Framfart

Status
Ej öppen för fler svar.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
23mil ungefär till Mantorp och ca 27mil till Gelleråsen.

Visst, Sviesta ligger säkert 21mil bort men den gillar inte jag. :gnissla

Sen har du gocartbanor i Södertälje, Uppsala och nu Järfälla fast där går det ju inte att gasa några hastigheter så det tillfredställer inte riktigt det behovet kan jag tänka mig.
Då måste jag undra, vad fan gnäller ni över?

3 banor inom en radie av 30 mil, + ev. gokartbanor.

Nu har vi en ganska nybyggd bana i Järpen (10 mil), men vill vi göra nåt där så för vi göra det själva, smc ordnar 1-2 tillfällen/år.
Sen Sundsvall 23mil.

Ni har betydligt fler datum att åka på än vad vi har.

O inte fan gnäller folk ifrån övre delarna av landet.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Nu har vi en ganska nybyggd bana i Järpen (10 mil), men vill vi göra nåt där så för vi göra det själva, smc ordnar 1-2 tillfällen/år.
Sen Sundsvall 23mil.

Jag gnäller inte... jag tycker det inte är så farligt långt bort. Visst önskar man att det fanns nån bana lite närmre men då är inte en storstad stället att bo i.

De som skyller på avstånd och att man inte busat på gata om det fanns närmre försöker nog bara hitta något att skylla på som låter bra... för jag är ganska säker på att det hade bombats precis lika mycket ändå.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Lägg av med svamlandet, det är vuxna (oftast) du diskuterar med.
Känner du dig vuxen nu när du hoppar på en 17-åring? Han har ju rätt. Han gav svar på dramatiserandet, på sitt sätt.

Eller finns det regler att följa här som jag inte vet om? Man måste adressera en person på ett särskilt sätt, sett till dennes ålder?

jetson

Guest

Sen Sundsvall 23mil.

Haha bara en norrlänning kan tycka att >30 mil inte är nåt att gnälla över. Självklart kommer det gnällas, en regnig onsdag står det fan fler hojar på rosenhill än det finns totalt norr om uppsala. Så behovet är lite större häromkring.

Gokartbanor visst det är bra för kurvträning i låg hastighet, men maxfart kanske bli 60 km/h så det räknas inte.

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Jag gnäller inte... jag tycker det inte är så farligt långt bort. Visst önskar man att det fanns nån bana lite närmre men då är inte en storstad stället att bo i.

De som skyller på avstånd och att man inte busat på gata om det fanns närmre försöker nog bara hitta något att skylla på som låter bra... för jag är ganska säker på att det hade bombats precis lika mycket ändå.
Ok, nä, du personligen gnällde ju inte, det var inte meningen att skälla på dig personligen utan mer på hela jävla Stockholm, det gnälls förbannat mycket över att ni inte har nån bana.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ok, nä, du personligen gnällde ju inte, det var inte meningen att skälla på dig personligen utan mer på hela jävla Stockholm, det gnälls förbannat mycket över att ni inte har nån bana.

Jag vet, jag tog inte åt mig. :)
Jag har inget emot att det gnälls över att vi inte har en bana lite närmre än vi har idag... däremot ser jag det inte som någon ursäkt.

Alla har rätten att flytta precis vart de vill...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Intressant det här med att ni skriver att ni kör på er gräns. Tycker det låter lite väl risky i mina öron, speciellt om man kör på allmän väg. I min värld bör man ha goda marginaler, både för sin egen och sina mottrafikanters skull.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Intressant det här med att ni skriver att ni kör på er gräns. Tycker det låter lite väl risky i mina öron, speciellt om man kör på allmän väg. I min värld bör man ha goda marginaler, både för sin egen och sina mottrafikanters skull.
Det är lätt o säga att man kör på gränsen när man inte vet vart den går.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Kan bara hålla med.

Gränsen vet man väl egentligen bara var den är om man passerat den... :gnissla

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Han har ju rätt. Han gav svar på dramatiserandet, på sitt sätt.

Dumheter, inte ett dugg ovanligt att folk rör sig i filen de befinner sig i och kör man om på yttersidan så är det vårdslöst och har ingenting med chans att göra.
Att sedan jämföra det med utrusande rådjur på ett synnerligen barnsligt sätt är just barnsligt.
Grabben är 17 och har körkort, inte 12.

omega3

www.bombrepa.se
Gick med
10 May 2008
Hoj
Yamaha R1 -01 + cbr600f1 -87
Hej Petai. Det är kul med unga killar och tjejer som gillar att köra hoj. Jag har läst den här tråden och tycker att de flesta har nåt vettigt och nyttigt att förmedla. Jag har sett dig på bulten några gånger och i de flesta situationer har det varit lugnt. Men jag har varit ute med en som övningskör på bulten. Kan ju nu säga att vissa omkörningar har uppfattats som tighta. Dvs lite för lite marginal till den du kör om. Så försök gör en säker omkörning utan att byta dekaler på hojarna.

Igår blev jag rädd att du skulle ställa till det ordentligt. Vi låg 4 hojer efter varandra och du påbörjade omkörningen. Problemet var bara det att du har en ganska effektsvag hoj och bör tänka på planeringen av omkörningarna. För igår fick du möte när du låg på fel sida om mittstrecken. Mötande hojen kom över krönet och såg dig snabbt och la sig till sin högra sida och du tvingade dig in mellan oss... Nu gick det bra men poängen är att det ibland är bättre att avvakta lite än att attackera.

Annars hopas jag att du får en bra hojsommar. Men kör snyggt och använd insidan av huvudet så kommer hojåkningen bli mer njutningsfullt.

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Snabbare än förra!
Dumheter, inte ett dugg ovanligt att folk rör sig i filen de befinner sig i och kör man om på yttersidan så är det vårdslöst och har ingenting med chans att göra.
Att sedan jämföra det med utrusande rådjur på ett synnerligen barnsligt sätt är just barnsligt.
Grabben är 17 och har körkort, inte 12.

Du förstod inte.. Det var en likelse med ett tankesätt som vissa har. Hade inte riktigt med omkörningen å göra, hur gammal är du?

Hej Petai. Det är kul med unga killar och tjejer som gillar att köra hoj. Jag har läst den här tråden och tycker att de flesta har nåt vettigt och nyttigt att förmedla. Jag har sett dig på bulten några gånger och i de flesta situationer har det varit lugnt. Men jag har varit ute med en som övningskör på bulten. Kan ju nu säga att vissa omkörningar har uppfattats som tighta. Dvs lite för lite marginal till den du kör om. Så försök gör en säker omkörning utan att byta dekaler på hojarna.

Igår blev jag rädd att du skulle ställa till det ordentligt. Vi låg 4 hojer efter varandra och du påbörjade omkörningen. Problemet var bara det att du har en ganska effektsvag hoj och bör tänka på planeringen av omkörningarna. För igår fick du möte när du låg på fel sida om mittstrecken. Mötande hojen kom över krönet och såg dig snabbt och la sig till sin högra sida och du tvingade dig in mellan oss... Nu gick det bra men poängen är att det ibland är bättre att avvakta lite än att attackera.

Annars hopas jag att du får en bra hojsommar. Men kör snyggt och använd insidan av huvudet så kommer hojåkningen bli mer njutningsfullt.

Det där var i princip ända stället jag kunde köra om på.. :tungan
Men ja, lite korkat men. Det var ju inte skymt när han såg mig? Det var ju den där ''rakan'' :eek: Så både jag och den andra föraren hann se varandra i god tid.

Körde en svart cbr 1000 med er?

Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Uppenbarligen var det ett backrön där det fanns en mötande bakom. hur kan du då påstå att det är det enda vettiga stället att köra om på?

Hade det varit en lastbil du kört om och även fick möte av en lastbil, hade du resonerat likadant då? :tuttar

Vid en omkörning håller man oftast en bra bit över tillåten hastighet. Och väldigt sannorlikt är att din mötande också håller en hastighet högre än vad som skylten säger. Man möts ofta mycket tidigare än vad man räknat med.. Kan man då dessutom inte se vägbanan hela vägen fram det tar att göra omkörningen, och helst lika långt till, är det bara riktigt korkat att påbörja en omkörning.

Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jo jag kan garantera att man får ont i sin rumpa efter ett par mil på en Rs125, tillomed är sitsen mjukare på R1an :)

Men den som vill vaa fin får lida pin.

Nä men vill man ha mjukare får man antingen stoppa i mjukare sits eller lägga nått på sitsen som man siter på :)

Har problem efter några mil, men en mjukare sits skulle jag kuna tillbringa en hel dag körandes :)

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Snabbare än förra!
Uppenbarligen var det ett backrön där det fanns en mötande bakom. hur kan du då påstå att det är det enda vettiga stället att köra om på?

Hade det varit en lastbil du kört om och även fick möte av en lastbil, hade du resonerat likadant då? :tuttar

Vid en omkörning håller man oftast en bra bit över tillåten hastighet. Och väldigt sannorlikt är att din mötande också håller en hastighet högre än vad som skylten säger. Man möts ofta mycket tidigare än vad man räknat med.. Kan man då dessutom inte se vägbanan hela vägen fram det tar att göra omkörningen, och helst lika långt till, är det bara riktigt korkat att påbörja en omkörning.

Jag började omkörningen efter upphöjningen i marken. Det var ni jag körde om på kvällen? Körde ni med en Cbr 1000? Han var lite rolig :p
Jag tar inga ''risker'' ifall jag anser att det är för riskfyllt så avbryter jag omkörningen.

Jo jag kan garantera att man får ont i sin rumpa efter ett par mil på en Rs125, tillomed är sitsen mjukare på R1an :)

Men den som vill vaa fin får lida pin.

Nä men vill man ha mjukare får man antingen stoppa i mjukare sits eller lägga nått på sitsen som man siter på :)

Har problem efter några mil, men en mjukare sits skulle jag kuna tillbringa en hel dag körandes :)

Jupp, ryggen mår inte heller särskilt bra:p
Jo, en mjukare sits vore Awesome! Men men, har inte tänkt så långt:p

Last edited:

omega3

www.bombrepa.se
Gick med
10 May 2008
Hoj
Yamaha R1 -01 + cbr600f1 -87
Jag började omkörningen efter upphöjningen i marken. Det var ni jag körde om på kvällen? Körde ni med en Cbr 1000? Han var lite rolig :p
Jag tar inga ''risker'' ifall jag anser att det är för riskfyllt så avbryter jag omkörningen.

Jupp, ryggen mår inte heller särskilt bra:p
Jo, en mjukare sits vore Awesome! Men men, har inte tänkt så långt:p

Jo det var killen först som körde en honda 1000rr.

Jag vill inte besserwissra mer utan det viktiga är bara att du är rädd om dig och andra i trafiken. Då kommer det gå bra. :)

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
äntligen lite trevliga kommentarer i tråden, tycker Petai beter sig äldre än många andra (här på forumet i alla fall) då vissa verkar syssla med gruppmobbning. tror han kommer tänka både en och två gånger innan gör en liknande omkörning igen. låt han köra, finns ju fler att klaga på. tillhör säkert själv en av dom som kanske fortfarande ses som lite oerfarna. men man lär sig ju av sina misstag.:tungan sen e det ju klart att ingen annan ska behöva drabbas:)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras