Frågor: Ta kort & köpa hoj

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Om man ÄNDÅ vill åka hoj så ska man såklart göra det. Men att skaffa hoj för att pendla med är absolut ingen vits så länge man inte bor i någon storstad. Det blir aldeles för dyrt och man sparar ingen tid.

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ingen. Än...
Om man ÄNDÅ vill åka hoj så ska man såklart göra det. Men att skaffa hoj för att pendla med är absolut ingen vits så länge man inte bor i någon storstad. Det blir aldeles för dyrt och man sparar ingen tid.
Jag resonerar som följer;

Om jag ser på kostnaden för mitt nuvarande pendlande, som uppgår till ca 2000/månad, och jämför det med vad det kan tänkas kosta att pendla med mc så är jag villig att acceptera en något högre månadskostnad för att jag i gengäld blir mc-buren med allt vad det innebär. Någonstans finns såklart en smärtgräns även för mig och det är den som jag försöker finna.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag resonerar som följer;

Om jag ser på kostnaden för mitt nuvarande pendlande, som uppgår till ca 2000/månad, och jämför det med vad det kan tänkas kosta att pendla med mc så är jag villig att acceptera en något högre månadskostnad för att jag i gengäld blir mc-buren med allt vad det innebär. Någonstans finns såklart en smärtgräns även för mig och det är den som jag försöker finna.

Precis.. Och det är helt klart så, jag anser, att du måste se på det.

Du har hoj så du kan likaväl ta den till jobbet ibland.

istället för.

Jag måste skaffa hoj då det skulle underlätta mitt pendlande.

Fjod0r

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Hoj
Husa fs650e
Min rent spontana reaktion är att du är lite fel ute. Motorväg är, om man inte ligger på som fan inte så där jättekul att köra.

Hoj är kul när vädret är bra. Mindre kul när det regnar, blåser som fan och är kallt.

Ta med i beräkningarna Inköpskostnader för hoj, kläder och A-kort. Ta också med försäkring, service/underhåll och soppa.

Sammantaget tror jag alltså att kul faktorn att pendla till jobbet inte blir så hög, speciellt inte i förhållande till vad det kostar dig.

Jag menar inte att du inte ska åka hoj. Det är sjukt kul. Jag menar bara att du kanske ska göra det på andra grunder. De flesta dagar på året kommer det nämligen vara båda bekvämare, billigare och skönare att åka bil.

Ta kortet. Se om du tycker att det är roligt att åka. Om så är fallet skaffar du dig en hoj du gillar. När du vaknar upp en morgon i juli och solen strålar. Då låter du bilen stå kvar i garaget och får bästa möjliga start på arbetsdagen.

Lord Belial

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
2014 Yamaha MT-07
Kan bli en dyr historia...

Jag håller själv på att ta kortet nu, uppkörning blir den 26:e maj... Jag höll på förra sommaren också, men eftersom jag inte har en enda människa att köra privat med fick jag helt förlita mig på körskolan, vilket resulterade i ganska stora glapp mellan lektionerna. Jag tar det från början...

Jag hade bestämt mig för att ta mc-kort då det är nåt jag velat sedan jag var liten. Pga många olika tillfälligheter har det dröjt tills nu och nu ville jag inte vänta längre. Skulle skriva in mig på vintern, men sen hände en grej som gjorde att ekonomin inte riktigt höll ihop, så jag fick säga till körskolan att jag var tvungen att avvakta. Ekonomin löste sig till sist och min plats fanns kvar. Fan va gött, äntligen ska man skaffa mc-kort!

Jag sa till dom på körskolan att jag inte hade någon brådska med att ta mitt mc-kort, då mitt arbete är väldigt säsongsstyrt och på sommaren är det så in i helvete mycket att göra, plus att jag inte har råd att köpa hoj ändå.

Jag fick min första lektion inbokad, tror det var 3:e maj om jag inte minns fel (glöm inte, detta var 2007 och alltså inte i år).
Spänd av förväntan inför min första lektion sitter jag och käkar lunch på jobbet. Plötsligt ringer telefonen. Det är körskolan. De säger att de tyvärr måste ställa in min lektion idag, men at tjag fått en ny tid om 3 veckor. Visst det är lugnt, säger jag, det är ju sånt som händer.

3 veckor senare, även denna gång i lunchrummet på jobbet, ringer telefonen och det är körskolan. De behöver jobba lite mer med en snubbe som ska ha uppkörning i slutet av veckan. Men, de har ju en ny tid till mig, om 3 veckor! (Att jag fick så sena lektioner beror på att jag jobbar 7-16 och som jag sagt tidigare är det jäkligt mycket att göra på jobbet på sommaren, så jag kunde inte gå tidigare 2-3 ggr i veckan, men hade tänkt mig iaf en gång i veckan).
"Ok, jag förstår, jag hoppas han klarar uppkörningen då" svarar jag och tänkte att det var schysst gjort av dom att ställa upp för honom så.

Nu har de tre veckorna gått och jag är skitglad att jag äntligen ska få köra min första lektion!! Det ska bli så jävla roligt!!
MEN....gissa vad? telefonen ringer IGEN...guess who? Mmm, just det, körskolan...

(Receptionist på körskolan) "Hej, det här var från trafiksk..."
(Jag) "-Låt mig gissa, ni ska ställa in min lektion igen??"
"Ja du, det ska vi faktiskt."
":mad: :mad: :mad: :mad: Ärligt talat, vad fan håller ni på med?!?!?!?!!?" (Det krävs mycket innan jag blir arg, men nu blev jag riktigt förbannad!!)
"Eeeeh, ööh, aaa, asså du kanske vill prata med din körlärare?"
"JA DET VILL JAG FANIMEJ GÖRA!!!!!"

Sen pratade jag med honom och han bad om ursäkt minst 5 gånger och skulle bjuda på en dubbellektion som plåster på såren. Ok, det kan jag godta...
Sen plötsligt hade jag en lektion nästan varje vecka. Det hjälper att bli lite arg ibland ;)

Hur som helst, jag kom ju igång rätt sent och när jag bokade in tid för teoriprovet så blev det 23:e augusti. Jag var tvungen att klara det, för jag var med på den sista uppkörningstiden 17:e september. Jag klarade teoriprovet, även om det var långt ifrån alla rätt..:D

Uppkörningen däremot kuggade jag på en liten jävla skitsak på manöverbanan. Hade ALDRIG misslyckats med den när jag tränat, inte ens första gången. MEN just idag, så lyckas jag ta i en kon lite grann med foten så den välter. Fick ett nytt försök och gör samma grej igen. Vad i helvete!!
Jag hade precis legat i 40 graders feber och var inte helt frisk denna dagen, vet inte om det spelade in mycket men...
Jag säger till snubben från vägverket att jag inte vet vad det är idag, har ju ta mej fan aldrig misslyckats på detta innan. Då säger han: "Ja, tyvärr får du komma tillbaka en annan gång".
-"Eeeh, va?" trodde han skojade.
"Ja, våra kriterier säger att det är två försök och klarar man det inte då så får man försöka en annan gång"

SMACK! Det kändes som att någon skar upp min mage med en smörkniv och drog ut inälvorna med polygrip.

"Du kan ta och parkera motorcykeln" säger han. Jag tänkte att nog jävlar ska du få se på parkering gubbjävel och var på väg att vända motorcykeln för att köra på honom, men jag kom till sans innan jag gjorde nåt dumt...
Sen mådde jag skit resten av dagen...veckan..året.... för att jag ska behöva ta dom jävla lektionerna nu igen!! Jävla förbannade helvetes grisidiot! Jag har nog aldrig velat slå någon på käften så jävla mycket som jag ville just då...
Faktum är att jag har sagt till min körlärare att om jag får samma snubbe igen och han underkänner mig igen så shar han gjort sin sista dag för vägverket :tungan

Vi får se vad som händer och sker...kuggar jag igen så vetefan om jag lägger ner hela grejen...men det känns så bortkastat när man lagt så mycket pengar på skiten.

När vi ändå pratar pengar, förra året betalade jag 510 kr/40 min på körskolan. I år har dom höjt till 530, så en dubbellektion på 80 min kostar alltså 1060 kr. Rätt saftigt blir det när man inte kan köra privat... :( Men men, så är det.
Köpte mig min Kawasaki ZX750 för 23 000 av en snubbe i GBG i oktober.
Jackan och hjälmen (ICON skull) köpte jag på ebay av en försäljare som hade gratis frakt över hela världen. Det tjänade jag in en del på, eftersom försäljaren fanns i USA.. (Dom tog för övrigt bort fri frakt över hela världen efter att jag handlat där...) ;) Tror jag gav 3700 för jackan och 1000 för hjälmen (om det nu inte var så att jag gav 3700 för båda..) Ganska skapligt med tanke på att jackan säljs på blocket hos en del försäljade för mellan 7 och 8 000.
Byxor stövlar och ryggskydd har jag inte köpt än, men det tar jag när jag vet om jag klarar mig eller inte :p

Nu har jag skrivkramp och min öl här brevid ser ensam och ledsen ut.... skål på er! :fyllisar

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ingen. Än...
Fjod0r skrev:
Min rent spontana reaktion är att du är lite fel ute. Motorväg är, om man inte ligger på som fan inte så där jättekul att köra.
Kan också köra gamla E6an, eller kustvägen, upp till jobbet. Vägen råkar faktiskt gå rätt utanför mitt hus och förbi jobbet 4 mil senare :yoparty Om du inte känner till den så är det iaf ett stycke trevlig väg.
Hoj är kul när vädret är bra. Mindre kul när det regnar, blåser som fan och är kallt.
Klart men det är inte så jämrans kul att köra moppe och promenera i sådant väder heller (+ stå och vänta på ett tåg som är försenat)

Ta med i beräkningarna Inköpskostnader för hoj, kläder och A-kort. Ta också med försäkring, service/underhåll och soppa.
Självklart. Med undantaget för de fasta intialkostnaderna för hoj och kort. De ser jag som en långsiktig investering i mitt välmående :tummenupp

Sammantaget tror jag alltså att kul faktorn att pendla till jobbet inte blir så hög, speciellt inte i förhållande till vad det kostar dig.
Se det jag skrev ovan...

Jag menar inte att du inte ska åka hoj. Det är sjukt kul. Jag menar bara att du kanske ska göra det på andra grunder. De flesta dagar på året kommer det nämligen vara båda bekvämare, billigare och skönare att åka bil.
Värt att tänka på.

Ta kortet. Se om du tycker att det är roligt att åka. Om så är fallet skaffar du dig en hoj du gillar. När du vaknar upp en morgon i juli och solen strålar. Då låter du bilen stå kvar i garaget och får bästa möjliga start på arbetsdagen.
För nu blev jag ju inte sjukt sugen :hihi

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
för mig så kostade själva körkortet strax över 16tusen +Skyddsutrustning vilket totalt trollade bort ca. 22tusen. Tror jag körde 8 ellr 9 dubbellektioner, hade aldrig suttit på en hoj innan. Teoriprovet fick jag göra om då jag
kom 1timme sent på första försöket.

Två timmar efter avklarad uppkörning så hade man köpt sig en H-D :)
Lycka till med körkortet

hockeyliran

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Hoj
Daytona 675 -07
Ska också ta körkort nu, så jag ska försöka bidra med något.

Att åka motorcykel till jobbet gör jag hellre än att åka moped, tåg och sen gå. då betalar jag hellre lite extra.

Sen om du tar kortet nu, så är de överstökat.. och om några år när frugan sparkat ut dig, kan du med gott samvete köpa dig en hoj och glida runt i dom äldre åldrarna..

Som sagt. Du får tänka lite framåt, när du är 45-50 vill du säkert ha en hoj och känna den goa sommarsolen och avgaserna från bilen framför..

Om du ska köpa hoj för att bara pendla framåt tillbaka, då hade jag lagt pengarna på en bil !

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Något jag verkligen gillade när jag tog kortet (2000), var att körskolan jag valde jobbade annorlunda mot andra skolor jag haft att göra med.

Jag fick först köra två enkellektioner då läraren bildade sig en uppfattning om mig. Efter det kom han med ett förslag på antal lektioner som skulle krävas (tror det var 7). Han frågade om jag trodde det skulle funka, och jag sa såklart ja.

- Bra, sa han, då ringer jag och bokar uppkörning för dig, så lägger vi lektionerna utifrån det, så att du kör så nära uppkörningen som möjligt. Så jag körde typ ingenting på en månad, sen körde jag allt på ca en vecka och avslutade med uppkörningen.

Ett mycket ärligt upplägg tycker jag, att inte mjölka lektioner av eleverna som många andra skolor gjort av mina vänner och bekanta genom åren.

Föreslå ett sånt upplägg när du pratar med trafikskolan, så slipper du bli skinnad på "två lektioner till"-mantrat.:tummenupp

Dark_Messenger

Guest
Får man fråga vad det var för lyxdäck?

Sist jag köpte däck fick jag fram och bak monterat och balanserat för 2700kr.

/Björn

Pirelli supersport tror jag det hette. Bett så in i helvete, som ett slicks fast med lite mönster på. Kostar typ 2800 eller nått sånt.:näsblod

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Kan också köra gamla E6an, eller kustvägen, upp till jobbet. Vägen råkar faktiskt gå rätt utanför mitt hus och förbi jobbet 4 mil senare :yoparty Om du inte känner till den så är det iaf ett stycke trevlig väg.
Klart men det är inte så jämrans kul att köra moppe och promenera i sådant väder heller (+ stå och vänta på ett tåg som är försenat)

Självklart. Med undantaget för de fasta intialkostnaderna för hoj och kort. De ser jag som en långsiktig investering i mitt välmående :tummenupp

Se det jag skrev ovan...

Värt att tänka på.

För nu blev jag ju inte sjukt sugen :hihi

Ähh, du har ju redan bestämt dig! Köp en Hornet/Bandit eller Fazer ( :gnissla ) och ta kortet!

bobbylito

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
900 Hornet
Klart du ska ta kort och köpa hoj.

Nu blir det lite ekonomivarning :) :tummenupp

Räkna inte inköpet av mc, kläder mm som en ren kostnad (kläderna kanske, men inte hojen). Eftersom den har ett restvärde, kan du sälja den, och få tillbaka en del av pengarna. Ju billigare, äldre hoj, desto mer kvar av inköpspriset (jämför med en ny bil, som tappar enormt mycket i värde)

Jag har också pendlat kommunalt, inte kul när tåget/bussen är inställd, försenad mm. :mad: :huvet

Jag har dessutom mycket bra erfarenhet av Vincents. Jag köpte min första hoj där, innan jag tog mitt kort. De körde hem hojen för mig samma dag, ca 4 mil enkel väg. Inga extra kostnader. Jag kan varmt rekommendera dem.

Lycka till

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ingen. Än...
Jag har dessutom mycket bra erfarenhet av Vincents. Jag köpte min första hoj där, innan jag tog mitt kort. De körde hem hojen för mig samma dag, ca 4 mil enkel väg. Inga extra kostnader. Jag kan varmt rekommendera dem.

Lycka till
Tack! Och vad kul att få ett positivt omdöme ang. Vincents. Har bara haft litegranna med dom att göra men mitt intryck är att de är kunniga och sympatiska.

Har precis köpt och läst senaste Bike. Blev tipsad, tidigare i tråden, om ett "begagnattest" av 600or. De ser väldigt race:iga ut i mina ögon men ska ju vara bra landsvägshojar enligt testet. Får nog bli att surfa runt efter lite mer info om dom och kika lite på Blocket :)

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
De flesta som skrivit här att hojkortet fås för 5-7000 är antagligen långt över genomsnittet i körkunskaper/körinlärning, eller så har de selektivt minne :D Det är dessvärre en glädjekalkyl för de allra flesta. Får du ett körkort för under 12-15.000 idag så har du gjort en skaplig affär. Jag brukar säga att man får räkna med 15k för ett B-kort, aningen mindre för A-kort eftersom man då redan har en del trafikvana. För en del "mindre bra" blir det dock mycket dyrare.

Dark_Messenger

Guest
De flesta som skrivit här att hojkortet fås för 5-7000 är antagligen långt över genomsnittet i körkunskaper/körinlärning, eller så har de selektivt minne :D Det är dessvärre en glädjekalkyl för de allra flesta. Får du ett körkort för under 12-15.000 idag så har du gjort en skaplig affär. Jag brukar säga att man får räkna med 15k för ett B-kort, aningen mindre för A-kort eftersom man då redan har en del trafikvana. För en del "mindre bra" blir det dock mycket dyrare.

Jag fick mitt för 4500kr. Kommer inte ihåg om jag fick lägga några spänn till på studiematerial osv men själva paketet jag köpte på körskolan kostade så. Åkte som f*n privat. När det drog ihop sig till uppkörning hade jag nog 1500mil i ryggraden o det hjälper. :D

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(

Mitt! 6000:-

edit: inklusive böcker, uppkörningsavgift, lektioner(inte så många:) ) o.s.v

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag