Bör jag alltså lämna?Konstigt ändå att man söker sig till ett sporthoj forum om man inte har sporthoj
Bör jag alltså lämna?Konstigt ändå att man söker sig till ett sporthoj forum om man inte har sporthoj
Beror på, om du aldrig haft en sporthoj, inte ens när du blev medlem, och i något hundratal inlägg i OT tänker kommentera om andra har mc för tillfället så kan det vara ett alternativ.Bör jag alltså lämna?
Då är vi många.Bör jag alltså lämna?
Jag bryr mig noll om vad folk har för hoj, hus, inkomst eller andra meningslösa yttre attribut.Då är vi många.
Man får nog acceptera den metamorfos forumet genomgått, annars är det nog inte mycket forum kvar.
Jag har aldrig haft någon hoj som kvalar enligt @Markus definition. Mest av ergonomiska orsaker, vilket inte riktigt gills, tror jag.
Du har aldrig kört en redig sporthoj, det ska göra ont att köra, då blir man påmind om vilken lyx man har att slippa gå.Fåtölj?
Nä jag har bara haft tre bajks, den senaste var väldigt okomfortabel, RC8. Tyckte den var rätt ball ändå men skall man den vägen vandra igen blir det nog radfyra.Du har aldrig kört en redig sporthoj, det ska göra ont att köra, då blir man påmind om vilken lyx man har att slippa gå.
Så subtilt av dig. Och ingen märker ju att du hakar upp dig på saker/personer som du anser har trampat på din tå någon gång utan att de vetat om det. Återigen, i så fall får jag be om ursäkt!Jag bryr mig noll om vad folk har för hoj, hus, inkomst eller andra meningslösa yttre attribut.
Jag bryr mig om hur folk är.
Men har man inte haft en sporthoj och sätter sig på en hög häst, förlåt jag menar en stor klumpig BMW, och har subtila åsikter ca 10-30ggr på ett kvartal om vad andra har eller borde ha, då förbehåller jag mig rätten att, än en gång, berätta att kejsaren är naken, även i denna fråga.
Jag tror att det nog är säkert minst ett tiotal personer i Sverige som klarar av att köra en R-hoj på riktigt. Resten övar väl eller poserar mest, vad vet jag. Jag tror också att man skall vara försiktig med smala definitioner. Är Tuono en sporthoj? K1300S? Daytona 955? FZ750? TRX850? Multistrada 1100? Commando?Då är vi många.
Man får nog acceptera den metamorfos forumet genomgått, annars är det nog inte mycket forum kvar.
Jag har aldrig haft någon hoj som kvalar enligt @Markus definition. Mest av ergonomiska orsaker, vilket inte riktigt gills, tror jag.
Funderat lite på det, och fenomenet "sporthoj" så som de flesta tänker sig det är nog att hänföra till den era du själv relaterar till. Det som var sportigast när jag började köra skulle kanske vara Commando och Velocette Thruxton, möjligen en Daytona - dvs bra prestanda ( för den tiden) kopplat till ett genomtänkt chassie. Annars fick man bygga sig en egen "sporthoj"/caféracer av vilken hoj som helst + kåpa, clipon, megafoner, Raask fotpinnar eller Dunstallprylar. Utöver det Rickman (inte Alan)-Metisse eller något riktigt udda italienskt.Då kan vi ju vända på steken, vad är en sporthoj tycker du och vilken var den allra första enligt dig?
Och nej, sporthojsfenomen var väl inte supervanligt 1937? Så att den typen av motorcyklar växte fram under 70-80 talet är väl inget anmärkningsvärt.
Sedan kan man så klart köra fort på en gammal och tung mc, det är toppen, men det är inte sporthoj och en Volvo 240 är inte en sportbil.
Bra svar, tack.Funderat lite på det, och fenomenet "sporthoj" så som de flesta tänker sig det är nog att hänföra till den era du själv relaterar till. Det som var sportigast när jag började köra skulle kanske vara Commando och Velocette Thruxton, möjligen en Daytona - dvs bra prestanda ( för den tiden) kopplat till ett genomtänkt chassie. Annars fick man bygga sig en egen "sporthoj"/caféracer av vilken hoj som helst + kåpa, clipon, megafoner, Raask fotpinnar eller Dunstallprylar. Utöver det Rickman (inte Alan)-Metisse eller något riktigt udda italienskt.
Men - den som idag äger en sådan äldre hoj kan nog ändå säga sig äga en sporthoj
Håller inte med. Kan man köra moppe kan man köra guldvinge. I början kanske man är orolig för vikten, men man upptäcker snabbt att det är lugnt när man börjat få rull.Moped har knappt någonting gemensamt med tung motorcykel, vanlig cykel och moped har mer gemensamt. Tycker jag.
Varför? Vikten, hastigheten, balansen, massan. Energin.
En tung motorcykel lever sitt eget liv och du måste som förare förstå dess dynamik och störa den så lite som möjligt trots att du måste för att överhuvudtaget kunna accelerera, bromsa och svänga.
Med det sagt så är det alltid bra att lära sig stegvis, men 125-a är ofta för små/lätta för att kunskaperna skall översättas med automatik till tyngre. En vanlig 500/600 däremot, där får man storhojsegenskaper i mer lätthanterligt format.
Det är ju ganska beroende på mopeden. I en del fall är det ju mer likt med trampcykel, men en inte-gheypulka med en växellåda istället för variator så är det ju rätt mycket gemensamt. Efter att ha kört moped sen jag var 8-9 så var ju 125r ganska lätta att köra, ramen var mycket styvare och allt mycket mer exakt, men det vande man sig ju rätt fort vid. Kan tänka mig att det bara hade varit mer vikt och styvhet med en fullstor mc istället för 125:a.Håller inte med. Kan man köra moppe kan man köra guldvinge. I början kanske man är orolig för vikten, men man upptäcker snabbt att det är lugnt när man börjat få rull.
Jag var på provkörning i helgen och testade ett gäng stooora hojar. Ingen av dem var det minsta svår trots att jag inte kört på flera år och att mina hojar väger flugskit i jämförelse.
”Kan köra” - vi har nog bara lite olika definition där.Håller inte med. Kan man köra moppe kan man köra guldvinge. I början kanske man är orolig för vikten, men man upptäcker snabbt att det är lugnt när man börjat få rull.
Jag var på provkörning i helgen och testade ett gäng stooora hojar. Ingen av dem var det minsta svår trots att jag inte kört på flera år och att mina hojar väger flugskit i jämförelse.
- ZZR:en är en sporttourer. Tack för ordetOch med det sagt har jag bara en sporthoj i garaget nu. Fruans zzr har också clip off styre så den kvalar inte heller in.
De brukade kallas speed tourers.- ZZR:en är en sporttourer. Tack för ordet
- För att de ju var jäävligt snabba när de dök upp på marknaden. Snabbast t.o.m.De brukade kallas speed tourers.
U’säkta men jag måste ha massuppfittat dig….?AB-kort körde jag upp för i en bil 1965. Köpte en Husqvarna Novolette(?) moped sådär 1966 av min kusin som hade en Ducati 125:a då. Sedan blev det en BMW R60 1967.
Nära med 77 , men jag var 19 när jag tog körkortet på våren -65 och blev 20 samma höst.U’säkta men jag måste ha massuppfittat dig….?
Enligt inlägget ovan är du alltså 77 bast?!?
Riiispäkkt!!
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |