De flesta som skrivit här att hojkortet fås för 5-7000 är antagligen långt över genomsnittet i körkunskaper/körinlärning, eller så har de selektivt minne
Det är dessvärre en glädjekalkyl för de allra flesta. Får du ett körkort för under 12-15.000 idag så har du gjort en skaplig affär. Jag brukar säga att man får räkna med 15k för ett B-kort, aningen mindre för A-kort eftersom man då redan har en del trafikvana. För en del "mindre bra" blir det dock mycket dyrare.
Om man som trådskaparen har många års trafikerfarenhet och dessutom kan träna mycket på egen hoj så är det absolut ingen omöjlighet att ta kortet utan körskolans hjälp.
Jag tog en körlektion i tron att det skulle ge något, men de pengarna kändes bortkastade.
Skaffa böcker, låna eller köp begagnade, sätt av några veckors fritid och studera, skriv provet så fort som möjligt.
Sen är det bara det roliga kvar, körningen.
Det bör som sagt gå bra utan hjälp av körskolan, bara du har övat mycket så du känner dig säker på körningen.
Både jag och min sambo tog korten samtidigt utan hjälp av skolan, körde upp samma dag på samma hoj fast på olika tider.
Angående hojvalet så är det väldigt personligt, jag har på 5 år pendlat mellan gammal stor hoj med mycket kubik via lite sportigare V-twin till R6-banhoj.
På landsväg tycker jag Firestormen är perfekt, mycket botten i motorn och ett härligt ljud kombinerat med ett riktigt snällt och lättkört chassi.
Lycka till!!
/Björn