Funderar på att sälja. Hur känner andra?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jo sant. Jag kanske har haft för höga tankar kring mc-åkandet? Trott att det inte är så farligt som det egentligen är. Man är inte speciellt skyddad och när jag vart ute har den ena bilen efter den andra bara svängt ut, bytt fil, blinkar inte osv. Jag har blivit mer rädd över omgivningen när jag sitter på hojen och att tänka 120% så hela tiden blir bara obekvämt och jobbigt.
Man vill ju inte "försöka" njuta av en solig dag och ta lite kurvor när man egentligen är osäker.

Därför åker man mc på de ödsliga vägarna me stora fina åkrar på var sida, där man ser dammet från de få bilar som kommer körandes på de små grusvägarna som leder ut på den "stora" vägen från långt håll o kan sakta in :D

Eller så gör man som mig, poserar...

MikkE

Guest
Därför åker man mc på de ödsliga vägarna me stora fina åkrar på var sida, där man ser dammet från de få bilar som kommer körandes på de små grusvägarna som leder ut på den "stora" vägen från långt håll o kan sakta in :D
Eller så gör man som mig, poserar...
Även på de stora ödliga vägarna finns det djur och rullgrus =)
En till grej varför jag tvivlar lite på mc nu är att jag vill resa runt ett tag. Vet inte vart än men efter sommaren ska jag iaf vara någon annanstans än Fredrikstad. Kanske flyttar norråt? Kanske flyttar utomlands? Jag vet inte än.

Får ta och tjacka mig en MV Agusta F4 och posera lite istället kanske? :va

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja du har helt rätt där. Jag körde motorcross som mindre.Det tyckte jag va riktigt kul. Provade en polares cross förra sommaren men det va inte alls samma känsla. Sporthojar är farliga leksaker, uppmuntrar kanske inte till att gasa på. Men man använder ofta vad som finns att tillgå. Dock busar jag inte så grymt mycket som många andra faktiskt. Har egentligen mer med medtrafikanter och dolda risker att göra. Därför jag börjar tvivla lite. Djur, bilar som inte gör tecken, rullgrus, olja på vägarna osv. Då kvittar det om du kör en sporthoj eller en enduro. ramlar du av, ramlar du hårt.

...eller kanske du ska skaffa en sån typ av hoj som jag har, dvs någon form av "entusiasthoj", som förutom körning på sommaren även ger utlopp för ett tekniskt och estetetisk sinne om vintern när man renoverar eller modifierar/bygger.

Man kör lugnare på ngt man byggt och satt samman själv, det är tillfredställese nog bara att susa fram på en maskin vars tillblivelse man in i varje detalj har varit delaktig i. Det blir som en hotrod, man vet att draget finns där men man behöver inte släppa lös det fullt lika ofta som med en köpehoj.

/J

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Jag måste faktiskt säga att jag tycker det är lite just riskerna som gör de spännande att åka, det är farligt att åka mc det vet nog dom flesta.

Stog senast för nån mån sen i lokala tidningen här om en kille som halkat på sin egen trappa och slagit i huvudet så illa att han dog direkt.

"Life aint worth living if you cant feel alive"

Tycker de stämmer ganska bra, jag menar man lever bara en gång, du kan lika gärna snubbla och slå skallen i så du dör, visst är riskerna större med mc men tja.

//Svammlarn

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Även på de stora ödliga vägarna finns det djur och rullgrus =)
En till grej varför jag tvivlar lite på mc nu är att jag vill resa runt ett tag. Vet inte vart än men efter sommaren ska jag iaf vara någon annanstans än Fredrikstad. Kanske flyttar norråt? Kanske flyttar utomlands? Jag vet inte än.

Får ta och tjacka mig en MV Agusta F4 och posera lite istället kanske? :va

Mjo, men djuren e lättare att se på såna ställen o man får väl ta de lugnt åt ena hållet o kolla efter rullgrus sen bränna fullt på vägen tillbaka...
Finns många saker man kan göra för att få ut lite glädje ur hojåkandet, sen kan man åka runt o bara posera resten av tiden...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
"Man börjar med en full påse tur och en tom påse erfarenheter.
Konsten är att fylla påsen med erfarenheter innan påsen med tur är tom"

Den meningen brukar dyka upp inom alla högrisk sporter/hobbys/yrken.

MikkE

Guest
Man kanske har valt fel hoj också. Racing/touring kanske inte alls är min grej? Enduro kanske passar mig bättre. Åh va jobbigt det blev =S

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Men det räcker med att man är borta ur koncentrationen i en tiondels sekund för att helvetet skall uppstå.
/Martin

Med all respekt för dina tankar och funderingar.

När i trafiken oavsett fordon kan man ta bort koncentrationen
på vad man gör?

Slut på kommentaren ang. den biten. :)

Mina funderingar:

Att köra motorcykel i trafiken kräver en enorm koncentration på
trafiksituationen och dess olika risker vilket vi alla vet, frågan är bara
varför man vid flera tillfällen ser förare som absolut
INTE har tänkt på de risker som finns (korsningar där bilar väntar mm.)?

Är det verkligen värt att någon enda gång chansa på att bilen står kvar?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12

Nu har jag äntligen köpt en hoj men är det verkligen min grej? Foto är ju egentligen roligare tycker jag...

Sälj hojen och ditt problem är ur världen. Vela kommer du ingen vart på, lyssna på hjärtat om vad som du tycker är skoj och ger dit nåt tillbaks just nu, satsa på det!
Att sitta på hojen och fundera varje tur om det verkligen är din grej, är inte det ett tecken på att det inte är det?
Vad glad att du inte köpte den där dyrare CBR:en... ;)

Själv så sålde jag mc:n i torsdags och köpte mig en downhill-hoj i fredags. Efter första åket nedför dh-spåret i helgen tänkte jag som du, är det här verkligen min grej?

Jag gav det några åk till och efter 10 åk så känns det just nu som att det inte finns nåt annat roligare att göra!
Jag ångrar inte en sekund att jag sålde hojen. Fick en massa pengar över och fann något som var ännu roligare :)

MikkE

Guest
Sälj hojen och ditt problem är ur världen. Vela kommer du ingen vart på, lyssna på hjärtat om vad som du tycker är skoj och ger dit nåt tillbaks just nu, satsa på det!
Att sitta på hojen och fundera varje tur om det verkligen är din grej, är inte det ett tecken på att det inte är det?

Själv så sålde jag mc:n i torsdags och köpte mig en downhill-hoj i fredags. Efter första åket nedför dh-spåret i helgen tänkte jag som du, är det här verkligen min grej?

Jag gav det några åk till och efter 10 åk så känns det just nu som att det inte finns nåt annat roligare att göra!
Jag ångrar inte en sekund att jag sålde hojen. Fick en massa pengar över och fann något som var ännu roligare :)
Så sant så. Vill ju inte hålla på att vela mer än vad jag gjort tidigare. Jag tycker om många saker och vill göra allihopa, dock kan jag inte det och det blir gröt då jag inte kan bestämma mig för vad jag ska börja med. Det har alltid varit min svaghet.
Jag har ändå tänkt ge hojen en liten chans till. Ska kanske åka lite imorrn, får se. Man har ju kvällsskiftet =) Sedan ska man på dejt och hälsa på syster i söder i veckan. Får fundera då.
Åkningen skulle mkt möjligt ha kunnat vara roligare om jag var i sthlm där jag känner många med mc?
Sedan att jag kommer tjäna en del pengar på att inte ha hoj gör att jag kanske kan göra fler av de andra sakerna jag har på listan.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja precis. Till skillnad från tankar på kastrering eller självmord så är ju en hojlös tillvaro inget irreversibelt. Jag har varit utan hoj av och till många år av mitt liv sedan jag började åka -85.

Ett uppehåll gör ofta att man blir lite mer mogen, riskmedveten och självkritisk när man ev återupptar det igen. Man får tex distans till egna dumma förarvanor och blir varse dem på ett annat sätt.

/J

JSPR

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
DukeII, Aprilia Sportcity
Inskickat av MikkE
Jo sant. Jag kanske har haft för höga tankar kring mc-åkandet? Trott att det inte är så farligt som det egentligen är. Man är inte speciellt skyddad och när jag vart ute har den ena bilen efter den andra bara svängt ut, bytt fil, blinkar inte osv. Jag har blivit mer rädd över omgivningen när jag sitter på hojen och att tänka 120% så hela tiden blir bara obekvämt och jobbigt.
Man vill ju inte "försöka" njuta av en solig dag och ta lite kurvor när man egentligen är osäker.
Du "lär" dig rätt snabbt att läsa trafiken och bilar/bilister inte gör som dom borde... Så den första rädslan kan gå över... men det har blivit hårdare trafikmentalitet. Så va beredd på att bilar hellre"stänger" dig än att släppa förbi i vissa trafiksituationer.Men det är bara och vara ödmjuk...inget långfinger... bara att le och åka vidare...

IronMike

Guest
Jag funderar också av och till.. inte så mkt pga av riskerna, utan för att gatkörning inte är så utmanande/spännande längre, man har gjort allt dumt man kan göra, lekt på alla sätt som går. Bankörning är lockande, men tyvärr för långt till banorna för min del. Så det blir väl mest att man åker hoj för sociala biten, alt in-sociala biten, att få vara för sig själv för en stund, och lite bana ibland, när man har tid.

Ska jag va ärlig så lockar en trevlig porsche el dylikt mer. Att åka med året runt, slippa svettas i skinnställ på sommaren, slippa frysa höst/vår, slippa allt meck å skit under naglarna...

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
tycker det var tråkigt att inte få åka runt på 2hjul :/ saknar min föra hoj...

den dagen då jag får ekonomi så blir det ett lån eller spara! och köpa en hoj så fort som möjligt :)

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
Själv har jag fetnojja sedan vurpan på rullgrus för två år sedan. Rakt ner i diket - var en mycket otrevlig känsla när man insåg att man tappade fästet på framhjulet. Dock har jag ingen brådska med att bli av med nojan då det gör att jag verkligen håller ner på tempot mot innan. Dessutom har jag bott i utlandet sedan vurpan och därmed mer eller mindre varit hojlös.

Det är som Jörgen säger att man reflekterar mycket över sin åkning när man inte har någon hoj. Just nu känns det inte som att jag känner för att lägga av. Blir det fler vurpor så vettespörs, då kommer jag verkligen börja fundera.
Man är ju inte 20 och odödlig längre.

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Hoj
Ducati 1198S Corse
Ta paus från mc ett år eller två så kommer suget tillbaka. Är ingen idé att åka runt om man inte har den där "måste köra"-känslan. Köp en fin bil eller båt eller res eller vad fan som helst. Har kört mc av och till i 5 år och ibland är man inte sugen, men plötsligt kommer det tillbaka och man bara måste ha en viss hoj och åka hela tiden. Det här året blir det iallfall en paus från mc-ägande, ska köpa en vattenskoter tänkte jag då många kompisar kör.

Sen som Jörgen sa; man mognar helt klart när man fått lite perspektiv på det. Mina första två säsonger var ju inte helt riskfria om man säger så, men nu märker jag att jag kan köra fort med mycket mindre risk än förut då jag har fått tid att tänka på vad som är viktigt när det gäller risker.

High_Velocity

Sponsra din lokala trafikpolis, KÖR FORT
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
Såld
Jag har starka funderingar på att sälja min motorcykel när man läser om alla olyckor och dödsolyckor. Känns inte som att jag vill gå in med livet som insats i mitt intresse.

Jag gör självklart väldigt mycket för att eliminera riskerna att hamna i en olycka. Jag brassar inte på fel ställen, och väldigt sällan brassar jag på. Men det räcker med att man är borta ur koncentrationen i en tiondels sekund för att helvetet skall uppstå.

Är det bara jag som tänker så här eller finns det fler likasinnade? Det kanske är någon flipp min hjärna har fått så här tidigt på säsongen. Men jag hoppas den vänder. Annars vill jag inte köra hoj längre. Även om det är bland det roligaste jag vet.

/Martin

vad ska du ha för din hoj?? säg ett pris

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Efter ha krashat in i en bil i sommras känner jag bara 1 sak.

Kan det inte läka snabbare så ja kan brassa helvette nU!!!!!!!!!!!!!!

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Antingen är man galen i att köra hoj, eller så saknar man det där riktiga intresset och funderar på att lägga av!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!