Framtidsspekulationer kring motorcyklar och autonoma fordon

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ööh... Nu är jag yrkesförare och men min erfarenhet så skulle jag vilja påstå att spöregn, dimma, och snöstorm inte är något som gemene trafikant löser speciellt bra, för att inte prata om att följa trafikregler. Min uppfattning om Lidar är att den med ser igenom regn, dimma och snö men att trafikanter chansar på att de ser igenom. När ska t ex gemene man lära sig att mittenfilen på en tre eller flerfilig väg över 70km/h endast är tillåten för omkörning? Omkörning innebär inte att man kör om en buss om 1 minut.
När jag bodde i Tyskland för länge sedan gällde att omkörningsfilen var OK om man körde om den man hade framför sig inom ca 20 sekunder. Annars blev det böter.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Självkörande/autopilot Tesla som inte ens kan se uppmärkt vägarbete är ju en mordmaskin mot MC (kanske även psyklister) och "bevara våtmarkerna protestanter"!!!

1728751921833.png
 
Last edited:

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Man börjar så smått uppmärksamma vad för negativa effekter "hjälpteknik" i bilar och lastbilar kan åstadkomma:

Trafikverket och Euro NCAP testar säkerhetssystem för tunga lastbilar. System som sägs kunna rädda sju liv per år i Sverige. Frågan är om alla varningssystem och säkerhetssystem kan bli för mycket för föraren att hantera?

...

För många år sedan under ett Elmia Lastbilsseminarium sade en expert från Volvo Lastvagnar: ”Mängder av varningssystem kan ta fokus från förarens körning”. Kaj Johansson har reagerat på vår artikel om säkerhetssystemen som testas och tar som exempel varningssystemet som håller reda på vägmarkeringar.

...

De fordon jag har köpt med ovanstående system där kopplas systemet bort och jag köper inga nya fordon med detta system.

Den avslutande frågan blir då: ”Är alla varningssystem trafksäkerhetshöjande eller blir de i stället störande inslag som tar bort fokus från själva körningen”?





Frågestund i polistidningen:

4. Varför går det inte att ta bort ”hjälpmedlen” i polisbilarna? Autobroms, lane assist med mera har redan orsakat olyckor och kommer att döda någon till slut. Vi kör inte bilarna på det sätt som de här funktionerna är konstruerade för.






Jag har bara klippt ut små snuttar. Vill man veta mer får man klicka på länkarna.


Den gamla sanningen står dock kvar:

Vägen ner mot helvetet är stensatt med goda avsikter.
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Från och med 2024 har EU bestämt att alla nya bilar måste vara utrustade med ett system som med ljudsignal varnar föraren om denne överstiger gällande hastighetsbegränsning. Systemet ska inte kunna kopplas bort permanent. I vår nya Toyota Corolla som använder GPS och kamera för att inhämta informationen innebär det ett kontinuerligt pipande när systemet läser av alla skyltar som den hittar i närheten, även om de inte gäller för den väg där jag kör. Avfarter, parallela vägar, vägar som passerar under eller över, hastighetsskyltarna som är klistrade bakpå långtradarna - allt läser den av och varnar med 4 pip. Systemet fyller ingen som helst funktion i och med att det larmar hela tiden, även om jag inte överskirder hastighetsbegränsningen. Det krävs 12 knapptryckningar för att stänga av det varje gång man startar bilen. Blir jag en säkrare trafikant av detta system? Misstänker starkt att det inte är så! Nu kanske trafikmiljön här i Rom är mer komplex och oorganiserad än på andra ställen, men det krävs mer eller mindre perfektion både vad gäller implementeringen i fordonet och den faktiska skyltningen längs vägarna för att det hela ska fungera som lagstiftarna tänkt...
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Från och med 2024 har EU bestämt att alla nya bilar måste vara utrustade med ett system som med ljudsignal varnar föraren om denne överstiger gällande hastighetsbegränsning. Systemet ska inte kunna kopplas bort permanent. I vår nya Toyota Corolla som använder GPS och kamera för att inhämta informationen innebär det ett kontinuerligt pipande när systemet läser av alla skyltar som den hittar i närheten, även om de inte gäller för den väg där jag kör. Avfarter, parallela vägar, vägar som passerar under eller över, hastighetsskyltarna som är klistrade bakpå långtradarna - allt läser den av och varnar med 4 pip. Systemet fyller ingen som helst funktion i och med att det larmar hela tiden, även om jag inte överskirder hastighetsbegränsningen. Det krävs 12 knapptryckningar för att stänga av det varje gång man startar bilen. Blir jag en säkrare trafikant av detta system? Misstänker starkt att det inte är så! Nu kanske trafikmiljön här i Rom är mer komplex och oorganiserad än på andra ställen, men det krävs mer eller mindre perfektion både vad gäller implementeringen i fordonet och den faktiska skyltningen längs vägarna för att det hela ska fungera som lagstiftarna tänkt...
För mig var det ett absolut skall-krav att systemet gick att stänga av med en knapptryckning när vi köpte ny kärra i höstas.
12 knapptryckningar låter ju helt bananas. 😂
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Från och med 2024 har EU bestämt att alla nya bilar måste vara utrustade med ett system som med ljudsignal varnar föraren om denne överstiger gällande hastighetsbegränsning. Systemet ska inte kunna kopplas bort permanent. I vår nya Toyota Corolla som använder GPS och kamera för att inhämta informationen innebär det ett kontinuerligt pipande när systemet läser av alla skyltar som den hittar i närheten, även om de inte gäller för den väg där jag kör. Avfarter, parallela vägar, vägar som passerar under eller över, hastighetsskyltarna som är klistrade bakpå långtradarna - allt läser den av och varnar med 4 pip. Systemet fyller ingen som helst funktion i och med att det larmar hela tiden, även om jag inte överskirder hastighetsbegränsningen. Det krävs 12 knapptryckningar för att stänga av det varje gång man startar bilen. Blir jag en säkrare trafikant av detta system? Misstänker starkt att det inte är så! Nu kanske trafikmiljön här i Rom är mer komplex och oorganiserad än på andra ställen, men det krävs mer eller mindre perfektion både vad gäller implementeringen i fordonet och den faktiska skyltningen längs vägarna för att det hela ska fungera som lagstiftarna tänkt...
Dottern hämtade ut en ny Dacia Sandero (är inte jätteimpad av den) och jag var med när hon hämtade den. Det första som hände var att den började plinga. Så jag kollar igenom menyerna medan hon kör, och lyckas stänga av det. Nästa start var det tillbaka. Läste manualen (fanns en fysisk i bilen med tanke på vad som skrivits i andra trådar) och det man sparar är en personlig inställning. Som aktiveras med två tryckningar på en knapp till vänster om ratten. Så att starta bilen blir att först starta den, och sedan ett dubbeltryck på knappen.

Jag kommer aldrig köpa ny bil. Jag kommer att försöka hålla liv i de jag har eller köpa liknande gamla bilar. Fy fan.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top