Från och med 2024 har EU bestämt att alla nya bilar måste vara utrustade med ett system som med ljudsignal varnar föraren om denne överstiger gällande hastighetsbegränsning. Systemet ska inte kunna kopplas bort permanent. I vår nya Toyota Corolla som använder GPS och kamera för att inhämta informationen innebär det ett kontinuerligt pipande när systemet läser av alla skyltar som den hittar i närheten, även om de inte gäller för den väg där jag kör. Avfarter, parallela vägar, vägar som passerar under eller över, hastighetsskyltarna som är klistrade bakpå långtradarna - allt läser den av och varnar med 4 pip. Systemet fyller ingen som helst funktion i och med att det larmar hela tiden, även om jag inte överskirder hastighetsbegränsningen. Det krävs 12 knapptryckningar för att stänga av det varje gång man startar bilen. Blir jag en säkrare trafikant av detta system? Misstänker starkt att det inte är så! Nu kanske trafikmiljön här i Rom är mer komplex och oorganiserad än på andra ställen, men det krävs mer eller mindre perfektion både vad gäller implementeringen i fordonet och den faktiska skyltningen längs vägarna för att det hela ska fungera som lagstiftarna tänkt...