Från moppe direkt till tung mc utan att passera 125:a?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Då är vi många.
Man får nog acceptera den metamorfos forumet genomgått, annars är det nog inte mycket forum kvar.
Jag har aldrig haft någon hoj som kvalar enligt @Markus definition. Mest av ergonomiska orsaker, vilket inte riktigt gills, tror jag.
Jag bryr mig noll om vad folk har för hoj, hus, inkomst eller andra meningslösa yttre attribut.

Jag bryr mig om hur folk är.

Men har man inte haft en sporthoj och sätter sig på en hög häst, förlåt jag menar en stor klumpig BMW, och har subtila åsikter ca 10-30ggr på ett kvartal om vad andra har eller borde ha, då förbehåller jag mig rätten att, än en gång, berätta att kejsaren är naken, även i denna fråga.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du har aldrig kört en redig sporthoj, det ska göra ont att köra, då blir man påmind om vilken lyx man har att slippa gå.
Nä jag har bara haft tre bajks, den senaste var väldigt okomfortabel, RC8. Tyckte den var rätt ball ändå men skall man den vägen vandra igen blir det nog radfyra.

Problemet med sporthoj är att det är lika kul att köpa en Passat efter att man haft en M3 om man skulle ge sig in i touring, glidare, cafe etc.

Är dock lite sugen på att ha en hoj att bara ha för att äta glass med, vilket i och för sig är det enda jag gjort med alla mina hojar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag bryr mig noll om vad folk har för hoj, hus, inkomst eller andra meningslösa yttre attribut.

Jag bryr mig om hur folk är.

Men har man inte haft en sporthoj och sätter sig på en hög häst, förlåt jag menar en stor klumpig BMW, och har subtila åsikter ca 10-30ggr på ett kvartal om vad andra har eller borde ha, då förbehåller jag mig rätten att, än en gång, berätta att kejsaren är naken, även i denna fråga.
Så subtilt av dig. :hihi Och ingen märker ju att du hakar upp dig på saker/personer som du anser har trampat på din tå någon gång utan att de vetat om det. Återigen, i så fall får jag be om ursäkt!

Jag utgår som du vet från att du både klarar av att diskutera på en intellektuellt hög nivå och hålla isär sak och person.

Min enda åsikt är att folk borde köra MER hoj, man blir snäll av det. Vilken hoj man kör är ointressant - det är väl själva körandet som ger något, men 125-or kanske inte är idealt för just att lära sig tung MC. Men du kanske har en åsikt i ämnet?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Då är vi många.
Man får nog acceptera den metamorfos forumet genomgått, annars är det nog inte mycket forum kvar.
Jag har aldrig haft någon hoj som kvalar enligt @Markus definition. Mest av ergonomiska orsaker, vilket inte riktigt gills, tror jag.
Jag tror att det nog är säkert minst ett tiotal personer i Sverige som klarar av att köra en R-hoj på riktigt. Resten övar väl eller poserar mest, vad vet jag. Jag tror också att man skall vara försiktig med smala definitioner. Är Tuono en sporthoj? K1300S? Daytona 955? FZ750? TRX850? Multistrada 1100? Commando?
Det blir som att definiera ”sportbil” utifrån att det måste vara Porsche 996 eller Corvette C7… så lite man vet i så fall.

Och samma är det ju med hojar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Då kan vi ju vända på steken, vad är en sporthoj tycker du och vilken var den allra första enligt dig?

Och nej, sporthojsfenomen var väl inte supervanligt 1937? Så att den typen av motorcyklar växte fram under 70-80 talet är väl inget anmärkningsvärt.

Sedan kan man så klart köra fort på en gammal och tung mc, det är toppen, men det är inte sporthoj och en Volvo 240 är inte en sportbil.
Funderat lite på det, och fenomenet "sporthoj" så som de flesta tänker sig det är nog att hänföra till den era du själv relaterar till. Det som var sportigast när jag började köra skulle kanske vara Commando och Velocette Thruxton, möjligen en Daytona - dvs bra prestanda ( för den tiden) kopplat till ett genomtänkt chassie. Annars fick man bygga sig en egen "sporthoj"/caféracer av vilken hoj som helst + kåpa, clipon, megafoner, Raask fotpinnar eller Dunstallprylar. Utöver det Rickman (inte Alan)-Metisse eller något riktigt udda italienskt.

Men - den som idag äger en sådan äldre hoj kan nog ändå säga sig äga en sporthoj
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Funderat lite på det, och fenomenet "sporthoj" så som de flesta tänker sig det är nog att hänföra till den era du själv relaterar till. Det som var sportigast när jag började köra skulle kanske vara Commando och Velocette Thruxton, möjligen en Daytona - dvs bra prestanda ( för den tiden) kopplat till ett genomtänkt chassie. Annars fick man bygga sig en egen "sporthoj"/caféracer av vilken hoj som helst + kåpa, clipon, megafoner, Raask fotpinnar eller Dunstallprylar. Utöver det Rickman (inte Alan)-Metisse eller något riktigt udda italienskt.

Men - den som idag äger en sådan äldre hoj kan nog ändå säga sig äga en sporthoj
Bra svar, tack.
Jag har också gått och grunnat.
🙂🫡
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Moped har knappt någonting gemensamt med tung motorcykel, vanlig cykel och moped har mer gemensamt. Tycker jag.

Varför? Vikten, hastigheten, balansen, massan. Energin.

En tung motorcykel lever sitt eget liv och du måste som förare förstå dess dynamik och störa den så lite som möjligt trots att du måste för att överhuvudtaget kunna accelerera, bromsa och svänga.

Med det sagt så är det alltid bra att lära sig stegvis, men 125-a är ofta för små/lätta för att kunskaperna skall översättas med automatik till tyngre. En vanlig 500/600 däremot, där får man storhojsegenskaper i mer lätthanterligt format.
Håller inte med. Kan man köra moppe kan man köra guldvinge. I början kanske man är orolig för vikten, men man upptäcker snabbt att det är lugnt när man börjat få rull.

Jag var på provkörning i helgen och testade ett gäng stooora hojar. Ingen av dem var det minsta svår trots att jag inte kört på flera år och att mina hojar väger flugskit i jämförelse.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håller inte med. Kan man köra moppe kan man köra guldvinge. I början kanske man är orolig för vikten, men man upptäcker snabbt att det är lugnt när man börjat få rull.

Jag var på provkörning i helgen och testade ett gäng stooora hojar. Ingen av dem var det minsta svår trots att jag inte kört på flera år och att mina hojar väger flugskit i jämförelse.
Det är ju ganska beroende på mopeden. I en del fall är det ju mer likt med trampcykel, men en inte-gheypulka med en växellåda istället för variator så är det ju rätt mycket gemensamt. Efter att ha kört moped sen jag var 8-9 så var ju 125:eek:r ganska lätta att köra, ramen var mycket styvare och allt mycket mer exakt, men det vande man sig ju rätt fort vid. Kan tänka mig att det bara hade varit mer vikt och styvhet med en fullstor mc istället för 125:a.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Håller inte med. Kan man köra moppe kan man köra guldvinge. I början kanske man är orolig för vikten, men man upptäcker snabbt att det är lugnt när man börjat få rull.

Jag var på provkörning i helgen och testade ett gäng stooora hojar. Ingen av dem var det minsta svår trots att jag inte kört på flera år och att mina hojar väger flugskit i jämförelse.
”Kan köra” - vi har nog bara lite olika definition där. :tummenupp
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag tycker att min 700 Sport är en sporthoj. Den är dels ganska nervös i karaktären, wheelar utan ryck eller koppling och har clipons:en åtminstone i höjd med styrhuvudet. Men framförallt för att den heter SPORT! :bow

Men va fan..ämnet var ju om ni gick direkt från moppe till tung hoj, inte om det var en sporthoj eller inte. Ryck upp oss!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
AB-kort körde jag upp för i en bil 1965. Köpte en begagnad Husqvarna Novolette(?) moped sådär 1966 av min kusin som hade en Ducati 125:a då. Sedan blev det en BMW R60 1967.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top