Frågor: Ta kort & köpa hoj

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ingen. Än...
Jag fick mitt för 4500kr. Kommer inte ihåg om jag fick lägga några spänn till på studiematerial osv men själva paketet jag köpte på körskolan kostade så. Åkte som f*n privat. När det drog ihop sig till uppkörning hade jag nog 1500mil i ryggraden o det hjälper. :D

Om vi ändå snackar om att få mil i ryggen, hur är gången för att köra privat med handledare? Får handledaren köra med mer än en nybörjare åt gången? Krävs det något intyg eller får vem som helst, med mc-kort, köra med nybörjare, osv osv...

Dark_Messenger

Guest
Om vi ändå snackar om att få mil i ryggen, hur är gången för att köra privat med handledare? Får handledaren köra med mer än en nybörjare åt gången? Krävs det något intyg eller får vem som helst, med mc-kort, köra med nybörjare, osv osv...

KK i minst fem år och vara minst 25 år gammal. Måste ansöka om att få bli "handledare" hos länsstyrelsen tror jag det var. Jag är handledare åt en tjej o en killkompis. DE skötte allt det där, sen damp det ner en lapp i brevlådan där det stod att jag blivit godkänd typ o att man skulle ha med sig lappen vid "övningskörning". Thats it. Tror inte det finns begränsningar i hur många elever man får ha o så. :)

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ingen. Än...
KK i minst fem år och vara minst 25 år gammal. Måste ansöka om att få bli "handledare" hos länsstyrelsen tror jag det var. Jag är handledare åt en tjej o en killkompis. DE skötte allt det där, sen damp det ner en lapp i brevlådan där det stod att jag blivit godkänd typ o att man skulle ha med sig lappen vid "övningskörning". Thats it. Tror inte det finns begränsningar i hur många elever man får ha o så. :)
Nice! Känner en kille på jobbet som är handledare åt en kollega till oss. Får fråga honom snällt om han kan ta även mig under sina vingar :)

Förresten, finns visst en rätt stor mc-klubb här i Varberg. Tror ni att man kan höra med dom om någon kan tänka sig att ställa upp? Kanske inte är en rimlig fråga men om man aldrig frågade så fick man ju inga svar :huvet

Dark_Messenger

Guest
Förresten, finns visst en rätt stor mc-klubb här i Varberg. Tror ni att man kan höra med dom om någon kan tänka sig att ställa upp? Kanske inte är en rimlig fråga men om man aldrig frågade så fick man ju inga svar :huvet

Absolut!
Det är inte så att det är jobbigt att vara handledare direkt, dom flesta tycker nog tvärtom att det är rätt kul. Är man ändå ute och åker kan man ju ha någon till med sig. Ok man kan inte bomba aset kanske men jag tycker det är ganska skönt att slippa det ibland också. :D

EDIT: Hade du bott nära Nypan hade jag kunnat köra med dig.

Last edited:

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ingen. Än...
Absolut!
Det är inte så att det är jobbigt att vara handledare direkt, dom flesta tycker nog tvärtom att det är rätt kul. Är man ändå ute och åker kan man ju ha någon till med sig. Ok man kan inte bomba aset kanske men jag tycker det är ganska skönt att slippa det ibland också. :D

EDIT: Hade du bott nära Nypan hade jag kunnat köra med dig.
Well, det gäller ju att vara lite om och kring sig för att det ska bli nåt gjort. Får kolla med killarna på jobbet, annars blir det nog till att slå en signal till klubben.

Tackar och bockar förresten :)

XF650

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2008
Hoj
1999, Suzuki XF650 Freewind
Ett par förslag på MC:
http://www.blocket.se/vi/15935719.htm?ca=16_s
BMW gör många modeller med kardandrift. Rätt skönt att slippa tänka på att tvätta/smörja kedja ett arbete du får göra ganska frekvent om cykeln ska gå som pendlingsfordon i ur och skur. I övrigt har jag ingen erfarenhet av BMW men de är väl som bilar, ganska dyra.

http://www.blocket.se/vi/16359087.htm?ca=16_s
Honda Transalp var min förstahoj. En perfekt pendlarcykel, sitter bekvämt och Honda-kvallite på grejerna. Framför allt så är offroadcyklar väldigt billiga att försäkra!

Lycka till!

Hrm, offroadcyklar, billiga att försäkra?
Då undrar jag vad en annan sorts mc kostar, jag betalar ca 11-13,000kr för min försäkring på min som är en offroadare.
Vad ligger en vanlig försäkring då på?

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Hoj
Kawasaki VN900

Du har ett PM! :tummenupp

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Hrm, offroadcyklar, billiga att försäkra?
Då undrar jag vad en annan sorts mc kostar, jag betalar ca 11-13,000kr för min försäkring på min som är en offroadare.
Vad ligger en vanlig försäkring då på?

Hahaha... 13 laxar för en 600 offroad? Säker på att du tecknat en offroadförs.? Räcker ju inte att modellen är offroad. Var bor du? Ålder? Nytaget kort? Har du jämfört olika bolag? Jag pynta runt 3500:- HEL/HEL för min transalp INNAN jag ens fixat lappen. Är ju några år sedan men dina kostnader är ju helt sinnessjuka! :banana En polare betalar förresten också under 4 lakan för sin offroad (dominator) med nytaget kort.

bjorta

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
Riktigt jävla ful R6:a.
De flesta som skrivit här att hojkortet fås för 5-7000 är antagligen långt över genomsnittet i körkunskaper/körinlärning, eller så har de selektivt minne :D Det är dessvärre en glädjekalkyl för de allra flesta. Får du ett körkort för under 12-15.000 idag så har du gjort en skaplig affär. Jag brukar säga att man får räkna med 15k för ett B-kort, aningen mindre för A-kort eftersom man då redan har en del trafikvana. För en del "mindre bra" blir det dock mycket dyrare.

Om man som trådskaparen har många års trafikerfarenhet och dessutom kan träna mycket på egen hoj så är det absolut ingen omöjlighet att ta kortet utan körskolans hjälp.

Jag tog en körlektion i tron att det skulle ge något, men de pengarna kändes bortkastade.

Skaffa böcker, låna eller köp begagnade, sätt av några veckors fritid och studera, skriv provet så fort som möjligt.

Sen är det bara det roliga kvar, körningen.

Det bör som sagt gå bra utan hjälp av körskolan, bara du har övat mycket så du känner dig säker på körningen.

Både jag och min sambo tog korten samtidigt utan hjälp av skolan, körde upp samma dag på samma hoj fast på olika tider.

Angående hojvalet så är det väldigt personligt, jag har på 5 år pendlat mellan gammal stor hoj med mycket kubik via lite sportigare V-twin till R6-banhoj.
På landsväg tycker jag Firestormen är perfekt, mycket botten i motorn och ett härligt ljud kombinerat med ett riktigt snällt och lättkört chassi.

Lycka till!!
/Björn

XF650

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2008
Hoj
1999, Suzuki XF650 Freewind
Hahaha... 13 laxar för en 600 offroad? Säker på att du tecknat en offroadförs.? Räcker ju inte att modellen är offroad. Var bor du? Ålder? Nytaget kort? Har du jämfört olika bolag? Jag pynta runt 3500:- HEL/HEL för min transalp INNAN jag ens fixat lappen. Är ju några år sedan men dina kostnader är ju helt sinnessjuka! :banana En polare betalar förresten också under 4 lakan för sin offroad (dominator) med nytaget kort.

Jupp, vet dock inte om det är en särskild offroad försäkring, ringde till försäkringsbolaget och sa vad det va för mc och att jag skulle strypa den etc.
Bor utan för en liten by som heter Klippan som är belägen i Nord Västra Skåne, Är strax 19 och håller på att ta kort.
Har jämfört lite bolag i efterhand, har hittat både de som var billigare och de som var dyrare. (rättelse: jag betalar 11260:) den billigaste jag har hittat ligger på 4705:- men då är de ganska hög självrisk, Den dyraste jag har hittat ligger på 19776:-. :va
Bilsport & Mc är det bolaget som är billigast, någon som har någon erfarenhet av dem?
Ska byta till något annant bolag nu när min andra går ut.
Någon som har något bra tips på ett vettigt försäkringsbolag?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver

Du får inte "tvillingköra" dvs övningsköra med två elever samtidigt. Körskolor får i vissa fall göra det.

Du får inte heller köra bil bakom. Du måste antingen köra egen hoj bakom, eller sitta bakpå när eleven kör. Körskolor får dock lov att köra bil bakom.

Mitt! 6000:-

edit: inklusive böcker, uppkörningsavgift, lektioner(inte så många:) ) o.s.v

Jo, men tänk på att de som betalat 20.000 eller mer oftast inte skriver i sådana härt trådar, det sänker ju deras e-peenvalue med flera enheter :) Mitt kostade f.ö. ganska exakt 15k flr några år sedan. 15 års trafikvana i bil, noll körvana av MC.

Last edited:

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
XF650: Jag hade offroaden på Trygghansa billigt och bra fast det är ju högre självrisk på offroadförsäkringar.....

Bilsport & MC har jag haft en del cyklar på, ofta det billigaste alternativet tycker jag det verkar som.

guffy

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Hoj
Triumph Sprint RS 955i -00

Ett år fel :)

För att godkännas som handledare ska du (enligt körkortslagen 1998:488):

* ha fyllt 24 år

Källa

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Det är inte så att jag kör med dem samtidigt. Då måste det väl vara lugnt? :confused:

Ja, de' e' lugnt :tummenupp Dock kan man inte ha hur många som helst, tror det är max 7st per år eller så. Anledningen är alla de här kebabskolorna (som det finns en del av i Malmö) som driver "privat körskola" utan att driva en körskola, man hindrar dem att övningsköra privat med hundratals elever och ta betalt för det. Det finns ju t.ex. en som heter "Jihad Körskola". Verkar livsfarligt att lära sig nåt där :D

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Ja, de' e' lugnt :tummenupp Dock kan man inte ha hur många som helst, tror det är max 7st per år eller så. Anledningen är alla de här kebabskolorna (som det finns en del av i Malmö) som driver "privat körskola" utan att driva en körskola, man hindrar dem att övningsköra privat med hundratals elever och ta betalt för det. Det finns ju t.ex. en som heter "Jihad Körskola". Verkar livsfarligt att lära sig nåt där :D

:yoparty :rofl

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ingen. Än...
Som första hoj så har jag, efter inrådan av en som kan mer än mig, börjat kika så smått på Honda CB 650. En kommentar på denna eller liknande hoj, skulle uppskattas.

Det är alltså väldigt långt ifrån sporthoj men så är jag inte heller ute efter ett muskelpaket utan ett transportmedel som är förhållandevis billigt i drift.

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Får jag vara med å tycka...

En CB 650 fr 1981 är en klassiker och en sådan i bra skick är lite dyr, kanske därför han vill ha så mycket för den. Men om du vill ha en "Hondaklassiker", är den absolut intressant.

Vad jag försöker säga är att en 650 från -81 finns betydligt billigare. Eller så tar du dina 18 000 och hittar en nyare hoj. T ex:
http://www.blocket.se/vi/16425262.htm?ca=15_s
eller
http://www.blocket.se/vi/15799873.htm?ca=15_s
Finns hur mycket skoj som helst :tummenupp

Ang kläder vill jag slå ett slag för begagnat. Blocket är fullt av nästan nya mc-kläder till bra priser. Om man inte är ute efter en viss exakt modell eller färg, kan mycket pengar sparas.
T ex köpte jag nyligen ett par Halvarsson allvädersbyxor med skydd och allt, svarta, för 500 kr (kostar över 2000 kr nya). Kanonkvalitet, perfekt storlek, och tror knappt de var använda, de luktade tom nytt. Hjälm däremot tycker jag att man av säkerhetsskäl bör köpa ny.

Last edited:

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ingen. Än...
Får jag vara med å tycka...
En CB 650 fr 1981 är en klassiker och en sådan i bra skick är lite dyr, kanske därför han vill ha så mycket för den. Men om du vill ha en "Hondaklassiker", är den absolut intressant.
Vad jag försöker säga är att en 650 från -81 finns betydligt billigare. Eller så tar du dina 18 000 och hittar en nyare hoj.

Ang utrustning vill jag slå ett slag för begagnat. Blocket är fullt av nästan nya mc-kläder till bra priser. Om man inte är ute efter en viss exakt modell eller färg, kan mycket pengar sparas.
T ex köpte jag nyligen ett par Halvarsson allvädersbyxor, svarta, för 500 kr. kanonkvalitet, perfekt storlek, de luktade tom nytt.
Får väl förtydliga att jag bara postade den annonsen för att visa åt vilket håll mina tankar drar just nu. Kan mycket väl tänka mig att gå ner något i pris och köpa en sämre, men fullgott, skick.

Begagnad utrustning från Blocket alltså? Well, kan folk kränga gamla babykläder på Blocket så går väl begagnade mc-ställ lika bra, tack för tipset :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha