Framtidsspekulationer kring motorcyklar och autonoma fordon

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Tycker hastigheten enligt mätaren ändrar sig varje gång man byter däck. Alla däck är inte lika stora tydligen. Om det är 6 kmh över på sommaren så är det 2 under med vinterdäcken för att sen nästa sommar med andra däck vara 12 över för att få rätt hastighet.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Tycker hastigheten enligt mätaren ändrar sig varje gång man byter däck. Alla däck är inte lika stora tydligen. Om det är 6 kmh över på sommaren så är det 2 under med vinterdäcken för att sen nästa sommar med andra däck vara 12 över för att få rätt hastighet.
Jag brukar köra med CarPlay igång, så då ser man den exakta hastigheten (GPS), så det är inget bekymmer känner jag.
Jag lägger alltid farthållaren på den exakta hastigheten, då vet jag att jag har lite mariginal också.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag brukar köra med CarPlay igång, så då ser man den exakta hastigheten (GPS), så det är inget bekymmer känner jag.
Jag lägger alltid farthållaren på den exakta hastigheten, då vet jag att jag har lite mariginal också.
Kör med Android Auto och den visar inte hastigheten. Synd

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Android Auto (eller CarPlay) är inte en navigeringsapp, så du kör antagligen med Google Maps? Testa Waze isf, den tycker jag gör det mesta bättre inklusive undviker trafik och ruttar (ibland iaf) smartare.
Ja alltså jag använder Maps. Waze är hemsk. Finns ju Osmand med men den är inte så bra på navigation. Jag brukar ta hastigheten med separat gps efter däckbyte så vet jag sen.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Android Auto (eller CarPlay) är inte en navigeringsapp, så du kör antagligen med Google Maps? Testa Waze isf, den tycker jag gör det mesta bättre inklusive undviker trafik och ruttar (ibland iaf) smartare.
Ja, förtydligande för den som inte vet, så är CarPlay ingenting annat än en funktion som speglar tillåtna appar från telefonen till en annan enhet.
Alltså inte en total spegling av innehållet, utan bara vissa appar som är certifierade.
Så, jag kör med en app som visar GPS hastigheten i bilens diplay - smidigt att veta.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja alltså jag använder Maps. Waze är hemsk. Finns ju Osmand med men den är inte så bra på navigation. Jag brukar ta hastigheten med separat gps efter däckbyte så vet jag sen.
Waze är ju kanon ju! Kör med den vart jag än ska när jag kör bil. Oerhört skönt att få tips om annan väg innan det är för sent att ändra sig.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Men det får man ju med google maps med. Google äger väl Waze?
Google köpte Waze men verkar inte ha implementerat tixempel community-uppdateringarna i sin egen kart-app. I vilket fall upplever iaf jag att Waze är bättre på att upptäcka trafikproblem i tid, eller öht.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag tyckte då jag testade Waze att den påkallade för mycket uppmärksamhet och delade med sig av information jag inte behöver eller som var inaktuell. Samt allmänt tramsigt utseende. Maps är tyvärr snarare på andra hållet men jag kan ta det. Kanske dags kolla in Waze igen?

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Testat Waze igen. Verkar vara okay. Synd man inte kan få satellitbild. Kör vidare ett tag. 👍

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag kör Torque, då kan man skapa sina egna vyer, med tex GPS-hastighet bredvid den hastighet man får ut från bilen bredvid varandra, mycket fiffigt, och gratis.

Den appen är fiffig om man vill läsa felkoder från bilen också.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag tyckte då jag testade Waze att den påkallade för mycket uppmärksamhet och delade med sig av information jag inte behöver eller som var inaktuell. Samt allmänt tramsigt utseende. Maps är tyvärr snarare på andra hållet men jag kan ta det. Kanske dags kolla in Waze igen?

Fucking Trafikverket är inne och pillar i Waze.

Dom lägger upp helt irrelevanta varningar som "OBS! Hastighetsbegränsning gäller" vid vägarbete på en angränsande väg. Denna varning kommer upp helt i onödan när man kör på genomfartleden som inte alls berörs.

Vidare smackar dom ut varningar med helt fel positioner, och lägger ut annat med slutdatum ett år eller mer i framtiden. Jobbet är slut sedan länge, men Tragikverkets varningar ligger uppe och larmar.

Det gick så långt att jag menar att Trafikverket höll på att förstöra hela Waze, och jag har klagat som fan på det.
Det har faktiskt bättrat sig något sista månaderna, men nu har det tillkommit ett grymt irriterande klangljud och texten "körfält går ihop".

Ja...? Det heter 2-1 väg av en anledning!
Orka sitta och lyssna på det tramset.

Jag vill ha hårda, aktuella varningar från fellow trafikanter, som uppdateras så länge dom fortfarande är aktuella av andra trafikanter som verkligen varit på plats och sett omfattningen.

Inte generell generisk Televinkeninformation från en fönsterlös källarbunker i Borlänge där personalen tvekar kring om det var näsan eller röven man behövde peta sig i.

Trafikverket! Damn vilken samling byfånar.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fucking Trafikverket är inne och pillar i Waze.
Är inte det samma API som alla liknande tjänster använder, som Tomtom, Garmin mfl? Sen kan man ju välja att använda informationen man får på olika sätt. Tragikvärket går ju knappast in och manuellt lägger in/tar bort info i alla möjliga system.

Däremot har dom ju sällan koll, när jag i några år satt så jag såg Essingeleden från kontoret så var det ganska ofta Trafiken.nu visade grönt, dvs i närheten av skyltad hastighet, men trafiken stod tvärstill, och hade gjort så ett bra tag. Tomtom tex visar ju med millimeterprecision när köer börjar och slutar, så det kanske är läge för Tragikvärket att ha ett informationsflöde åt andra hållet också?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Är inte det samma API som alla liknande tjänster använder, som Tomtom, Garmin mfl? Sen kan man ju välja att använda informationen man får på olika sätt. Tragikvärket går ju knappast in och manuellt lägger in/tar bort info i alla möjliga system.

Däremot har dom ju sällan koll, när jag i några år satt så jag såg Essingeleden från kontoret så var det ganska ofta Trafiken.nu visade grönt, dvs i närheten av skyltad hastighet, men trafiken stod tvärstill, och hade gjort så ett bra tag. Tomtom tex visar ju med millimeterprecision när köer börjar och slutar, så det kanske är läge för Tragikvärket att ha ett informationsflöde åt andra hållet också?

Waze ingår i Google Geo numera.

TLC (ex TIC) - Trafikverkets olika regionala ledningscentraler lägger ut hinder i trafiken direkt på Waze när man rapporterar in något. Antar att protokollet även gör att det syns på Google Maps.

Något annat vet jag inte om. Min Garmin är påtagligt motståndskraftig mot påverkan utifrån. Typ som kartuppdateringar och sådant tjafs.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag kör Torque, då kan man skapa sina egna vyer, med tex GPS-hastighet bredvid den hastighet man får ut från bilen bredvid varandra, mycket fiffigt, och gratis.

Den appen är fiffig om man vill läsa felkoder från bilen också.
Får man upp det i Android Auto?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...