Funderar på att sälja. Hur känner andra?

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Jag har hellre kul så länge jag lever än att ha tråkigt tills jag blir 90... Jobbar själv som sjuksköterska inom åldringsvården och ser så många bittra gamlingar som sitter här och ångrar allt de INTE har gjort i sitt liv!
Har en tant på 98 som vill följa med mig ut och åka hoj, får jag bara upp henne på bönpallen så tänker jag ta med henne på en tur nån dag:tummenupp

Jag inser att jag lever farligt men man kan i alla fall göra det bästa av situationen och gå fortbildningar och köra med insidan av huvudet.

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
MINA tankar...

Kan varmt rekomendera att börja köra cross/enduro OM du lägger ner mc-åkandet!
Det är en skön känsla blandad av kontroll och adrenalin när man flyger fram på en bra crossbana!
Det kräver dock rätt mycket tid, och MER meka/serva än körtid tyvärr...

Kan för övrigt varmt rekomendera en cab!
Som jag skrev i en annan tråd så kunde jag inte köra hoj förra sommaren, så jag köpte mig en S2000.
DET är skönt, mer praktiskt, mer användbart, säkrare...och ja faktiskt nästan lika kul att köra!!! Framför allt kan man ta den vart man än ska, till festen, brölloppet, frissan, träningen, badet, jobbet, släktträffen, paintbollmatchen med polarna...ni fattar!
Saknade faktiskt inte hojåkandet mycket tack vare den bilen!
Har nu tyvärr sålt bilen pga vår lilla Max som kom före jul, det går ju inte åka tre i den:huvet
Men om ett par år blir det en lika dan igen:tummenupp

Dr.Bike

Guest
Livet ÄR farligt.

Livsfarligt.

Men man kan inte gjuta in sig själv och alla barn i frigolitblock och sitta där resten av livet.
Adrenalin ÄR en farlig drog, men avnjuten i lagomaportioner, och med det som BikerWoman säger: Användandet av så mycket insida det nu går, så kan man iaf skrapa ihop några ytterligare % av oddsen på "sin sida".

Så leva livet - ja.

Sen att vi alla har olika risknivåer i vårt tänkande, dels som individ, men oxå generellt sett ur ett åldersperspektiv, gör att 85 Km/h med knapp lutning i en given kurva orsakar gäspninng hos någon, eller superspänning och skrik som för min mamma när hon åkte med mig sist.

Då jag var så ung att jag visste allt ;) Ja då var jag oxå odödlig.
Jag inbillar mig att jag kör "smartare" nu. Om än inte sakta.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
en situation som uppstod för mig förra i höstas var att vi var i full flärd med att bygga färdigt vårat hus samt att våran bil havererade, kontentan blev att jag fick göra mig av med hojen för att kunna finansiera ett bilköp. min sambo påbörjade även sin utbildning i höstas= studielån= mindre pengar att röra sig med:huvet, ända sedan i höstas har jag intalat mig själv att det är slut på hojåkandet sålänge min sambo pluggar, även hon har sagt att jag får lugna mig tills hon är färdig me plugget och skaffat ett jobb. har dock hållt utkik på blocket varje dag efter hojar och bara drömt mig bort, försökte fånga känslan från sommaren som gick om hur jävla kul det var att köra hoj osv.

så en dag nu för ett par tre veckor sen när jag besökte min syster, vi satt ute å fikade, hörde man ett vrål! sprang runt huset för att kika på "brölet" som kom åt vårat håll, mkt riktigt, där kom ett helt gäng på sina motarder, detta ljud:tungan man blev ju inte mindre sugen direkt. kom hem, berättade detta för min sambo lite exalterat varpå hon helt utan förvarning klämmer ur sig. -du e rätt sugen på en mc va? mja jo visst e jag det men du vet, har ju sagt att jag ska vänta tills du e klar med plugget. ok säger hon! om du SLUTAR att snusa så får du köpa en hoj, vad tror ni att jag valde? ett mkt lätt val, så nu står hon här, en zxr 750 95:a. blev en lite äldre hoj mest pga av försäkringskostnaden. har man fastnat i mc-träsket så är det svårt att ta sig loss, så känns det för mig iaf, fan jag trodde att jag skulle bli skogstokig av att vara hojlös i 2 år till men det har ju löst sig nu:tungan

DRZSM

?
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
Moped
Har lite funderingar på att ta upp naturfotograferingen igen.

Sälj den du har och köp en relativt vibrationsfri stånka el dyl. med glesa intervaller och pakethållare med box som du kan ha kameran, fika osv. i, ge dej ut och fota i naturen.
Gillar du att pressa lite på mindre asfaltsvägar mellan varven, köp en motard med dito, funkar bra i skog och på grusväg oxå.
2 flugor i en smäll :tummenupp
Mindre farligt än att ligga o pressa sporthoj, men antagligen minst lika kul om man gillar natur.

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Hoj
ett par r6:0r
Kör på bana!!

Det farligaste i trafiken är ouppmärksamma bilister och allt annat skräp på vägen. Har man då hög fart bland kassa bilister blir de knappast bättre. Åker man bana slipper man detta moment och kan där "köra av sig" helt lagligt.

Att sitta i en bildörr gör ont, jag vet:huvet . Det vill jag inte göra igen, därför bankörning.

Kör fort men smart!

/Casp

*Chriss*

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
CBR600RR -04
tror att ifall man behåller den respekt som man bör ha för en motorcykel så kommer man att klara sej bättre än om man tror sej vara rossi en dag.

allting innebär en risk, bilkörning, fallskärmshoppning, ja till och med i golf har folk dött tro det eller ej.
Motorcyklar har dock en väldigt hög risk enligt dom flesta, då får vi helt enkelt inse det och utgå från det varje gång vi sätter oss på en hoj.. mycket mer än så tycker iaf inte jag det handlar om.
Vem låter nån annan packa ner sin fallskärm eller packar ner den på fyllan kvällen innan o dagen efter hoppar från 10 tusen meter.. inte många va ;)
Liknande för en hoj bör va att inte gasa på i kurvorna innan gruset är borta från vägarna o inte dra på där man kan tänka sej att nån 70+ skiter i högerregeln etc..

sunt förnuft och säkert tänkande, då har man nog gjort det man kan, sen får slumpen avgöra resten här i världen!

kör försiktigt :)

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
folk verkar ha stora problem med att sluta gasa, inte så svårt å välja gasa å du vet att risken finns för att de gör ont, eller ligg i ett såndant tempo trafiken tillåter, samt bara gasa där du vet att de inte är kortsningar utfarter osv.

kör med skallen så går de helt klart bättre å man behöver inte sluta åka...

kan man inte ja då är de bara banan som kan rädda dig.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Jag har starka funderingar på att sälja min motorcykel när man läser om alla olyckor och dödsolyckor. Känns inte som att jag vill gå in med livet som insats i mitt intresse.

Jag gör självklart väldigt mycket för att eliminera riskerna att hamna i en olycka. Jag brassar inte på fel ställen, och väldigt sällan brassar jag på. Men det räcker med att man är borta ur koncentrationen i en tiondels sekund för att helvetet skall uppstå.

Är det bara jag som tänker så här eller finns det fler likasinnade? Det kanske är någon flipp min hjärna har fått så här tidigt på säsongen. Men jag hoppas den vänder. Annars vill jag inte köra hoj längre. Även om det är bland det roligaste jag vet.

/Martin

Jag förstår dig mycket väl. Håller med totalt :tummenupp Men säljer du mc:n p.g.a vad andra råkar ut för kommer du kanske att ångra dig. Kanske kommer du, när du väl insett att det kanske var förhastat, köpa en ny mc och ger dig ut på vägarna och försöker ta igen förlorad tid. Kanske...

Den där tanken återkommer ofta för mig, att sluta åka mc. Men... Så länge jag gör som du, och inser riskerna och kör därefter, minskar jag, så gott jag kan, risken för att något otäckt skulle hända mig. Då känns det fortfarande LITE berättigat att fortsätta göra det jag älskar... Fast mindre efter varje år...

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Olyckor och tragiska händelser sker ständigt. Jag slutar inte köra bil, mc, cykla, ta bussen, el flyget till semestertrippen för att det händer dödsolyckor varje år. Lika lite som jag skulle sluta äta kött för att några personer dör varje år för att de sätter en köttbit i halsen. Eller undvika gå ute överhuvudet taget och kanske bli nedslagen el knivhuggen av en vilt främmande maniac.

Man däremot kanske måste tänka över sitt körsätt i trafiken så man inte kör allt för inspirerad körning därute, utan kan spara det till banan. Nu vet man ju aldrig vad som händer i trafiken, man kan bromsa in i en korsning och Artur 92 bakom mig har varken sett att jag bromsat eller märker när han kör över mig itron om att det var en fartbula.....

Lev livet idag som om det vore FÖRE olyckan(jag skulle inte kört så fort innan, skulle inte tagit sådanna risker, borde varit mer uppmärksam på övrig trafik etc etc), inte sagt att det kommer att hända en.. så kanske det blir en pusch i rätt riktning.

Slutar gör jag inte ännu, inte pga dessa orsaker, man kanske kommer till en annan insikt och slutar pga av något annat ex krämpor, dålig ekonomi, el att man tröttnar någon gång, har dock svårt att tänka mig det...

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag tycker att det är kul att köra knarr sakta.

Om man har svårt att låta bli att skruva på gasen kan man köpa sig en moped
och köra på fullgas mest hela tiden utan att det går så fort.

Moped har mörk olycksstatestik oxå....

MC Doktorn

Guest
Jag har tänkt att sälja ca 10ggr iår men jag lider av separations ångest.
Tror jag ska gå i terapi :rolleyes:

MikkE

Guest
Hoho. Jag kanske øverdrev lite væl mkt i mitt snack tidigare =)
Tanken på fara finns kvar men jag kommer før bøvelen inte sælja av hojen nær jag precis har køpt den. Har småprojekt som jag ska fixa på den och det ser jag fram mot!! Kul att se hur folk reagerar, positivt som negativt.
Hoppas också kunna hitta massa mc-polare denna sæsong som man kan åka turer med, bandagar ær jævligt lockande också så man kan utvecklas mer med sin kørning =)

Baaaaaaaaaap!!!!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...