Framfart

Status
Ej öppen för fler svar.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Är det inte enklare att du, som inte kör som en kärring, kör någon helt annanstans än t ex bulten, så slipper du både kärringar och att "behöva" köra om i kurvor och dom slipper dig?

win win för alla. :tummenupp

Nej nej,,, det är ingen win win för oss vanliga dödliga som tourar runt på sveriges vägnät i makligt tempo.

Det är ju just det som är så himla bra med bulten, att alla racing-wannabes brakar av sina bombrundor just där, dag ut och dag in, det är ju det som bulten är till för och det är det som har gjort sträckan mytomspunnen och en legend. Bulten är ju på något sätt semi-laglöst-land. Se till att hålla er där nu :tungan så får vi andra glida runt lite fint i sommarsolen.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Men ändå så sitter vi glada amatörer och hånar varandra för att man inte är tillräckligt snabb.. :va

Sporthoj.com är inte som förr.

Jag tycker att så fort någon sagt att han kört snabbt eller likande brukar de sågas jäms med fotknölarna.

Vildhjärnorna som tidigare regeade här har skaffat, fru, vovve och knoddar... och en del t.o.m Volvo :D

Nuförtiden ska man gå 200 SMC kurser och sedan köra 70 km/h på bulten, så lät det inte förr i tiden :D
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Med tanke på din hastighet så antar jag att du var rätt ny också, Pissbrallan?

För det första.. Nja tungt körkort har jag inte tagit än, 125cc har jag haft sedan 5 år tillbaka. För det andra var det med största sannorlikhet inte jag som körde där :D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Aj.. Jag kan tänka mig SMÄRTAN efter 23 mil på motorväg, med en Rs 125..:glömdet Men kul vore det, riktigt kul.. :yoparty

Smärtan är det lilla. Det är tristessen som tar knäcken på en, på en 125 kan du dessutom inte köra särskilt fort utan risk för ras.

Trailer är the way.. Man är rätt trött efter en dag på bana.

Och om du tror att det är dyrt med 125a pga soppan så har du mycket att lära pojk. Vänta bara!

OCH.. Wake up and smell the coffee. Folk reagerar inte för att det är så jävla kul att mobba en hoj-fjortis, utan för att du är på väg in i ett beteende där:

1. Du riskerar ANDRAS säkerhet. Även om du inte torpederade killen du körde om, så kan du skrämma honom till att köra i diket, väja ut i mötande, panikbromsa omkull sig osv.. Om man dessutom kör om någon som kör SÅ långsamt (som du sagt att han gjorde) då är det ÄNNU viktigare att det är en sjysst omkörning, för han är då med större sannolikhet en osäker förare.

2. Du riskerar dig själv, och nej det är inte ditt liv - ditt ansvar. Din familjs lycka är ditt ansvar. Försök se din mors ansikte när polisen berättar att du är ett roadkill längs 257.

3. Du är en oroväckande utveckling. Illa nog att se folk köra över sin förmåga (senast i lördags mötte vi (ca 12 hoj) ett gäng på 12-15 hoj varav 6-8 st var över på mötande sida i kurvorna. Anledningen? Hets! Den dag du sitter på en potent hoj tvivlar jag inte det minsta på att du kommer åka i en sån grupp.

4. Ofta, långt ifrån alltid, men ofta. När man hör att nån man känner (till) kört ihjäl sig så kniper det till inom en för att det INTE är en chock. Givet att man visste hur personen körde och tänkte så var det i många fall en tidsfråga. DU TILLHÖR DEN GRUPPEN!


Visst att mångas (och kanske även detta) inlägg ser ut som eller är personangrepp, eLakCt osv. I sak upprör den här tråden för att den skapades, och lever pga av folks oro för dig och din framtid som icke-rullstolsburen. Be nån om 200 pix till en knix, skippa folkölen 2 helger eller kör 15 mil mindre en månad så har du råd. Och försök inse att det händer så jääävla lätt.


+++
Jag har inte dissikerat tråden. Men det känns som att du faktiskt ändrat ton lite de här dagarna. Fortsätt med det, ta till dig av tips från de som KAN, men lär dig sålla bort mupparna som inte fattar att gata+racetänk = tickande olycksbomb.
 

sportbike

Guest
Man kan tycka vad man vill om spårval och hastigetsöverträdelser, men det finns ett par oskrivna regler när man åker hoj för att underlätta för sina likasinnade.
En är att man aldrig kör om på insidan, oavsett hur sakta den andre åker.
Det räcker med att den som blir passerad rycker till och tappar kontrollen, och orsakar något som får tråkiga följder.
Men, alla har vi varit 16 bast, och alla har vi gjort fel.
Som tur är har vi överlevt och lärt oss av misstagen, inte lyssnade jag på förmaningar när jag började åka hoj, jag var ju odödlig :crash
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Man kan tycka vad man vill om spårval och hastigetsöverträdelser, men det finns ett par oskrivna regler när man åker hoj för att underlätta för sina likasinnade.
En är att man aldrig kör om på insidan, oavsett hur sakta den andre åker.
Det räcker med att den som blir passerad rycker till och tappar kontrollen, och orsakar något som får tråkiga följder.
Men, alla har vi varit 16 bast, och alla har vi gjort fel.
Som tur är har vi överlevt och lärt oss av misstagen, inte lyssnade jag på förmaningar när jag började åka hoj, jag var ju odödlig :crash

visade sig att han inte kört om på insidan,utan höger utsida i en vänsterkurva. kanske inte läst hela tråden vilket jag förstår:tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sporthoj.com är inte som förr.

Jag tycker att så fort någon sagt att han kört snabbt eller likande brukar de sågas jäms med fotknölarna.

Vildhjärnorna som tidigare regeade här har skaffat, fru, vovve och knoddar... och en del t.o.m Volvo :D

Nuförtiden ska man gå 200 SMC kurser och sedan köra 70 km/h på bulten, så lät det inte förr i tiden :D


Kanske beror på att folk HAR ändrats. Det finns fortfarande moppefukkon som kör som svin överallt men blir frånåkta av BMW-gubbar när det svänger.

Kollektivet har nog däremot blivit smartare och även om många kör FORT på gata fortfarande, så har attityden ändrats gällande saker som att farten sänks, rejält, när man åker genom samhällen, byar osv. Och banåkandet har nog påverkat mycket. Med bättre koll på de egentlga gränserna ser man till att inte råka ut för det på gata, och även om tempot i sig är högre, så är marginalerna större.

När folk lär sig svänga är det inte så jävla kul att bomba 240 rakt fram längre. Och när dessa ideal ändras hos de som är riktigt snabba, så ändras förebilderna och därmed hela kulturen.

*En liten analys*

visade sig att han inte kört om på insidan,utan höger utsida i en vänsterkurva. kanske inte läst hela tråden vilket jag förstår:tummenupp

Så länge vi har högertrafik så är "om höger sida" att köra om på insidan.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
visade sig att han inte kört om på insidan,utan höger utsida i en vänsterkurva. kanske inte läst hela tråden vilket jag förstår:tummenupp

Och här är en till som använder racingtermer för att beskriva färd på allmän väg... :)

Att köra om på insidan i trafiken handlar alltid om att köra om på höger sida = fel sida. Det är när man kör om på höger sida i vänstersväng på bana som man kör om på yttersidan.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Denne yngling kommer lära sig den hårda vägen tyvärr, hoppas det inte gör allt för ont ellera han skador någon annan första gången han går i backen..Lär han sig inte då, så hoppas jag inte han skadar sig allt för mycket andra gången heller. Det är inte en fråga om utan när det skall ske, man kan prata för döva öron ibland.

Kanske beror på att folk HAR ändrats. Det finns fortfarande moppefukkon som kör som svin överallt men blir frånåkta av BMW-gubbar när det svänger.

Kollektivet har nog däremot blivit smartare och även om många kör FORT på gata fortfarande, så har attityden ändrats gällande saker som att farten sänks, rejält, när man åker genom samhällen, byar osv. Och banåkandet har nog påverkat mycket. Med bättre koll på de egentlga gränserna ser man till att inte råka ut för det på gata, och även om tempot i sig är högre, så är marginalerna större.

När folk lär sig svänga är det inte så jävla kul att bomba 240 rakt fram längre. Och när dessa ideal ändras hos de som är riktigt snabba, så ändras förebilderna och därmed hela kulturen.

*En liten analys*



Så länge vi har högertrafik så är "om höger sida" att köra om på insidan.

Stämmper bra spelar ingen roll om det är höger eller vänsterböj, man kör oavsett om på innern, det gör man bara på banan säkert.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Denne yngling kommer lära sig den hårda vägen tyvärr, hoppas det inte gör allt för ont ellera han skador någon annan första gången han går i backen..Lär han sig inte då, så hoppas jag inte han skadar sig allt för mycket andra gången heller. Det är inte en fråga om utan när det skall ske, man kan prata för döva öron ibland.

Jag är varken expert eller instruktör, men jag åkte bakom ynglingen i fråga för nån vecka sen. Så för att försöka komma med ett konstruktivt förslag istället för att bara såga så har jag en känsla och två tips.

Känslan är att det går fort på bulten för att du kan vägen och har kört där mkt. Inte nödvändigtvis för att du har fullt utvecklad teknik. (det har inte jag heller för den delen). Risken med den taktiken är att när nåt skiter sig så går det åt skogen där man kanske kunde rett ut det eller undvikit annars.

Tips 1.
kollade lite bilder, t ex denna: http://s630.photobucket.com/albums/...en 10-05-12/?action=view&current=DSC_8670.jpg

Ser ut som att du har fötterna lite väl långt ner på fotpinnarna. Du ska ha trampdynan, inte hålfoten på pinnen. Lägger du ner mer och sitter sådär så bryter du fotleden (minst).

Tips 2.
På en annan bild (som jag inte hittar nu) så såg det ut som att du tittade väldigt mkt "rakt fram och ner i backen". Dvs ganska nära hojen.
Försök flytta fram och upp blicken. Så blir risken att man råkar ut för "överraskningar" mindre. Dessutom ökar stabiliteten och möjligheten att köra fortare.

Jag har själv både fått tips och gått kurser och det tillsammans har gjort mig till en betydligt snabbare men framförallt säkrare förare än jag var innan iaf. Och just blicken är otroligt viktig. Det låter löjligt, men när man kör på bana där det svänger betydligt mer och tvärare än på gata så inser man hur mkt den faktiskt betyder.

Ingen är perfekt från början :)
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nackdelen med "blicken dit du ska" vid gatkörning, är att det är knepigt att se grusfläckar.
Det är en anledning till att man på gata håller gattempo och....Virvel.....bantempo på en grusfri bana. :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nackdelen med "blicken dit du ska" vid gatkörning, är att det är knepigt att se grusfläckar.
Det är en anledning till att man på gata håller gattempo och....Virvel.....bantempo på en grusfri bana. :)

:mattias

Fördelen med blicken långt fram ÄVEN på gata är att ser du en grusfläck 22 meter framför dig hinner du inte mer än spänna dig och bli stel i vilket fall. Har du blicken långt fram (reflexmässigt) och är (reflexmässigt) avslappnad så har du hyfsade chanser att klara dig trots små släpp över grusfläckar!

:fakta
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Va fan Doris, jag trodde du va läskunnig!:confused:
Om du läser mina inlägg så står det hur jag uppmuntrar honom till o ta licens o be mammsen o pappsen köra honom till bankörningar.
O bara för han e 17 ska han inte få gasa som ALLA andra?
Lr måste man hålla fartbegränsningen då? För att de e så jobbigt att bli omkörd av en 17åring? Lr va vill du/NI säga?

Då kanske det vore på sin plats att sluta uppmuntra andra till den typen av körning på allmänna vägar. :tummenupp
 

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Va fan Doris, jag trodde du va läskunnig!:confused:
Om du läser mina inlägg så står det hur jag uppmuntrar honom till o ta licens o be mammsen o pappsen köra honom till bankörningar.
O bara för han e 17 ska han inte få gasa som ALLA andra?
Lr måste man hålla fartbegränsningen då? För att de e så jobbigt att bli omkörd av en 17åring? Lr va vill du/NI säga?

Lindquist skrev:
Hahahaha sten coool kille!!!
Lindquist skrev:
Till petai, kör som du vill.
:glömdet
 

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Precis! Stencool kille:tummenupp
Och kör som han vill.
Lr ska vi börja bestämma hur folk ska köra? :confused:

Isf vill jag att alla i bikerboyz håller hastighetsbegränsningen, PMC slutar uiila överallt. Och att vägverket återkallar ALLA kvinnliga körkort :D:banana

Synd att någon som är så söt har så liten hjärna.
:blah
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
:mattias

Fördelen med blicken långt fram ÄVEN på gata är att ser du en grusfläck 22 meter framför dig hinner du inte mer än spänna dig och bli stel i vilket fall. Har du blicken långt fram (reflexmässigt) och är (reflexmässigt) avslappnad så har du hyfsade chanser att klara dig trots små släpp över grusfläckar!

:fakta

Visst ,du har säkert rätt. :)
Men jag referar till min egen körning som innebär att jag i princip leder hojen i 30-gradersböjar.

Idag låg jag och bombade(i min värld) och vad fan kommer upp i backspegeln.....EN TRIMMAD MOPPEJÄVEL :D
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top