Biturbo
Min går i etthundra!
Om man ÄNDÅ vill åka hoj så ska man såklart göra det. Men att skaffa hoj för att pendla med är absolut ingen vits så länge man inte bor i någon storstad. Det blir aldeles för dyrt och man sparar ingen tid.
Jag resonerar som följer;Om man ÄNDÅ vill åka hoj så ska man såklart göra det. Men att skaffa hoj för att pendla med är absolut ingen vits så länge man inte bor i någon storstad. Det blir aldeles för dyrt och man sparar ingen tid.
Jag resonerar som följer;
Om jag ser på kostnaden för mitt nuvarande pendlande, som uppgår till ca 2000/månad, och jämför det med vad det kan tänkas kosta att pendla med mc så är jag villig att acceptera en något högre månadskostnad för att jag i gengäld blir mc-buren med allt vad det innebär. Någonstans finns såklart en smärtgräns även för mig och det är den som jag försöker finna.
Pendla flera mil om dagen med en gammal offroad?
Ge tips på bra offroadhojar att åka landsväg/motorväg med?
Kan också köra gamla E6an, eller kustvägen, upp till jobbet. Vägen råkar faktiskt gå rätt utanför mitt hus och förbi jobbet 4 mil senare Om du inte känner till den så är det iaf ett stycke trevlig väg.Fjod0r skrev:Min rent spontana reaktion är att du är lite fel ute. Motorväg är, om man inte ligger på som fan inte så där jättekul att köra.
Klart men det är inte så jämrans kul att köra moppe och promenera i sådant väder heller (+ stå och vänta på ett tåg som är försenat)Hoj är kul när vädret är bra. Mindre kul när det regnar, blåser som fan och är kallt.
Självklart. Med undantaget för de fasta intialkostnaderna för hoj och kort. De ser jag som en långsiktig investering i mitt välmåendeTa med i beräkningarna Inköpskostnader för hoj, kläder och A-kort. Ta också med försäkring, service/underhåll och soppa.
Se det jag skrev ovan...Sammantaget tror jag alltså att kul faktorn att pendla till jobbet inte blir så hög, speciellt inte i förhållande till vad det kostar dig.
Värt att tänka på.Jag menar inte att du inte ska åka hoj. Det är sjukt kul. Jag menar bara att du kanske ska göra det på andra grunder. De flesta dagar på året kommer det nämligen vara båda bekvämare, billigare och skönare att åka bil.
För nu blev jag ju inte sjukt sugenTa kortet. Se om du tycker att det är roligt att åka. Om så är fallet skaffar du dig en hoj du gillar. När du vaknar upp en morgon i juli och solen strålar. Då låter du bilen stå kvar i garaget och får bästa möjliga start på arbetsdagen.
EDIT: Fick inte ens ut 200mil på mitt senaste bakdäck a' 3000kr. Kul.
Får man fråga vad det var för lyxdäck?
Sist jag köpte däck fick jag fram och bak monterat och balanserat för 2700kr.
/Björn
Kan också köra gamla E6an, eller kustvägen, upp till jobbet. Vägen råkar faktiskt gå rätt utanför mitt hus och förbi jobbet 4 mil senare Om du inte känner till den så är det iaf ett stycke trevlig väg.
Klart men det är inte så jämrans kul att köra moppe och promenera i sådant väder heller (+ stå och vänta på ett tåg som är försenat)
Självklart. Med undantaget för de fasta intialkostnaderna för hoj och kort. De ser jag som en långsiktig investering i mitt välmående
Se det jag skrev ovan...
Värt att tänka på.
För nu blev jag ju inte sjukt sugen
Tack! Och vad kul att få ett positivt omdöme ang. Vincents. Har bara haft litegranna med dom att göra men mitt intryck är att de är kunniga och sympatiska.Jag har dessutom mycket bra erfarenhet av Vincents. Jag köpte min första hoj där, innan jag tog mitt kort. De körde hem hojen för mig samma dag, ca 4 mil enkel väg. Inga extra kostnader. Jag kan varmt rekommendera dem.
Lycka till
Gäng med text..
De flesta som skrivit här att hojkortet fås för 5-7000 är antagligen långt över genomsnittet i körkunskaper/körinlärning, eller så har de selektivt minne Det är dessvärre en glädjekalkyl för de allra flesta. Får du ett körkort för under 12-15.000 idag så har du gjort en skaplig affär. Jag brukar säga att man får räkna med 15k för ett B-kort, aningen mindre för A-kort eftersom man då redan har en del trafikvana. För en del "mindre bra" blir det dock mycket dyrare.
De flesta som skrivit här att hojkortet fås för 5-7000 är antagligen långt över genomsnittet i körkunskaper/körinlärning, eller så har de selektivt minne Det är dessvärre en glädjekalkyl för de allra flesta. Får du ett körkort för under 12-15.000 idag så har du gjort en skaplig affär. Jag brukar säga att man får räkna med 15k för ett B-kort, aningen mindre för A-kort eftersom man då redan har en del trafikvana. För en del "mindre bra" blir det dock mycket dyrare.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |