Framtiden -> Ännu dyrare körkort?

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Visste du sedan tidigare att det är dumt att köra onykter/påverkad hade det varit bättre att du startade sommaren med nya däck istället.

:D bra poäng där:tummenupp
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Ok.. och de analyserna är inte gjorda idag tror du.
Tror du verkligen att det bara är vv som har titta på alla olyckorna?
I mc-ola finns det mesta fakta samlat.
För att svara kort på din fråga:
Nej, den forskningen finns inte idag. Den behövs. MC-ola är något helt annat där man försökt sammanställa de data man har. MC-ola är inte i sig felaktig, det är ju bara det att den belyser hur lite vi egentligen vet om just orsakerna till varför mc-förare förolyckas.

Fortsättning på resonemanget
Det finns ingen haverikommission som regelmässigt betraktar varje dödsfall som ett föremål för djupstudie. Här har vi mycket att lära av andra länder. Detta är inget man skall lämna över åt transportstyrelsen då de är part i målet och en kommission skulle få till uppgift att kritiskt granska den fysiska trafikmiljön. Jag vet att havkom gör vissa utredningar då de blir tillfrågade, men då är det fråga om bussolyckor med många döda eller liknande. Varje dödsfall är tillräckligt intressant för att samhället ska lägga ner stora resurser på att utreda faktorerna bakom olyckan. Inte som idag genom att bara ytligt betrakta dödsfallen som statistik eller typolyckor.

Det var mycket länge sedan man inom flyget övergav uppfattningen att en olycka orsakades av EN faktor eller berodde på ANTINGEN människan eller tekniken. Sanningen är ju den att alla olyckor beror på ett antal på varandra följande sammanhang och sedan slutligen på samspelet mellan människa/maskin.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns ingen haverikommission som regelmässigt betraktar varje dödsfall som ett föremål för djupstudie. Här har vi mycket att lära av andra länder. Detta är inget man skall lämna över åt transportstyrelsen då de är part i målet och en kommission skulle få till uppgift att kritiskt granska den fysiska trafikmiljön.

Jo, man kan ju misstänka att transportstyrelsen (FD vägverket) inte gärna skyller på dåligt vägunderhåll / osopade vägar utan istället väljer att se det som att "många förare är lite ringrostiga i början på sommaren"
 

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Varför får så många det att låta som att "Sporthoj av 99-10 årsmodell är det enda man kan äga."?

Finns oerhört många bra hojar man kan äga utan att bli ruinerad av som är från det förra millenniet.

väl talat
:tummenupp:tummenupp

För vi är på sporthojsforumet? ;D

men våra mc var sporthojar på sin tid.

väl talat
:tummenupp:tummenupp



men våra mc var sporthojar på sin tid.

Jag tycker att man kan köpa en äldre hoj och lära sig köra på ( billig försäkring , 30år och äldre = skattebefriad) . Gäller det en 125:a tycker jag att det är helsjukt att köpa en för 20 - 30 000 för att köra på i kanske 2år. Rätt person kan ha lika trevligt med en äldre hoj för 5-6000.
 
Last edited:

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
...

Jag vill bara passa på att poängtera att i alla diskussioner som varit på smc's eget forum angående kurserna i broms och kurvteknik så tror man från ansvarigt håll att kurserna medför lägre olyckstal. Men att ingen undersökning är klar i frågan, de pågår fortfarande. Ingen rapport har ännu släppts i denna frågan.

Enligt siffror jag har hört från Folksam och deras SMC-försäkring så verkar kurserna ha effekt. Läste på SMC:s forum att kostnadsstatistiken är följande:

Ej gått kurs: 11 kr ut för varje krona in.
Gått kurs: 4 kr ut för varje krona in.

De som gått kurs verkar vara betydligt mindre olycksdrabbade. Det ska bli spännande att se vad den mer fördjupande undersökningen visar.

Och angående körkort så förstår jag tanken bakom riskutbildningen. Men. Alkohol o droger m m hanterades redan tidigare i teorin, varför måste den ha en egen utbildning? Varför inte bygga ut teoridelen och ha större fokus på det i provet i så fall. Det skulle inte behöva kosta något extra. Del 2 ska vara mer praktiskt inriktad, vilket jag i så fall ser mer nytta med.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Enligt siffror jag har hört från Folksam och deras SMC-försäkring så verkar kurserna ha effekt. Läste på SMC:s forum att kostnadsstatistiken är följande:

Ej gått kurs: 11 kr ut för varje krona in.
Gått kurs: 4 kr ut för varje krona in.

Eller så är det så att dom som redan kostade 4kr ut för varje krona in är mer benägna att gå kurser också?
Medans dom som kostar 11kr ut för varje krona in är mera intresserade av att sätta en ny bombtid på bulten?

Totalt värdelös undersökning.

Min pappa har berättat att när han var barn så åt hans farfar och farmor tomater, dom är samtliga döda nu.

Dvs för liten undersökningsgrupp, och vad är orsak och verkan?
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Eller så är det så att dom som redan kostade 4kr ut för varje krona in är mer benägna att gå kurser också?
Medans dom som kostar 11kr ut för varje krona in är mera intresserade av att sätta en ny bombtid på bulten?

Du kan ha helt rätt. Och jag tror inte det var en undersökning, bara statistik från Folksam.

Men om det är så som säger så är vi rökta hur som helst, dvs det är ingen idé med varken broms- och kurvkurser eller en utvecklad körkortsutbildning eftersom vi inte når fram till de personer som verkligen behöver det. Vi är tillbaka på ruta ett.

Samtidigt känns det som att ge upp och acceptera olycksstatistiken, och det vill vi väl inte? Om man bara når fram till några stycken med utbildning så kan mycket vara vunnet.

Därmed inte sagt att jag gillar upplägget av riskutbildningen. Inom familjen har vi både ett MC-kort och två bilkörkort på gång, och det blir hiskeligt dyrt! Jag tror att man hade kunnat lösa innehållet i riskutbildningen (åtminstone det mesta) inom ramen för den vanliga körkortsutbildningen och därmed utan den stora kostnadsökningen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Därmed inte sagt att jag gillar upplägget av riskutbildningen. Inom familjen har vi både ett MC-kort och två bilkörkort på gång, och det blir hiskeligt dyrt! Jag tror att man hade kunnat lösa innehållet i riskutbildningen (åtminstone det mesta) inom ramen för den vanliga körkortsutbildningen och därmed utan den stora kostnadsökningen.

Jo, jag har också suttit igenom två dyra handledarutbildningar för B-körkort, varför i helvete ska jag som handledare tvingas genomlida en vidrig film om någon som kör på fyllan och lemlästar sina kompisar?

Två gånger dessutom!

Jag har haft B-körkort i över 20 år och aldrig kört på fyllan, jag tror att jag kan nedärva den värdegrunden hemmavid ändå, och misslyckas jag med att föra det vidare så tvivlar jag på att filmen dom visade på handledarutbildningen gör någon som helst skillnad.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
De två riskutbildnings paketen verkar göra mc-kort onödigt dyrt. Tycker inte körkort ska vara en klassfråga.

Kanske skulle man sätta in det som ett ämne i skolan. Åtminstone möjlighet att läsa in all teori. Bara möjlighet att få G. Behöver inte räknas in i något snitt för vidare universitetsstudier.

Den praktiska körningen skulle kunna finansieras via någon form av studielån som betalas av över lång tid till förmånlig ränta.

Alla föräldrar har inte ekonomiska förutsättningar att betala sina barns körkortsutbildningar. Även om man inte köper en bil är ett körkort bra att ha. Stockholm är väl enda staden i landet där man klarar sig utan bil så länge man håller sig inom pendel och tunnelbanans räckvidd.

Sedan finns det folk även på andra håll som klarar sig utan bil som transportmedel. Deras liv är nog rätt inskränkta till jobb, handla mat och tv-tittande på kvällarna. Att göra spontana saker fungerar inte utan bil på de flesta håll i landet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Riverrafter, jag känner igen ideerna om en "kommision" från tidigare diskussioner. Det är ingen dum ide, problemet med Ditt synsätt och krav på verifierbara resultat är att tåg efter tåg passerar perrongen medan Du står kvar och bråkar med biljettautomaten, om Du förstår liknelsen...

Samhälle, myndighet och lagstiftare agerar nämligen snabbare än så, i alla fall när det gäller trafikfrågor: Uppmärksammas ett problem studeras tillgängligt material varpå man med förkärlek sätter in begränsande och tvingande åtgärder (t ex fartkameror, hastighetsbulor, minirondeller, hästkraftsbegränsningar, utbildningsåtgärder...).

Vi vet i alla fall genom deltagares svar i trådar på bl a detta forum samt med vissa tolkningar av statistiken att utbildningsinsatserna via SMC ser ut att ha en positiv inverkan. Du kan väl inte mena att vi motorcyklister (=SMC) ska lämna detta utanför debatten bara för att just denna påverkan inte är statistiskt och ovedersägligen fastställd? Ska vi över huvud taget kunna jobba med dessa frågor gäller det nog att, precis som våra myndigheter gör, utifrån tillgängliga faktaunderlag (t ex MC-Ola) ställa upp rimliga hypoteser/slutsatser, tolka dessa för att hitta bra åtgärder och sedan genomföra dessa medan vi studerar utfallet...

@TS - Ovanstående är inte så OT som det verkar. Statistiken visar att många olycksoffer varit påverkade och/eller saknat behörighet för fordonstypen. Därför fattar man beslutet att införa en tvingande utbildningsinsats i körkortsutbildningarna för samtliga fordonsslag. Naturligtvis är det oerhört svårt för remissinstanser att , trots inslagen av "kollektiv bestraffning" protestera mot detta då statistiken i just detta fall är besvärande tydlig och att denna åtgärd är det enda sättet att nå samtliga framtida fordonsförare. Än en gång gäller devisen "som man bäddar, får man ligga...".

För att svara kort på din fråga:
Nej, den forskningen finns inte idag. Den behövs...
...Sanningen är ju den att alla olyckor beror på ett antal på varandra följande sammanhang och sedan slutligen på samspelet mellan människa/maskin.

Ingen dum ide, men tyvärr får mina ungar redan idag droginfo och den påverkan dessa har på oss människor både i högstadium såväl som gymnasium. Ändå ser statistiken ut som den gör...

Jag tror personligen man lagt till detta i körkortsutbildningen just för att med säkerhet nå alla körkortsaspiranter. Och vi lär inte ha sett det sista av denna typ av insatser förrän resultaten kan skönjas i statistiken... Nollvisionen förpliktigar, i alla fall så länge det inte innebär att man faktiskt måste investera i vägar och underhåll. Det går ju i stället att t ex sänka hastigheten ytterligare...:rolleyes:
...Kanske skulle man sätta in det som ett ämne i skolan. Åtminstone möjlighet att läsa in all teori. Bara möjlighet att få G...
 
Last edited:

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Jo, jag har också suttit igenom två dyra handledarutbildningar för B-körkort, varför i helvete ska jag som handledare tvingas genomlida en vidrig film om någon som kör på fyllan och lemlästar sina kompisar?

Två gånger dessutom!

Jag har haft B-körkort i över 20 år och aldrig kört på fyllan, jag tror att jag kan nedärva den värdegrunden hemmavid ändå, och misslyckas jag med att föra det vidare så tvivlar jag på att filmen dom visade på handledarutbildningen gör någon som helst skillnad.

Jo, har också just genomlidit handledarutbildningen. Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Vi fick inte se film, men vi fick genomlida en utbildning som var seg som tuggummi. Anledningen? Jo, de hade fått instruktioner att utbildningen skulle ta ca 3 timmar, och då drog man ut så långt som möjligt på det material som skulle gås igenom. En timme hade lätt räckt!

Å sen tvingar man handledaren och eleven att gå samtidigt, så om alla berörda inte har möjlighet att samlas vid samma tillfälle så måste elever och/eller handledare gå flera gånger och betala full kursavgift för varje gång.

Sorry om det här var lite off-topic... men, det här är ett till exempel på körskolornas starka lobbyverksamhet!
De vill väl förbjuda privat övningskörning också, har jag för mig. Men det har man iaf inte fått igenom. Ännu.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Att ta in riskutbildningen i den vanliga kk-undervisningen skulle absolut vara en lösning. Men den lösningen skulle inte ge någon ekonomisk fördel för den som tar körkort. Eftersom den lärare som genomför utbildningen vill ha en lön osv...

Att ta körkort är redan dyrt.
Men om man nu inte har råd att investera i ett körkort har man då råd att äga och köra en mc?
Absolut inte en sporthoj.
För det mesta handlar det i slutändan om prioriteringar.
Jag tog mitt mc-kort -87 Det kostade då ca 7000kr för en intensivkurs.
Googlade lite på intensivkurser nu.. hittade pris på ca 7000 kr.
Skillnaden är den att när jag gick så ingick allt. Nu tillkommer det kostnader.. och kanske fler lektioner..
Priser på Gillinge utanför sthlm.

Risk1 kostar 625 kr
Risk2 kostar 1925kr

Vad kostar det att äga och köra bil eller mc.
Känns som att har man inte råd med denna merkostnad i sin utbildning. Ja då har man inte råd att köra mc heller....
Tyvärr.
Klassfråga?? Ja är det då körkortet eller möjligheten att äga och framför ett visst fordon som är en klassfråga???


Sen innehållet i risk 1 och risk 2. Stämmer ju bara till viss del över vad några av er skrivit i tidigare inlägg.
Har ni någon koll alls eller bygger ni era åsikter om frågan enbart på vad som skrivits i tidigare inlägg?

När riskutbildningen för bil kom för ett år sedan-. Dvs risk 1- Så var det liv om den med.
Idag när flera har gått kursen så rekommenderar över hälften kursen till folk som redan har körkort.

De vill väl förbjuda privat övningskörning också, har jag för mig. Men det har man iaf inte fått igenom. Ännu.

Om du kollar hur många av privatisterna som kuggar i både teoriprov och körprov gång på gång på gång... så finner man en god förklaring där...
Sen förklarar man sitt misslyckande med att det var minsann uppkörningsmannen som var dum i huvudet.....

Man chansar helt enkelt. Det är också en av orsakerna till att det varit långa köer för att få tid till sina prov.


Om man talar med erfarna mc-förare. Så är det lite lustigt att de anser att det är för lätt att ta mc-kort.
Vad tror ni det beror på?

ps. nej jag vill inte förbjuda privatister.
 
Last edited:

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Funderar starkt på att starta en körskola, hutlösa pengar man måste kunna dra in :död

Tog mitt körkort förra sommaren även fast jag inte hade någon hoj, men det för att slippa riskutbildningen som jag hörde talas om skulle komma.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att ta körkort är redan dyrt.
Men om man nu inte har råd att investera i ett körkort har man då råd att äga och köra en mc?

Risk1 kostar 625 kr
Risk2 kostar 1925kr

Tja, har man bestämt sig för att man vill köra MC så finns det ju inte så många ställen att spara in på, man måste ju ha en sån där Retta som alla pratar om, men man ställer den på morsan på sommaren med helårsförsäkring och köper tillbaka den och äger den själv med garageföresäkring på vintern.
Sen så måste man betala 2600 för risk 1&2, men det kan man ju spara in på att köpa hjälm på rusta och strunta i dom övriga skydden.

OM NY KURSERNA SPARAR LIV, VARFÖR ÄR DOM INTE GRATIS FRÅN VÄGVERKET DÅ?

Dom kan ju kasta miljoner och åter miljoner i sjön på sina nollvisionsprojekt, varför kan dom inte bjuda på handledar/risk1&2 utbildningarna också, som dom hävdar gör så stor nytta?

Näe, vägverket har inte så stort intresse i det, det är STR som har lobbat igenom förslaget för att landets alla körskolor ska få ytterligare en spene att mjölka.

Det har inte ett skit med trafiksäkerhet att göra egentligen, det är bara universalmotiveringen när dom vill införa ännu ett dyrt obligatorium för körkortstagarna.

Kunde man införa en risk3 där man får lära sig att tvätta motorcykeln utan att fasna med fingret i kedjan skulle dom glatt göra det, ytterligare inkomster med liten arbetsinsats, en lärare på en grupp med tio elever som vardera betalar en en tusing, en timmes arbete. *katching*
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Tja, har man bestämt sig för att man vill köra MC så finns det ju inte så många ställen att spara in på, man måste ju ha en sån där Retta som alla pratar om, men man ställer den på morsan på sommaren med helårsförsäkring och köper tillbaka den och äger den själv med garageföresäkring på vintern.
Sen så måste man betala 2600 för risk 1&2, men det kan man ju spara in på att köpa hjälm på rusta och strunta i dom övriga skydden.

OM NY KURSERNA SPARAR LIV, VARFÖR ÄR DOM INTE GRATIS FRÅN VÄGVERKET DÅ?

Dom kan ju kasta miljoner och åter miljoner i sjön på sina nollvisionsprojekt, varför kan dom inte bjuda på handledar/risk1&2 utbildningarna också, som dom hävdar gör så stor nytta?

Näe, vägverket har inte så stort intresse i det, det är STR som har lobbat igenom förslaget för att landets alla körskolor ska få ytterligare en spene att mjölka.

Det har inte ett skit med trafiksäkerhet att göra egentligen, det är bara universalmotiveringen när dom vill införa ännu ett dyrt obligatorium för körkortstagarna.

Kunde man införa en risk3 där man får lära sig att tvätta motorcykeln utan att fasna med fingret i kedjan skulle dom glatt göra det, ytterligare inkomster med liten arbetsinsats, en lärare på en grupp med tio elever som vardera betalar en en tusing, en timmes arbete. *katching*



Framförallt när det är få körskolor som får utbilda i risk2... :)
och myndigheterna konspirerar bara för att mjölka oss på pengar.
Det har inte ett dugg med att göra att över 50 pers dog på mc 2009.
Och över 3000 var skadade och tillbringade mer än 24h på vårdinrätting.
Allt är bara konspiration. INGET ANNAT.
 
Last edited:

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Om du kollar hur många av privatisterna som kuggar i både teoriprov och körprov gång på gång på gång... så finner man en god förklaring där...
Sen förklarar man sitt misslyckande med att det var minsann uppkörningsmannen som var dum i huvudet.....

Tyckte frågan var intressant, så jag kollade statistiken för 2009.

Kuggade teoriprov, privatister - mc 41% (bil 55%)
Kuggade teoriprov, körskolor - mc 24% (bil 25%)

Kuggade körprov, privatister - mc 40% (bil 59%)
Kuggade körprov, körskolor - mc 23% (bil 27%)

Visst, det är skillnad på hur många som kuggar sig, speciellt när det gäller bilkörkort. Här har väl handledarutbildningen en funktion att fylla?! Då kan den ju faktiskt göra nytta! Om jag inte är felinformerad så kommer det krav på handledarutbildning även för mc.

Sen är kritiken mot riskutbildningen inte bara en fråga om pengar. Hur ska man klara av mängden människor som vill skriva prov och köra upp i slutet av sommaren? Detta eftersom teoriprovet inte kan skrivas förrän riskutbildning är genomförd, och del 2 av riskutbildningen ska ske när man närmar sig slutet av sin utbildning...
Detta första år är också spännande eftersom det fortfarande är väldigt få som har behörighet att genomföra riskutbildningen. Nej, det hela luktar tyvärr hastverk och verkar inte helt genomtänkt.
 

Lill-Sunken

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 smc r - 12
Jag tog Mckortet förra sommaren och lyckades göra det för nästan exakt 9 lax. Men då körde jag väldigt mycket privat. Så det är ett gott tips om du ska ta körkort. kör så mycket du kan privat. Lektionerna kostar något sinnessjukt mycket. 900 kr för 70 minuter här i halmstad.
Körde typ 5 lektioner på skolan för att veta vad man skulle träna på. Och veta cad dom kollar efter. Sen var det bara att köra på så mycket jag hann med en privat handledare. Fast jag ägde ju en egen hoj då också. Så det underlättade nig en hel del för mig.

Men jag hoppas du kommer på ett sätt att lösa det =)

All lycka! Mvh Jocke
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Tyckte frågan var intressant, så jag kollade statistiken för 2009.

Kuggade teoriprov, privatister - mc 41% (bil 55%)
Kuggade teoriprov, körskolor - mc 24% (bil 25%)

Kuggade körprov, privatister - mc 40% (bil 59%)
Kuggade körprov, körskolor - mc 23% (bil 27%)

Visst, det är skillnad på hur många som kuggar sig, speciellt när det gäller bilkörkort. Här har väl handledarutbildningen en funktion att fylla?! Då kan den ju faktiskt göra nytta! Om jag inte är felinformerad så kommer det krav på handledarutbildning även för mc.

Sen är kritiken mot riskutbildningen inte bara en fråga om pengar. Hur ska man klara av mängden människor som vill skriva prov och köra upp i slutet av sommaren? Detta eftersom teoriprovet inte kan skrivas förrän riskutbildning är genomförd, och del 2 av riskutbildningen ska ske när man närmar sig slutet av sin utbildning...
Detta första år är också spännande eftersom det fortfarande är väldigt få som har behörighet att genomföra riskutbildningen. Nej, det hela luktar tyvärr hastverk och verkar inte helt genomtänkt.
Jupps många privatister kuggar...

Just handledarutb. tycker jag det verkar som om många k-skolor mjölkar pengar på.
Det är också vad jag förstått en av orsakerna till att de är få körskolor som får rättighet att köra risk2.


Just i sthlm på gillinge har de räknat på ca 3000 körkortstagare. Det är vad sthlm och uppsala har tillsammans ett toppår. Så här borde alla som tar körkort hinna med.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Framförallt när det är få körskolor som får utbilda i risk2... :)
och myndigheterna konspirerar bara för att mjölka oss på pengar.
Det har inte ett dugg med att göra att över 50 pers dog på mc 2009.
Och över 3000 var skadade och tillbringade mer än 24h på vårdinrätting.
Allt är bara konspiration. INGET ANNAT.

Dör färre i trafiken för att man måste betala för något, än om vägverket bjuder på exakt samma sak?

Tidigare behövde man bara ha innehaft körkort med rätt behörighet rätt antal år för att få vara handledare, det fungerade.

Helt plötsligt poppade det upp "svarta körskolor" där en och samma person övningskörde med massor av elever mot svart betalning.
Körskolorna förlorade pengar och STR lobbade för en förändring.

Då dök handledarbeviset upp, kostade ingenting, men varje handledare var tvungen att ansöka om ett papper för varje elev hos VV.
Det fungerade, man fick koll på vilka dom svarta körskollärarna var.
Men körskolorna tyckte ändå inte att dom tjänade nog.

Då lobbade STR fram handledarutbildningen, och det räckte inte med att handledaren gick den en gång, och att varje elev gick den en gång, nej, handledarna måste gå den samtidigt som eleven, dvs en gång för varje elev.
Körskolorna tjänade pengar, men ville tjäna mer, så då lobbades obligatoriska riskutbildningar fram.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top