ort
Örebro
Hoj
GasGas EC 300 -10
Vad gäller hoj, satsa på en så ny hoj som möjligt så slipper du meka. Detta säger jag av egen erfarenhet.
Vid en snabbkoll på blocket hittade jag dessa:

Suzuki SV 650. Liten effekt, pålitlig, billig försäkring, skönt ljud samtidigt som den är rolig att köra.
http://www.blocket.se/vi/16378990.htm?ca=14_s

Review: http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...Suzuki/Suzuki-SV650S-1999-current/?&R=EPI-441


Suzuki gsx 600. Ungefär samma egenskaper som den första. Välj mellan rad4:a eller twin.
http://www.blocket.se/vi/16364133.htm?ca=14_s

Review: http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...ws/Suzuki/Suzuki-GSX600F-1996-00-/?&R=EPI-420


Kortet: Jag tog kortet i september i fjol. Körde ganska mycket privat vilket gav en bra allmän känsla för att köra. Försökte mig på en privat uppkörning i början av förra sommaren och upptäckte att lågfartbanan är det svåraste momentet på uppkörningen, jag hade lärt mig fel. Det ska gå i gångfart.
Tog 5 lektioner på en skola, mest träning på låg- och högfartsbana + lite stadkörning. Efter det satte jag uppkörningen direkt med hjälp av skolans hoj, vilken var som gjord för uppkörning. Kortet landade på lite under 7000 kr.

Lycka till!

Edit:

Utrustning: Snåla inte på utrustningen! Lägg upp en buget för den med så att du inte står där efter hojköp och tvingas snåla på den. Ryggskydd som uppfyller säkerhetsklass CE 1621-2 såsom Halvarsson Track, bra hjälm (Shoei eller Arai beroende på den som passar bäst), som pendlare ett grymt goretex ställ, bra hanskar och rikitga mc-stövlar. Kostnad 10000-15000 kr.
 
Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Kostnader för mitt kort:

Utrustning (ställ, hjälm, stövlar, ryggskydd, handskar mm): 11000:-
Körlektioner (5st med körskolans hoj, sparar 200/gång med egen): 5000:-
Div. avgifter + lån av hoj på uppkörning: 3000:-
Hoj: 24000:-

Så det blev 43000:-. Kom undan ganska billigt på utrustningen, ska man ha ett ordentligt ställ och en bra hjälm pinnar utrustningen lätt förbi 15000:-. Antalet lektioner gör mycket oxå, och köper man teoripaketet drar det iväg med.

Grovt räknat; 20000:- minst går åt till kort å utrustning om du börjar från 0. Sen ska man ha nåt å åka på med. Låter som att en mindre sporthoj skulle va nåt för dej, eller kanske nåt mer åt sport-tourer med snällare sittställning?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kul att du vill köpa hoj, men jag tror absolut inte att du tjänar på det för pendlingens del. Du har ju en hel del utgifter, hoj 20-30, utrustning 10-20 och kort 5-10, dvs 35-60 tusen innan du ens kan börja. Sen drar ju hojar kanske något mindre, men å andra sidan har dom mycket tätare serviceintervaller, äter mer däck mm. Och att sitta å nöta 8 mil motorväg om dan på hoj är rena tortyren i längden. Det går bara fortare å fortare å fortare till slut :hihi
 

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
gsx1kr k2
1.
Mitt gick på ca 5000 totalt, körde nästan enbart med farsan +9 timmar lektioner på körskola för att träna manöverbanor.

2.
Sport- kåpor(oftast :tungan ) , högt trimmade, körställning ála bowlingklot. (exempel Yamaha R1, googla fram bilder själv orkar inte)

Touring- Bekvämare sittställning, oftast byggda för att det ska vara trevligt att färdas långt. Större och tyngre än sporthojar.(Exempel Kawasaki ZZR 1400, Yamaha TDM 900)

Custom/glidare- kråmpråmar, går så innihelsike dåligt, luktar skit och om du köper en kommer du bli kriminell.(Exempel Yamaha Virago)

3.
Säkerhetsutrustning självklart (skor, handskar, ryggplatta, byxor+jacka/helställ, hjälm) hela paketet går å få för 5-30000 beroende på hur mycket märkesbög man är.
Lås till hojen, enl försäkringsbolagen godkända lås kostar ca 500-1500kr st.

Mer som byts ut med jämna mellanrum än bilen, däck, drivpaket, olja mm. Ca 2-5000 per år i underhåll.

Begagnat går att få tag på ja, men jag skulle inte rekomendera det då det är svårt att få ihop rätt passform på allt. Spar dig besväret och lägg ett par tusenlappar extra på utrustningen men det gö du som du vill.

Hojskatten e väldigt låg, typ 100-200kr per år.

4.
Inte den blekaste.

5.
0,4-0,6 kan du räkna med vid lugn körning för de flesta hojar.

6.
Synintyg skickas in tillsammans med övningskörningstillstånd, fås av optiker. Samma regler gäller som för bil, måste du ha glasögon/linser måste du ha det på dig när du kör.

tjipp
 

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Krigsberget
Hoj
Ingen. Än...
Kul att du vill köpa hoj, men jag tror absolut inte att du tjänar på det för pendlingens del. Du har ju en hel del utgifter, hoj 20-30, utrustning 10-20 och kort 5-10, dvs 35-60 tusen innan du ens kan börja. Sen drar ju hojar kanske något mindre, men å andra sidan har dom mycket tätare serviceintervaller, äter mer däck mm. Och att sitta å nöta 8 mil motorväg om dan på hoj är rena tortyren i längden. Det går bara fortare å fortare å fortare till slut :hihi
Haha, nu förstår jag inte alls vad du menar :D

Men vad gäller kostnad för kort och inköp av hoj så är inte det något som jag räknar på när jag tittar på vad som blir billigast för mig vad gäller pendling. Det är snarare en "livsinvestering", eller hur? För, handen på hjärtat, ni åker väl hoj för känslans och frihetens skull? Ekonomin är mest ett sätt för mig att vinna över sambon på min sida i den här debatten :pannkyss

dn-L & erixone: intressant info! Blev lite förvånad över att utrsutningskostnaden så snabbt springer iväg men så är jag ju nybörjare på området också.
 

Dark_Messenger

Guest
Tror du har fått det där med hojpendling lite om bakfoten.

Ska du pendla med hoj måste du tänka på några saker, beroende på jobb naturligtvis. Jag måste se representabel ut tex, det gör att ska jag åka hoj måste jag ha andra kläder, hårgrejor, skor osv osv på jobbet. Dessa prylar ska tas med, finnas där men också tas hem för tvätt o byte osv. Du ska av o på med skinnställ, släpa ryggsäckar, även packa dessa, parkera/förvara hojen under kontorstid. Pröjsa soppa vilket beroende på hojval säkert skiftar men för mig är det snordyrt, räkna med däckskostnader o kanske också underhåll o värdeminskning, ökade milkostnader osv osv. Visst det är kul o åka hoj men hur kul är det att släntrianmässigt kränga på sig alla skyddskläder o all annan skit, inkl packning, tidigt på morgonen för att sedan behöva oroa sig för trafiksnuten ska stå ute nånstans längst vägen o snyta dig på kortet o ge dig hiskeliga böter.

Kan bara tala för mig själv men jag tycker att sammantaget, komfort - kostnader - "rolighetsfaktorn" mm för att pendla till jobbet med hoj överskuggas av "smidigheten" med att resa med tåg. Ekonomiskt är det helt oförsvarligt att åka hoj framför tåg. För mig blev det hysteriskt mycket dyrare kan jag säga, o då pröjsar jag nästan 3 lax i månaden bara på pendlarkort.

Som jag ser det finns det tre fördelar med att välja hojen framför andra alternativ; går otroligt mkt fortare, det är "roligare" beroende på väder o vind och när de bygger om på den jävla e4:n så kan man ta sig förbi hur smidigt som helst.

Några av nackdelarna är att det är way mkt dyrare och så är det sjukt opraktiskt ur snygghetsperspektivet om man nu måste tänka på sånt. Ångestnivån är sjukt hög också för kk sitter ju ständigt löst, böter mm..
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Ett par förslag på MC:
http://www.blocket.se/vi/15935719.htm?ca=16_s
BMW gör många modeller med kardandrift. Rätt skönt att slippa tänka på att tvätta/smörja kedja ett arbete du får göra ganska frekvent om cykeln ska gå som pendlingsfordon i ur och skur. I övrigt har jag ingen erfarenhet av BMW men de är väl som bilar, ganska dyra.



http://www.blocket.se/vi/16359087.htm?ca=16_s
Honda Transalp var min förstahoj. En perfekt pendlarcykel, sitter bekvämt och Honda-kvallite på grejerna. Framför allt så är offroadcyklar väldigt billiga att försäkra!


Lycka till!
 

kreu

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Ort
Årsta
Hoj
2009 Honda CB1000 R
Hej jag har precis varit med om liknande situation som du är i så här kommer tips som du verkligen har nytta av =). 1 boka teori så snabbt som möjligt efter skaffande av körkortsbevis..köerna är långa ifall du bor i storstad för uppköning..tyvärr. Teorin kan man göra med hjälp av att du skaffar böcker via skola och gör datatesterna hemmifrån via skolan som du kan logga upp emot, alla skolor har inte detta men dom som har..absolut billigaste sättet. Krypkörning och "hinderbanan" gör du på skolan pga att du kan inte lära dig ifrån böcker det som inspektören vid uppkörning tittar på .

2 Köp en gammal offroad..upprätt sittställning och kåpa(förlänger säsongen),billig försäkring, bra att börja med och bekvämt.
Köp aldrig begagnad hjälm!!!(massor av skäl)
Kläder får man billigt ifrån mcaffärer eftersom dom säljer ut förra årets modeller som vårrea nu, själv köpte jag allt för halva priset,förutom hjälmen.
 
Last edited:

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Jag kan dela med mig av kostnaden. Var i ungefär samma possition som dig, har inte varit på en MC någon gång tidigare, eller moped för den delen. I början så tog jag två dubbellektioner (2500kr), sedan dess har jag övningskört privat (ca. 15timmar), klarade uppkörningen nyligen. En kostnad som du också får räkna med är ev. skador på din hoj, jag lyckades vurpa och reparationerna kommer kosta mig 4000kr. Fortfarande billigt men något att fundera över då du inte betalar om du vurpar med körskolans hoj.
 

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Krigsberget
Hoj
Ingen. Än...
Tack för alla tips, både om hojar på blocket och om teorin :tummenupp

Dark Messenger skrev:
Ska du pendla med hoj måste du tänka på några saker, beroende på jobb naturligtvis. Jag måste se representabel ut tex, det gör att ska jag åka hoj måste jag ha andra kläder, hårgrejor, skor osv osv på jobbet.
Redan idag liknar det där min procedur. Tar på mig rejält med kläder, inlkusive överdragskläder, och kör in till stationen med EU-moppen vilket tar ungefär en kvart. Därifrån tar jag tåget 22 minuter till kungsbacka och får sen promenera en kvart till jobbet.

Har redan en bekymmersfri frisyr vad gäller hjälm :tummenupp Så allt sammantaget så gör det mig inte så mycket att det kräver en procedur varje gång det är hojdags.
Pröjsa soppa vilket beroende på hojval säkert skiftar men för mig är det snordyrt, räkna med däckskostnader o kanske också underhåll o värdeminskning, ökade milkostnader osv osv.
Det här känns som något väldigt relevant att fundera över. Får ta och slänga ihop en kalkyl över hur mina pendlignskostnader ser ut idag kontra hur de kan komma att se ut om jag kör hoj halva året.

behöva oroa sig för trafiksnuten ska stå ute nånstans längst vägen o snyta dig på kortet o ge dig hiskeliga böter.
Det här kan jag ärligt säga att jag inte är så orolig över. Rätt laglydig av mig i trafiken.

Du skrev mycket tänkvärt. Får ta mig en funderare.

Iaf, har dragit det för sambon nu och nu hon har inga problem med att jag skaffar mc-kort. Gäller ju att ha Regeringen med sig i ett sånt här beslut då det påverkar vår gemensamma ekonomi osv. Om inte annat så för husfridens skull :)

Nästa steg blir att göra en liten ekonomisk analys över hojköp och sen kolla upp med min optiker om ahn kan utfärda ett intyg åt mig eller om jag måste vänta tills jag opererat ögat igen. Får jag vänta på operation så kan jag lägga ner det här projektet fram till sommaren 2009 tyvärr med tanke på operationsköerna i mölndal :gnissla

Men som sagt, tackar för alla svar & tips. Skriv gärna mer!
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top