Framfart

Status
Ej öppen för fler svar.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Jag tror att dom flesta som har synpunkter och gnäller om körningen inte riktar sig till direkt till Petai han hade ju varje fall den goda smaken att be om ursäkt för omkörningen i början av tråden. Mest irriterande är alla ni som tycker att det är helt ok och uppmuntrar till sån körning.
Hur många här på Sporthoj skulle uppskatta att omkörd på höger sida när ni kör Bulten. Jag skulle gissa att flertalet av medlemarna skulle skälla ut killen efter noter eller göra något ännu värre.
Kör hur fort ni vill, men riskera inte andras liv.
Det är väl nog med att hålla koll på alla bilister, grus, hala löv mm. mm. utan att man ska behöva oroa sig för andra hojar

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Jag tror att dom flesta som har synpunkter och gnäller om körningen inte riktar sig till direkt till Petai han hade ju varje fall den goda smaken att be om ursäkt för omkörningen i början av tråden. Mest irriterande är alla ni som tycker att det är helt ok och uppmuntrar till sån körning.
Hur många här på Sporthoj skulle uppskatta att omkörd på höger sida när ni kör Bulten. Jag skulle gissa att flertalet av medlemarna skulle skälla ut killen efter noter eller göra något ännu värre.
Kör hur fort ni vill, men riskera inte andras liv.
Det är väl nog med att hålla koll på alla bilister, grus, hala löv mm. mm. utan att man ska behöva oroa sig för andra hojar

viist är det så, finns alldeles för många som kör som idioter och uppmuntrar andra till att göra det:död

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Vill man bli lite äldre än 17 eller 25 för den delen så borde man se till att köra med lite mer marginal. Spelar ingen roll hur bra förare men är då man delar vägarna med andra förare och har ingen aning om hur de reagerar på en "farlig" omkörning även om man själv tycker att man har marginaler, samt så finns det alltid risk för att väglaget inte är detsamma över hela vägbanan.

Nu ska jag inte säga att jag aldrig har gjort en omkörning som inte var "farlig" men jag har lärt mig av misstagen och har även fått sett alldeles för personligt konsekvenserna av en omkörning som inte slutade som den skulle. Även i en påbörjad omkörning som man sedan avbryter finns det riskmoment i.

Som sagt spelar ingen roll hur bra man än är som förare, i trafiken bör man har marginaler så att man inte skadar sig själv och framförallt andra (både direkt och indirekt). De flesta har någon som älskar en där hemma och som vill få hem oss i samma skick som när vi åkte.

Så kör med marginaler så minskas olycksrisken betydligt, ingen är odödlig om man så än tror och skulle vilja vara det.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Petai, alla har vi varit 17, härlig tid, & man är odödlig.....
Men snälla, ta det lugnt! omkörning på yttern gör man bara inte!
Betänk också dina omkörningar, du har inte 150 hk mellan benen, ha mer marginal, trevligast så för alla inblandade.

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Är en viss skillnad på att köra som en "kärring" uttryckt i dina ord och köra med marginaler.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
När du tar dig friheten att bryta mot reglerna så ligger inte risken endast hos dig, har du tänkt på att andra människor eller deras egendom kan ta skada av ditt felaktiga beteende?

Reglerna säger väl max 70 km/h på hela Bulten, hur många här kan säga med handen på hjärtat att man aldrig brutit mot reglerna. :7peta

....inte jag i alla fall....... :rodnar

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Det är skillnad. Han uttryckte tydligt att han inte hade någon som helst respekt alls.

Men det innebär att vi pratar informella regler, typ inte över 150 km/h på bulten, bara halvfarliga omkörningar är tillåtna osv.

Eftersom reglerna inte finns nedskrivna utan alla har sina tolkningar, en säger 70, nästa 140 och en tycker 210 är lagom så är det ju rena cirkusen.

Han tycker ju att han har full respekt..... för sin tolkning av informella reglerna :va

Någon borde skriva ned vad som gäller på bulten i regelväg.

Jag håller mig därifrån då jag känner att jag inte klarar att dra grymma bomprepor utan bara skulle vara stopppkloss och rundningsmärke för alla racer-ess som gått 200 bankurser och tävlar i roadracing.

Intressant det här med att ni skriver att ni kör på er gräns. Tycker det låter lite väl risky i mina öron, speciellt om man kör på allmän väg. I min värld bör man ha goda marginaler, både för sin egen och sina mottrafikanters skull.

En bra tankeställare,,,

Last edited:

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Är en viss skillnad på att köra som en "kärring" uttryckt i dina ord och köra med marginaler.

ni ca 100 pers som mobbar killen baserat på nåt skvaller ni läst uppför er som kärringar så jag antar att ni kör likadant.

jag säger ingenting om hur han kör för jag har aldrig sett han köra och jag tycker ni andra borde göra likadant.

vet bara att det är grymt jobbigt att köra bult när det ligger gubbar på 1000kubikare framför som inte kan svänga men gasa fult på rakorna och antar att det är än värre när man kör 125:a

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
vet bara att det är grymt jobbigt att köra bult när det ligger gubbar på 1000kubikare framför som inte kan svänga men gasa fult på rakorna och antar att det är än värre när man kör 125:a

:D:D:D:D:D:D:D

Det är därför jag kör andra delar av vägnätet då jag inte är Rossi som kan ligga 200 km/h i böjarna på Bulten

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Omkörningar på fel sida, och omkörning med halvdan sikt vid backkrön. Låter onekligen som att det går med marginal.

Så här är det. PunGt.

Du går i försvarsställning hela tiden när det påpekas det tokiga i diverse saker som görs, ta till dig istället för att negga och komma med ursäkter.
Det är direkt jävla obra att köra om med dold sikt, vad hade hänt om det varit en timmerbil som dök upp över det där krönet?

Det var väl för i helvete ingen som tvingade dig att köra om?

Samma-lika med att plocka en hoj på fel sida, det är inget man som hojåkare (eller bilist heller för den delen) är beredd på, en naturlig reflex hos de flesta av oss är att leta sig mot vägrenen och lämna plats... :näsblod

Du behöver absolut ta dig till Tuvängen i Södertälje, kör av dig där, ha svinkul och få lite rediga tips om hur man kör, det ger mer än att bomba bulten tills fan avlöser dig, och som det låter är det bara en tidsfråga.

Nej, det är ingen moralpredikan, det är bara en krass observation, så skippa pipandet. :fakta

Ut och gasa, men gör det med folkvett och sunt förnuft - kartbanorna är som gjorda för din hoj, kostar som en stadig fika på Rosenhill med. Gört. :yoparty

Nu är det ju inte bara yngre rookies som skulle behöva tänka igenom vad de gör, varje gång jag varit på bulten har man sett riktiga grodor, och trist nog, nästan varje gång har det varit sjukvårdare som fått ta rätt på någon. Piss är det.

Last edited:

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Skilj på mobbning och en liten påminnelse om att man inte är odödlig och vad som kan hända i mitt fall. Vad de andra har skrivit är inget jag står för. Jag har som underförstått inte själv sett hur killen i fråga kör men genom att tolka det som tråden handlade om så var det en omkörning som man inte gör.

Jag har inte åkt bulten men har kört på många andra ställen och det är alltför ofta som man hamnar bakom folk som kör så som du förklarar det och jag irriterar mig det på jag med. Men det innebär ju inte att man måste köra om i kurvor etc och göra farliga omkörningar. Det finns alltid en möjlighet att stanna och vänta tills personerna som kör sakta har hunnit åka långt fram och inte längre är en stoppkloss för en annan som kör fortare. Har man en hoj med lite krut och har turen att personen framför är lite uppmärksam bakåt som man ska vara så kan man köra om istället på nästa lämpliga ställe. Vägen är till för alla, även om man prick enligt följd hastighet eller tycker om att gasa på när vägarna inbjuder till det.

Vill man rejsa ordentligt så är det nog dags att börja tävla istället där man får köra om hur man vill och alla vet vilka regler det är som är tillåtna.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
om ni andra skulle sluta köra som kärringar skulle man inte behöva dra om folk i kurvor.

Är det inte enklare att du, som inte kör som en kärring, kör någon helt annanstans än t ex bulten, så slipper du både kärringar och att "behöva" köra om i kurvor och dom slipper dig?

win win för alla. :tummenupp

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Snabbare än förra!
Åter igen så baserar några sina argument på något dom nyss hörde. Med tanke på din hastighet så antar jag att du var rätt ny också, Pissbrallan?
Kurvan svänger lite åt höger, man kan se dvs. Det var inte kurvan jag började köra om i. Det var efter upphöjningen, sen ser hojen med på långt håll och jag ser honom. Det fanns en risk, javisst. Men jag vill inte ligga å puttra bakom några som ligger i 60..:D

Sen måste jag tillägga att somliga kan bara gasa rakt fram, så det är väldigt svårt att köra om vissa rakt fram med tanke på att det är där dom vågar vrida på rullen.. Speciellt med en slö 125a :tungan

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Det är ganska tragiskt vad många i trafiken är dåliga på att hålla koll på backspegeln, händer alltför ofta att någon påbörjar en omkörning utan att titta bakåt och se att det faktiskt redan finns fordon som håller på och kör om. Har varit med nöd och näppe som jag har hunnit smita förbi långt till vänster (både med bil och hoj).

Poängen med tråden har nog kommit fram och jag gissar att de som behöver har tagit åt sig, varesig de kör 125cc eller 1000cc. Säger som en annan skrev bra att du iaf är villig att ta kritiken som har sagts och mogen nog att kunna diskutera den.

Vänta tills du får byta upp dig från 125cc till lite större vad kul det kommer bli att bränna om söndagsåkarna på säkra ställen och se deras förvånande ansikten när de inser att de inte har haft någon koll alls bakåt ifall det finns fordon som vill köra om :)

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Men varför är det så jävla viktigt att köra om då? är det så svårt att släppa rullen om du har en bromskloss framför dig nån gång i stället för att göra idiotomkörningar på höger sida eller kliva över mittlinjen och tvinga mötande hojar i väggrenen. Du har ju själv skrivit att du kör ofta på Bulten, du kommer garanterat hinna köra hur många bombrepor som helst. Det är ok om du bara riskerar dig själv, inte om du riskerar andra.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Problemet är inte att folk kör fort.. det händer att man drar på själv oxå.
att folk kör om i kurvor (förutsatt att det sker på rätt sida) behöver inte heller vara något problem. beror helt på vilken kurva det är.

för att förklara så att alla förstår:

här på sporthoj pratas det ofta om "förmåga"..
inställningen hos en del är att om man kör fort så kör man bra.
men kör man i ett lugnare tempo så kan man inte köra.

det ena har ingenting med det andra att göra.

jag är mkt väl medveten om att det finns medlemmar här som kör jävligt fort på gata, men som faktiskt oxå kan köra..

likväl finns även folk som är riktigt duktiga på att köra, med lång erfarenhet men som ändå inte kör spec. fort på gata.

Problemet är när hastighet blir en mätare på hur "bra" man kör.. en mätare på ens "förmåga".

Det får folk med total avsaknad av teknik att köra onödigt fort eftersom ju fortare det går desto bättre "är" man.

Folk kan egentligen köra lite hur de vill, men jag tycker att det är onödigt att medlemmar på sporthoj, som faktiskt är snabba, och har bra teknik, ändå ska sitta och hetsa och skicka ut signalen att fart är allt genom att påstå att alla andra kör som "kärringar" eller att det är något "fel" att bli omkörd av en mindre hoj när man själv sitter på en 1000cc sporthoj? Sätt Rossi eller vilken duktig rr-förare som helst på en 125:a så lär de steka oss alla.

Ironiskt nog så kör många av de absolut bästa inte gata ö ht då de tycker att det är för riskabelt och opålitligt. Men ändå så sitter vi glada amatörer och hånar varandra för att man inte är tillräckligt snabb.. :va

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...