dn-L
Office Linebacker
Strunta i kalkylen, klart man ska ha hoj! =)
Det som inte är medräknat är de utgifter som jag årligen har för service och slitagedelar på mc. Jag förstår ju själv att det blir en betydande summa men någon kanske kan hjälpa till?MC
Kostnad inköp:
ca 25 000
Månadskostnad försäkring
ca 250
Årskostnad skatt
ca 250
Utrustning
ca 10 000
MC-kort
Ca 7000
Total engångskostnad:
ca 42 000
Månadskostnad MC
Förbrukning
0,4 l/mil
Körsträcka per månad
160 mil
Kostnad bränsle
832
Lån på 35 000 á 4,75% ränta, på fem år.
Månadskostnad
ca 650
Total månadskostnad (bränsle, försäkring, skatt)
1102 (1750 inklusive lån)
Total kostnad för att pendla med bil per månad
2400
Total kostnad för att pendla med tåg + moped per månad
1125 + 300 + 250 = 1675
Total kostnad för att pendla mc 5 månader + tåg 6 månader
18 800
Total kostnad för att pendla med tåg 11 månader
18500
2 Köp en gammal offroad..upprätt sittställning och kåpa(förlänger säsongen),billig försäkring, bra att börja med och bekvämt.
Har gjort en simpel kalkyl över hur utgifterna skiljer sig på mina olika pendlingsalternativ. Kalkylen är definitivt inte komplett men den ger en fingervisning iallafall, vilket är det viktigaste:
Det som inte är medräknat är de utgifter som jag årligen har för service och slitagedelar på mc. Jag förstår ju själv att det blir en betydande summa men någon kanske kan hjälpa till?
Du får inte mycket till hoj för 250 kr per månad i försäkring inte.
Problemet är väl att jag kommer att börja prenumerera på en massa hojtidningar. Och köper inte hojåkare en väldans massa korv med mos-brickor som de står och mumsar i sig vid vägkanten?Finns hojar som är förhållandevis billiga i service, du måste ju räkna på det du sparar in på moppeservice oxå. För att inte tala om alla tidningar å allt snask du slipper konsumera på tåget.
Siffran är gripen ur luften. Samtidigt är jag inte ute efter en värsting utan ett transportmedel och då kanske inte försäkringskostnaden blir så mycket högre?Du får inte mycket till hoj för 250 kr per månad i försäkring inte.
Haha, tja, jag tar gärna emot info om vad ni tror är en rimlig kalkyl. Det är ju trots allt jag som är nooben här.Jag tänkte samma sak. Verkar vara en väldigt *positiv* kalkyl det där..
Har aldrig skruvat hoj tidigare men jag är villig att lära mig. Och besides, hur svårt kan det vara? Hänger inte riktigt med på vad du menar med andra meningen? Och nej, garantera laglydighet kan man la inte göra på rak arm men jag är normalt sett ingen aggressiv förare så ge mig the benefit of the doubt härKan du skruva själv är en förutsättnig om du vill köpa en hoj för ca 25k.
Köper man en hoj för 25k har man bara trafik han är 30+ så tror jag inte det är så possitivt räknat.
Du har aldrig kört något annat än vespa, så då ska du inte yttra dig om att du kör lagligt, när du pendlat ett tag kommer du lansplitta som en galning mellan bilarna.
Jag tycker att det är skitbra att läsa era syntpunkter om det här. Men det är ju lite som du säger också, jag har en jäkla procedur redan som det är idag. Jobbar 0730-1600 så jag har aldrig några problem med köer och kan dessutom flexa med min arbetstid.Men du har ju lite fördelar med det hela iom att du ändå redan nu gör proceduren med utrustning osv me moppen samt att du jobbar på vettiga tider så du kan slinka förbi lite lätt i köerna...
Du, eller nån annan, får gärna ge mig lite siffror på det där!Räkna för allt i världen inte in däck , bromsar , drivpaket o servicar i den totala kostnaden för mc'n... Då förlorar du !
Jo, alltså, att ta kortet har varit något av en dröm för mig. Men jag har aldrig riktigt tagit mig tid att fundera över det förns nu. Och jag får väl erkänna att det här med pendlingen är ju bara en del av kakan. För nog ser jag att det finns en större tjusning med hojåkandet än vardagspendling.Köra en motorcykel är ju inte svårt. Enda du ska kirra är manövrering och bromstest. bara öva på det själv på sidan av om du vill,kan komma billigt undan då, Så fixar du det där lätt som en plätt.
Känslan är obeskrivlig när man kör! :]
Good luck!
Tack för svaren, uppskattas verkligen!
Vad gäller synen så har jag hårda linser på bägge ögonen. Fast just nu är jag hyfsat nyopererad på högerögat (ingen vanlig laseroperation utan en lite mer komplicerad historia). På vänsterögat ser jag 0,9 med lins. På högerögat ser jag ungefär 0,1 (om ens det) utan lins. Med dessa förutsättningar ser jag ungefär 0,6 på bägge ögonen. Tror att det ligger farligt nära gränsen för att överhuvudtaget få framföra fordon i trafik. Men, jag kommer förmodligen att få transplantera hornhinnan i högerögat inom ett år och då kommer min syn definitivt att bli "körbar". Men inte vill man vänta så länge. Jaja, det är ju inte mycket att göra nåt åt egentligen.
Har gjort en simpel kalkyl över hur utgifterna skiljer sig på mina olika pendlingsalternativ. Kalkylen är definitivt inte komplett men den ger en fingervisning iallafall, vilket är det viktigaste:
Det som inte är medräknat är de utgifter som jag årligen har för service och slitagedelar på mc. Jag förstår ju själv att det blir en betydande summa men någon kanske kan hjälpa till?
...
Haha, tja, jag tar gärna emot info om vad ni tror är en rimlig kalkyl. Det är ju trots allt jag som är nooben här.
...
Måste få komma med lite frågor eftersom jag inte är så insatt...Detta är mina kostnader, väldigt grovt räknat, hoj R1 05, beräknat att jag kör 200mil / mån. Observera jag har INTE räknat på att jag skulle pendla 18mil om dan till jobbet då utan endast nöjesåkning.
*Försäkring (utslagen på hela året, HALV-förs) 1200kr
*Däck / drivpkt / slitdelar, grovt uppskattat 1000kr
*Soppa, sommarmånader 2000kr
*Service enligt bok, utslaget 400kr
=
4600kr / mån
Att tänka på är att när man är ute o nöjesåker blir det även mat/kaffe/fikapengar som tillkommer. Blir ju lätt en hundring extra vid varje tillfälle ex. Detta har jag INTE räknat med ovan utan endast HOJ-omkostnaderna. Jag har även räknat med att man gör småfix själv på hojen, dvs inte lämnar bort för minsta lilla grej. Har inte heller räknat med balansering/däckkrängningskostnader.
Pratar vi pendling kan man lugnt säga att alla utgifter ovan drar iväg mera förutom försäkringen som är konstant.
Yeah baby, YEAH!
Ringde precis min optiker och frågade om min syn var tillräckligt bra för att han skulle kunna utfärda ett synintyg till länsstyrelsen apropå att ansöka om lämp. Trots mitt synfel var det inga problem!
Där blev allt fredagen lite roligare
Måste få komma med lite frågor eftersom jag inte är så insatt...
Är orsaken till att du har, i mina ögon, höga kostnader på försäkring/slitagedelar/bränsle en "röjjarhoj"? Eller tror du att jag får liknande kostnader som du med en cykel i 25 000-klassen med ca 200 mil/månad där landsvägskörning är en betydande del av sträckan?
Du förhåller dig rätt kritiskt till det jag skriver och det uppskattar jag verkligen. Lite verklighetsförankring är aldrig fel
Poäng noteradKöp bara köp du lär inte ångra dig, men gå inte o tro att det kommer vara "gratis" liksom.
Jo, det är lite den känslan man får när man snackar med folk som nyligen tagit sina kort. Inte undra på att man blir sugen liksom.Klabbe85 skrev:Gott!
Känslan när du står där med lappen i handen efter en lyckad uppkörning kommer vara oslagbar.
Att ta mc-kort är en av de bästa sakerna jag gjort i mitt liv!
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |