Framfart

Status
Ej öppen för fler svar.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Redan innan jag gjorde omkörningen på höger sida ( var en vänster sväng ) Så visste jag att det var olagligt/dumt. Jag reagerade reflexmässigt å körde om på höger sidan, var kanske inte så smart. Jag har lärt mig en läxa, fick även en utskällning av han jag körde om.
Jag lärde mig en läxa av den där händelsen, en massa moral snack på Sporthoj.com samt en utskällning av föraren.
Så. Kan ni låta killen vara nu, så han slipper försvara sig med inlägg skrivna i full frustration, som kan misstolkas och hackas på ännu mer?

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
(Personligen så klagar jag på allt och alla jämt.)

Du frågade vad som egentligen kan hända om du blåser om någon på insidan.

Du skrev inlägg #97 i tråden och har fortfarande inte fattat att han körde om på yttern i en vänstersväng? :confused:

Ja jag gjorde en dum sak och körde om honom på höger sida, men jag tycker inte att det uppstådde ( stavning ) Fara för varken han eller jag.

Du missförstod mig.

Jag skrev om att köra om någon på insidan. Jag snackade inte om "innerspåret" i kurvan.

Omkörning på "insidan" är i min del av Sverige i alla fall alltid synonymt med att köra om till höger av fordonet framför.

Det är dock intressant att du tänker på allmän väg som en racingbana och jag tänker på den som ... allmän väg.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Hur många av er som gnäller har kikat på Petai's åkning och även vet hur en moppe framförs?

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Snabbare än förra!
Du missförstod mig.

Jag skrev om att köra om någon på insidan. Jag snackade inte om "innerspåret" i kurvan.

Omkörning på "insidan" är i min del av Sverige i alla fall alltid synonymt med att köra om till höger av fordonet framför.

Det är dock intressant att du tänker på allmän väg som en racingbana och jag tänker på den som ... allmän väg.

Jag ser inte Bulten som en racingbana, det är en allmän väg där man gör ett val. Riskera sitt egna skinn och körkortet och ligga en aning snabbare än tillåtet. Eller ligga i laglig hastighet och vara lite tryggare, men lösgruset försvinner inte för de. Jag saktar alltid ner vid bebyggelsen och växlar upp så Italienskamopeden inte väsnas så mycket. Jag respekterar att dom bor där, jag skulle inte heller vilja ha 500 hojar som kommer körandes förbi i 120 + med slipon/helsystem.
Sen har dom säkert barn som bor där, som kan springa kors och tvärs över vägen :näsblod

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Hur många av er som gnäller har kikat på Petai's åkning och även vet hur en moppe framförs?

Den här tråden handlar inte om någons tekniska kompetens på motorcykeln. Den handlar om faran med ett visst körsätt och till viss del även de extra faror som kopplas till låg ålder. Miss_A startade denna tråd för att hon bryr sig om Petai. Jag kommenterar i denna tråd av samma anledning.

Det är i denna tråd väldigt lätt att rabbla många namn på skribenter som skiter fullständigt i hans och andra trafikanters välbefinnande. T.ex. alla som tycker att vi inte ska diskutera detta med honom utan skita i honom och låta honom köra som han vill.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
vem fan tror du tar dig på allvar när du har det sättet att diskutera saker på? killen är 16

Jag kan ge dig en poäng där faktiskt. När jag skrev det där inlägget så visste jag dock faktiskt inte att han var 16-17 år. Jag trodde att han var vuxen och att man kunde tracka honom med att han tänkte som en tonåring. Nu inser jag att han knappast kan kritiseras för att göra det...

Sorry, my bad. Har försökt att sona min synd.

En sak kan jag dock lova dig bullysmile. Så länge folk använder avsaknad av närbelägna racebanor som ursäkt för race på allmän väg så kommer jag att fortsätta lägga ut den där filmen. :) Det är alltid nån ny läsare som kan ta del av mina kloka ord... :D

Last edited:

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Snabbare än förra!
Jag kan ge dig en poäng där faktiskt. När jag skrev det där inlägget så visste jag dock faktiskt inte att han var 16-17 år. Jag trodde att han var vuxen och att man kunde tracka honom med att han tänkte som en tonåring. Nu inser jag att han knappast kan beskyllas för att göra det ...

Sorry, my bad. Har försökt att sona min synd.

En sak kan jag dock lova dig bullysmile. Så länge folk använder avsaknad av närbelägna racebanor som ursäkt för race på allmän väg så kommer jag att fortsätta lägga ut den där filmen. :) Det är alltid nån ny läsare som kan ta del av mina kloka ord... :D

Heheh, alla gör misstag nån gång. Eller hur? :)
Nej, men för övrigt så har du gett mig en tankeställare G-man. Men din introduktion var inte särskilt.. Tilltalande. Men nu ska jag sova, måste upp tidigt imorrn. Godnatt! :D

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Heheh, alla gör misstag nån gång. Eller hur? :)
Nej, men för övrigt så har du gett mig en tankeställare G-man. Men din introduktion var inte särskilt.. Tilltalande. Men nu ska jag sova, måste upp tidigt imorrn. Godnatt! :D

Sov gott. :)

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Den här tråden handlar inte om någons tekniska kompetens på motorcykeln. Den handlar om faran med ett visst körsätt och till viss del även de extra faror som kopplas till låg ålder. Miss_A startade denna tråd för att hon bryr sig om Petai. Jag kommenterar i denna tråd av samma anledning.

Teknisk kompetens har diskuteras, dock finns det annat man kan se om man ser någon köra.
Vad Miss_A tycker är fort och farligt har inte med saken att göra, tant agda tycker jag kör fort om jag kör 115kmh på motorvägen.

Ska man sitta och klaga på någon bör man ha mer på fötterna, annars diskuterar man generella beteenden.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Varför använda hojen till vad lagar säjer, varför inte använda hojen till det den är byggd till :)

Vill killen ta livet av sig så som han kör lått han få göra det, det är la hans liv o inte erat, han bestämer la själv hur han vill leva.

Vill han ta risken på de viset han kör lått han få göra det då, så länge han inte skadat någon annan så finns det inte så mycke o gnälla över.

Vist han är ung o fasen gass glad med väldigt lite egenskaper.

Inte som så många andra här på SH som kört massa mil med mängder av egenskaper o lite vätt i huvet, men finns folk som kör som stolar varje dag världen över hur duktiga dom än är o kör hoj:) jag är 1 av dom.

Ibland försöker man köra lagligt efter vad skyltarna visar, men varje dag ser jag idioter som skiter i detta o många är Hojåkare blandanat, specelt i samhällerna vid 30 skyltar blåser många förbi uppot 70km/h med mc & bil, många gånger går man o tänker varför vara normal när man kan vara den som skiter i detta, har slutat bry mig nu mera.

Nu ligger jag minst 120-180km/h var jag en befinner mig, skulle jag haft mer kraft skulle jag pinat på nästan överallt 200+, för som sakt vem i helveta bryr sig när man ser var 4 bil/mc blåsa förbi långt över hastighetsgränsen ner mot 30skyltarna. på 50 skyltarna holler många uppot 100knyck, vad är det för vits med detta med skyltar om inte folk vill köra efter dom en så.

Som sakt dom som vill köra lagligt gör det, vi andra vi kör ju ändå som vi vill o skiter blangt vad skyltarna visar ens.

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Varför använda hojen till vad lagar säjer, varför inte använda hojen till det den är byggd till :)

Vill killen ta livet av sig så som han kör lått han få göra det, det är la hans liv o inte erat, han bestämer la själv hur han vill leva.

Vill han ta risken på de viset han kör lått han få göra det då, så länge han inte skadat någon annan så finns det inte så mycke o gnälla över.

Vist han är ung o fasen gass glad med väldigt lite egenskaper.

Inte som så många andra här på SH som kört massa mil med mängder av egenskaper o lite vätt i huvet, men finns folk som kör som stolar varje dag världen över hur duktiga dom än är o kör hoj:) jag är 1 av dom.

Ibland försöker man köra lagligt efter vad skyltarna visar, men varje dag ser jag idioter som skiter i detta o många är Hojåkare blandanat, specelt i samhällerna vid 30 skyltar blåser många förbi uppot 70km/h med mc & bil, många gånger går man o tänker varför vara normal när man kan vara den som skiter i detta, har slutat bry mig nu mera.

Nu ligger jag minst 120-180km/h var jag en befinner mig, skulle jag haft mer kraft skulle jag pinat på nästan överallt 200+, för som sakt vem i helveta bryr sig när man ser var 4 bil/mc blåsa förbi långt över hastighetsgränsen ner mot 30skyltarna. på 50 skyltarna holler många uppot 100knyck, vad är det för vits med detta med skyltar om inte folk vill köra efter dom en så.

Som sakt dom som vill köra lagligt gör det, vi andra vi kör ju ändå som vi vill o skiter blangt vad skyltarna visar ens.

När du tar dig friheten att bryta mot reglerna så ligger inte risken endast hos dig, har du tänkt på att andra människor eller deras egendom kan ta skada av ditt felaktiga beteende?

Även om du skulle vurpa och dö så går det inte dina närmaste eller samhället obemärkt förbi. Vem ska pröjsa sjukhuskostnader eller städa upp efter dig? Jag antar att du har vänner/familj som skulle sörja.

Du förväntar dig att vi andra ska ställa upp på konsekvenserna av ditt beteende som ligger utanför de ramar vi har enats om att leva inom.

Alla vi andra får betala för er likgitlighet mot lagen. Det är ett samhälle vi lever i, det är såhär det fungerar.

Människor har rätt till misstag, men de som ger blanka fan i oss andra?

Last edited:

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Du frågade vad som egentligen kan hända om du blåser om någon på insidan. Tja, bl.a. att den omkörda personen skiter ner sig. Står du för den kemtvättsräkningen?

Eller att den omkörda personen utnyttjar hela sin fil och glider sakta mot höger. Krasch!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
vem fan tror du tar dig på allvar när du har det sättet att diskutera saker på? killen är 16 och ni hängkukar går på han som ett gäng mobbare som sparkar på han i ring. Håller med snubben att vi saknar banor, var uppe på mittsverigebanan i helgen och älskade det, vill köra igen men det får bli om ett tag för ekonomin inte tillåter det. För långt att åka, hyra släp/skåpbil, boka stuga, ta ledigt från jobbet, m.m. Så vad gör man? man leker lite lugnare på vanlig gata. Ta upp det där youtube klippet för att göra narr av så många som sagt samma sak gör ingen nytta för diskussionen. 5 av mina hojvänner har lagt av helt med gatkörning när de testat bankörning ett par ggr, men i sthlm kanske man aldrig får uppleva det pågrund av alla de faktorer som jag nämnde tidigare. Men du har ju åkt hoj så länge och vet allt, alla måste tänka som dig.

G-man har talat nu kan vi stänga ner hela SH.com
Allvarligt, hur långt ifrån centrum ligger närmaste bana egentligen?

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Snabbare än förra!
Eller att den omkörda personen utnyttjar hela sin fil och glider sakta mot höger. Krasch!

Eller så springer 10 rådjur ut framför mig och bildar en slags vägg..
Så kan man alltid tänka? Jag tycker att man ska vara riskmedveten men endå försöka att inte tänka på just VAD som kan hända i värsta fall. Då är det ju inte roligt att köra? Jag analyserar läget och kör efter det. Skymning på Bulten? Livsfarligt? Jag vet inte, men jag tar det lungt då.. Pga vilt!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Allvarligt, hur långt ifrån centrum ligger närmaste bana egentligen?

23mil ungefär till Mantorp och ca 27mil till Gelleråsen.

Visst, Sviesta ligger säkert 21mil bort men den gillar inte jag. :gnissla

Sen har du gocartbanor i Södertälje, Uppsala och nu Järfälla fast där går det ju inte att gasa några hastigheter så det tillfredställer inte riktigt det behovet kan jag tänka mig.

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Snabbare än förra!
23mil ungefär till Mantorp och ca 27mil till Gelleråsen.

Visst, Sviesta ligger säkert 21mil bort men den gillar inte jag. :gnissla

Sen har du gocartbanor i Södertälje, Uppsala och nu Järfälla fast där går det ju inte att gasa några hastigheter så det tillfredställer inte riktigt det behovet kan jag tänka mig.

Aj.. Jag kan tänka mig SMÄRTAN efter 23 mil på motorväg, med en Rs 125..:glömdet Men kul vore det, riktigt kul.. :yoparty

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras