Riskutbildningarna är ju ett pinsamt skämt att man måste gå igenom.
Vad tror VV att dom ska få för effekt? ALLA VET att man inte får/bör/ska köra bil eller mc drogpåverkad. Lika mycket VET alla att man inte får råna en bank. MEN vissa gör det ändå. Inte så att om ett gäng bankrånare hade gått på en utbildning om att man inte får råna banker, hade stoppat dom.
Fjanterier som sagt
Med garanterad NOLL effekt förutom lite mindre kvar i plånboken.
Åter till topic.
För att komma så billigt undan som möjligt med körkortet är att köpa/låna en motorcykel som du kan öva privat med. Ta en lektion på körskola för att lära dig grunden på tex låg/högfartsbanorna. Sen massöva dem bitarna privat tills de sitter. Ta en eller två körskolelektioner till om att köra i trafiken. Massöva sedan det som privatist.
Klart billigare än att toköva lågfartsbanan för 800kr i timmen varje gång eller vad nu körskolan har för timpenning.
(om du har nån att köra med förstås)
Håller fullständigt med dig, klockren jämförelse, skrattar lite fortfarande. Hade sett jävligt kul ut med en massa bankrånare i en lokal som kliar sig i huvudet och tänker "jag kanske inte borde råna ändå, verkar inte vara så bra"
Skall även tillföra lite jag också. Jag tycker detta med körskolor är vansinne då man ser vilka kostnader det är. Tog själv mitt B-kort för cirka 3000kr, privat utan en enda lektion i varken körning eller teori. (född i Norrland, där kör man från ålder 2). Mitt MC kort kostade mig ganska exakt 5900kr inkl lån av MC/utrustning vid uppkörningstillfället.
Kortet skall dock enligt mig svida lite i plånboken annars skulle varenda jeppe skaffa sig ett kort bara för att ha det. Men det är absurt att man måste betala dryga 7000kr innan man ens kommit ut på vägarna.
Jag kan inte göra annat än att tipsa dig om att ladda ner alla teknikbanor från nätet, ställa upp konbanorna själv och köra så det ryker (givetvis på en bra avspärrad/inhägnad plats). Skillnaden mellan trådskaparen och t ex mig är att jag kör 3-4000mil bil om året och har gjort det ett antal år nu så att trafikdelen kunde jag redan då jag övningskörde hoj. Tog endast en lektion där vi körde i trafik sen var det avklarat. Vet inte om du klarar det på en lektion utan erfarenhet i trafik. Denna del blir givetvis svår att träna på om du inte har någon möjlighet att övningsköra mc eller kanske bil.
Teknikbanorna är inte enkla för den som nyss satt sig på en motorcykel. Jag hade lite vana från moped och cross. Men det var svårt ändå och det tog cirka tre lektioner innan jag "klev över tröskeln" och fattade hur man styrde. Efter detta var det "enkelt". Så nöt teknikbanorna så gott du kan iaf för att spara in lite pengar. Här fanns som sagt mina "största" kostnader.
Skit i kommentarer om att skaffa jobb, vänta osv. Många på detta sjuka forum har det som livsuppgift att sabotera och vara negativa. Exempelvis där de vill sätta upp skyltar för "nypande kurva" för att eventuellt kunna rädda liv. Vad händer? jo någon tycker det är onödigt och att kör man av vägen så har man inget på hoj att göra en annan tyckte att de kunde lägga pengarna på annat....
Skit i kostnaderna efter du tagit kortet i form av försäkringar, mc köp osv. Gör det du vill nu och ta en sak i taget! Vem vet, du kanske vinner på lotto och står då där med lång näsa mitt i sommaren förtvivlad att du inte började med kortet innan...
Lycka till!
Stor eloge till trådskaparen att du faktiskt skriver så man kan läsa. Många i den åldern (och äldre) kan tamefan inte skriva på svenska längre! Jg E så trött på d!!!!