Jag anser att jag kör bättre/Säkrare än andra.. Åå juste.. När man är 17 så överskattar man sin förmåga och är helt jävla sämst egentligen? Jag överskattar inte mig själv, jag håller mig på min gräns.. Som sagt. Sen vad ni anser vara en vettig gräns, det är upp till er. Man ser folk som glider över mittlinjen hela tiden, av missbedömningar. Klagar ni inte på dom? Nej.. Juste dom kör ju tung hoj.
/Petai
(Personligen så klagar jag på allt och alla jämt.)
Vad du uppenbarligen inte insett är att du med största sannolikhet inte
kan identifiera alla faror än. Så hur ska du då överhuvudtaget kunna köra någorlunda säkert? Hur ska du då ens kunna börja ana dig till var din faktiska gräns går någonstans? Grundförutsättningen för att person överhuvudtaget ska kunna köra omdömesfullt är att personen kör utifrån de faror som man vet existerar. Och kännedom kring faror är något som EXTREMT få tonåringarna besitter. (Allra minst de som ibland får för sig att t.ex. köra om på insidan. ) Detta är ett biologiskt faktum!
Vill du veta en liten "hemlis"? Jag har resonerat EXAKT som du gör nu. Jag var själv tamme-fan-bäst-i-hela-världen-och-bemästrade-förståss-allt-innan-jag-hade-rösträtt! Det finns absolut några kommentarer jag fällde som tonåring som jag skulle vilja få stryka...
Först efter flera år i sadeln och efter att blivit grillad på diverse MC-utbildningar så insåg jag att jävlar-anamma-vad-lite-jag-egentligen-har-kunnat!
Det var nästan jobbigt att tvingas inse hur fullständigt felaktig bild jag hade skapat av mig själv och mina kunskaper. Efter att jag kommit till denna insikt så blev jag dock betydligt mycket mer mottaglig för de råd som verkligen kan förbättra mina körkunskaper. Ödmjukhet tror jag visst att det kallas. (Ödmjukhet och besserwisserism är för övrigt förbannat svårt att kombinera... tro mig!)
Mängder (!) av förare på detta forum kan skriva under på att de resonerat på exakt samma sätt som jag. Jag törs dessutom påstå att ingen med 10-20 år i sadeln tycker att de var särskilt bra på att köra hoj när de var 17 bast. Borde det då kanske inte ligga viss tyngd bakom våra påståenden när vi säger att du med största sannolikhet inte alls är tillnärmelsevis så bra förare som du tror att du är? Borde det inte rimligen vara så att du kör ohyggligt mycket närmare dina och andras gränser än vad du och dina medtrafikanter egentligen kan klara av?
Finns det några relevant slutsatser som du borde kunna dra av svaren av dessa frågor förutom att du borde släppa av på gasen och bry dig mer om dina medtrafikanter?
Du frågade vad som egentligen kan hända om du blåser om någon på insidan. Tja, bl.a. att den omkörda personen skiter ner sig. Står du för den kemtvättsräkningen?