Frågor: Ta kort & köpa hoj

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ingen. Än...
Har gjort en simpel kalkyl över hur utgifterna skiljer sig på mina olika pendlingsalternativ. Kalkylen är definitivt inte komplett men den ger en fingervisning iallafall, vilket är det viktigaste:
MC

Kostnad inköp:

ca 25 000

Månadskostnad försäkring

ca 250

Årskostnad skatt

ca 250

Utrustning

ca 10 000

MC-kort

Ca 7000

Total engångskostnad:

ca 42 000

Månadskostnad MC

Förbrukning

0,4 l/mil

Körsträcka per månad

160 mil

Kostnad bränsle

832

Lån på 35 000 á 4,75% ränta, på fem år.
Månadskostnad

ca 650

Total månadskostnad (bränsle, försäkring, skatt)

1102 (1750 inklusive lån)

Total kostnad för att pendla med bil per månad

2400

Total kostnad för att pendla med tåg + moped per månad

1125 + 300 + 250 = 1675

Total kostnad för att pendla mc 5 månader + tåg 6 månader

18 800

Total kostnad för att pendla med tåg 11 månader

18500
Det som inte är medräknat är de utgifter som jag årligen har för service och slitagedelar på mc. Jag förstår ju själv att det blir en betydande summa men någon kanske kan hjälpa till? :)

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Finns hojar som är förhållandevis billiga i service, du måste ju räkna på det du sparar in på moppeservice oxå. För att inte tala om alla tidningar å allt snask du slipper konsumera på tåget. :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
2 Köp en gammal offroad..upprätt sittställning och kåpa(förlänger säsongen),billig försäkring, bra att börja med och bekvämt.

Pendla flera mil om dagen med en gammal offroad? :va

Ge tips på bra offroadhojar att åka landsväg/motorväg med?

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Har gjort en simpel kalkyl över hur utgifterna skiljer sig på mina olika pendlingsalternativ. Kalkylen är definitivt inte komplett men den ger en fingervisning iallafall, vilket är det viktigaste:
Det som inte är medräknat är de utgifter som jag årligen har för service och slitagedelar på mc. Jag förstår ju själv att det blir en betydande summa men någon kanske kan hjälpa till? :)

Du får inte mycket till hoj för 250 kr per månad i försäkring inte.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Kan du skruva själv är en förutsättnig om du vill köpa en hoj för ca 25k.

Köper man en hoj för 25k har man bara trafik han är 30+ så tror jag inte det är så possitivt räknat.

Du har aldrig kört något annat än vespa, så då ska du inte yttra dig om att du kör lagligt, när du pendlat ett tag kommer du lansplitta som en galning mellan bilarna.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jag inbillade mig att jag skulle ta hojen till jobbet 5 mil bort, kan räkna om inte en hand så iaf max 2 händer hur många ggr jag tagit hojen till jobbet annat än när man tagit en nöjestripp innan.
Hoj till jobbet suger getpung, det är tråkigt, kostar mer än att ta bilen, obekvämt, tidsödande osv.
En av grejjerna jag inbillade mig innan jag hade hoj själv var att det skulle gå så otroligt mkt fortare att åka hoj till jobbet än bil.
Mjeeeeee, 5 mil motorvägled när man jobbar helt andra tider än alla andra så går de faktiskt fortare me bil även fast man hamnar bakom långtradaren man inte kan köra om med bilen.
Jävla utrustning o framplockande av hoj som tar tid :gnissla

Men du har ju lite fördelar med det hela iom att du ändå redan nu gör proceduren med utrustning osv me moppen samt att du jobbar på vettiga tider så du kan slinka förbi lite lätt i köerna...

Empa123

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
1992,Gsxr, Suzuki
*ca: 6000kr för körkortet. Körde bara på trafikskola.
*Alla mc kläder,skydd ca: 6000kr. Jag kör budget.
*motorcykel suzuki gsxr 750 1992 pris: 23.000kr,
*Tog kortet i somras: pejjar 577kr i månaden/ Jag är 23år, ställer av den när jag vill. Skatt ca 200-300kr
*har kört ca 100mil nu, En dag startade inte hojjen då jag bara kört 12mil efter ett oljebyte då, efter en genomgång överallt på hojjen så var det tändstiften, knackade till dom och så var dom lite blöta,sotiga då.. brumm har den gått och gått och går än :] En ny relativit ny hoj kan ju också strula så.

Köra en motorcykel är ju inte svårt. Enda du ska kirra är manövrering och bromstest. bara öva på det själv på sidan av om du vill,kan komma billigt undan då, Så fixar du det där lätt som en plätt.
Känslan är obeskrivlig när man kör! :]
Good luck!

Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Räkna för allt i världen inte in däck , bromsar , drivpaket o servicar i den totala kostnaden för mc'n... Då förlorar du !:D

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ingen. Än...
Varning, blir många citat i det här inlägget :arsele
Finns hojar som är förhållandevis billiga i service, du måste ju räkna på det du sparar in på moppeservice oxå. För att inte tala om alla tidningar å allt snask du slipper konsumera på tåget.
Problemet är väl att jag kommer att börja prenumerera på en massa hojtidningar. Och köper inte hojåkare en väldans massa korv med mos-brickor som de står och mumsar i sig vid vägkanten? :tummenupp

Du får inte mycket till hoj för 250 kr per månad i försäkring inte.
Siffran är gripen ur luften. Samtidigt är jag inte ute efter en värsting utan ett transportmedel och då kanske inte försäkringskostnaden blir så mycket högre?

Jag tänkte samma sak. Verkar vara en väldigt *positiv* kalkyl det där..
Haha, tja, jag tar gärna emot info om vad ni tror är en rimlig kalkyl. Det är ju trots allt jag som är nooben här.

Kan du skruva själv är en förutsättnig om du vill köpa en hoj för ca 25k.

Köper man en hoj för 25k har man bara trafik han är 30+ så tror jag inte det är så possitivt räknat.

Du har aldrig kört något annat än vespa, så då ska du inte yttra dig om att du kör lagligt, när du pendlat ett tag kommer du lansplitta som en galning mellan bilarna.
Har aldrig skruvat hoj tidigare men jag är villig att lära mig. Och besides, hur svårt kan det vara? Hänger inte riktigt med på vad du menar med andra meningen? Och nej, garantera laglydighet kan man la inte göra på rak arm men jag är normalt sett ingen aggressiv förare så ge mig the benefit of the doubt här :)

Men du har ju lite fördelar med det hela iom att du ändå redan nu gör proceduren med utrustning osv me moppen samt att du jobbar på vettiga tider så du kan slinka förbi lite lätt i köerna...
Jag tycker att det är skitbra att läsa era syntpunkter om det här. Men det är ju lite som du säger också, jag har en jäkla procedur redan som det är idag. Jobbar 0730-1600 så jag har aldrig några problem med köer och kan dessutom flexa med min arbetstid.

Räkna för allt i världen inte in däck , bromsar , drivpaket o servicar i den totala kostnaden för mc'n... Då förlorar du !
Du, eller nån annan, får gärna ge mig lite siffror på det där!

Köra en motorcykel är ju inte svårt. Enda du ska kirra är manövrering och bromstest. bara öva på det själv på sidan av om du vill,kan komma billigt undan då, Så fixar du det där lätt som en plätt.
Känslan är obeskrivlig när man kör! :]
Good luck!
Jo, alltså, att ta kortet har varit något av en dröm för mig. Men jag har aldrig riktigt tagit mig tid att fundera över det förns nu. Och jag får väl erkänna att det här med pendlingen är ju bara en del av kakan. För nog ser jag att det finns en större tjusning med hojåkandet än vardagspendling.

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ingen. Än...
Yeah baby, YEAH!

Ringde precis min optiker och frågade om min syn var tillräckligt bra för att han skulle kunna utfärda ett synintyg till länsstyrelsen apropå att ansöka om lämp. Trots mitt synfel var det inga problem!

Där blev allt fredagen lite roligare :yoparty

Invalido

Guest
Tack för svaren, uppskattas verkligen!

Vad gäller synen så har jag hårda linser på bägge ögonen. Fast just nu är jag hyfsat nyopererad på högerögat (ingen vanlig laseroperation utan en lite mer komplicerad historia). På vänsterögat ser jag 0,9 med lins. På högerögat ser jag ungefär 0,1 (om ens det) utan lins. Med dessa förutsättningar ser jag ungefär 0,6 på bägge ögonen. Tror att det ligger farligt nära gränsen för att överhuvudtaget få framföra fordon i trafik. Men, jag kommer förmodligen att få transplantera hornhinnan i högerögat inom ett år och då kommer min syn definitivt att bli "körbar". Men inte vill man vänta så länge. Jaja, det är ju inte mycket att göra nåt åt egentligen.

har du bilkort kan du ta för mc...jag e halvt blind o kör mc:D

jag har en hoj som absolut inte är en racer men där är lagom med kraft för att kunna småbusa..den räknas som en sporttouring vilket gör att den blir billig i försäkring. jag är 31 o betalar 3200kr i halv/helår.
man tokligger inte häller på den utan man sitter i typ ett mellanläge..
sen kan man ju tycka vad man vill om hur den ser ut men vill man ha en bra hoj till bra peng o ha råd tanka den med hela sommaren o samtidigt inte lägga alla sina pengar på hoj bara för man ska ha det snyggaste så..

sen ska du ju inte köpa hjälm o andra kläder varje år o inte däck o drivpaket mm i häller så det blir första året som kostar

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
...
Haha, tja, jag tar gärna emot info om vad ni tror är en rimlig kalkyl. Det är ju trots allt jag som är nooben här.
...

Detta är mina kostnader, väldigt grovt räknat, hoj R1 05, beräknat att jag kör 200mil / mån. Observera jag har INTE räknat på att jag skulle pendla 18mil om dan till jobbet då utan endast nöjesåkning.

*Försäkring (utslagen på hela året, HALV-förs) 1200kr
*Däck / drivpkt / slitdelar, grovt uppskattat 1000kr
*Soppa, sommarmånader 2000kr
*Service enligt bok, utslaget 400kr
=
4600kr / mån :tummenupp

Att tänka på är att när man är ute o nöjesåker blir det även mat/kaffe/fikapengar som tillkommer. Blir ju lätt en hundring extra vid varje tillfälle ex. Detta har jag INTE räknat med ovan utan endast HOJ-omkostnaderna. Jag har även räknat med att man gör småfix själv på hojen, dvs inte lämnar bort för minsta lilla grej. Har inte heller räknat med balansering/däckkrängningskostnader.

Pratar vi pendling kan man lugnt säga att alla utgifter ovan drar iväg mera förutom försäkringen som är konstant.

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ingen. Än...
Detta är mina kostnader, väldigt grovt räknat, hoj R1 05, beräknat att jag kör 200mil / mån. Observera jag har INTE räknat på att jag skulle pendla 18mil om dan till jobbet då utan endast nöjesåkning.

*Försäkring (utslagen på hela året, HALV-förs) 1200kr
*Däck / drivpkt / slitdelar, grovt uppskattat 1000kr
*Soppa, sommarmånader 2000kr
*Service enligt bok, utslaget 400kr
=
4600kr / mån :tummenupp

Att tänka på är att när man är ute o nöjesåker blir det även mat/kaffe/fikapengar som tillkommer. Blir ju lätt en hundring extra vid varje tillfälle ex. Detta har jag INTE räknat med ovan utan endast HOJ-omkostnaderna. Jag har även räknat med att man gör småfix själv på hojen, dvs inte lämnar bort för minsta lilla grej. Har inte heller räknat med balansering/däckkrängningskostnader.

Pratar vi pendling kan man lugnt säga att alla utgifter ovan drar iväg mera förutom försäkringen som är konstant.
Måste få komma med lite frågor eftersom jag inte är så insatt...

Är orsaken till att du har, i mina ögon, höga kostnader på försäkring/slitagedelar/bränsle en "röjjarhoj"? Eller tror du att jag får liknande kostnader som du med en cykel i 25 000-klassen med ca 200 mil/månad där landsvägskörning är en betydande del av sträckan?

Du förhåller dig rätt kritiskt till det jag skriver och det uppskattar jag verkligen. Lite verklighetsförankring är aldrig fel :tummenupp

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Yeah baby, YEAH!

Ringde precis min optiker och frågade om min syn var tillräckligt bra för att han skulle kunna utfärda ett synintyg till länsstyrelsen apropå att ansöka om lämp. Trots mitt synfel var det inga problem!

Där blev allt fredagen lite roligare :yoparty

Gott!
Känslan när du står där med lappen i handen efter en lyckad uppkörning kommer vara oslagbar.

Att ta mc-kort är en av de bästa sakerna jag gjort i mitt liv! :yoparty

Dark_Messenger

Guest
Måste få komma med lite frågor eftersom jag inte är så insatt...

Är orsaken till att du har, i mina ögon, höga kostnader på försäkring/slitagedelar/bränsle en "röjjarhoj"? Eller tror du att jag får liknande kostnader som du med en cykel i 25 000-klassen med ca 200 mil/månad där landsvägskörning är en betydande del av sträckan?

Du förhåller dig rätt kritiskt till det jag skriver och det uppskattar jag verkligen. Lite verklighetsförankring är aldrig fel :tummenupp

En "röjjarhoj" kostar såklart mer än en sur bröt-enduro som går i skogen. Men din kalkyl tyckte jag nog ändå var ganska positiv. Var även medveten om att 200mil/mån är lågt räknat en fin sommar/semestermånad. Det är såklart stora variationer beroende på hoj, körsätt och hur mycket man kör, försäkring osv, jag vill bara ge dig en bild av hur det kan se ut med en sportmoppe som snittar litern milen.

O när jag tänker efter har nog jag varit lite "positiv" i min uträkning också. Å andra sidan så är det klart man ska lägga pengarna på det man nu tycker är kul.:D

Köp bara köp du lär inte ångra dig, men gå inte o tro att det kommer vara "gratis" liksom. :gnissla

EDIT: Fick inte ens ut 200mil på mitt senaste bakdäck a' 3000kr. Kul. :mad:

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ingen. Än...
Köp bara köp du lär inte ångra dig, men gå inte o tro att det kommer vara "gratis" liksom. :gnissla
Poäng noterad :tummenupp

Klabbe85 skrev:
Gott!
Känslan när du står där med lappen i handen efter en lyckad uppkörning kommer vara oslagbar.

Att ta mc-kort är en av de bästa sakerna jag gjort i mitt liv!
Jo, det är lite den känslan man får när man snackar med folk som nyligen tagit sina kort. Inte undra på att man blir sugen liksom.

Fråga: Köpte min Eu-moppe, 2007a) hos min lokala mc-handlare. Tror ni han tar den i inbyte om jag handlar hoj hos honom eller får jag ut mer genom att sälja privat?

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha